Re: Fundering om provokationer
krank said:
Jag ska erkänna att jag uppfattade bondagebilden såhär:
Grupp A tar en bild. De gillar bondage, och bondagebilder.
Grupp B tar bilden och skriver ett sexistisk skämt under. Grupp B är alltså sexister, som gillar sexistiska skämt.
Grupp C, feministerna, tycker att grupp B's skämt är osmakligt, och lägger upp det i en lista med anledningar till varför grupp B är dumma och grupp C är mycket bättre.
Lite förenklat, då.
Det föll mig överhuvudtaget inte in att de jag kallat grupp C skulle vara de som gjort någon form av ironiskt "skämt" kring den typen av skämt grupp B brukar dra. Jag såg det bara som ett helt vanligt grupp B-skämt.
Det var först i den här tråden det slog mig att det skulle kunna förhålla sig på något annat vis.
Med andra ord: jag ser det som att grupp C vänder sig mot grupp B's skämt, inte att grupp C påstår att grupp A's bild är en våldtäktsbild.
Jag håller med krank här.
Alltså. Texten som feministsidan lagt upp säger: För att det finns alldeles för många som inte tycker att det är våldtäkt om tjejen är medvetlös.
Bilden föreställer en tjej som är bunden och vid fullt medvetande.
Texten till bilden säger: Its not rape; if she really didn't want to, she'd have said something.
Texten som feminist-sidan lagt upp handlar per definition inte om bilden utan om texten till bilden. Att det första man reagerar på när man ser bilden är att det är orättvist mot bdsm-utövare känns lite märkligt för mig. Det är uppenbart så att grupp B har utnyttjat bdsm-bilden för att dra ett sexistiskt skämt och att grupp C vänder sig mot skämtet.
Att bilden må ha tagits i välmening av två vuxna människor som sysslar med en fetish, gör inte att budskapet inte stämmer, inte är bra eller att budskapet handlar om bdsm över huvud taget.
Sedan kan jag tycka, rent personligt, att den bilden för vad den föreställer, inte känns okay. Den föreställer något hemskt och vidrigt, men hade kontexten varit BDSM; hade texten handlat om BDSM, då hade det varit helt okay för mig; hade jag varit inne på en bdsm-sajt och sett bilden och förstått därigenom att den var till för människor som gillar rapeplay eller whatever, så hade det varit helt okay för mig. De allra flesta som ser bilden vet nog inte, som Troberg vet, att bilden är tagen i ett BDSM-sammanhang. För texten handlar om sexism. Texten skapar ett sammanhang som har med våldtäkt att göra. Det är det sammanhanget som kritiseras.
Sen är det bara olyckligt att grupp B har tagit grupp A's bild och gjort det till ett sexistiskt skämt.