Varulv [USCSS Wrnu] Runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det verkar rimligt att vi får info om alla som delar rum med oss. Man kan gissa att sabotörer kan ha någon form av smyga-förmåga som gör att de inte syns.

Finns det någon anledning till att vi inte ska redovisa var vi varit och med vilka efter varje runda?

Just nu vet vi:
[Plats]: [vilka som claimar att de varit där, i claimordning (hur många andra de hävdar var där, samt eventuella namn på övriga)]

Kommandobryggan: Vimes (2), Impetigo (2)
Labbet: Sidd (0)
Korridorerna: -
Förrådet: Basenanji (0), Empiricus (1: Basenanji)
Maskinrummet: Hellzon (2), Martin3 (2: Hellzon)

Jag bekräftar härmed att Impetigo var en av de jag delade kommandobryggan med. Så:

Kommandobryggan: Vimes (2: Impetigo), Impetigo (2)
Labbet: Sidd (0)
Korridorerna: -
Förrådet: Basenanji (0), Empiricus (1: Basenanji)
Maskinrummet: Hellzon (1), Martin3 (1: Hellzon)

Vi saknar några claims, och kan konstatera att @Basenanji och @Empiricus har olika uppfattningar om vilka som var i förrådet.
Vad får du för info om de du delat rum med?
Ser du om nån av de andra är infekterad/beter sig underligt?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vi saknar några claims, och kan konstatera att @Basenanji och @Empiricus har olika uppfattningar om vilka som var i förrådet.
Nja, det där stämmer inte riktigt, jag vet att Empiricus var i förrådet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nja, det där stämmer inte riktigt, jag vet att Empiricus var i förrådet.
Ok. Du skrev inget om något sällskap när du claimade förrådet dock. Men då bekräftar du och Empi varandra.

Jag tror att det kan vara vettigt att framöver claima rum och hur många andra som var där i samma veva.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Intressant upplägg och kul med alientema!

Jag misstänker precis som andra att det är en korp som vill åt xenomorfer som är boven i dramat. Troligtvis finns det också android/er (kanske korpandroider). Det mest tematiska vore om korparna vill frysa in infekterade så regel nummer 1 för byn borde vara att inte frysa in några infekterade.

Tanken att xenomorfen inte är en spelare tilltalar mig. Så kan det vara, å andra sidan blir det mer intressant att rösta om eldkastaren om xenomorfen är en spelare…

Att försöka förstå xenomorfens rörelse och förmågor vore bra så all info om konstiga ljud och liknande är värdefull.

Allt annat lika bör vi frysa in så många bybor som möjligt så ökar sannolikhetenför oss alla att vinna. Jag tycker att vi börjar med mig som är oinfekterad så vitt jag vet.

Håller med Hellzon om att vi ska ha någon i maskinrummet varje runda. Mitt förslag är att den med eldkastaren sköter det.


Kryostas: @Impetigo
Undersöka: @Xyas
Eldkastare: @Hellzon

pga Xyas nämns specifikt i introtexten vilket är skumt (men antagligen slumpat) och Hellzon har tagit lite täten i syrekampen vilket är viktigt.

Jag är på kommandobryggan med två andra.
Vi ska nog undersöka dig INNAN vi röstar ner dig i kryostas.
Vi vill ju inte riskera att ”korpen” vinner genom att få ner en smittad i kryostas.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ok. Du skrev inget om något sällskap när du claimade förrådet dock. Men då bekräftar du och Empi varandra.

Jag tror att det kan vara vettigt att framöver claima rum och hur många andra som var där i samma veva.
D.v.s. skriva i första inlägget varje runda: "Jag var i rum X tillsammans med Y andra."

Finns det några rimliga skäl emot detta förfarande?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Sedan håller jag idén att vi ska frysa ner sabotören/sabotörerna men undvika att frysa ner infekterade som den rimligaste tolkningen av hur vi ska spela spelet hittills.

Så: de vi misstänker ska vi frysa ner, men vi ska försöka undersöka alla innan de blir nerfrysta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Du vet alltså inte status.
Jag skrev att de verkade reko. Eftersom vi inte får citera SL-infon i PM är det svårt att göra någon verklig genomlysning av detta. Det enda jag fick veta var att inget ovanligt hände under natten, jag vet inte om det är hård info eller fluff.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
D.v.s. skriva i första inlägget varje runda: "Jag var i rum X tillsammans med Y andra."

Finns det några rimliga skäl emot detta förfarande?
Basse är alltid scum😇
Det visar sig oftast inte betyda nåt alls😉

Håller med dig om att det är bara för alla att upp med all info direkt på bordet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Infektonen:
Hur blir nån smittad och vet denne om det själv?
Kan det vara så att nån av oss är smittad och ej vet om det, inte ens scummet.
I filmerna ser andra medresenärer som umgås med den sjuke för sent att den inte mår bra och det går uselt att operera infekterade.
Vidare så blir folk smittade som befinner sig själva tror jag.
Vilka har varit själva.

Jag var alltså själv vilket oroar mig starkt!
  • Jag vill bli scannad!

