Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 2

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Varför röstar ni på @Recca? Det är ju helt ologiskt att rösta ut någon som är outad som android och som om mekaniken är samma som föregående spel är i en scum-fraktion som vill skicka smittade i nödskeppet. Klockan tickar och de oinfekterade forskarna måste frysas ned för att kunna vinna. Tänk också på att förra gången vann xenomorfen om den dödade nog många människor antingen genom anfall eller genom att luften tog slut.

Kryostasen är inte en luftsluss för att rymda folk som straff - det är ett sätt för byn att vinna. Det är därför som vi måste röta ut de som vi minst tror är infekterade.

Som jag ser det har vi tre klara val för nedfrysning:
- Antingen @Genesis som nu är opererad och därför inte borde vara smittad.
- Eller @Empiricus - som verkar ha varit ensam i Mother och stängde ventilationen och som därför inte kan vara scum-fraktion
- Eller mig själv, som rimligen bara kan vara smittad om Vimes eller Stövelkatten var scum eftersom ventilationen in till maskinrummet var avslagen den här rundan. Jag kan också precis som Empi bevisligen styra funktionerna i rum i och med att vi fortfarande har tre dagars syre.

Jag har inga problem att ni röstar ut mig för nedfrysning, men för att undvika protester om att jag gynnar mig själv röstar jag:

Kryostas: @Empiricus
Undersöka: @Vimes
Eldkastare: @Genesis
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,727
Location
Göteborg
Jag är rätt säker på att smittan INTE smittades via kontakt utan av den facehugger som han släppte ut i lufttrumman på ett ställe och den dök sen ner i ett annat rum utan hans inblandning.
Basses roll-PM i förra spelet:
Du måste släppa lös en face hugger varje natt i rummet du befinner dig i, om det inte finns någon att infektera söker den sig till ett slumpmässigt annat rum, slumpen avgör vem som blir infekterad i rummet och du kan inte själv bli infekterad. Du kan inte använda rummen eftersom du hanterar face huggern.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Jag är rätt säker på att smittan INTE smittades via kontakt utan av den facehugger som han släppte ut i lufttrumman på ett ställe och den dök sen ner i ett annat rum utan hans inblandning.
Enligt Basse (som spelade mänsklig Weyland-Yutani agent) fungerade facehuggern förra gången så att han måste släppa lös en facehugger varje natt i rummet han befann sig i. Om det inte fanns någon att infektera sökte facehuggern sig till ett slumpmässigt annat rum, slumpen avgör vem som blir infekterad i rummet och Basse själv kunde inte bli infekterad. I och med att han hanterade facehuggern kunde han inte använda rummen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
I förra spelet fick jag som android inte infektera. Jag förlorade också om jag blev scannad. Så det troliga är att det är reccas kumpan somkör ner facehuggers i halsen på oss, via lufttrumman, ni fattar…

Jag tror på att någon annan än Sidd ska operera mig, Recca ska ut genom luftslu… Kryostasen och vi kan absolut scanna Genesis om vi tycker det är en god idé. Eldkastaren kommer det alltid vara slagsmål om, jag bryr mig nog inte jättemycket så länge vi inte ger den till en uppenbart röd.

@Basenanji förra spelet hade du bara en facehugger att släppa ut väl? Så det lär väl redan vara gjort. Eller tror vi buset fått fler den här gången?
Whaaaat?
Hade Basse bara 1 facehugger förra rymdresan?
Hade ju varit bra info att få utrett!
På 12 spelare har vi väl mer än 1 bus denna gång, säg att det är 2 då som kan infektera varsin gång kanske.
Vad tror byn?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Varför röstar ni på @Recca? Det är ju helt ologiskt att rösta ut någon som är outad som android och som om mekaniken är samma som föregående spel är i en scum-fraktion som vill skicka smittade i nödskeppet.
Vi vill ju att Recca inte ska smitta ner några fler bybor.

