Nekromanti Utlysning av ny post, AO

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ja, Lindenius.

Däremot så skulle jag vilja nominera Lindenius. Han är förståndig, kritisk och klar synt. Dessutom diplomatisk utan att vara någons dörrmatta.
Lindenius får min röst också.

Gordeg
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Nomineringar

Det är svårt hitta någon som matchar RipperDocs kravprofil bättre än honom, men varför inte ge mer alternativ att sålla bland? (Ja, jag delar Lindenius kritik mot upplägget.)

Härmed nominerar jag följande användare:

Storuggla
Adus
Tibbelin
Troberg
Marco Behrmann
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Lite tankar

Visserligen inte den självständiga användarförening jag skulle vilja se, men ett steg i rätt riktning och det ena utesluter ju inte det andra.
En möjlig framtida väg att gå är att ha en användarförening, liknande vad jag tidigare beskrivit, och att ge en av redaktionen betrodd representant i användarföreningen en "observatörspost" i moderatorkåren.

Användarföreningen samlar upp och driver synpunkter från användarna, samt har insyn i moderatorernas arbete och kan på så sätt ge en balanserad vy av det hela.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Magoo

och till skillnad från de flesta så är det inte för att hon är tjej
Fast det är väl ingen som har skrivit att hon är bra för att hon är tjej? Jag uppfattar det som att folk bara tycker det är en bonus i sammanhanget, och inte det som ledde dem fram till slutsatsen att nominera henne.

- Vulf
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Keep communication simple

Även om jag kan se förtjänsterna i ditt förslag tror jag vi ska undvika att komplicera saker. Ju fler olika led, grupper i grupper och specialposter som är tillsatta, desto krångligare blir det för den nye användaren.

Eftersom genomskinlighet är ett modeord (åtminstone här på universitetet) så tänkte jag använda det. Genomskinlighet innebär att sakers är lätta följa och förstå, helst vid första anblicken. Ju fler regler, undantag och ad hoc-lösningar man har, desto större är chansen att wrnu kommer kännas som en ogenomtränglig och svåröverskådad plats. Och det är osexigt.

En enkel kommunikationsmatematisk övning ger att varje extra led som tillförs så ökar antalet tillfällen att ett meddelande fuckas upp med 2.

//erik. hinner inte gå in på teorin bakom detta just nu, men kortfattat kan man säga att varje sändare behöver koda ett meddelande och en mottagare behöver avkoda detsamma och det finns inga garantier att kodningen/avkodningen sker efter samma premisser. Så för varje extra kommunikationsled tillkommer ytterligare en kodning/avkodning.

Edit: Kan ju inte stava cåminication fel i rubriken
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Magoo

Fast det är väl ingen som har skrivit att hon är bra för att hon är tjej? Jag uppfattar det som att folk bara tycker det är en bonus i sammanhanget, och inte det som ledde dem fram till slutsatsen att nominera henne.
OK. Huvudsaken är väl att vi är överens om att hon nominerats för att vi har förtroende för henne, och det har nog gått fram nu.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Keep communication simple

Du har en poäng, men det finns också ett egnvärde i att ha ett forum där användarrepresentanter kan diskutera ostört.

Eventuellt kanske man skulle ha ett liknande arrangemang som åt andra hållet, dvs att en moderator håller en "observatörspost" i användarföreningen. Tanken är ju inte att starta ett ställningskrig, den är att skapa en diskussionsform för frågor som är lite för stora för enskilda användare, allt för att underlätta samverkan.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Nomineringar

"Det är svårt hitta någon som matchar RipperDocs kravprofil bättre än honom, men varför inte ge mer alternativ att sålla bland? (Ja, jag delar Lindenius kritik mot upplägget.)"

Men RipperDoc har ingen kravprofil. Vad har du fått det ifrån?

Storuggla
Adus
Tibbelin
Troberg
Marco Behrmann


Noterat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mina åsikter om nomineringarna ...

tja, i så fall (om jag modererar sagagames) är jag antagligen inte aktuell längre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Mina åsikter om nomineringarna ...

När vi lyckats sparka igång »minimoderator-funktionen« (eller vad vi nu ska kalla den) kommer ju både Mekanurg och tomasarfert att få den statusen (Gondica-forumet resp. Saga-dito) och därmed sälla sig till moderatorernas skara (om än med begränsade befogenheter).

Därför är det inte lämpligt om någon av dem blir Användarombudsman. (Sorry guys, jag tvivlar inte på er kompetens, men ni kan rimligtvis inte förväntas föra användarnas talan mot er själva i egenskap av »minimoderatorer«.)
Minimoderator för ett lågtrafikforum ser i alla fall inte jag som något större problem. Det är sällan några problem på de forumen och därmed borde inte konfliktsituationer uppstå.

Och av samma anledning går förstås Krille bort.
Som jag skrev, i så fall skulle han lämna sin moderatorsstol, vilket skulle vara en förlust, men troligen en vinst på det hela taget. Det är ju dock naturligtvis upp till Krille.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Re: Mina åsikter om nomineringarna ...

