Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 1

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Okej, om Martin3 och Genesis leker doktor i Labbet för att avxenomorphiera Genesis så är det kanske inte orimligt av oss då att INTE rösta scanning på Martin3 tänker jag. Gör vi det så sätter vi ju Martin3 i ett annat rum och då kan denne inte operera Genesis.

Så antingen borde någon annan operera Genesis och vi scannar Martin3 eller så accepterar vi att inte scanna Martin3. Jag röstar för att nån annan opererar - jag kan ta den bollen då det är kul att karva och sy och sånt, men då vill jag gärna också ha eldkastaren för lite trygghet om Genesis skulle kalva en älg under operationen. Basse håller i en eldkastare och känns safe att frysa in. Så jag lägger mina röster enligt följande:

Kryostas: @Basenanji
Undersöka: @Martin3
Eldkastare: @Empiricus
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Så antingen borde någon annan operera Genesis och vi scannar Martin3 eller så accepterar vi att inte scanna Martin3. Jag röstar för att nån annan opererar - jag kan ta den bollen då det är kul att karva och sy och sånt, men då vill jag gärna också ha eldkastaren för lite trygghet om Genesis skulle kalva en älg under operationen.
Det tycker jag låter som en bra idé. Vi vet såklart inte att vi kan lita på dig, och risken finns ju att du har något fuffens som du behöver eldkastaren till, men om ingen annan har en bättre idé tycker jag att detta låter sunt. Jag väntar med att bestämma var jag vill placera min dubbelröst, men än så läge röstar jag likadant:

Kryostas: @Basenanji
Undersöka: @Martin3
Eldkastare: @Empiricus
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Uppdaterad karta med senaste info. Pilar är alltså att se som "deklarerade intentioner inför nästa runda", typ.

1668851582311.png
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Okej, om Martin3 och Genesis leker doktor i Labbet för att avxenomorphiera Genesis så är det kanske inte orimligt av oss då att INTE rösta scanning på Martin3 tänker jag. Gör vi det så sätter vi ju Martin3 i ett annat rum och då kan denne inte operera Genesis.

Så antingen borde någon annan operera Genesis och vi scannar Martin3 eller så accepterar vi att inte scanna Martin3. Jag röstar för att nån annan opererar - jag kan ta den bollen då det är kul att karva och sy och sånt, men då vill jag gärna också ha eldkastaren för lite trygghet om Genesis skulle kalva en älg under operationen. Basse håller i en eldkastare och känns safe att frysa in. Så jag lägger mina röster enligt följande:

Kryostas: @Basenanji
Undersöka: @Martin3
Eldkastare: @Empiricus
Jag är i maskinrummet med @Empiricus @Basenanji och en/några till. Lufttrummorna har mycket riktigt stängts här. Vi har hjälpts åt att fixa lufte. Inga drömmar eller nåt annat avvikande.

Jag är standard forskare, inga indikationer på nåt annat.

Jag tänkte fixa luft i natt också, bra om nån annan hjälper till så att vi är flera i varje rum.

Om nån går till Mother tycker jag att maskinrummet och labbet är bra mål,i sjukstugan har ju empi troligtvis eldkastaren så där behövs inte ventilerna stängas.

I övrigt håller jag med om att Basse ska frysas ned iom att han haft eldkastaren, att vi opererar Genesis och scannar Martin och att den som opererar ska ha eldkastaren (egentligen vill jag att JAG ska operera och ha eldkastaren men iom att empivar snabbt på den bollen så röstar jag på honom så att vi kommer nånstans).

Kryostas: @Basenanji
Undersöka: @Martin3
Eldkastare: @Empiricus
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Jag tycker Vimes ska sättas i kryostas. Vi stängde båda gemensamt trumman till Maskinrummet vilket i mina ögon grönar Vimes.

Är det inte en bra idé att i så fall ge mig eldkastaren så att jag kan stå kvar i Mother och garanterat kunna stänga lufttrumman till det rum som vi tycker är mest lämpligt?

