Varulv USCSS OHSHT: Mekanike(r)n på bordet Runda 1

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag räknar inte med att hålla mig kvar i spel till slutet iaf 😇. Jag kangå dit och operera dig om du vill/törs.
En sak jag minns från förra gången är att man är säker från älgattacker om man är gravid med en utomjording, så det är ju alltid något. Men det finns ju en risk att du typ föder en utomjording och därmed inte lyckas operera. Får jag välja så blir jag nog gladare om någon annan opererar på mig (eller ni får gärna vara flera). Men hellre du än ingen! Så jag tar gärna emot erbjudandet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,688
Kul kul!

Jag är ju vansinnigt dålig på sådana här spel där mekaniken står i fokus och kommer nog missförstå det mesta. Jag vill ändå försöka spela bra och vinna spelet, något jag tolkar som att vi lyckas kryostasa oss men utan att "ta ned" xenomorpher. Vi ska alltså inte kryostasa Martin och Genesis innan vi opererat dem.

Förra spelet var jag scum och få i form av en Yutaniagent som kunde släppa ut xenomorpher som infekterade folk. Utöver sådana facehuggers fanns det också en större xenomorph som åt upp folk (eller minns jag fel?)

Jag och några till befinner oss i maskinrummet, vill inte avslöja vilka, men vinkar till dem. Sedan verkar det som att någon har stängt ner rummet? Vem är hos Mother?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,688
Mina tyngdlyftartummar och min telefons autocorrect hatar mig för övrigt.

"Ta med" en xenomorph skulle det stå.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,178
Location
Uppsala (Umeå)
Jag och några till befinner oss i maskinrummet, vill inte avslöja vilka, men vinkar till dem. Sedan verkar det som att någon har stängt ner rummet? Vem är hos Mother?
Jag var hos Mother tillsammans med en till. Vi stängde ned lufttrumman till maskinrummet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Uppdaterad karta. Basse har eldkastaren, maskinrummet är stängt. Andersson var hos morsan.


1668847313676.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag tycker att vi ska sätta Basse i kryostas, eftersom han nästan garanterat inte är infekterad. Han hade eldkastaren och var i ett stängt rum.

Kryostas: @Basenanji
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Så alla som var i maskinrummet är per definition gröna?
Nä, så är det inte. Jag tror att de framförallt skyddades mot xenomorfattacker, vilket det inte skedde någon i natt. Egentligen tror jag att Mother inte hade någon effekt i natt. Jag tror dock fortfarande att Basse har mindre chans att vara infekterad än andra.

Sedan, om vi ska gå efter förra spelets mönster, så måste vi skilja mellan att vara o-infekterad och att vara bybo. Det är olika saker. Jag är bybo, alltså "grön", men jag är infekterad och måste opereras. Det finns antagligen också en elak fraktion som vill infektera folk och frysa in dem. Eller liknande.

Huruvida det grönar Basse att han fick börja med eldkastaren vet jag inte. Men fryser vi in folk så är det ju en bonus om de är ulvar, för då är de ute ur spel.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,042
@fjodorsenuba vad händer om flera försöker att operera i labbet i samma runda? Först vinner, ingen opereras, något annat?
Ah glömde förtydliga det inser jag... det är bara en som kan bli opererad. Vem väljer de som går till rummet. Kommer ni inte överrens så blir det inte av. Så samma mekanik som Mother.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ah glömde förtydliga det inser jag... det är bara en som kan bli opererad. Vem väljer de som går till rummet. Kommer ni inte överrens så blir det inte av. Så samma mekanik som Mother.
Är det alla som går till rummet som får en röst i vem som blir opererad, inklusive presumtiva patienter? Kan jag alltså gå dit och "rösta på mig själv"?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Undersöka: @Genesis
Kryostas: @Basenanji


Jag har för mig att eldkastaren i viss mån förra gången skyddade dig själv mot facehuggers så det är ju det bästa alternativet tycker jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Jisses vilken fart.

Jag var med Andersson i/på/hos Mother. Vi stängde gemensamt (tydligen) ner lufttrumman till maskinrummet.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Är det alla som går till rummet som får en röst i vem som blir opererad, inklusive presumtiva patienter? Kan jag alltså gå dit och "rösta på mig själv"?
Jag vill minnas metoden lite oklar förra gången men att den som röstas dit hamnar där. Sen måste en till vara i rummet som där kan operera.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Eller förresten: @fjodorsenuba, måste man bli skannad först innan man kan opereras, eller kan man opereras ändå om man tror sig veta att man är infekterad?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Okej, detta skyddar väl främst mot xenomorfattacker, i och för sig. Håller det dock för troligt att han inte är infekterad. @Basenanji, du har ingen älgenbäbis i magen, va?
Om vi läser starten på spelet så verkar det som att Fjodorsenuba rullade en tärning för att se vad som händer. Jag läste på lite från förra gången det här spelet var igång och då blev ju Empiricus först nattdödad och spelade sedan en xenomorf som sprang omkring odödlig nattetid och slaktade folk. Men iom att Fjodorsenuba var mekanikern som dog så tror jag antingen att nattmordet inte sker, åtminstone till en början, och att vi har infekterade bybor som eventuellt blir till xenomorfs om en runda. Vad jag förstår så sprids alltså facehuggers av faktion nr 2 om inte Fjodor har mekat med systemet mer... Väldigt lätt att rulla tärning också iom spelplanen. Skulle ju kunna va ett helt autonomt spelsystem eller ett som tas över av morphade/döda bybor efter första rundan. Går förstås inte att utesluta helt att xenomorpher är i spel men Fjodor skrev "Tyvärr lyckas ni inte rädda honom men förhindrar facehuggern att utvecklas till en fullvuxen xenomorph." Vilket jag tycker tyder på att xenos inte är in play ännu.

Allteftersom byn släpper fluff kommer vi kunna reda ut saker mer och mer. Fluff är ju verkligen någonting vi kan ha som klur i byn. Och så älskar jag fluffspel också.

Fluff: Jag kan säga om mitt fluff att jag var med i mässen och spelade poker och det var faktiskt jag som kom på idén med att ta fram kapten's rom, antagligen för att jag är en supbult för sen sov jag som en stock.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Eller förresten: @fjodorsenuba, måste man bli skannad först innan man kan opereras, eller kan man opereras ändå om man tror sig veta att man är infekterad?
Vi vet ju inte riktigt vad timern är så det känns ju galet att inte försöka, eller?

Jag tänkte föreslå att vi sätter den ena av er i skannern och den andra i operation.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hej, gomorron, hallå osv.
Jag var i maskinrummet, kan bekräfta att @Basenanji också var där teamworkade med sina lyftartummar. Tillsammans med en/några andra. Jag hade ju förmånen att vara dödens lammunge förra spelet, och då fick jag sedan bli Xenomorph och välja rum att mörda i men inte vem som skulle dö.
Man kan ju testa operera någon utan att scanna, right? Har för mig att vi kunde det förra spelet iaf, men då kunde vi ju på det sättet också slösa bort ett operationstillfälle.



(För övrigt har jag en liten morgonförvirring - jag kollade förra spelets PM för att se vilka vinstvillkor jag hade då efter att ha blivit Xenomorph (mörda 4 pers) och sedan glömde jag att jag gjort det och när jag gick tillbaka till den fliken trodde jag att det var detta spels PM och att jag blivit Xenomorph igen)
 
Top