Visst, hon tar en plats som en bybo skulle kunna ta, men om vi inte röstar ut henne kommer hon ju fortsätta infektera oss.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Enligt Basse (som spelade mänsklig Weyland-Yutani agent) fungerade facehuggern förra gången så att han måste släppa lös en facehugger varje natt i rummet han befann sig i. Om det inte fanns någon att infektera sökte facehuggern sig till ett slumpmässigt annat rum, slumpen avgör vem som blir infekterad i rummet och Basse själv kunde inte bli infekterad. I och med att han hanterade facehuggern kunde han inte använda rummen.
Ok- en facehugger varje natt.
Då gäller inte det där om bara 1 facehugger per bus-spelare som nån skrev tidigare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,727
Location
Göteborg
Vi vill ju att Recca inte ska smitta ner några fler bybor.

Visst, hon tar en plats som en bybo skulle kunna ta, men om vi inte röstar ut henne kommer hon ju fortsätta infektera oss.
Om hon har samma roll som Martin hade förra spelet så kan hon ju inte smitta, iofs. Men hon kan om inte annat rösta och på så sätt ställa till det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Okej, kan kännas lite udda att jag röstar på mig själv för undersökning direkt efter att jag opererats, men här är resonemanget: Min mest misstänkte just nu, efter Recca, är Sidd. Det gör ont i hjärtat att kasta skit på min räddare och välgörare, men:

  • Jag är lite misstänksam över att han vakumsprängde parasiten så att när jag vaknade så fanns ingen sådan att se. I förra spelet när Sidd opererades så låg parasiten i en glasburk efteråt.
  • Jag blir också lite misstänksam av detta:
Det här är ju verkligen misstanke i svagaste graden. Borde ju funka så att man anger operation och sen är det klart. Då borde jag ju om något som onding a mixtrat med scannern i smyg.
Vi vill ju att Recca inte ska smitta ner några fler bybor.

Visst, hon tar en plats som en bybo skulle kunna ta, men om vi inte röstar ut henne kommer hon ju fortsätta infektera oss.
Hörru. Hur funkar smittandet i det scenario du målar upp där jag har satt 3 facehuggers på personerna i mässen i R1, menar du? Jämför med förra spelet där tydligen basse var tvungen att smitta i rummet han var i varje runda och i ett angränsande rum om ingen var där. Jag blir scannad med 2 pers närvarande i rummet. Har jag gömt mina 3 facehuggers i röven kanske?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Hörru. Hur funkar smittandet i det scenario du målar upp där jag har satt 3 facehuggers på personerna i mässen i R1, menar du? Jämför med förra spelet där tydligen basse var tvungen att smitta i rummet han var i varje runda och i ett angränsande rum om ingen var där. Jag blir scannad med 2 pers närvarande i rummet. Har jag gömt mina 3 facehuggers i röven kanske?
Om man undersöks kan man inte utföra andra sysslor, det står i reglerna. Vad du har i röven vet jag inte.

Alltså:
1. Folk som spenderade natten med dig har blivit infekterade
2. Du är android

Det är ju två starka skäl till att misstänka dig.

Det som talar emot är väl:
1. Det verkar vara jävligt många infekterade på en natt. Det verkar obalanserat.
2. Du hävdar att du inte är android
3. I förra spelet var det inte androiden som infekterade

Och på det svarar jag:
1. Om infekterade alltid vet att de är infekterade så är det kanske inte så OP? Och: jag vet inte om balans är designmålet här.
2. Säger inte så mycket egentligen
3. Nä, men vad säger att det inte är det i det här spelet? Det verkar vanskligt att anta att allt ska vara exakt samma lika.

