Rickard
Urverk speldesign
Hur tänker du här?Gör man något som andra ska ta del av, konsumera har man redan förlorat.
Hur tänker du här?Gör man något som andra ska ta del av, konsumera har man redan förlorat.
Bevisligen har vi lyckats låta maskiner ta hand om mycket av produktionen av sådant som innan dess var hantverk, vilket resulterat i enormt mycket billigare produkter och inte nödvändigtvis någon kvalitetssänkning alls.Hantverk är ett produktionssätt som utförs för hand. Utövaren behärskar ofta hela processen, och det färdiga resultatet beror på i hög grad hantverkarens yrkeskunskap och individuella förmåga eller fallenhet. (Wikipedia)
Är det hot eller lovar du det?Jag bryr mig inte om eftersom tråden handlar om hur man kan bygga värde utifrån AI som grund. Tredje gången och sista gången jag skriver detta nu.
Att det tar för mycket energi och fokus ifrån det som skapar mening. Lägg fokus på processen och hoppas "produkten" hamnar rätt.Hur tänker du här?
Maskiner är inte stokastiska. Ni nämnde exempelvis skor innan, och innan du kan göra skor med maskiner krävs förståelse för hur skor görs. Det krävs faktiskt ingen förståelse för att be GenAi om hjälp med någonting, och exakt den bristen på förståelse är också ofta vad som leder till knasigheter när det skapade sedan ska bli ett värde.Bevisligen har vi lyckats låta maskiner ta hand om mycket av produktionen av sådant som innan dess var hantverk, vilket resulterat i enormt mycket billigare produkter och inte nödvändigtvis någon kvalitetssänkning alls.
Ursäkta? Försökte inte deraila någonting överhuvudtaget och tycker inte att jag förstör diskussion - tycker jag håller mig till ämnet om AI:s värdesskapande - att jag har en personlig åsikt i frågan kan jag bara be om ursäkt för.Jag bryr mig inte om eftersom tråden handlar om hur man kan bygga värde utifrån AI som grund. Tredje gången och sista gången jag skriver detta nu.
Du är jävligt enerverande med hur du hela tiden derailar AI-trådar med din ideologiska ursprungspunkt. Du kan verkligen inte hålla käften, som om du njuter av att förstöra andras försök till diskussion.
Även sådant där man behöver fylla ut saker mest mekaniskt, som om man behöver rulla upp 12 olika orcher eller ha en lista 1-20 på saker man kan hitta i en tunna vid ett T20-slag.Jag antar att man t.ex. kan använda AI för att skapa en mindmapp över relationer eller översikt över scener i ett äventyr - den typen av visualisering kan säkert vara praktiskt utan att ersätta det kreativa skapandet.
Jag kommer alltid vara av åsikten att genererat innehåll är enbart vettigt när det tillförs något värdeskapande. När man sätter det i ett sammanhang.
Nä, du har helt rätt i din poäng. Man kan publicera en kartbok eller wikipedia-artiklar som ett rollspel också men det har inget nämnvärt värde förrän rollspelsmakaren sätter ihop dom.Eller missförstår jag din frågeställning?
Det där generaliserar snabbt till allt innehåll, AI-genererat eller ej.Jag kommer alltid vara av åsikten att genererat innehåll är enbart vettigt när det tillförs något värdeskapande. När man sätter det i ett sammanhang.