Varulv [USCSS Wrnu] Runda 1

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Empiricus stämmer det att du hamnade i förrådet helt på slump? Du hade i gen egen vilja att hamna där?
Det stämmer att jag slumpades dit, jag glömde helt enkelt bort spelet och runda 0.

Jag tror också på att det finns en mekanik för skummet baserat på var vi är på natten. Kanske att Xenomorph/nattmord kan drabba eventuella ensamma. Och att en eventuell DTF som vill ha ett kryostasat alienembryo kan infektera någon om det bara är de två på samma plats.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag har som önskemål att befinna mig i samma rum som Eldkastaren.
Antingen att jag har den eller (osäkrare alternativ) att jag får info om vem som kommer bära den och då i vilket rum denne kommer befinna sig så att jag kan gå till samma.
Därav vill jag att alla agerar och ger besked om omröstningen vad gäller Eldkastaren.
Tackar på förhand.
1652013703425.jpeg
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet


Jag är skeppets katt (ej en roll eller så, endast självpåtaget) så jag strök runt i korridoren under natten. Valde att kika in på Kommandobryggan och såg där tre personer: Vimes, Impetigo och Xyaz.
Varför får jag direkt en känsla av att det här luktar krystad efterhandskonstruktion?
Katterna är alltid läskiga på rymdskepp!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Att det finns två fraktioner i spelet är ju tydligt, och där är sabotören/sabotörerna sannolikt spelade. Jag har svårt att se hur man ska spela xenomorf dock. Skulle jag gissa så är denna mekanisk och följer ett mönster/slump och ger sig på folk enligt vissa kriterier.
Jag tror inte att det är så enkelt som att xenomorfen slår mot den som är ensam då det är så enkelt att undvika att sådana situationer uppstår. Nä, jag tror nog att det vettigaste sättet att använda en sån fiende i ett sånt här scenario är att göra det baserat på hur plotten utvecklar sig dvs. att xenomorfen anfaller/annat händer vid vissa förutbestämda rundor eller när någon trigger utlöses. Detta stöds också i beskrivningen av nattrundans aktiviteter där tredje punkten är " - Scenario aktiviteter sker".

Det står förresten klart och tydligt att eldkastaren endast skyddar bäraren, så den ska ju i mitt tycke bäras av den som är i maskinrummet. Denna person får gärna vara undersökt innan också.

Eftersom Sidd så hemskt gärna vill ha eldkastaren tycker jag därför att vi undersöker Sidd denna runda men att han får leka med eldkastaren först efter att han är clearad. Detta bör överlag gälla förresten, vilket iofs gör att vi kanske borde undersöka Xyaz.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ja varför får du det?
Du ger ingen förklaring eller ngr tankegångar om dina val.
Är det tillrättalagt? Du skriver sist av alla när det är uppenbart var övriga är.
Lite odd att börja med att hänga i korridorer och tjuvkika på vad andra gör. Jag (och övriga) tänkte att jag väljer ett rum där jag kan utföra/hitta något.
Varför valde du att titta in på just Bryggan?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Att det finns två fraktioner i spelet är ju tydligt, och där är sabotören/sabotörerna sannolikt spelade. Jag har svårt att se hur man ska spela xenomorf dock. Skulle jag gissa så är denna mekanisk och följer ett mönster/slump och ger sig på folk enligt vissa kriterier.
Jag tror inte att det är så enkelt som att xenomorfen slår mot den som är ensam då det är så enkelt att undvika att sådana situationer uppstår. Nä, jag tror nog att det vettigaste sättet att använda en sån fiende i ett sånt här scenario är att göra det baserat på hur plotten utvecklar sig dvs. att xenomorfen anfaller/annat händer vid vissa förutbestämda rundor eller när någon trigger utlöses. Detta stöds också i beskrivningen av nattrundans aktiviteter där tredje punkten är " - Scenario aktiviteter sker".

Det står förresten klart och tydligt att eldkastaren endast skyddar bäraren, så den ska ju i mitt tycke bäras av den som är i maskinrummet. Denna person får gärna vara undersökt innan också.

Eftersom Sidd så hemskt gärna vill ha eldkastaren tycker jag därför att vi undersöker Sidd denna runda men att han får leka med eldkastaren först efter att han är clearad. Detta bör överlag gälla förresten, vilket iofs gör att vi kanske borde undersöka Xyaz.
Ok, jag vart tvungen att kolla reglerna med Eldkastaren då jag tänkte den dödade/jagade iväg Xenomorphen.
Du har väl rätt då den endast verkar skydda den som bär den. 👍

Det väldigt konstiga blir då vidare varför inte alla ni andra inte verkar så värst intresserade av att inneha detta skydd?
Du @Stövelkatten tex som tar upp det borde vara väl i alla fall också vilja ha Eldkastaren? Istället erbjuder du mig den eller Xyas.
Ingen av oss är hittills grönad så varför vill du inte själv ha den?
Scumt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Sidd nu har du skrivit på väldigt lösa boliner att du tycker flrst jag, och sedan Stöveln, har gjort något scummigt. Dina förklaringar till varför just de grejer du reagerat på är scummiga har varit extremt tunna (vad gäller mig förklarade du inte ens vad du tyckte var scummigt).

