[Utmaning] Köpfritt 2022

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
När man var yngre hade man tid men inte pengar. Nu har jag mer pengar men mindre tid och ork( o folk att spela med)
Känner igen detta. Och det är lite varför jag är del av utmaningen själv. Har redan fler spel än jag kommer hinna läsa eller spela, så i år är målet att spela fler av dem.

Söker du spelgrupp i Uppsala? Vi spelar normalt en gång i veckan, även om det är uppehåll över sommaren.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Känner igen detta. Och det är lite varför jag är del av utmaningen själv. Har redan fler spel än jag kommer hinna läsa eller spela, så i år är målet att spela fler av dem.

Söker du spelgrupp i Uppsala? Vi spelar normalt en gång i veckan, även om det är uppehåll över sommaren.
Det är jag inte främmande för :)

Nu har jag faktiskt fått en inbjudan om att vara med på en DnD 5 omgång till hösten. Det är helt okänt territorium för mig som alltid spelat klasslösa system.

C
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Jag kan lite självbelåtet meddela att jag hittills inte köpt några rollspel i år. Men det är förstås föga förvånande.

Går i tankarna att göra en LabLord-klon som i princip skulle vara bättre organisation av reglerna och stigande AC. Isf skulle jag ju köpa minst ett ex till mig själv.

Men asså orka...
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
En bra retroklon, som har både stigande, och sjunkande AC är Old-School Essentials . Jag skall inte locka dig till inköp dock, och det är ju kul att konstruerar eget material också - om man har tid, och det har man ju sällan.
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Jag brukar läsa så kallade "retro-clones" av, främst od&d; det är spännande att se, tycker jag, hur någon annan har hanterat reglerna och anpassat dem efter eget tycke. Jag har bara köpt en av dem dock: "Blueholme", som jag använder för solospel, resten brukar jag läsa online.
Som tonåring, på 90-talet, köpte jag Kult; det var spännande läsning, vackra illustrationer, men jag spelade det aldrig. Finns det någon som gjorde det?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Som tonåring, på 90-talet, köpte jag Kult; det var spännande läsning, vackra illustrationer, men jag spelade det aldrig. Finns det någon som gjorde det?
Ja, jag spelade Kult några gånger på 90-talet.

MODERERING

Men om du vill diskutera Kult, eller något annat som inte är "Köpfritt 2022" är det bättre om du startar en ny tråd.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vill bara säga att jag HAR ett köpfritt 2022. Har köpt en av tre grejer från min lista. De andra två är jag väldigt tveksam till om de alls kommer ut 2022.

Istället läser jag saker jag redan har, åter- eller nyupptäcker guldkorn, och försöker spela ospelade spel från hyllorna. Det har hittills gett mig ett rikare spelår - och en chans att spara pengar jag annars lagt på bräd- och rollspel.

Framförallt har det fått mig att inse hur impulsiva mina spelköp oftast är. Jag har spel i hyllorna som jag knappt ens öppnat, som jag fick från svindyra Kickstarterkampanjer. Till vilken nytta skall de fraktas över halva planeten om de ändå inte används?

Nä. Köpfritt men speltätt är helt rätt väg vidare (för mig)!

Ett halvår avklarat. Andra halvåret blir lätt som en plätt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag hoppar på nu vid halvåresskiftet! Var inte motiverad för ett halvår sedan, men är det nu. Vill spela det jag har istället för att lägga nytt på hög som innan (och sedan sälja det närmast osynat för att göra plats för nya spel...).
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Inte alls många månader kvar nu, och jag börjar redan fundera på ett köpfritt 2023 som uppföljare. Sakta har några Kickstarters från 2021 tickat in, och jag känner inget riktigt sug att spela någon av dem, utan ifrågasätter istället ento 2021:s sinnesnärvaro vid köptillfällena.

Däremot har jag återupptäckt att både spela och skriva spel, nu när jag inte längre lägger tiden på att sukta efter mystisk nyutgivning eller höka runt på eBay efter klenoder. Petar med flera olika små och halvstora projekt i parallell, och hittills har alla som färdigställts även spelats i egna gruppen. Oftast med roligt spel och fruktsamma designdiskussioner som följd! Alla är inte bra idéer bara för det, men att återupptäcka den här närmast barnsliga glädjen runt spelbordet är helt fantastiskt roligt.

Att slänga en hel svart sopsäck fukt- och mögelskadade rollspel har lärt mig ytterligare en läxa... Och nu siktar jag på att gallra om samlingen så det enda jag faktiskt har i hyllor är regelböcker. Tillbehör och kampanjböcker får bo i flyttlådor eller dylikt istället, med några väl valda undantag.

Spela > Samla! Köpfritt 2023! Slagord! Uppmaning! Uppvigling!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Med galloperande inflation så löser den där köpfriheten stort sett av sig själv för min del.

Jag har iofs backat OSE och FLDoD på Kickstarter, med ytterst oklara intentioner på spelfronten. Men pengarna är tagna från Wilhelm's Games kontot, och jag tänker mig att jag vill prova på att skriva lite tredjepartsäventyr under nästa år, så kanske kan jag se det som en affärsomkostnad i stället för att jag har köpt dem. :-D
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag var inte med från början, men inte mycket jag köpt i år:
- Arenboda Handelssation (S&S)
- Drakar och Demoner Kickstarter (inte fått än)
- The One Ring Kickstarter (fick levererad, men backade 2021)
- Boken om Magnamund (begagnad)

Det är nog allt... kan ha glömt något.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
- Boken om Magnamund (begagnad)
Den där har jag faktiskt gjort några försök att komma över, men har alltid blivit överbjuden när det kommit till kritan.

Är den så fantastisk som jag minns den så att jag borde fortsätta min jakt?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Är den så fantastisk som jag minns den så att jag borde fortsätta min jakt?
Njae... hur fantastisk den är beror lite på hur sugen jag är på att köra Ensamma Vargen-äventyr... och efter det senaste blev jag rejält osugen att fortsätta.

Om du kommer med ett bud så kan du nog få köpa min Boken Om Magnamund.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag har inte köpt någonting, utöver Undergångens arvtagare-triologin som pdf, som jag faktiskt spelleder just nu. Det var ett misstag att köpa pdf:erna för jag trodde jag kunde använda bilderna ur den att posta i vår Discord-kanal men alla bilderna var tyvärr förvrängda.

Har köpt en del datorspel (1-2 per kvartal), men jag har spelat alla.

Fast jag har haft inställningen i flera år att inte köpa saker jag inte vet att jag kommer använda inom två veckor. Har varit många gånger jag känt mig rejält sugen att trycka på "köp-knappen" men backat ur för jag insett att det hade varit ett meningslöst köp - även saker som är "bra att ha" blir gärna bara liggande.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Har ett ofrivilligt rollspelsköpfritt 2022 men plötsligt ligger Everway, Dragon Mountain till AD&D2 och allt jag saknade till Khelataar här på mitt bord tack vare en vänlig spelare som tunnade ut lite i samband med flytt så köpfritt fungerar ganska bra ändå.

Det är lite OT men ni som har kolat in mer, hur står sig Boken om Magnamund mot rollspelet när det gäller världsinfo och sånt? Antar jag rätt att rollspelet har mer info?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det var ett misstag att köpa pdf:erna för jag trodde jag kunde använda bilderna ur den att posta i vår Discord-kanal men alla bilderna var tyvärr förvrängda.
På vilket sätt blev de förvrängda? Det borde väl bara vara att plocka dem man vill ha med Skärmklipp-verktyget?
 
Top