Varulv [UTKANTRE] - R1

Så då blir också det här nån slags uppmaning till byn att komma ihåg att den kan vinna genom attacker också? @Vimes vill se blod?
Det låter inte helt otroligt i mina öron. Han gillade ju smisk och smask i Noraspelet om ni minns?

Om ni inte slutar tjafsa får ni snart inga röster alls.
  • eventuella extraröster påverkar inte hur många röster som krävs för utröstning - det går enbart på spelarantal
  • eventuella extraröster påverkar dock förstås hur många röster ett visst alternativ fått, och alltså vilket alternativ som vinner utröstningen
  • skulle det vara så, på grund av extraröster, att flera alternativ får ett antal röster som är mer än hälften av spelarna vinner det alternativ med flest röster
  • skulle det bli lika, även om båda alternativen når antal röster som är fler än hälften av spelarna, åker ingen ut
Jag fattar fortfarande inte. Jag får väl börja knivhugga folk istället för att rösta. Låter enklare.

Om ni inte slutar tjafsa får ni snart inga röster alls.
  • eventuella extraröster påverkar inte hur många röster som krävs för utröstning - det går enbart på spelarantal
  • eventuella extraröster påverkar dock förstås hur många röster ett visst alternativ fått, och alltså vilket alternativ som vinner utröstningen
  • skulle det vara så, på grund av extraröster, att flera alternativ får ett antal röster som är mer än hälften av spelarna vinner det alternativ med flest röster
  • skulle det bli lika, även om båda alternativen når antal röster som är fler än hälften av spelarna, åker ingen ut
Båda alternativen kan väl inte få mer än hälftem heller?

I inlägg #75 skriver jag att jag har en roll med något specifikt samt att en plats har särskold betydelse:

I inlägg #141 smular jag att plats och roll hänger ihop.

Sedan gör jag bort mig när Sidd skriver att:

Varpå jag reagerar när Sidd nämner ”Präst” så jag skriver:

…vilket avslöjar att jag har ett av yrkena som räknades upp.

För nytilkomna tittare: jag är präst ochvhar förmåga knuten till Tempelklippan.

Nöjdare nu @Hägerstrand?

Jag är glad men inte nöjd, tror jag.

Jag tycker inte att grejerna ovan är ”smulor som räcker till lunch” och skulle motivera att just du slipper vara med i ett outningståg som du inte protesterade mot när det startade, utan bara när det blev din tur. Konstigt gjort.

Men då så, jag tycker fortfarande att Basse är suspekt, men bästa utröstningsalternativet är väl killen som sist visade sig 30 minuter innan PM skickades ut.

Röst: @Sysp

Båda alternativen kan väl inte få mer än hälftem heller?

I ett scenario där vi har 10 spelare är 6 röster det som krävs för utröstning. Säg att vi också har 3 extraröster och alltså totalt 13 röster. Då kan ett alternativ få 7 röster och det andra 6. Båda har fått mer än hälften (av antalet spelare), men det är bara den med 7 röster som åker ut.

Eller mer illustrativt kanske: de 13 rösterna fördelar sig 6-4-3. Den med 6 röster åker ut (trots att 6 inte är mer än hälften av 13, men för att det är mer än hälften av 10).

PS. Ni kan anmäla er till min halvdagskurs i Utkantes utröstningsmekanik. 29 999 kr exkl. moms. Skicka PM. DS.

I ett scenario där vi har 10 spelare är 6 röster det som krävs för utröstning. Säg att vi också har 3 extraröster och alltså totalt 13 röster. Då kan ett alternativ få 7 röster och det andra 6. Båda har fått mer än hälften (av antalet spelare), men det är bara den med 7 röster som åker ut.

Eller mer illustrativt kanske: de 13 rösterna fördelar sig 6-4-3. Den med 6 röster åker ut (trots att 6 inte är mer än hälften av 13, men för att det är mer än hälften av 10).

PS. Ni kan anmäla er till min halvdagskurs i Utkantes utröstningsmekanik. 29 999 kr exkl. moms DS.
Ok, så det är antalet röster (inklusive extraröster) som måste vara fler än 50% av antalet spelare?

