[Utmaning] Köpfritt 2022

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
För att en del av oss behöver tid att hitta ytterligare en vägg att sätta upp nya rollspelshyllor på?
PDF!

För att en del av oss skulle behöva lägga lite pengar på andra, tråkigare saker som pensionssparing och diskmaskiner, men har svårt att prioritera?
PDF!

För att överkonsumtionen vi pysslar med i västvärlden skadar hela vår planet*?
PDF!

För att en del av oss håller på att drukna i nya saker vi redan köpt och _vill_ läsa, och behöver ge oss själva lite andrum (Trots att vi egentligen vill köpa
OK, inte PDF... så nära!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
För om det är så, borde inte samma människor ha ett liknande löfte om ett forumfritt år? För det läggs ju massa tid åt att skriva rollspelsrelaterade saker här som aldrig kommer utmynna i spelande, tid som hade kunnat ägnas åt att planera en rollspelskanpanj?
För egen del är det för detta:

Spelandet tjänar på att vi samtalar om erfarenheter av spel och instanser av spelande. Därför jag tex. brukar säga att jag ogillar krönikor i någon slags skönlitterär omformning men älskar spelrapporter där spelarna och bordet är synligt, där beslut och regler finns med, där en kan se hur att just en viss grupp människor spelade ett visst spel med en viss uppsättning regler spelade roll för resultatet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
För egen del är det för detta:

Spelandet tjänar på att vi samtalar om erfarenheter av spel och instanser av spelande. Därför jag tex. brukar säga att jag ogillar krönikor i någon slags skönklitterär omformning men älskar spelrapporter där spelarna och bordet är synligt, där beslut och regler finns med, där en kan se hur att just en viss grupp människor spelade ett visst spel med en viss uppsättning regler spelade roll för resultatet.
Föga förvånande är detta mina hållning också. Jag blir uttråkad efter tre meningar av folk som gör noveller av sina spelmöten. Men att läsa om vad som hände under huven, prepp, metoder, tekniker, regler och hur de funkar i spel, det är intressant. Och lärorik.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Okej! Jag håller mig härifrån efter jag skrivit klart Brancalonia-recensionen.
Vore jättetråkigt om så skedde :confused: Som jag skrev var verkligen inte min avsikt med frågan att köra bort någon, bara höra hur folk tänkte.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är ju rätt talande att du själv lägger in så mycket egna värderingar här. Att ifrågasätta min egen konsumtion likställs med att ifrågasätta andras konsumtion som i sin tur likställs vid att säga åt folk att inte läsa böcker?
Jag förstår inte varför detta fortsätter efter moderingen. Jag har sagt det jag hade att säga, men jag vill ändå svara kort pga det höga tonläget.

Köpfritt är inte ett speciellt neutralt ord - och det fångar inte det ni säger att ni vill uppmuntra: få folk att spela mer (vilket jag till 100% stöder, som jag skrivit ovan).

Det är väl inte så långsökt att tänka att folk köper rollspelsböcker för att läsa dem även om de kanske inte spelar?
Och alla rollspelsböcker kan man inte låna på stadsbiblioteket (rätta mig om jag har fel) eller låna av en kompis (knappt lagligt om det är en PDF).
Så det är inte så långsökt att uppmaningen att köpa färre böcker kan få konsekvensen att man läser mindre böcker. Vilket jag tycker är synd.

Men jag förstår att detta är fel tråd för denna diskussion. Och om jag vill diskutera de positiva effekterna av att människor köper rollspelsböcker, eller uppmundra folk att göra det, så finns det en annan tråd för det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Sen när har människor någonsin varit _konsekventa_ rakt igenom allt de gör? I synnerhet när det rör sig om helt olika aktiviteter, men olika grad av investering och engagemang?