Kryostas: @Vimes
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Om nån går till Mother tycker jag att maskinrummet och labbet är bra mål,i sjukstugan har ju empi troligtvis eldkastaren så där behövs inte ventilerna stängas.
Labbet behövs inte skyddas. Endast Martin behöver befinna sig där (jag tolkar det inte som att någon måste gå dir för att han ska undersökas, utan det sker automatiskt om vi röstar på honom), och om han är infekterad så kommer xenomorfen enligt förra spelets facit att skona honom.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Är det inte en bra idé att i så fall ge mig eldkastaren så att jag kan stå kvar i Mother och garanterat kunna stänga lufttrumman till det rum som vi tycker är mest lämpligt?
Kan vara värt att nämna att om det funkar som i förra spelet så väljer xenomorfspelaren, när det finns någon sådan, vilket rum den ska attackera, enligt @Empiricus. Så de som går till Mother ska ju rimligtvis inte tillkännage vilket rum de tänker skydda.

Och ska man vara sådan, om xenomorfen attackerar i Mother så spelar det ju ingen roll om de som är där lyckas stänga luftslussarna eller ej, för då är det ju i Mother som xenomorfen attackerar. Om de inte stänger Mother, men då misslyckas ju xenomorf-attacken.

I vilket fall som helst, än så länge finns det inget som tyder på att vi ens har en xenomorf i spel ännu. Vi hindrade facehuggern som tog Fjodde från att utvecklas till en xenomorf, och ingen annan har dött ännu.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Labbet behövs inte skyddas. Endast Martin behöver befinna sig där (jag tolkar det inte som att någon måste gå dir för att han ska undersökas, utan det sker automatiskt om vi röstar på honom), och om han är infekterad så kommer xenomorfen enligt förra spelets facit att skona honom.
Fast om vi tror att de konstiga drömmarna = man är infekterad av xenomorf OCH att vi tror att man är skyddad mot xenomorf-attack om man är infekterad, är det då inte bättre att låta de två som outat att de har drömmar operera på varandra? Även om facehuggern hoppar ur magen kommer den ju i så fall inte attackera kirurgen väl?

Det skulle i sin tur frigöra eldkastaren att användas i ett annat rum samt att man kan scanna någon annan, som då skulle kunna sättas i kryostasen nästa runda ifall den blir grönad?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,675
Location
Oktoberlandet
Jag har tillbringat natten i maskinrummet med Basse, Empi och Impetigo där vi hjälptes åt att fixa 1dygns syre till folket.

Det verkar som att lufttrummorna stängts igen i maskinrummet vilket jag tolkar som att nån annan smart besättningsman (Vimes eller Andersson via Mother) skyddade de som förlänger syret i Maskinrummet från Monsterattacker (från lufttrummorna). Jag vill ha @Vimes och @Andersson respons på denna situation. 👍

Jag sov gott och hade inga konstiga drömmar.

Jag anar att de som hade konstiga drömmar kan vara infekterade (ha facehugger i bröstkorgen) för så var det väl i förra rymdresan.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Fast om vi tror att de konstiga drömmarna = man är infekterad av xenomorf OCH att vi tror att man är skyddad mot xenomorf-attack om man är infekterad, är det då inte bättre att låta de två som outat att de har drömmar operera på varandra? Även om facehuggern hoppar ur magen kommer den ju i så fall inte attackera kirurgen väl?

Det skulle i sin tur frigöra eldkastaren att användas i ett annat rum samt att man kan scanna någon annan, som då skulle kunna sättas i kryostasen nästa runda ifall den blir grönad?
Det är ju skitsmart.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Det verkar som att lufttrummorna stängts igen i maskinrummet vilket jag tolkar som att nån annan smart besättningsman (Vimes eller Andersson via Mother) skyddade de som förlänger syret i Maskinrummet från Monsterattacker (från lufttrummorna). Jag vill ha @Vimes och @Andersson respons på denna situation. 👍
Ja, jag var i Mother tillsammans med Vimes och vi stängde lufttrumman till Maskinrummet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Fast om vi tror att de konstiga drömmarna = man är infekterad av xenomorf OCH att vi tror att man är skyddad mot xenomorf-attack om man är infekterad, är det då inte bättre att låta de två som outat att de har drömmar operera på varandra? Även om facehuggern hoppar ur magen kommer den ju i så fall inte attackera kirurgen väl?

Det skulle i sin tur frigöra eldkastaren att användas i ett annat rum samt att man kan scanna någon annan, som då skulle kunna sättas i kryostasen nästa runda ifall den blir grönad?
Visst, men då kan vi inte undersöka Martin. Det kanske inte är strikt nödvändigt: Om jag visar mig ha en älgbäbis så är ju risken överhängande att även Martin har det.