---

Så jag är ju inte säker på att du är ond. Men utifrån vad vi vet hittills är det väl inte jättekonstigt om jag tycker du är mest misstänkt?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,727
Location
Göteborg
Det här är ju verkligen misstanke i svagaste graden. Borde ju funka så att man anger operation och sen är det klart. Då borde jag ju om något som onding a mixtrat med scannern i smyg.
Det här får mig att komma på att om Sidd är skummis och om infekterar-skummisen funkar som förra gången så borde han inte ha kunnat använda rummet, och alltså inte kunnat ha opererat mig. Jag såg ingen utopererad parasit, men däremot så blev jag ju sövd och vaknade med en jäkla massa trasig bröstkorg, vilket ju indikerar att jag blivit opererad på, på ett eller annat sätt. Och om Sidd har opererat (ingen annan kan ju ha gjort det) så borde det betyda att Sidd inte är infektör.

Det är en del "om" i det där resonemanget, men det får mig att lita mer på Sidd.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Det här får mig att komma på att om Sidd är skummis och om infekterar-skummisen funkar som förra gången så borde han inte ha kunnat använda rummet, och alltså inte kunnat ha opererat mig. Jag såg ingen utopererad parasit, men däremot så blev jag ju sövd och vaknade med en jäkla massa trasig bröstkorg, vilket ju indikerar att jag blivit opererad på, på ett eller annat sätt. Och om Sidd har opererat (ingen annan kan ju ha gjort det) så borde det betyda att Sidd inte är infektör.

Det är en del "om" i det där resonemanget, men det får mig att lita mer på Sidd.
Precis.
Det här med användning av rummens funktion och att nån smittat en annan samtidigt borde gå att reda ut i flera rum.
En spaning nån som har bra koll med kartor-placeringar-koll på funktioner kanske kan kolla upp👍
@Genesis
@Vimes
@Empiricus

Å alla andra med👍
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Om man undersöks kan man inte utföra andra sysslor, det står i reglerna. Vad du har i röven vet jag inte.

Alltså:
1. Folk som spenderade natten med dig har blivit infekterade
2. Du är android

Det är ju två starka skäl till att misstänka dig.

Det som talar emot är väl:
1. Det verkar vara jävligt många infekterade på en natt. Det verkar obalanserat.
2. Du hävdar att du inte är android
3. I förra spelet var det inte androiden som infekterade

Och på det svarar jag:
1. Om infekterade alltid vet att de är infekterade så är det kanske inte så OP? Och: jag vet inte om balans är designmålet här.
2. Säger inte så mycket egentligen
3. Nä, men vad säger att det inte är det i det här spelet? Det verkar vanskligt att anta att allt ska vara exakt samma lika.

---

Så jag är ju inte säker på att du är ond. Men utifrån vad vi vet hittills är det väl inte jättekonstigt om jag tycker du är mest misstänkt?
Jag har aldrig hävdat att jag inte är android, för det första. Jag har inte fått någon information om det i mitt roll-pm. Finns det i loren androider som inte vet om att de är androider? Typ han snygga skådisen som får förklarat av sin skapare i Prometheus?

Och nej, rent objektivt förstår jag såklart varför jag är misstänkt, speciellt nu. Kanske mindre i första rundan eftersom det känns lite fult att spawna i ett rum där om man inte blir infekterad så är man auto-misstänkt. Hur troligt är det å andra sidan, när vi slumpas i spelstart till olika rum, 5 i samma rum är infekterade? Vore inte det galet brutet om vi startar spel med 5 infekterade, så varför antas det då att om inte samtliga 5 är infekterade så är det misstänkt? Tror du att Fjodor tyckte det vore en bra idé att misstänkliggöra 1-2 spelare faktiskt redan i R0? Därför tror jag att det är slumpat och iom att spelet ser annorlunda upplagt ut, med t.ex. ingen xeno vid spelstart, är det ju rimligt att minst 2 är infekterade vid start så att det kan komma en xeno i spel. Det är ju ett rätt coolt scenario. Jag tror att det var så Fjodor tänkte iaf.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,727
Location
Göteborg
Därför tror jag att det är slumpat och iom att spelet ser annorlunda upplagt ut, med t.ex. ingen xeno vid spelstart, är det ju rimligt att minst 2 är infekterade vid start så att det kan komma en xeno i spel. Det är ju ett rätt coolt scenario. Jag tror att det var så Fjodor tänkte iaf.
Bara så vi är på det klara: Det var ingen xeno vid spelstart i förra spelet, heller. Empi vad smittad och kläckte sin bäbis i R2, precis som Rasmus denna gång. Men det är en skillnad att vi har flera smittade och att vi drömmer.

