Utmaning: gör standardsaker i spel roliga

Rickard

Urverk speldesign
Inspiration

Ta en sak från den tråden och säg hur man skulle kunna göra för att göra det roligt.

Detta är inte så mycket "Jag tycker redan det är roligt", utan "Jag tycker inte det är kul men i denna form är det faktiskt det".

Jag är en anhängare av att göra det vardagliga äventyrligt. Kanske inte direkt att man måste göra listor med packade saker, utan att resan är äventyret. Mer fokus på relationen mellan spelare och mellan roller.

Jag tycker det är rätt tråkigt att göra nya rollpersoner där man rullar stats osv. Men det blir roligare om man får köra ett life path-system då man får välja mellan olika val, typ som en kort Ensamma vargen-novell för att bestämma rollpersonens tidigare erfarenheter och styrkor.

Just utrustning tycker jag Vindsjäl gör jättebra, på ett sätt som verkligen kommer runt tråkig book keeping.
Sen vet jag väl inte om det är så roligt egentligen, men jag får alltid en mental bild av att karaktärerna likt skalman drar fram ett tält ur ena fickan när det behövs.

Fantasy World har ett i mina ögon bra system för utrustning. Rollpersonerna förväntas ha det mesta de behöver. Men om det är något som är mera ovanligt eller om de befinner sig i en situation där det går åt onormalt mycket av standardresurser, så kan de behöva göra en markering på sin "resource tracker". Löper dess fyra steg ut får det så klart konsekvenser. När rollpersonerna kommer till en handelsbod eller ett samhälle kan de fylla upp sin Tracker igen.

Fantasy World har ett i mina ögon bra system för utrustning. Rollpersonerna förväntas ha det mesta de behöver. Men om det är något som är mera ovanligt eller om de befinner sig i en situation där det går åt onormalt mycket av standardresurser, så kan de behöva göra en markering på sin "resource tracker". Löper dess fyra steg ut får det så klart konsekvenser. När rollpersonerna kommer till en handelsbod eller ett samhälle kan de fylla upp sin Tracker igen.
Det är så jäkla mycket saker som Fantasy World gör som är fantastiska.

Hur gör Vindsjäl detta bra?

Screenshot 2025-07-18 at 11.47.42.png

Det är typ norpat från Blades in the Dark.

Item Loadouts​

After the plan and detail are in place, each player chooses their character’s load. This indicates how much stuff they’re carrying on the operation. They don’t have to select individual items—just the maximum amount they’ll have access to during the action.
Screenshot 2025-07-18 at 11.49.57.png

Jag har inte spelat det själv, men någon ... @DeBracy? ... har pratat om ett spel där utrustningen är lappar som läggs i rätt ordning för att visa hur de är packade. Och @GnomviD har pratat om en Stalker-kampanj där de fick all utrustning på spelkort. Att göra hela utrustningshanteringen taktil verkar rätt kul faktiskt.

Att skriva upp en guldkrona på rollformuläret kan ju inte tävla med att få ett kort med guldkronan på att förvara med sitt rollformulär och som man fysiskt kan slänga upp på bordet om man dealar med en guldhandlare eller så.

Hm.... det jag saknar lite är att utrustning inte spelar någon större roll utanför dess användningsområde. Det blir som att oljelyktan plötsligt bara dyker upp i packningen när den behövs jämfört med att alltid vara där. Så någon typ av regel för att inkludera utrustning i andra situationer vore intressant. Har varit med om ett antal gånger när RP springer omkring och hoppar över klyftor, vadar över floder och sen plockar upp sin fullt fungerande utrustning som inget hade hänt. Oftast inga problem att ta sig igenom ett snår utan väskan fastnar eller göra kullerbyttor utan någon potion inte går sönder. Själv brukar hälften av grejorna i fickorna falla ut om jag skulle göra en kullerbytta...
Finns flera filmer där hjälten överlever tack vara en bok eller något i bröstfickan. Kunde vara ett alternativ att offra en utrustningsdel istället för skadas.

Man gör utrustning roligt genom att spela en dungeon där man dör om man inte har rep med sig. (Eller, bättre, att man måste ta en svinfarlig tillbakaväg för att man girig som man är slängde ifrån sig rep och förpackningen med järnspikar för att orka bära på den tunga jadestatyn i form av en elefantgud.)

Språk är till för att man är i en isolerad dungeon och om man läser rätt språk kan man få mer information vilket hjälper en navigera dungeonen. Det är inte till för när man reser runt. Indiana Jones behöver kunna andra språk nere i de uråldriga gravarna, inte när han åker till Kairo.

Utrustning är viktigt när du bara har det du har med dig ner i en isolerad dungeon. Det är inte intressant när man är runt i världen. Det är därför utrustning är oviktigt i Vampire men viktigt i D&D.

Gör monstren till pussel/mysterium där det intressanta är att lista ut vad man ska göra med dem. Eller gör att man kan fånga dem som i Pokémon! Eller gör att man kan ligga med dem som i Rob Zombies låtar.

Sträckkoder på spelledarskärmen: Fyll spelledarskärmen med en massa äcklig in-universe reklam för saker! Funkar bäst i Cyberpunk eller World of Darkness eller liknande. Ha reklam för Demon Seed läsk fråm Vampire the Masquerade och Pentex och grejer. Obscent, kapitalist plottrigt! Då smälter sträckkoden in!

2F461BB7-1053-458A-A42C-F7ABDF923FED.jpeg

Pengar: Du får bara xp genom att slösa pengar på oviktiga saker. Och behöver du mycket pengar får du ta ett lån från en organisation/person i spelvärlden vilket är kul.

Språk är till för att man är i en isolerad dungeon och om man läser rätt språk kan man få mer information vilket hjälper en navigera dungeonen. Det är inte till för när man reser runt. Indiana Jones behöver kunna andra språk nere i de uråldriga gravarna, inte när han åker till Kairo.
Jag ser ärligt talat fortfarande inte hur det blir roligt.

---

I Magicians måste man säga vad man ska göra på koreanska. En app kontrollerar så att man gör rätt. Man lär sig koreanska ju mer man spelar och blir därför bättre och bättre på att lägga besvärjelser.

När man behöver spendera 90% av poängen att köpa färdigheter för på färdigheter som beskriver ens bakgrund: Shadowrun 4ed löst detta genom att man har riktiga poäng för saker som är användbara och bakgrundspoäng för bullshit som man aldrig slår men folk vill ha på pappret. Allternativ, spela ett spel utan skills.

Back