Nekromanti Utlysning av ny post, AO

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Den senaste tiden har det inom redaktionen och moderatorkåren diskuterats om möjligheten att skapa en opartisk mellanhand mellan moderatorkåren och användarna. Därför väljer vi nu att på försök instifta en ny post på forumet: Användarombudsmannen. Denna utlysning kommer om tre månader följas av en utvärdering, tiden fram till dess är en testperiod.

Denna användarombudsmans uppgift är att föra enskilda användares förslag, farhågor eller klagomål till diskussion på moderatorforumet. Det faller också på dennes lott att återkoppla till användaren när denna diskussion förts för att redogöra för resultatet. Anses det finnas ett allmäntintresse är det även dennes uppgift att redovisa detta i en tråd på Rollspel.nu-forumet. Posten som ombudsman är en förtroende- och medlarposition. Användare kan, om så önskas, få förmedla sig via ombudsmannen anonymt.

Målsättningen med denna post är att öka insynen i moderatorkårens arbete, uppmuntra dialog såväl internt som med användarna och undvika situationer där användare upplever att de är kraftlösa och inget kan åstadkomma. Ombudsmannen är inte den formella kanalen för att överklaga en moderatoråtgärd - detta förs gentemot redaktionen - men väl för att ifrågasätta policyn bakom åtgärden eller hur den bör tolkas.

Ombudsmannen kommer ha tillgång till moderatorforumet, med det ansvar som det innebär (se kvalifikationer).

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- En god förmåga att förstå och förmedla någon annans åsikt
- En förmåga att hantera tillgången till moderatorforumet, mycket av materialet där är hemligt av en anledning
- Ett gott anseende hos både användare och moderatorkår

Tycker du detta passar väl in på dig eller skulle du vilja nominera någon annan till posten? Meddela detta i denna tråd. Nomineringar kan inlämnas fram till nästa måndag (den 10:e december), märk sådana inlägg med en [nominering]-tagg.

Har du åsikter om postens utformning eller om dess vara eller icke vara? Diskutera detta i denna tråd.

Vi har från moderatorkårens håll även valt att själva nominera en användare vi anser uppfyller kvalifikationerna: RipperDoc. Han har uppvisat stor självständighet sedan han lämnade moderatorkåren. Vår förhoppning är att han uppfyller kravet om anseende hos användarna.

Notera att det inte kommer att ske någon form av omröstning om denna tillsättning. Moderatorkåren kommer stå för bedömningen av de som nomineras i denna tråd. Moderatorkåren förbehåller sig därmed rätten att enbart utse den vi känner förtroende för.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Bra initiativ, men…

Får se hur det fungerar. Det kan mycket väl vara ett steg i någon positiv rikning. Däremot är jag osäker på om det var så strategiskt att lägga ut en egen nominering, ety det innebär att ni målar in er i ett hörn.

Är det lönt att nominera någon när ni redan "valt" någon?
Om ni väljer RipperDoc så kommer det komma funderingar på hur "neutralt" tillsatt han är.
Blir det inte RipperDoc kan det upplevas som ni inte har förtroende för era val.

Oavsett utfallet så har ni genast minskat möjligheten för den tillsatte personen att fokusera på sitt jobb eftersom folk i stället kommer diskutera utnämningen av personen snarare.

//erik. hoppas dock han har fel. heja heja kåren!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Fler förslag

Kul initiativ! Visserligen inte den självständiga användarförening jag skulle vilja se, men ett steg i rätt riktning och det ena utesluter ju inte det andra.

Mina nomineringar:

Tomas Arfert (seriös och pålitlig)
Anders Blixt (seriös och pålitlig)
Rising (suverän på att hitta de där uppenbara lösningarna som andra missar)
Herr Nils (seriös och jag vill inte riskera att han inte är på min sida :gremgrin:)

Hade han fortfarande varit aktiv så skulle jag dessutom listat:

Oldtimer (seriös, hög integritet)

Möjligen skulle man överväga att ha mer än en person, av praktiska skäl. Man kan vara borta, sjuk, upptagen eller på annat sätt inte tillgänglig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Fler förslag

Möjligen skulle man överväga att ha mer än en person, av praktiska skäl. Man kan vara borta, sjuk, upptagen eller på annat sätt inte tillgänglig.
Det kan vara en poäng senare om man märker att användarombudsmannen får väldigt mycket att göra. Sådant är ju svårt att förutse nu.


/Dimfrost
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Bra initiativ och ett utmärkt sätt att hantera den senaste tidens turbulens. Jag har svårt att nominera någon, eftersom man inte vet om personen i fråga ens vill ha posten.

Gärna någon som har hängt med länge, men inte varit moderator.

- Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Gärna någon som har hängt med länge, men inte varit moderator.
Eller i alla fall någon som inte varit moderator på ett tag.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
RipperDoc är ett bra val tycker jag. Är mycket vettig, om jag får säga det.
Skulel åxå kunna tänka mig Herr Nils, är tuff men rättvis.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
En till, stick i stäv med mitt svar till Vulf

Krille. Det skulle iofs innebära att han lämnade sin moderatorspost, vilket skulle vara en förlust, men jag tror samtidigt att han skulle kunna göra mer nytta i en sån här roll och jag tror att han skulle sköta den bra.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag får tacka ödmjukast för nomineringen.

Jag välkomnar förslaget om flera AO, men bara efter att ha prövat systemet ett tag. Det är väldigt svårt att bedöma arbetsbördan nu, IMHO, och sådana frågor en AO skulle hantera tenderar att blossa upp ett tag och sedan vara helt försvunna - stor variation i behovet alltså.