Också:
när vi slumpas i spelstart till olika rum
Det gjorde vi inte. Vi fick välja själva. I alla fall vi vanliga forskare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,727
Location
Göteborg
Jag kommer för övrigt att spela OSR (!) om några timmar, och sedan hela kvällen. Så strax kommer jag att hoppa ur och återkommer imorgon, men det är ju inte slut på rundan förrän tisdag kvaäll, så det borde inte vara någon fara.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Bara så vi är på det klara: Det var ingen xeno vid spelstart i förra spelet, heller. Empi vad smittad och kläckte sin bäbis i R2, precis som Rasmus denna gång. Men det är en skillnad att vi har flera smittade och att vi drömmer.

Också:

Det gjorde vi inte. Vi fick välja själva. I alla fall vi vanliga forskare.
Jaha... Jag måste ha missuppfattat det. Jag slumpades i alla fall för att jag inte gjorde något val.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Bara så vi är på det klara: Det var ingen xeno vid spelstart i förra spelet, heller. Empi vad smittad och kläckte sin bäbis i R2, precis som Rasmus denna gång. Men det är en skillnad att vi har flera smittade och att vi drömmer.
Okay, för det var någon som sa att han dog i R0 och spelade xeno sen. Var det inte så?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Hur många förrädare som planterar facehuggers har vi i spel då?

Jag tror fjodde utvärderade förra rymdresan som att det var lite för svårt för Basse att ensam vara den som spridde smittan. Och om byn lyckas turpricka att rösta en ensam scummis i frysen direkt så skulle spelet stanna direkt.

Vad Androiden @Martin3 gjorde förutom att sprida kaos vet jag inte. Förklara gärna Martin.
Att androiden inte skulle kunna hjälpa till med smittspridningen är inte heller så logiskt.

Kan tänka mig att buset är minst två denna gång som kan sprida smitta. Alltså ändrat från sist.
Med ett Alienmonster som kaosar och att fler å fler kan bli sjuka så är det väl rätt ok i balans/spänning.

Det konstiga är ju att vi hade 3 med mardrömmar i R1.
Kanske nån fejkade mardröm.

Att de två förrädarna snackade ihop sig till samma rum förvånar mig inte alls som en möjlighet.
Om de blir ensamma kan de låssas gröna varandra som snälla då ”inget skumt hände”.
Och om de skulle hamna med en eller fler bybor så blir det rörigt och svårt att reda ut precis som i detta fall.

Jag tror minst 2 bus började i Mässen.
@Recca var en.
@RasmusL har troligtvis blivit Alien-monster.
@Genesis är grön god by.

2 med påstådda mardrömmar smittade.

@Martin3 hänger väldigt mycket i luften här nu.
Hade han Mardrömmar?
Smittad?
Förrädare?

Och så har vi vår KK som inte är i spel. Visst denne aviserade frånvaro i början men. Denne har ju inte direkt grönat sig för sitt stabila spel hittills.

Martin och KK behöver bevakas och utredas för de är inte gröna undersökas!

Undersöka: @Martin3

Jag tror just nu alltså att Martin och Recca är de som sprider facehuggers och att Martin fejkade mardrömmar senast. KK kan också vara bus men då fattar jag inte hur det blev 3 smittade i R1. Kanske prickades det rätt med att katten skickade facehugger som hamnade i mässen? Det som sticker ut är förstås att Martin slänger Recca under bussen nu här i R2 så vad är det som inte stämmer gott folk?
@Konrad Konvalj Välkommen in i spel👍

”Eder kära rymdkamrat Sidd”
 
Top