Men är det aktuellt strax då? Det har varit tal om det länge och jag förväntar mig inte att det sker inom de närmsta tre månaderna t.ex.?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Mina åsikter om nomineringarna ...

Troberg said:
Minimoderator för ett lågtrafikforum ser i alla fall inte jag som något större problem. Det är sällan några problem på de forumen och därmed borde inte konfliktsituationer uppstå.
Är du samme Troberg som föreläst om jäv- och insidersituationer nyligen? :gremtongue:
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Varför behöver vi en sådan? [NT]

NT = Nämen Titta! En anka!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Mina åsikter om nomineringarna ...

Det har dröjt eftersom forumsystemet måste uppgraderas innan den tekniska funktionaliteten finns. Nu tänker vi dock kringgå det genom bland annat större visat förtroende för minimoderatorerna, så det ska kunna genomföras ganska snart. Definitivt före nyår i alla fall.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Re: Mina åsikter om nomineringarna ...

Okej, det låter bra att ni gör det. Jag vetj u ni sagt att det krävdes en teknisk lösning och det var den som jag tvivlade på att den skulle ske. Men ger ni minimoderatorerna lite mer förtroende så är det ju enklare. I så fall, tar jag tillbaka mitt tidigare uttalande. :gremsmile:
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Re: Keep communication simple

Ostört = borta från moderatorerna?

Från de människor som har som arbete att se till att forumets regler följs?

Eftersom de så tydligt behövs överallt på forumet, vore det inte då lite väl dumt att försöka utestänga dem från ett forum bara för att "vanliga användare" vill vara ifred? Det forumet skulle ju bara bli ett moderatorlöst forum = en god grund för en pajkastningsarena.

Dessutom vore det att stänga ute vanliga användare (som moderatorer ju också är) från ett diskussionsforum om saker som angår dem (eftersom de är användare).

I vilket fall som helst så finns det inga frågor som rör användarna direkt som är för stora för enskilda användare. Att användarna skapar sig sin egen lilla representativa demokrati på forumet och förväntar sig att den ska skapa någon slags smidigare samverkan med moderatorerna låter bara bängt i mina öron - om folk bara uppfattade att moderatorer finns här för att se till att forumets regler sköts och i övrigt bara är vanliga användare skulle inte ens sådana här idéer behöva kläckas.

Keep communication simple.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Mina åsikter om nomineringarna ...

Är du samme Troberg som föreläst om jäv- och insidersituationer nyligen?
Två svar:

1. Jag tror det är svårt att hitta någon som både visat intresse och som inte har något egenintresse. Däremot tror jag att de som är nominerade har tillräcklig förmåga att se vilken hatt de har på sig. Minimoderator är dessutom egentligen inte en moderator, mer en power user som kan göra vissa saker som vanliga användare inte kan, tex starta polls, administrera trådar osv, men inte göra regelrätta modereringar.

2. Jag har föreläst om vad ordet jäv betyder och att en vängrupp som den som ifrågasatts är jäviga. Däremot har jag varit väldigt tydlig med att de är jäviga oavsett om deras vänskap påverkar deras omdöme eller inte. Jäv är inte ett kritiskt ord, det är ett enkelt konstaterande att man sitter i en situation där ens opartiskhet kan ifrågasättas.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Keep communication simple

Ostört = borta från moderatorerna?
Ostört = i enrum.

Exempel: en användare är missnöjd med en moderators beteende, men vågar av olika anledningar inte ta upp det under eget namn. Man kanske ska släppa ett spel och inte vill pissa av ledningen på Sveriges största och näst bästa rollspelssite alldeles innan släppet eller så vill man helt enkelt inte ta konflikten. Man kan då gå till användarföreningen som tittar på frågan och om behov finns hanterar den anonymt.

Det handlar inte om demokrati egentligen, det handlar om representation. Om något så är det mer att jämföra med en fackförening, även om det inte dras så långt. Någon för redaktionen att diskutera/förhandla med som representerar användaren.

Den kan också funka som en referensgrupp. Om man tex vill ha ett nytt regelverk och vill ha användarnas acceptans för det så kan man dra det via användarföreningen istället för att starta en mosnterdiskussion om det.

I vilket fall som helst så finns det inga frågor som rör användarna direkt som är för stora för enskilda användare. Att användarna skapar sig sin egen lilla representativa demokrati på forumet och förväntar sig att den ska skapa någon slags smidigare samverkan med moderatorerna låter bara bängt i mina öron - om folk bara uppfattade att moderatorer finns här för att se till att forumets regler sköts och i övrigt bara är vanliga användare skulle inte ens sådana här idéer behöva kläckas.
Med ditt resonemang så behövs ju inte moderatorerna heller, vi har ju Gardener. Moderatorer/redaktion företräder Gardener, en användarförening företräder användarna.
 
Top