Jag tycker inte att grejerna ovan är ”smulor som räcker till lunch”
Nu kan man ju inte begära för mycket av er yngel som nyss börjat med det här fräcka ”varulvsspel”, men för en veteran som jag är det helt rimligt bortom allt tvivel att en präst på Tempelklippan som är sjukt mycket powerroll.

Låt dinosaurien vara ifred, jag ser en komet i antågande!

Aha, nu tror jag att jag fattar.
En spelare måste ha mer än halva antalet spelarröster för att åka ut, men rösterna kan likaväl vara extraröster i det skedet.

Alltså, med 10 spelare måste du få minst 6 röster, men det räcker om en person röstar på dig om den personen också har en miljard extraröster så kommer du åka ut

Ah, har ulvarna minusröster? Det är väl det som förklarar supermajoriteten bäst? Om de kan nollställa andra spelares röster så hindrar supermajoritetsregeln dem från att helt kuppa en omröstning på det sättet!

Men då gör väl majoritetsgrejen bara en sak (alternativt något superhemligt)? Dvs skyddar utröstningen från ifall vi av outgrundlig anledning landar i att ha fler än två drev. Vi kan inte round robin rösta, för då röstas ingen ut, men ananrs inget.

Men då gör väl majoritetsgrejen bara en sak (alternativt något superhemligt)? Dvs skyddar utröstningen från ifall vi av outgrundlig anledning landar i att ha fler än två drev. Vi kan inte round robin rösta, för då röstas ingen ut, men ananrs inget.
Ja nu blir det meta, men varför välja att ha en sådan regel? Det måste ju ha någon bäring på spelet. Kanske som nån var inne på att vimes vill uppmuntra våld.

OM det skulle vara så att vi är utplacerade av Vimes med mening så ser jag på en gång:

@Anthrox är värdshusvärd och är placerad vid Värdshuset
@Basenanji är präst och är placerad vid Tempelklippan
@Big Mama är handelsman och är placerad vid Smedjan
@StradhLestat är smed och är placerad vid Marknadsplatsen.

I det väldigt tunna argument att det då skulle vara meningen att dessa specifika yrken skulle vara placerade på sin "riktiga" plats vid spelstart så är enda förklaringen jag ser då att några ulvar/DTF har bytt yrke med varandra bara (så smeden är egentligen handelsman och vice versa) för att kunna bygga en strategi runt smeden tidigt på dagen.

MEN jag köper inte det, jag tror vi är placerade slumpmässigt.

Ja nu blir det meta, men varför välja att ha en sådan regel? Det måste ju ha någon bäring på spelet. Kanske som nån var inne på att vimes vill uppmuntra våld.

Det gynnar ju annars ulvar/DTF att de blir starkare för varje dödsfall. Vi övriga kommer ha kvar våra originalstats om inte smeden är generös.

Och @Alla!

Jag tycker alltså att ALLA SKA STÅ STILL i de rutor vi står nu. Vi kanske missar lite förmågeanvändande men det torde bli lättare att hitta mördare.

(Det jag trodde tidigare, att vi kan villa bort mördarna genom att knata omkring, gäller inte eftersom de kan mörda oss innan vi rör oss)

Vad tycker alla om detta förslag?

@Sysp
@Anthrox
@Basenanji
@Sidd
@StradhLestat
@Hägerstrand
@Brynolf
@fjodorsenuba
@Big Mama
@Yenniz
@Octagonal
@Impetigo
Jag tycker inte att alla ska stå still. Jag tycker att alla ska lämna smedjan och låta Stradh gå in där ensam, och sen att alla andra går vart de väl eller stannar bäst de känner för det.

Det gynnar ju annars ulvar/DTF att de blir starkare för varje dödsfall. Vi övriga kommer ha kvar våra originalstats om inte smeden är generös.
Ja, bra tänkt! Det har inte luftats än vad jag vet? Scummisarna komer ju dra ifrån oss i stats alltmer!

Men om vi förväntas buffa varandra med smideri och sånt för att hålla jämna steg, så kvarstår ju problemet att vi inte är säkra på att det är bybor vi buffar.

Back