[Utmaning] Köpfritt 2024

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Det är dags igen. Precis som förra gången den bästa av alla utmaningar hölls så är det väldigt enkla regler:

Citerat från @Christoffer i den ursprungliga utmaningen:

- Inga rollspel eller brädspel får köpas om de inte ingår i listan som du själv sätter upp med undantag (max tre st)
- Spel som undantas måste vara rätt specifika och kan inte gälla en hel linje av spel
- Det är själva transaktionen av ett köp som räknas, så en gammal kickstarter som droppat ner eller en beställning som ligger och väntar på att den ska bli komplett för att skickas räknas inte
- gratisspel eller gåvor är såklart undantagna om det inte sätts i system att köpa och ge bort spel till varandra

Målet är att spela mer genom att konsumera mindre!

För min del hjälpte Köpfritt 2022 mig att faktiskt analysera mina spelköp mycket mer, och 2023 har därför varit ett år där jag köpt spel jag faktiskt spelar i större utsträckning än kanske någonsin tidigare.

Därför ger jag mig nu på ett Köpfritt 2024! Den som vill joinar. Den som tycker om att köpa spel fortsätter köpa spel.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag tänkte göra ett försök att minska ner antalet köp rejält under det kommande året. Min lista över undantag:
  • Eon 5 (Jag kommer att backa Kickstartern som är planerad till början av nästa år)
  • Call of Cthulhu Sverige Startbox (om den kommer nästa år och inte blir framflyttad ytterligare)
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Yeah! Låt det bli en återkommande tradition på forumet! Funderade också på detta inför 2024, har lite för många projekt på gång som jag borde fokusera på istället för att köpa andra spel, plus att jag under 2023 ändå köpte ett par saker som jag nu vill spela mer av! Så, hakar nog på, men måste klura på undantagen!

En insikt under 2022 var också detta, poängen med undantagen för mig var från början att inte missa om någon slags juvel dök upp som jag väntat på. Men under 2022 så var den stora stora insikten hur snabbt dessa skiftade, i slutet av 2022 så var de tre ursprungliga undantagen knappt av intresse längre. Så ett förslag inför 2024 är att undantagen justerar man själv bäst man vill, men lägg märke till antalet gånger som de ändras, det säger ju något rätt viktigt och något att fundera över varje gång rädslan att missa något klipper till.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Eftersom jag omedvetet klarade mig genom 2023 där jag bara backade Kult och köpte CY_BORG tänker jag att jag borde hoppa på (en fördel med att jobba med de flesta spel jag vill ha är ju att man sällan köper spel). Jag har dessutom lyckats göra mig av med spel, där jag sålt en del men mestadels gett bort (jag kör efter principen att jag inte tar betalt för saker jag fått gratis).

Så vad tusan, jag hoppar på! Det finns egentligen bara två produkter för 2024 som jag är intresserad av:
  • Call of Cthulhu: Arkham
  • Call of Cthulhu by Gaslight (om det ens kommer då och beroende på storlek)
Har inga direkta tankar på brädspel för nästa år (Horror on the Orient Express-brädspelet ska ju komma 2025), men ska väl försöka se om jag kan ta mig in i Arkham Horror LCG vilket jag har ett startpack för, så kanske det blir någon expansion till det. Om inte Fantasy Flight får för sig att släppa en tredje utgåva av Mansions of Madness, då blir det ett givet köp!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
För mig är ju situationen lite tvärtom. Jag köpte inte nya spel under en väldigt lång period så nu när jag ser alla nya häftiga saker tänker jag ”Wow!!! Kan det vara SÅ HÄR bra?!” och vill ha allt!!! 😁 Däremot är ju en annan dyr hobby jag har whisky. Inte så att jag halsar i mig men det är ju trevligt att sippa på ibland. Så för mig är kanske köpstoppet ska handla om att bara köpa en flaska whisky varannan månad 😄
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag skrev inget under 2022 men kom ihåg tråden och gjorde en ändring för mig som jag gillade. Istället för att begränsa mig till 3 produkter gav jag mig ett tak på 2000kr och i slutändan blev det köp för ca 1300kr. (DoD kickstarter och ett spel till som jag impulshandlade i affär).

Tror att jag kör samma igen det gör det enklare att mer från mindre speltillverkare och pdf.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Utvärdering, köpfritt 2023

Köpte inget under 2023, mycket för att vi körde saker som jag skrivit.

Gällandes brädspel så spelade vi Mice and Mystics, som jag köpte under 2022 och målade under 2023. Spelade även en del Spirit Island, även det inköpt 2022, som övriga gruppen också blev kära i.

