Värdeskapande med AI

Status
Not open for further replies.
Jag har rört mig bland kreativa människor hela mitt liv, och det här är så långt från sanningen som är möjligt att komma.
Jag tror att ni pratar om olika saker - idéer respektive verkligt bra och nyskapande idéer...

(Idéer är som arslen, alla har dem.)

AI-förespråkare: Värderar resultatet
AI-motståndare: Värderar processen
Relaterat tenderar motståndarna också att ha en mer romantisk (i idéhistorisk betydelse, alltså) syn på konst (eller snarare, Konst) som något som är ett uttryck för ett unikt och himlastormande geni och därför principiellt omöjligt för en AI, medan förespråkarna brukar se det som mer av ett hantverk.

Relaterat tenderar motståndarna också att ha en mer romantisk (i idéhistorisk betydelse, alltså) syn på konst (eller snarare, Konst) som något som är ett uttryck för ett unikt och himlastormande geni och därför principiellt omöjligt för en AI, medan förespråkarna brukar se det som mer av ett hantverk.

Japp. Jag ser konst som något helt annat. Konst är ett självändamål, medan rollspel har ett syfte. Som jag sagt tidigare, konst och illustrationer kanske delar samma hantverk, men de är olika saker.

Det pratas ofta om två läger: AI-förespråkare och AI-motståndare.

Om man ser på lägren och vad de värdesätter så ser det ut att skilja sig något:

Det är generaliserande och gäller inte alla individer, men jag tror det kan vara bra att hålla i åtanke när man försöker förstå det andra lägret. Och vi vill väl förstå varandra eller hur?
Man kan kategorisera lägren när Nike blir påkomna med att använda sweatshops lite på samma sätt.

Billiga skor-förespråkare: Värderar resultatet
Billiga skor-motståndare: Värderar processen

Min huvudsakliga skepsis mot AI handlar egentligen inte alls om huruvida den kommer påverka kvaliten på de rollspelsprodukter jag väljer att ta del av. Skepsisen handlar om hur mycket jag tror att den kommer användas för att påverka demokratin och det öppna samtalet (vilket redan sker) eller användas som kontrollverktyg i totalitära stater. Då tycker jag det blir lite deppigt när folk försvarar hur de fortsätter hjälpa den här pissdystopin att träna modellerna, även om det egentligen inte påverkar något ifall de genererar några coola vikingabilder eller ifall de köper nikedojor (verkligt förändringsarbete kräver som vi alla vet att man sätter eld på saker).

Jag tror att ni pratar om olika saker - idéer respektive verkligt bra och nyskapande idéer...

(Idéer är som arslen, alla har dem.)
Det finns inte bra eller dåliga idéer, bara bra eller dåliga utföranden. Idéer är bara idéer tills de testas.
Nyskapande är ju därtill subjektivt, det syntes ju ganska tydligt med Trobergs lista innan.

Så slutsatsen blir ju fel oavsett.

Man kan kategorisera lägren när Nike blir påkomna med att använda sweatshops lite på samma sätt.

Det där är snudd på lite elakt av dig. Det är ändå en stor skillnad på att låta en AI slava och att låta en människa (eller till och med ett barn) slava.

EDIT: Och förresten föredrar jag om robotar gör mina skor trotts att det blir "själlöst"

det är så lustigt, fär jag ser det helt tvärtom - att AI-tillskyndare helt missar att det är ett hantverk och snarare ser hantverket som något man kan kringå för att nå produkten.

@Troberg jag tyckte mitt förra svar var alltför hårt så tog bort det, men såg nu att du hann se och svara - bra att du tog det med en nypa salt, om där fanns ett uns av kritik mot Dig så var det bara brist på stringens från mitt håll.

@Troberg jag tyckte mitt förra svar var alltför hårt så tog bort det, men såg nu att du hann se och svara - bra att du tog det med en nypa salt, om där fanns ett uns av kritik mot Dig så var det bara brist på stringens från mitt håll.

No problem, det är lugnt.

Säg som det är, mitt argument om Otto the Dwarf-porr vann över dig till AI-sidan... :)

Det är generaliserande och gäller inte alla individer, men jag tror det kan vara bra att hålla i åtanke när man försöker förstå det andra lägret. Och vi vill väl förstå varandra eller hur?
Tycker att det här är intressant! Min uppfattning är dock snarare:

Alla: Värderar resultatet
AI-förespråkare: Värderar inte processen

Edit:
Som jag skrev ovan skulle jag nog snarare hävda att AI-förespråkare värderar produkten och AI-motståndare värderar både processen och resultatet.
Fasen, det där håller jag med om ännu mer än vad jag sa ovan. "Resultatet" i en mänsklig process innefattar ju vad processen har gjort med människan.

