Nekromanti [Utmaning] Gör ett litet rollspel, vinn ära och berömmelse

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Genesis;n334166 said:
EDIT: Fan, funderar på om det inte är bättre att göra tvärtom. Tar bort detta så jag får tänka på saken.
Och jag hann inte läsa innan du tog bort, så jag får likt andra leva i förtvivlad nyfikenhet ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Efter lite eftertanke konstaterar jag att jag gillar det som det är, och dessutom inte orkar göra om det, så här är det igen:

Abskission
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Svarte Faraonen;n334134 said:
Jag har också ett litet försök, ett skånskt Over the Garden Wall:

Ålamörker
Det här är så djäkla bra. Folk som tycker att saker inte låter häftigt på svenska borde läsa det här. Så sjukt evokativt. Känns som ett svenskt Don't Rest Your Head.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag kan ju konstatera att det redan är kört för mig att vinna kategorin Layout/grafisk design :D Det är tur att jag saknar tävlingsinstinkt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag hade inte tänkt bidra men fick lite tid över igår och började skriva ner en gammal idé. Med viss bearbetning idag blev det 998 ord. Sedan kan jag ingenting om layout och har inga flådiga program att jobba i, men det ser ganska trevlig ut ändå tycker jag.
 

Attachments

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Kul att se så många bidrag! :D

Här kommer ett från mig: Det hände under sommaren

Fyra gamla kompisar träffas på
höstkanten

Ni umgicks under sommaren, men efter allt det som
hände då behövde ni lite tid ifrån varandra. Nu, när
löven faller och nätterna börjat bli frostiga, samlas ni
igen med lite distans till det som hänt. Det är dags att
tala om alltihop. Dags att reda ut saker och ting.

Fyra spelare tar på sig var sin roll i kompisgänget, och de berättar tillsammans om en eller en serie händelse(r) som lämnat bestående intryck hos dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Björn Wärmedal;n334201 said:
Kul att se så många bidrag! :D

Här kommer ett från mig: Det hände under sommaren

Fyra gamla kompisar träffas på
höstkanten

Ni umgicks under sommaren, men efter allt det som
hände då behövde ni lite tid ifrån varandra. Nu, när
löven faller och nätterna börjat bli frostiga, samlas ni
igen med lite distans till det som hänt. Det är dags att
tala om alltihop. Dags att reda ut saker och ting.

Fyra spelare tar på sig var sin roll i kompisgänget, och de berättar tillsammans om en eller en serie händelse(r) som lämnat bestående intryck hos dem.
Oh my god, varför har jag inte fattat att man kan ha etablerad relationer för de flesta karaktärer men ha att visa har odefinierade relationer?! Det är briljant! Jag stjäl det till mit urban fantasy spel direkt! Det är så enkelt men skapar så mycket genom att ändra en rad på en lista.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
God45;n334204 said:
Oh my god, varför har jag inte fattat att man kan ha etablerad relationer för de flesta karaktärer men ha att visa har odefinierade relationer?! Det är briljant! Jag stjäl det till mit urban fantasy spel direkt! Det är så enkelt men skapar så mycket genom att ändra en rad på en lista.
... Och det kom till för att jag inte kom på ett passande sjätte alternativ >.<
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Genesis;n334237 said:
Skit också, jag insåg just att jag glömde greppregler i mitt spel! :sad:
Tre bekanta bär en varsin börda; något kärt de innerst inne vet att de borde släppa taget om. Men ibland är det svårt.

Ett träd som klänger fast vid sina blad skulle skadas svårt under vintern, och när våren kommer måste det finnas plats för nya löv.

Din rollperson har också något hen behöver släppa taget om. Något som hen inte mår bra av att klänga kvar vid.

Gestalta någon som inte riktigt kan släppa taget, som förhalar beslutet. Som klänger sig fast, av sentimentalitet för det som varit och av rädsla för framtiden.
Sjukt klantigt att inte ha några greppregler i ett spel som specifikt handlar om hur svårt det är att släppa saker.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
ceruleanfive;n334239 said:
Sjukt klantigt att inte ha några greppregler i ett spel som specifikt handlar om hur svårt det är att släppa saker.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
ceruleanfive;n334239 said:
Sjukt klantigt att inte ha några greppregler i ett spel som specifikt handlar om hur svårt det är att släppa saker.
Det är sådana klavertramp som gör att det kommer andrautgåvor. (Jag har redan börjat klura på min.)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Första utkast i alla fall!

Vill skriva ihop ett uppslag om hur ett spelmöte går till också, så jag kan få in lite mer resonemang. Men det är ju trots allt gott om tid kvar.

Har länge varit nyfiken på att göra ett spel om helt vanliga dödliga menlösa människor som plötsligt inte längre kan köpa sina fiskpinnar på ICA eller färskt bröd på bageriet. Om människor vars hela liv är beroende av modern infrastruktur och teknologi för att inte tappa sitt existensberättigande. Eller för den delen för att överhuvudtaget överleva.

Helt enkelt: utforska allt det vi tar för givet varje dag. För att jag tror det kan göra oss lite ödmjuka. I ett par ögonblick i alla fall!

https://drive.google.com/open?id=1lU...CB6WEAFBjUqkW4
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Här är mitt bidrag: Halloweenia. - En stad omgiven av dimma och det är evig höst...

Var en kul utmaning. Har inte kikat på andras bidrag än, men det tänkte jag göra så fort jag skickat in mitt. Ville inte bli påverkad av andra.

Edit: kan någon admin ta bort detta inlägget? blev en dubbelpost... Strulade vid uppladdning av filen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Här är mitt bidrag: Halloweenia. - En stad omgiven av dimma och det är evig höst...

Var en kul utmaning. Har inte kikat på andras bidrag än, men det tänkte jag göra så fort jag skickat in mitt. Ville inte bli påverkad av andra.

Halloweenia.pdf

Blev 1000 ord exakt. Inklusive titel etc.
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ulfgeir;n334438 said:
Här är mitt bidrag: Halloweenia. - En stad omgiven av dimma och det är evig höst...

Var en kul utmaning. Har inte kikat på andras bidrag än, men det tänkte jag göra så fort jag skickat in mitt. Ville inte bli påverkad av andra.

Halloweenia.pdf

Blev 1000 ord exakt. Inklusive titel etc.
Älskar det! Super mysiga illustrationer!
 
Top