Kryostas: -
Undersöka: @Sidd
Eldkastare: @Sidd

Och den som röstar för att Kryostsa nån är i mina ögon (tills nån övertygat mig om annat) starkt misstänkt att ha en egen agenda!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Känns väl mer rimligt, om smitta är sättet sabotören/sabotörerna vinner på, att man blir smittad av att vara på samma plats som sabotören?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag funderar ganska mycket på det här med att man kan se in i rum från korridoren. Blir inte det lite som ett sorts siande? Hur skulle ni säga att demekaniken fungerar?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
härligt att vara igång!

Jag träffade Hellzon i maskinrummet. Vi fixade syre i en dag till.

Jag ska erkänna att jag bara sett första älgen-filmen, jag är inte mycket för skräck… har dock spelat legendary-spelet om det nu hjälper… Bra iaf att ni andra verkar få idéer från temat. Jag skulle tro att fjodor har lagt tid på att få en tematiskt korrekt stämning.

Vi har ju uppenbarligen aliens ombord och ,rätta mig gärna om jag minns fel, de föds ur ”chest bursters”? Så på något sätt blir folk infekterade(skumfraktion/slump?) och sen spricker dom och antingen blir xenomorfer eller så åker de ut men det dyker upp en xenomorf på skeppet som rultar omkring (det skulle förklara rummen tänker jag).
Vet folk i filmerna om de har blivit infekterade eller blir det bara en tråkig överraskning?
Om jag minns rätt så blir vanligt folk sjuka utan att nån fattar vad det kan vara.
Ondingen som vill ha hem Xenomorpher för att använda mot fiender verkar känna till hur det funkar och hjälten Ripley fattar väl efter ett tag hur det ligger till med sjuka/infekterade. Men folk med symptom behöver undersökas i vilket fall. Kanske vår käre doktor Empi kan tillföra diskussionen mer substans.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag funderar ganska mycket på det här med att man kan se in i rum från korridoren. Blir inte det lite som ett sorts siande? Hur skulle ni säga att demekaniken fungerar?
Hmm, ja nåt sånt kanske.
Det verkar som att det kanske blir ett spel med fler rundor än vanligt; kul;
- inget tyder på nattmord,
- vi kan operera varandra (1 i taget) vilket kräver många rundor,
- vi har inte fått nån hint om Siare men
- den med Eldkastare är väl typ Väktare mot Xenomophen som kanske är i stället för Nattmord.

Det jag inte fattar än är hur folk blir Infekterade/smittade med Xenomorph-smittan?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag funderar ganska mycket på det här med att man kan se in i rum från korridoren. Blir inte det lite som ett sorts siande? Hur skulle ni säga att demekaniken fungerar?
En sak slog mig. Tänk om sabotören behöver hämta xenomorf-ägg i lastutrymmet för att infektera besättningsmedlemmar med? I så fall är det superviktigt att vi försöker hålla koll på var folk varit. Och korridoren blir en viktig plats.

Om man kollar på kartan tror jag såhär: alla rum vi inte kan vara i är röda. Förutom nödskeppet, som är svart. Jag skulle gissa att det egentligen bara är nödskeppet som är helt utanför spel, medan de röda rummen är tillgängliga för skeppets fiender. Är xenomorfen en SLP följer den säkert ett rörelsemönster som involverar de röda rummen, och sabotören behöver använda rummen på något vis.

Detta leder, tänker jag, till att alla vars plats under natten inte kan bekräftas blir misstänkta. Så... Sidd och Stövelkatten alltså.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
(att inte bekräftas är förstås inget bevis på scummeri: en bybo kan ju hamna själv någonstans, och en sabotör kan ha skäl att vara på någon av de ordinarie platserna, förstås.)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
En sak slog mig. Tänk om sabotören behöver hämta xenomorf-ägg i lastutrymmet för att infektera besättningsmedlemmar med? I så fall är det superviktigt att vi försöker hålla koll på var folk varit. Och korridoren blir en viktig plats.

Om man kollar på kartan tror jag såhär: alla rum vi inte kan vara i är röda. Förutom nödskeppet, som är svart. Jag skulle gissa att det egentligen bara är nödskeppet som är helt utanför spel, medan de röda rummen är tillgängliga för skeppets fiender. Är xenomorfen en SLP följer den säkert ett rörelsemönster som involverar de röda rummen, och sabotören behöver använda rummen på något vis.

Detta leder, tänker jag, till att alla vars plats under natten inte kan bekräftas blir misstänkta. Så... Sidd och Stövelkatten alltså.
Jag gillar tankegången. Det är ju aldrig lyckat att dela upp sig i skräckfilmer då buset kan agera i lönndom och ha ihjäl de goda ostört.
Vi bör i möjligaste mån hålla ihop.
Jag tycker alla öppet deklarerar var de tänker gå/befinna sig och göra, rösta osv.
Det finns ju ingen vitts med att dölja nåt och då kan vi samordna aktioner så inte alla fixar syre eller alla opererar eller fler kollar från korridor in i samma rum osv. Och vi skyddar varandra om vi håller ihop.

Fråga till @fjodorsenuba : kan den som är i korridor kolla upp vad som sker i röda rum?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Vi vet inte om nån alls är frisk.
Därav viktigt att nån blir undersökt = att det inte blir lika i röstningen om undersökning.
Börja rösta allihopa!
 
Top