Rickard
Urverk speldesign
Inspiration
Ta en sak från den tråden och säg hur man skulle kunna göra för att göra det roligt.
Detta är inte så mycket "Jag tycker redan det är roligt", utan "Jag tycker inte det är kul men i denna form är det faktiskt det".
Jag sitter och pysslar med min spelvärld, och inser att det är en hel del saker som är standard i spel (främst då fantasy och spaceopera som också egentligen är fantasy) som egentligen inte tillför något roligt till spelet.
Utrustning
Att hålla detaljkoll på vilken utrustning man har (utöver överlevnadsscenarios, såklart). Liksom, skulle en typisk fantasyperson som gör en planerad resa genom The Forest of Deadly Doom of Death missa saker som att ha med sig kniv, sovfilt, elddon, käk för resans planerade längd osv? Det lägger bara på spelmässig overhead utan att göra något roligare...
Utrustning
Att hålla detaljkoll på vilken utrustning man har (utöver överlevnadsscenarios, såklart). Liksom, skulle en typisk fantasyperson som gör en planerad resa genom The Forest of Deadly Doom of Death missa saker som att ha med sig kniv, sovfilt, elddon, käk för resans planerade längd osv? Det lägger bara på spelmässig overhead utan att göra något roligare...
- Troberg
- Replies: 111
- Forum: Rollspelsmakande
Ta en sak från den tråden och säg hur man skulle kunna göra för att göra det roligt.
Detta är inte så mycket "Jag tycker redan det är roligt", utan "Jag tycker inte det är kul men i denna form är det faktiskt det".