Det är okej att göra små förändringar utan att ställa hela sitt liv på ända.
Fast då menar du alltså att det är dåligt att lägga tid att vara på forumet som man hade kunnat lägga på att preppa spel? För jag menar att det förhåller sig precis tvärtom. Att det är bra att folk är här på forumet och pratar spel, även om det inte leder till att man spelar mer. Att det också är en del av en hobby. Precis som att det är en del av en hobby att köpa en grej man aldrig kommer använda praktiskt men att man är nyfiken på den av andra orsaker. Kanske är man nyfiken på konceptet eller tycker att kreatörerna bakom produkten tidigare skapat coola grejer och man undrar vad de nu kan ha hittat på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Alltså släpp sidospåret. Det gäller alla.

Är ni med på TS egen personliga utmaning till sig själv? Om ja, berätta om det. Om nej, gå till tråden där ni berättar vad ni köpt.

Jag låser denna tråd i en timme så att alla hinner läsa den här modereringen. Sen låser jag upp den igen.


/Magnus
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Delrapport
Jag har hittills klarat mig från att köpa eller kickstarta spel i någon form i tre och en halv månad. Utöver mat, resor och presenter har jag inte lagt en spänn på något i år alls. Enda undantaget var ett inköp till huset vi skulle gjort innan jul, men som var slut i lager (ett eldfat till trädgården).

I morgon börjar eldprovet. Ska man klara GothCon utan att handla i affärerna?

 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag har köpt ett av rollspelen på min lista med tre undantag (rollspelet The Witcher), men har annars avstått bräd- och rollspelsköp. Mina två andra undantag är jag tveksam till att de alls kommer ut i år (Referee book till LotFP och tredje delen i Ikonernas nåd till Coriolis).

Däremot har jag fått hem ett antal saker från KS-kampanjer från tidigare år. I ett fall från en kampanj som skulle levererat 2020...

Spelar Blades in the Dark, har spelat klart en kampanj i brädspelet The King's Dilemma, och har flera one-shots och småspel på gång som sakta men säkert betar av de ospelade spelen i hyllorna!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag har policyn att bara köpa spel om jag vet att jag ska använda den inom en snar framtid.

Jag köpte Undergångens arvtagare, då jag kände att jag behövde pdf:erna, men det är också vad jag kommer att spelleda i år.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Min plan har spruckit lite. Jag köpte Troll & Vättar (som planerat) men har också köpt Alone against the tide, för jag ville ha något att göra på egen hand när min sambo var borta. Förlåt mig själv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag köpte inget på årets GothCon men om jag hittat Travellers on a Red Road (vilket jag läste att någon annan gjort) hade jag nog slagit till. Känner mig ändå nöjd med min köpinsats så här långt. Förutom ett impulsköp har jag varit lämpligt återhållsam.
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Jag och @entomophobiac har bollat endel om att vi köper för mycket och spelar för lite av det vi köpt. Så vi enades om en utmaning, 2022 är året då vi spelar mer, köper inget. Och för att göra det lite rimligt så var bland det första som vi bestämde oss för att kasta in ett undantag i form av max tre spel som är ok att köpa om de skulle dyka upp.

Reglerna är enkla:
- Inga rollspel eller brädspel får köpas om de inte ingår i listan som du själv sätter upp med undantag (max tre st)
- Spel som undantas måste vara rätt specifika och kan inte gälla en hel linje av spel
- Det är själva transaktionen av ett köp som räknas, så en gammal kickstarter som droppat ner eller en beställning som ligger och väntar på att den ska bli komplett för att skickas räknas inte
- gratisspel eller gåvor är såklart undantagna om det inte sätts i system att köpa och ge bort spel till varandra

Vill du haka på? Skrik till och posta din lista med undantagna spel. Här är min:

- Big Rubble - gamla boxen
- Tunnels and Trolls - 5e utgåvan, boxen med lite sologrejer och grundregler
- Empire of the Petal Throne - gamla boxen
Den person som får Tunnels and trolls 5e utgåvan har tur... Synd att jag inte har något intressant att byta med! Kul att se, att det finns svenskar som har spelat, och spelar?! Tunnels and trolls.
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Tja, det är kul att läsa regler också, även om man de facto spelar spelet; det är en typ av litteratur, och det kittlar åtminstone min fantasi. Med det sagt verkar det väl som om det har samlats lite på hög. Det ser bra ut på foto i alla fall:):)
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Jag förstår inte varför detta fortsätter efter moderingen. Jag har sagt det jag hade att säga, men jag vill ändå svara kort pga det höga tonläget.