Notera är att jag startade tråden för att diskutera värdeskapande med AI, inte huruvida AI är ett värde i sig.

Som en följdeffekt tycker jag värdeskapandet med rollspelet handlar om vad vi gör under spelmötet, inte innan spelmötet.

Många tycker prep är kul; jag vill mest komma ifrån det och fokusera på vad vi gör tillsammans.

medan förespråkarna brukar se det som mer av ett hantverk.
Hantverk är ett produktionssätt som utförs för hand. Utövaren behärskar ofta hela processen, och det färdiga resultatet beror på i hög grad hantverkarens yrkeskunskap och individuella förmåga eller fallenhet. (Wikipedia)

Att föreställa sig ett ting och att sedan skapa detta ting genom att "behärska hela processen" eller ha förståelse för dess delmoment är något helt annat än att stoppa in en prompt i en stokastisk papegoja. För mig är det här en helt central del av varför jag inte ser GenAi som kreativ eller värdeskapande: din intention har begränsat värde. Du kommer absolut få något, och om detta är bra eller ej kommer främst handla om vad du själv tycker. Men det kommer inte bli det du föreställde dig, om du alls föreställde dig något, och det kommer ske i en svart låda som det är helt omöjligt att "behärska" på något praktiskt plan.

Det där är snudd på lite elakt av dig. Det är ändå en stor skillnad på att låta en AI slava och att låta en människa (eller till och med ett barn) slava.

EDIT: Och förresten föredrar jag om robotar gör mina skor trotts att det blir "själlöst"
Ja, för mig är det där litet som om någon skulle peka på skor som tillverkats i en automatiserad fabrik och säga "det där är inte riktiga skor, bara människor kan tillverka riktiga skor". I vilket fall vi antingen kan ha en semantisk diskussion, eller så kan jag bara rycka på axlarna och inse att jag inte värderar det denne värderar.

Hantverk är ett produktionssätt som utförs för hand. Utövaren behärskar ofta hela processen, och det färdiga resultatet beror på i hög grad hantverkarens yrkeskunskap och individuella förmåga eller fallenhet. (Wikipedia)

Att föreställa sig ett ting och att sedan skapa detta ting genom att "behärska hela processen" eller ha förståelse för dess delmoment är något helt annat än att stoppa in en prompt i en stokastisk papegoja. För mig är det här en helt central del av varför jag inte ser GenAi som kreativ eller värdeskapande: din intention har begränsat värde. Du kommer absolut få något, och om detta är bra eller ej kommer främst handla om vad du själv tycker. Men det kommer inte bli det du föreställde dig, om du alls föreställde dig något.
MEN FÖR I HELVETE: DISKUTERA UTIFRÅN HUR MAN KAN UTGÅ FRÅN AI OCH SKAPA VÄRDE I DET.

Notera är att jag startade tråden för att diskutera värdeskapande med AI, inte huruvida AI är ett värde i sig.
Det finns en (potentiellt bara högljudd, men jag tror mätbar) portion hobbyister som inte ser ett värde i AI-genererat material och som rentav vägrar konsumera det. Påverkar det AI-produktens värde, att det finns ett inbyggt motstånd mot det? Värde mäts i hur produkten uppfattas/konsumeras/reproduceras, om - säg - en femtedel av målgruppen av olika skäl vägrar att ens utvärdera produkten, hur påverkas då själva värdet?

Tycker att det behöver bli en (handritad) fyrfältare.
IMG_9125.JPEG

Det finns en (potentiellt bara högljudd, men jag tror mätbar) portion hobbyister som inte ser ett värde i AI-genererat material och som rentav vägrar konsumera det. Påverkar det AI-produktens värde, att det finns ett inbyggt motstånd mot det? Värde mäts i hur produkten uppfattas/konsumeras/reproduceras - om - säg - en femtedel av målgruppen av olika skäl vägrar ens utvärdera den, hur påverlas då själva värdet?
Jag bryr mig inte om eftersom tråden handlar om hur man kan bygga värde utifrån AI som grund. Tredje gången och sista gången jag skriver detta nu.

Du är jävligt enerverande med hur du hela tiden derailar AI-trådar med din ideologiska ursprungspunkt. Du kan verkligen inte hålla käften, som om du njuter av att förstöra andras försök till diskussion.

Status
Not open for further replies.
Back