Värdeskapande med AI

Status
Not open for further replies.
Hantverk är ett produktionssätt som utförs för hand. Utövaren behärskar ofta hela processen, och det färdiga resultatet beror på i hög grad hantverkarens yrkeskunskap och individuella förmåga eller fallenhet. (Wikipedia)
Bevisligen har vi lyckats låta maskiner ta hand om mycket av produktionen av sådant som innan dess var hantverk, vilket resulterat i enormt mycket billigare produkter och inte nödvändigtvis någon kvalitetssänkning alls.

För att återkoppla till trådens ämne, är det ett av sätten värdet skapas på här - man får en produkt till lägre kostnad och mindre arbete. Man kan också göra saker som är mellan tungt och omöjligt att göra utan verktyg - många författare skulle må bra av att använda ett verktyg som påpekade om de använder vissa ord och beskrivningar väldigt mycket (det kan förstås vara motiverat, men det är en av sakerna som AI är bäst på - peka ut något där du sedan kan avgöra om det faktiskt är vad du vill, eller ett misstag).

Du kan förstås göra ett rollspel själv mycket enklare (och billigare) om du har AI-illustrationer och AI-layout, särskilt om det inte är saker du kan själv. Man kan till och med sträcka sig till att det gör det enklare för dig som författare att uttrycka dig, när du inte behöver betala andra för det.

Jag antar att man t.ex. kan använda AI för att skapa en mindmapp över relationer eller översikt över scener i ett äventyr - den typen av visualisering kan säkert vara praktiskt utan att ersätta det kreativa skapandet.

Bevisligen har vi lyckats låta maskiner ta hand om mycket av produktionen av sådant som innan dess var hantverk, vilket resulterat i enormt mycket billigare produkter och inte nödvändigtvis någon kvalitetssänkning alls.
Maskiner är inte stokastiska. Ni nämnde exempelvis skor innan, och innan du kan göra skor med maskiner krävs förståelse för hur skor görs. Det krävs faktiskt ingen förståelse för att be GenAi om hjälp med någonting, och exakt den bristen på förståelse är också ofta vad som leder till knasigheter när det skapade sedan ska bli ett värde.

Jag bryr mig inte om eftersom tråden handlar om hur man kan bygga värde utifrån AI som grund. Tredje gången och sista gången jag skriver detta nu.

Du är jävligt enerverande med hur du hela tiden derailar AI-trådar med din ideologiska ursprungspunkt. Du kan verkligen inte hålla käften, som om du njuter av att förstöra andras försök till diskussion.
Ursäkta? Försökte inte deraila någonting överhuvudtaget och tycker inte att jag förstör diskussion - tycker jag håller mig till ämnet om AI:s värdesskapande - att jag har en personlig åsikt i frågan kan jag bara be om ursäkt för.

Jag antar att man t.ex. kan använda AI för att skapa en mindmapp över relationer eller översikt över scener i ett äventyr - den typen av visualisering kan säkert vara praktiskt utan att ersätta det kreativa skapandet.
Även sådant där man behöver fylla ut saker mest mekaniskt, som om man behöver rulla upp 12 olika orcher eller ha en lista 1-20 på saker man kan hitta i en tunna vid ett T20-slag.

Jag kommer alltid vara av åsikten att genererat innehåll är enbart vettigt när det tillförs något värdeskapande. När man sätter det i ett sammanhang.

Jag har lite svårt att se att man i rollspelsammanhang ens kan göra motsatsen, dvs generera något utan att tillföra något värdeskapande. Att prompta "Skriv ett rollspel åt mig" skulle väl visserligen vara möjligt, men det är väl ingen som kan tänka sig att göra det på allvar, eller?

Har man bara en idé eller tanke på vad man är ute efter förrän man går till GenAI så har man gjort något värdeskapande. Och sedan kommer det vara ett bollande och den processen i sig är värdeskapande eftersom man hela tiden lägger in ens egna idé och mål i processen.

Eller missförstår jag din frågeställning?

Status
Not open for further replies.
Back