Jag förstår att det går att tolka mig som en ren moderatorssympatisör (ett safe choice för moderatorkåren) men det vore nog en liten feltolkning. Varken jag eller Dimfrost gör väl någon större hemlighet av att jag fick lämna moderatorskåren på grund av våra olika synsätt på hur saker ska modereras. Oavsett vem det blir som väljs till AO är det förstås lämpligt att personen har ett hyfsat kritiskt förhållningssätt till kåren - utan att det går till överdrift förstås. Med andra ord, jag tror att på moderatorsspråk betyder "Han har uppvisat stor självständighet sedan han lämnade moderatorkåren." att "Han har käftat emot" :gremwink:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Ja, precis. Jag har absolut inget emot RipperDoc, vi hade bara lite för olika synpunkter om hur man bör moderera. :gremsmile: Det kanske är värt att förtydliga. Jag ser inte RipperDoc som varken en moderatorkårens lydiga lakej eller en notorisk emotsägare, om man säger så, utan därför definitivt ett möjligt namn här. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Bra initiativ, men…

Jag är försiktig optimist i frågan, därför tolkar jag nog gärna läget lite annorlunda från vad du gör.

"Däremot är jag osäker på om det var så strategiskt att lägga ut en egen nominering, ety det innebär att ni målar in er i ett hörn."

Det tror jag faktiskt inte.

"Är det lönt att nominera någon när ni redan "valt" någon?"

Vi har inte "valt" någon, vi har "valt att nominera" någon. Steget är väldigt stort. RipperDoc kommer bedömmas i konkurrens med övriga nominerade i den här tråden.

"Om ni väljer RipperDoc så kommer det komma funderingar på hur "neutralt" tillsatt han är."

Vi får se, ingenting är säkert. Jag tror inte det kommer bli ett problem ifall han nu faktiskt blir tillsatt.

"Blir det inte RipperDoc kan det upplevas som ni inte har förtroende för era val."

Det har jag faktiskt mycket svårt att se. :gremsmile:

"Oavsett utfallet så har ni genast minskat möjligheten för den tillsatte personen att fokusera på sitt jobb eftersom folk i stället kommer diskutera utnämningen av personen snarare."

Som redan skrivet, det återstår att se. Jag finner det lönlöst att undvika alla tänkbara möjligheter till kritik - då sticker jag hellre ut hakan lite.

"hoppas dock han har fel"

Jag med! Det här ska bli intressant, i vilket fall.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Jag förstår att det går att tolka mig som en ren moderatorssympatisör (ett safe choice för moderatorkåren) men det vore nog en liten feltolkning."

Det håller jag med om. Anledningen till att jag föreslog dig under våra diskussioner på moderatorforumet var för övrigt inte bara för att du inte drar dig från att käfta emot, utan även för att du förespråkat saker som "användarinflytande", "transparens" och andra vackra ord på forumet. Det tycker jag är viktiga frågor knutna till tankarna bakom användarombudsmannen, och därmed värt att beakta vid nomineringar.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Nominerade

Nedan följer en lista på dem som nominerats hittills. Den kommer att fyllas på fortgående. Det står den nominerade fritt att i ett svar till detta inlägg meddela sin inställning till nomineringen.

Nominerade:
Herr Nils
Krille
Magoo
Mekanurg
Rising
RipperDoc
tomasarfert

Notera att jag sorterat dem i bokstavsordning.

Jag föreslår även jag att vi låter diskussionen om fler än en användarombudsmän vänta i 3 månader.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nominerade

Jag kan tänka mig att axla det ansvaret. Tror alla på listan skulle fungera bra de med...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Nominerade

Krille
Magoo
Mekanurg
tomasarfert

...är de jag själv direkt kan säga att jag skulle vilja nominera. Efter oändliga diskussioner och andra intressanta företeelser som jag läst och tagit del av, där dessa namn förekommit, kan jag bara säga det att de är personer jag skulle lita på fullt ut. Jajjamen, de har min röst! :gremsmile:
Jag säger då inte att de andra som är nominerade är folk jag inte skulle lita på, men det är dock folk som jag själv inte diskuterat med så mycket eller sett så mycket av... Lliksom sett vad de går för.
Mekanurg, Magoo, Tomas, Krille, är personer som när de säger något så säger de det inte i onödan, de fyller verkligen forumet med sin seriösa anda och "diskussionsvärme".
De är personerna som jag själv känner är 100% seriösa och kan ta fullt ansvar.

Om Magoo skulle bli vald, om hon skulle vilja det vill säga, skulle jag vilja säga samma sak som andra här:
Att det vore verkligen lite kul med en tjej också som har en post här på forumet. Vad jag vet under den tid jag varit här så har det aldrig förekommit?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Mina åsikter om nomineringarna ...

När vi lyckats sparka igång »minimoderator-funktionen« (eller vad vi nu ska kalla den) kommer ju både Mekanurg och tomasarfert att få den statusen (Gondica-forumet resp. Saga-dito) och därmed sälla sig till moderatorernas skara (om än med begränsade befogenheter).

Därför är det inte lämpligt om någon av dem blir Användarombudsman. (Sorry guys, jag tvivlar inte på er kompetens, men ni kan rimligtvis inte förväntas föra användarnas talan mot er själva i egenskap av »minimoderatorer«.)

Och av samma anledning går förstås Krille bort.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Magoo

Jag tycker också att Magoo är bra, och till skillnad från de flesta så är det inte för att hon är tjej (det har egentligen ingen betydelse i det här sammanhanget, åt någotdera hållet) utan för att hon är bra.
 
Top