Att vara i korridoren och försöka kolla vad andra gör är väl helt rimligt agerande för en bybo - jag har i varje fall svårt att på rak arm komma på vad sabotören vinner på korridoren. Kan du förklara det tror du?

Det är bra att ta ställning, men det finns också något vi brukar kalla "brunsmetning": att hälla in dåligt underbyggda misstankar om namngivna spelare i tråden i hopp om att något ska fastna och påverka diskussionen. Det är inte en helt oäven scum-taktik.

Just nu är du den jag tycker är mest scum på skeppet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Sidd nu har du skrivit på väldigt lösa boliner att du tycker flrst jag, och sedan Stöveln, har gjort något scummigt. Dina förklaringar till varför just de grejer du reagerat på är scummiga har varit extremt tunna (vad gäller mig förklarade du inte ens vad du tyckte var scummigt).

Att vara i korridoren och försöka kolla vad andra gör är väl helt rimligt agerande för en bybo - jag har i varje fall svårt att på rak arm komma på vad sabotören vinner på korridoren. Kan du förklara det tror du?

Det är bra att ta ställning, men det finns också något vi brukar kalla "brunsmetning": att hälla in dåligt underbyggda misstankar om namngivna spelare i tråden i hopp om att något ska fastna och påverka diskussionen. Det är inte en helt oäven scum-taktik.

Just nu är du den jag tycker är mest scum på skeppet.
Du skrev att de på Bryggan var reko utan att veta nåt om de alls. De kan vara Bu el Bä. Det var det jag gav en mkt kort kommentar om och nån post senare skrev jag att Basse kan vi inte heller veta vad han har för motiv. Nåt jättepåhopp på dig var det väl ändå inte?

Sen så pressar jag lite på katten vilket är mest för att jag inte har nåt att göra.
Kolla mina konkreta förslag på om att rösta och deklarera val av rum mm istället för att skriva en ickepost om att jag gräver i onödan.
Jag tar ställning om tex kryostasa andra osv

Gör ngr hårda val Vimes och hjälp till👍
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Det väldigt konstiga blir då vidare varför inte alla ni andra inte verkar så värst intresserade av att inneha detta skydd?
Du @Stövelkatten tex som tar upp det borde vara väl i alla fall också vilja ha Eldkastaren? Istället erbjuder du mig den eller Xyas.
Ingen av oss är hittills grönad så varför vill du inte själv ha den?
Scumt.
Som sagt, min åsikt är att den som ska tillse att vi håller oss andandes (dvs är i maskinrummet) bör ha den. Så vi inte dör allesammans, vilket definitivt inte gagnar byn. (Men kanske mänskligheten? 🤔)

Jag kan absolut tänka mig att gå till maskinrummet, men det är inget jag absolut måste.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
En grej vi behöver ta ställning till är hur vi tror infektionen funkar. Det verkar råda något form av konsensus om att ondingarna vill att vi fryser ner infekterade. Tror vi 1) att ondingarna också kan infektera eller tror vi 2) att en eller flera av oss redan är infekterade?

Om alternativ 2 stämmer bör vi nog inte islägga någon denna runda, utan istället ta ställning till vem som ska undersökas och vem som ska ha eldkastaren. I så fall finns det inte jättemånga skarpa val att göra just nu: har vi redan ett antal redan infekterade från start är dessa rimligtvis slumpade och vi kan följaktligen slumpa vem vi undersöker.

Om alternativ 1 stämmer borde det vara oproblematiskt att frysa ner någon denna runda, trots att vi inte gjort någon undersökning ännu. Det finns visserligen en risk att sabotören infekterat någon under R0, men risken stt det är just den vi slänger i frysboxen är ju liten (11%). Och det är en risk vi kan ta, tycker jag.

Ur ett spelmekaniskt perspektiv tycker jag det verkar orimligt att sabotören kan vinna direkt i R1, så jag gissar att:
1. Alternativ 1 ovan stämmer
2. Och/eller att: om det redan finns infekterade i R1, så räcker det inte för sabotören att få en (1) infekterad nedfryst.

Följaktligen tycker jag vi ska lägga någon på is denna runda. Och den vi väljer ska vara mest misstänkt.