Köpfritt är inte ett speciellt neutralt ord - och det fångar inte det ni säger att ni vill uppmuntra: få folk att spela mer (vilket jag till 100% stöder, som jag skrivit ovan).

Det är väl inte så långsökt att tänka att folk köper rollspelsböcker för att läsa dem även om de kanske inte spelar?
Och alla rollspelsböcker kan man inte låna på stadsbiblioteket (rätta mig om jag har fel) eller låna av en kompis (knappt lagligt om det är en PDF).
Så det är inte så långsökt att uppmaningen att köpa färre böcker kan få konsekvensen att man läser mindre böcker. Vilket jag tycker är synd.

Men jag förstår att detta är fel tråd för denna diskussion. Och om jag vill diskutera de positiva effekterna av att människor köper rollspelsböcker, eller uppmundra folk att göra det, så finns det en annan tråd för det.
Som bibliotekarie är jag helt för att människor läser - i stort sett alla böcker, och om någon vill köpa spel med intentionen att bara läsa dem, kan inte jag se något fel i det. På sätt och vis är det väl också att spela spelet eller?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Epic fail..
View attachment 9164
O det var nog mer än så hittills i år..

Men hoppet om att få använda en del av det finns 😁

/C

Kan jag se det som att jag stödjer hobbyn..
Det enda jag inte läst på den bilden är Monster Kodex till Symbaroum. Som "komplettist" har jag den givetvis i hyllan, men prioriterar oftast ner just monsterböcker i min läsning.

Av det rollspelsrelaterade jag läser så är det främst:
1. Regler utifrån att jag är nyfiken på om man lyckats hitta på en intressant mekanik som stärker spelupplevelsen (därför är jag generellt sett alltid nyfiken på hur Fria Ligan tweakat År Noll motorn till olika settingt, men inte speciellt nyfiken på generella spelmotorer som bara bytt "spelvärldspyjamas").
2. Äventyr/Scenarion utifrån att jag är nyfiken på om någon lyckats skriva en berättelse som har något intressant som jag inte läst tidigare.
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Jag brukar läsa så kallade "retro-clones" av, främst od&d; det är spännande att se, tycker jag, hur någon annan har hanterat reglerna och anpassat dem efter eget tycke. Jag har bara köpt en av dem dock: "Blueholme", som jag använder för solospel, resten brukar jag läsa online.
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
15
Jag och @entomophobiac har bollat endel om att vi köper för mycket och spelar för lite av det vi köpt. Så vi enades om en utmaning, 2022 är året då vi spelar mer, köper inget. Och för att göra det lite rimligt så var bland det första som vi bestämde oss för att kasta in ett undantag i form av max tre spel som är ok att köpa om de skulle dyka upp.

Reglerna är enkla:
- Inga rollspel eller brädspel får köpas om de inte ingår i listan som du själv sätter upp med undantag (max tre st)
- Spel som undantas måste vara rätt specifika och kan inte gälla en hel linje av spel
- Det är själva transaktionen av ett köp som räknas, så en gammal kickstarter som droppat ner eller en beställning som ligger och väntar på att den ska bli komplett för att skickas räknas inte
- gratisspel eller gåvor är såklart undantagna om det inte sätts i system att köpa och ge bort spel till varandra

Vill du haka på? Skrik till och posta din lista med undantagna spel. Här är min:

- Big Rubble - gamla boxen
- Tunnels and Trolls - 5e utgåvan, boxen med lite sologrejer och grundregler
- Empire of the Petal Throne - gamla boxen
Jag missförstod första gången jag läste din post. Jag trodde att man skulle byta spel, istället för att köpa; jag var lite trött; det var slutet på en arbetsdag m.m Jag skulle hemskt gärna, precis som du, få tag i Tunnels and trolls version 5.5. Jag har köpt version 7.5 på franska. Den är super!
 
Top