För dataspel köpte jag dock Marvel's Spiderman: Miles Morales men spelet var så buggigt att jag var tvungen att göra ett återköp, tyvärr. Köpte även Mordheim: City of the Damned, Root, och Braid, mest för att se vad det var för spel. De två första gav jag upp med efter någon timmes spelande. Så inget bra inköpsår för dataspel.
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Jag sätter upp en egen variant då, som jag redan planerat att försöka följa:
  • Jag ska inte handla spel för mer pengar än jag fått in på att sälja av begagnade spel. Jag får heller inte ”låna av mig själv” och köpa spel och hoppas att jag kan hamna på plus i en framtida försäljning.
  • Jag ska inte köpa nya böcker till spel om jag inte använt de böcker jag redan har minst en gång.
Och om jag ska sätta upp en lista på vad jag planerar att köpa blir det: Waste 2xx4 (eller vad den hette, expansionen till cy_borg), Svenska Kult och The Walking Dead.

Edit: @krank är LCB planerat för 2024? I så fall ska det in.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag ska nog haka på under nästa år

Min lista är
1 kings of middle earth (expansion till War of the ring brädspel)
2. Eon 5
3. Ett fritt köp
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag vill vara med, men jag kör @Christoffer-modellen.

Undantag (vilka kanske kommer att ändras under årets gång):
  1. DnD (nyfiken på nya 5e-böckerna, men idag tveksam till om jag kommer att köpa dem; och så vill jag kunna köpa något kul till OSR).
  2. TMNT & Other Strangenessess (jag bojkottar KS, men ser jag denna i en butik köper jag nog pga har spelat och är nostalgisk).
  3. Något gjort av en forumit, äger ju inte De fördömda eller Kutulu än ...
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Hmmmmmmmmm...

Jag har förvisso inte något behov av att spela mer (jonglerar redan lite för många grupper) och inte köper särskilt mycket i alla fall, så är det onekligen en intressant fråga: om jag bara fick köpa 3 rollspelsprylar nästa år, vad skulle det vara?

Jag har för dålig koll på saker för att spika något på rak arm, men ett öga har jag förstås på om det kommer någon spännande grej till DoD23. Och jag skulle behöva komplettera Coriolis med lite saker.

WOTC verkar inte göra bot och bättring än, så jag förusätter att jag inte kommer behöva fundera på att köpa något från dem i alla fall. Men om det kom någon riktigt cool 3:e parts modul till 5e med en cool scifi- eller cyberpunksetting (i synnerhet om den innehåller unika ersättningsklasser) så vore det absolut ett intressant köp.

Nån som vet om Stockholm Kartell har några galna idéer på gång som inte går att motstå?

Tål att tänkas på!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Challenge accepted... (typ)

Om jag köper något så blir det...

1) Monsterboken till Drakar och Demoner
2) Ereb Altor-produkten (om den alls kommer ut, vet inte när den kommer)
3) Slumptabeller, generatorer, eller någon PbtA-moj, för att spela mer och preppa mindre.

Just nu lutar det åt ingenting alls.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Eftersom jag redan har så många spel försöker jag vara återhållsam med inköp. Jag försöker också sälja av saker som mest bara samlar damm. 2022 blev det +10 spelprodukter netto. Hittills 2023 har det blivit +12 spelprodukter netto. Om jag skärpt mig och sålt det jag planerat att sälja hade det varit +6. Tänker fortsätta på den inslagna vägen 2024, alltså köpa sparsamt och sälja sådant som andra nog har mer glädje av. Bara tre köp känns dock trist så jag duckar den utmaningen trots att jag spontant bara kan komma på en enda grej jag är sugen på att köpa. Mutant Ad Astra.
 

lowdice

Veteran
Joined
2 Oct 2022
Messages
9
LCBlues
Cy_Borg
Neotech

Är väl egentligen vad jag har planerat.
Skulle vara om det rycker upp något cyberpunk spel med en trevlig kampanj eller om fria ligan släpper något vettigt till Coriolis, då är jag körd.
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Jag tänkte ansluta mig nästa år. Köpte väldigt mycket iår.

Jag letar just nu bara efter 3 spel så får bli dessa
1. Mutant undergångens arvtagare, det eviga kriget
2. Trudvang Chronicles, seeds of vanirs
3. Silver road i fysisk form
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Nu tror jag ju snarare på devisen "Köp mer rollspel än du behöver och vill" är mer min stil, men vi kan väl lista det som står på listan för mig:

  • Allt World of Darkness-relaterat
  • Allt Drakar och Demoner-relaterat
  • Allt Mutant-relaterat
  • Allt Äventyrsspel-relaterat
Vi får se om jag ens klarar mig januari ut. :gremcrazy:
 
Top