Jag misstänker Sidd mest, så jag gör så här tills vidare:

Kryostas: @Sidd
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag har en extraröst denna runda, men kommer hålla på den tills jag ser hur röstläget ser ut.

@fjodorsenuba : hur dubbelröstar jag rent formellt? RÄcker det med att jag deklarerar i tråden hur jag använder min extraröst eller behlver jag göra någon särskilt röstformatering?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
En grej vi behöver ta ställning till är hur vi tror infektionen funkar. Det verkar råda något form av konsensus om att ondingarna vill att vi fryser ner infekterade. Tror vi 1) att ondingarna också kan infektera eller tror vi 2) att en eller flera av oss redan är infekterade?

Om alternativ 2 stämmer bör vi nog inte islägga någon denna runda, utan istället ta ställning till vem som ska undersökas och vem som ska ha eldkastaren. I så fall finns det inte jättemånga skarpa val att göra just nu: har vi redan ett antal redan infekterade från start är dessa rimligtvis slumpade och vi kan följaktligen slumpa vem vi undersöker.

Om alternativ 1 stämmer borde det vara oproblematiskt att frysa ner någon denna runda, trots att vi inte gjort någon undersökning ännu. Det finns visserligen en risk att sabotören infekterat någon under R0, men risken stt det är just den vi slänger i frysboxen är ju liten (11%). Och det är en risk vi kan ta, tycker jag.

Ur ett spelmekaniskt perspektiv tycker jag det verkar orimligt att sabotören kan vinna direkt i R1, så jag gissar att:
1. Alternativ 1 ovan stämmer
2. Och/eller att: om det redan finns infekterade i R1, så räcker det inte för sabotören att få en (1) infekterad nedfryst.

Följaktligen tycker jag vi ska lägga någon på is denna runda. Och den vi väljer ska vara mest misstänkt.

Jag misstänker Sidd mest, så jag gör så här tills vidare:

Kryostas: @Sidd
Jag vill ju läggas i Kryostas för att lyckas med mitt mål att överleva denna resa.
Som jag skrivit förr så är det ju dock tematiskt ytterst osäkert huruvida jag är infekterad eller ej.
Jag har inga tecken på att jag skulle vara sjuk men det är en rejäl chansning som Vimes sätter igång här nu.
Detta gör mig mkt besviken då jag förstått det som att det finns DTF som vinner på sjuka Kryostasade passagerare!
Är alla klara på det?

Vidare skickar du ut mig ur spel vilket är trist men bara ett tecken på att jag tydligen är nåt på spåret som tydligen är farligt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
En grej vi behöver ta ställning till är hur vi tror infektionen funkar. Det verkar råda något form av konsensus om att ondingarna vill att vi fryser ner infekterade. Tror vi 1) att ondingarna också kan infektera eller tror vi 2) att en eller flera av oss redan är infekterade?

Om alternativ 2 stämmer bör vi nog inte islägga någon denna runda, utan istället ta ställning till vem som ska undersökas och vem som ska ha eldkastaren. I så fall finns det inte jättemånga skarpa val att göra just nu: har vi redan ett antal redan infekterade från start är dessa rimligtvis slumpade och vi kan följaktligen slumpa vem vi undersöker.

Om alternativ 1 stämmer borde det vara oproblematiskt att frysa ner någon denna runda, trots att vi inte gjort någon undersökning ännu. Det finns visserligen en risk att sabotören infekterat någon under R0, men risken stt det är just den vi slänger i frysboxen är ju liten (11%). Och det är en risk vi kan ta, tycker jag.

Ur ett spelmekaniskt perspektiv tycker jag det verkar orimligt att sabotören kan vinna direkt i R1, så jag gissar att:
1. Alternativ 1 ovan stämmer
2. Och/eller att: om det redan finns infekterade i R1, så räcker det inte för sabotören att få en (1) infekterad nedfryst.

Följaktligen tycker jag vi ska lägga någon på is denna runda. Och den vi väljer ska vara mest misstänkt.

Jag misstänker Sidd mest, så jag gör så här tills vidare:

Kryostas: @Sidd
Allt detta är rimligt. Jag tror dessutom inte spelet är byggt för att premiera att vi sitter på händerna tills folk är undersökta innan de får kryostasas, så jag tycker inte vi ska hoppa kryostas, och där tycker jag också vi kan frysa ner Sidd, eller kanske Basse som bassat sig lite i rundan. Men det kanske bara är standardbasse, så jag är mer misstänksam mot Sidd.

Gällande eldkastare så vill jag veta vem som anmäler sig frivillig till maskinrummet så får den eldkastaren. Bra tänk där Stövelkatten.

Kryostas: @Sidd
Undersöka: @Basenanji
 
Top