Det jag undrar är: Om drömmarna är ett tecken på att man är infekterad, vad är då poängen med att skanna folk? Jag kan se ett par alternativ:

  1. Alla som drömmer är inte infekterade
  2. Alla som är infekterade drömmer inte
  3. Vissa roller kan ha motiv att ljuga om huruvida de är infekterade

När det gäller punkt ett kan jag säga att det känns extremt troligt att jag är infekterad med tanke på hur det skrevs ut i mitt PM. Jag hade en konstig dröm om att jag gick till lastutrymmet och där fick jag en facehugger. Känns ju rätt explicit. Och @Sidd kan väl bekräfta att det var något liknande sist.

För punkt två vet jag inte. Kan man bli infekterad utan att veta om det? Vad är det som avgör huruvida SL meddelar detta eller inte? Jag ser inget som tyder på detta.

För punkt tre så känns det som att bybor inte har någon anledning till att ljuga om att vara infekterade. Om jag är infekterad och lyckas bli nedfryst så förlorar jag ju spelet ändå. För att vinna måste jag bli opererad. Men det kan ju finnas en ulvfraktion som har motiv att bli infekterade och föda en bäbis och därför hålla käft om det. Eventuellt är @Recca, @RasmusL och @Konrad Konvalj lite mer misstänkta för detta eftersom de också var i mässen men inte har sagt att de är infekterade (Rasmus och KK har ju inte sagt flaska, iofs).

Jag skulle gärna vilja ha input från de som deltog i det förra spelet om dessa frågor, typ @Vimes, @Impetigo, @Empiricus och @Sidd. Hade jag ställt dessa frågor om förra spelet, vad hade ni svarat baserat på vad ni vet om det? Fanns det något motiv för någon om att ljuga om att ha blivit infekterad? Om inte, vad var poängen med att skanna folk?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,675
Location
Oktoberlandet
Jag är vanlig forskare forskare och har som mål att överleva resan genom att FRISK kryostasas ner i frysboxen OCH att INGEN SJUK hamnar ner i kryostasen.

En sak som jag lite undrar över är om nån av er andra kan använda rum mindre än vad jag kan.

Förra spelet var en av spelarna android med andra vinstmål än andra.

Den som hade eldkastaren skyddade EN spelare. = Väktare.
Den som har eldkastaren ska alltså skydda de som förlänger syret.
Eldkastaren behöver återladdas EFTER användning.
Jag vill ha eldkastaren😇

Eldkastare: @Sidd
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Fast om vi tror att de konstiga drömmarna = man är infekterad av xenomorf OCH att vi tror att man är skyddad mot xenomorf-attack om man är infekterad, är det då inte bättre att låta de två som outat att de har drömmar operera på varandra? Även om facehuggern hoppar ur magen kommer den ju i så fall inte attackera kirurgen väl?
Förresten, typ detta hände ju förra spelet, och då slog xenomorfen sönder labbet istället så att det inte gick att använda. Känns ju sådär.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,675
Location
Oktoberlandet
Förra resan fattade jag att jag hade blivit infekterad av en facehugger då Alien-Xenomorphen (monstret den gången var Empi) attackerade mig men att det då inte funkade att döda mig (den blev arg och förstörde rummet istället).

Jag fick panik och trodde jag skulle dö eftersom att Labbet (där man opererar ut facehuggers) var trasigt.
Jag var alltså dödsdömd.
Dock överlevde jag natten (jag satt å filosoferade om livets mening på komandobryggan och skådade ut i rymden med mardrömmar).
Förvånad så tror jag grejjen var att BARA en facehugger-smittad kunde bursta ut ett monster ur bröstkorgen i taget.

Alltså: bara ett monster (spelarstyrt) i spel samtidigt.

De andra som blir (infekterade) med facehuggers av nån jäkel som släpper ut sånna har bara infektionen = och skall absolut ej ner i kryostasen.

Jag kunde opereras utan att det behövde scannas först.
Den gången gjorde Vimes det (tack).
Empi visste att jag och Vimes skulle till operationsbordet och attackerade oss.
Vimes dog som en sann hjälte.
 
Top