[Utmaning] Köpfritt 2024

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Har Rollspelsverket någon akutläkarverksamhet? Jag funderar allvarligt på att droppa mina pågående KS-pledges (Eon 5 och Sundered Isles), inte för att jag inte villhöver dem, utan för att jag känner att en del av Köpfritt-utmaningen är att bara göra undantag för sådant man tror sig kunna få till bordet inom en rimlig framtid.
"Sånt som ska till bordet" är en bra princip. Sen ska vi inte låtsas om att jag aldrig verkar få färre omålade minis. Det är bara en slump. Det är en Pile of Opportunity, inte en pile of shame!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag har misslyckats i år! Köpt både gamla krigsspel och en bunt mechrollspel, alla i syfte att göra research för egna projekt, men precis lika inköpta hur som helst.

Bättre lycka 2025. :D
Du höll ut längre än jag! :D

Själv har jag lagt om mina köpvanor. Visserligen köper jag saker, men jag har sagt mig att jag bara får köpa sånt som jag tror blir svårt att få tag på 2025. Senaste inköpet blev till exempel det här: https://www.kickstarter.com/projects/jamesthegeek/tales-from-the-terror-tomb

Det är något jag tror ingen svensk butik kommer att ta in alls. Och det petar på något jag verkligen vill ha av rollspel - bra skräck i kortformat.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Har köpt endel saker men inte jättemycket ändå! Och, lägger man in en bonusregel om att försäljning av spel får öppna upp för inköp av spel så är det nog rätt lugnt, då ligger jag nog plus än för sålt bort rätt mkt. Men så ser ju inte reglerna ut så är ju lite att förvränga verkligheten. Är diverse brädspel som sabbat det hela, primärt sådana med tåg på framsidan av boxen, som stått för vad som lockat ner mig i skiten. Så misslyckande här med.

Men framgång kring:
- Fokus på den egna kreativiteten! Mycket köp har sporrat och triggat den och lett till eget skapande eller...
- Fokus på spelandet!!! De flesta köp har som sagt spelats direkt eller indirekt! Inget som placeras i hyllan och inte rörts igen.
- Fokus på att ha spel i närheten som man faktiskt kommer vilja spela! Det finns för mkt bra spel för att ha saker i hyllan som man inte ämnar spela, så resten av året kommer nog få blir fokuserat på att göra mig av med mer och mer av sådant som jag verkligen känner att nej, detta kommer inte spelas.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det här är ju exakt vad jag kallar "research". ;)
Ja, forskning måste ju undantas från reglerna!

Jag har köpt ett spel i år, och det var inget av det tre som stod på min lista med tre undantag: Magical Kittens Save the Day.

Varför? Det är snyggt och enkelt och barnvänligt, och jag behövde ett spel för att spela med mitt barn.

Om jag orkar ska jag recensera det! Det står överst på läslistan.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Jag har inga tre undantag. Däremot har jag lagt till regeln att jag får köpa ett spel om jag vet att jag kommer spela det inom en månad.
Ja sen förra köpfritt, just fokus på att spela det man vill spela, djupdyka i regler och ta dem till bordet har varit en viktig grej. Men här retas jag mest med Ento, för vissa räcker det med att ha saker digitalt eller läsa ett par recensioner som inspiration, för andra så vill man ha något i bokhyllan. För egen del har det viktiga nog varit att få bort samlartendenserna från mig själv i relation till den här hobbyn. Så försöker att se till att allt jag har hemma är sådant som jag kommer vilja spela när som helst någon frågar efter det eller som jag med lite planering och pepp vill få till att spela framöver. Lyckas inte med allt. Classic Traveller tex har jag lite för mycket saker till som antingen är dubletter och har ett par för spelande och ett par som är alldeles för fina, eller saker till det jag aldrig kommer spela (som miniatyrstridsreglerna Striker) osv.

Men kanske att grundingången för köpfritt bara är att reflektera över vad man köper och vad det "ger" och vad som är en självklar del av hobbyn? Det här året har det ju inte varit några panikartade utrop alls som första året likt "NI DÖDAR BRANSC.... HOST, HOBBYN!!!!", så som helhet är väl köpfritt en stor framgång!

Ser som Ento fram mot 2025 och nya friska tag!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Men kanske att grundingången för köpfritt bara är att reflektera över vad man köper och vad det "ger" och vad som är en självklar del av hobbyn?
Ja, det är ju av detta skäl jag är med. Försöker numera hålla mig till principen att bara köpa sådant som rimligen kommer att bli spelat. Sen finns det vissa saker som jag är beredd att göra undantag för, t ex om jag skulle råka snubbla över ett ex av Dwimmermount eller Nordholmia eller Sinkadus 1-2 eller någon Pendragon-grej som jag inte har.

Jag har samma inställning när det gäller min övriga konsumtion. Allt är som bekant politiskt och ska Sverige klara sina klimatmål så behöver privatkonsumtionen minska med 12% per i, ja, jag minns inte, det var många i alla fall. Ingen kan göra allt, alla kan göra något, och så vidare.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag har inte heller lyckats helt och hållet, men jag har köpt betydligt färre saker än tidigare år, och med större eftertanke. Jag har numera också som princip att bara köpa sådant som jag bedömer har mycket goda chanser att komma till spelbordet i närtid. Fantasy AGE 2nd Edition och Fabula Ultima är jag rätt säker på att vi kommer att spela, och Sundered Isles backade jag i huvudsak för att ha som inspiration till Fantasy AGE. Så egentligen är det bara backningen av Eon 5 som bryter mot mina egna principer, men den backade jag för att visa min uppskattning.

Jag kommer att fortsätta hålla hårt i plånboken och ser just nu inga större utmaningar med det. Det kommer en kampanj till FAGE som jag eventuellt kommer att köpa och kanske även en Adversaries & Encounters-bok, samt Atlas Techno Fantasy till FU.
 
Top