Nekromanti Urk vad svårt...

Jåkkå

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
16
Location
Norrköping
Re: Gandalf - ej skicklig???

De istari som åker österut är de två blå.

Alatar & Pallando - Ithryn Luin "De blå trollkarlarna" Valdes som sändebud av Ormë. De drog österut tillsammans med Saruman men återvände aldrig. Deras öde är okänt, kanske fortsatte de sina uppdrag i öster, kanske gick de under eller kanske blev de tjänare åt Sauron.
Tolkien skrev i ett brev från 1958 följande om "de blå trollkarlarna": "Jag tror att de drog ut som sändebud till avlägsna trakter, i öster och söder, långt bortom numenoranernas områden; så att säga som missionärer till länder som var ockuperade av fienden. Hur de lyckades där vet jag inte; men jag fruktar att de misslyckades, de som Saruman, om ock säkert på ett annat sätt; och jag misstänker att de grundade eller blev pionjärer inom de hemliga kulter och 'magiska' traditioner som kom att överleva Saurons fall."

kolla in www.skalman.nu/tolkien .. SUPERBRA
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

"Tja, nu ska vi kanske konstatera att formelmagin i Tolkiens Midgård inte är kraftfull"

Inte kraftfull? Jag anser att om man kan besegra en varelse långt värre än en drake (Balrog) så kan man nog klassa det som en mycket mäktig bedrift. Att Gandalf inte använder allt för mycket magi är delvis på grund av att det avslöjar att han varit där.

Mäster Charovan - som anser att de aktivaste magikerna inte nödvändigtvis är de bästa...
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Hmm .. Isengards eldar som Saruman släpper lös mot Helms klyfta är ju ganska mäktig. Blåser ju ner försvarsverk...
Lär ju vara långt mäktigare än ett Eldklot E4 :)
Tror snarare på förklaring någon annan här skrev, att Gandalf inte använder sig av magi för att han inte vill rubba ordningen för mycket.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

"Isengards eldar som Saruman släpper lös mot Helms klyfta är ju ganska mäktig. Blåser ju ner försvarsverk..."

Nja, det var orchernas sprängeld som raserade murarna, i alla fall i boken:

'Devilry of Saruman!' cried Aragorn. 'They have crept in the culvert again, while we talked, and they have lit the fire of Orthanc beneath our feet.'

I den tecknade filmen tyckte man väl att idén med något krutliknande sprängmedel som raserar murar helt enkelt bara inte var fantasy, så där gjorde man om det till stora eldbollar från Isengard.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

"Inte kraftfull? Jag anser att om man kan besegra en varelse långt värre än en drake (Balrog) så kan man nog klassa det som en mycket mäktig bedrift."

Medhålles - det är en mycket mäktig bedrift. Men så är också Gandalf en av istari, en halvgud från Väster. Om någon kan besegra en varelse som är värre än en drake så borde det väl vara en sådan. Men det säger inte nödvändigtvis att han hivar besvärjelser på balrogen, och ingenting i Gandalfs berättelse antyder att några besvärjelser hivas. Tvärtom är besegrandet en fysisk handling: Gandalf kastar ner balrogen och balrogens fall fick klippan att rasa in över den.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Stämmer, my mistake!
Hade minnesbilden från den "tecknade" filmen inte från boken (konstigt eftersom det inte var så länge sen jag läste den, igen)..
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Gandalf vs. Balrog

Även Balrogerna är maia.

Coolt .. satt och läste lite i Sagan om de Två Tornen om slaget med balrogen. De stred som sagt fysiskt när de var under jord, men de verkar inte bara varit fallet när de slogs högst uppe på Celebdil. Citerar:

"De som såg uppåt från långt avstånd, trodde det rasade storm på bergstoppen. De hörde åskan gå, sade de, och såg blixtar slå upp mot Celebdil och hoppa tillbaka igen kluvna som eldstungor. Är det kanske inte tillräckligt? En väldig rök steg upp omkring oss av ånga och dunst. Ishagel föll och smattrade likt slagregn. Jöklar smälte i floder. Jag kastade till sist ner min fiende..."

Det tyder ju lite på att Gandalf slängde magi, i form av hagelregn och blixtar. Det sägs dock inte specifikt att han gjorde det och detta är genomgående för hela trilogin. Att Gandalf verkar använda någon form av magi men man är inte säker. Det kan vara ett spratt för ögat också. Ett annat exempel på detta är (från när Gandalf, den vite, återfinner Aragorn, Legolas och Gimli):

"Den gamle var dem alltför snabb. Han var på fötter som blixten och sprang upp på toppen av ett stort klippblock. Där stod han och tycktes plötsligt ha vuxit, skyhög tornade sig hans gestalt över dem. <snip> Han lyfte sin stav, och Gimlis yxa gled ur greppet och föll klingande ner på klippavsatsgolvet. Aragorns svärd, stelt i hans orörliga hand, blixtrade till som av plötslig eld...".

Här kan det handla om magi men det behöver inte göra det... det kan även handla om att de känner sig små som misstagit sig angående vem den gamle var mm.

Ursäkta det långa inlägget...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gandalf vs. Balrog

"Det tyder ju lite på att Gandalf slängde magi, i form av hagelregn och blixtar. Det sägs dock inte specifikt att han gjorde det och detta är genomgående för hela trilogin."

Å andra sidan sprang balrogen i flammor precis innan dess: "Out he sprang, and even as I came behind, he burst into new flame" - vilket skulle kunna förklara issmältning, ljusfenomen, rök, ånga och dunster.

Men visst, Gandalf använder magi, och Saruman likaså - ett av de bättre exemplen är ändå när Gandalf och Saruman pratar efter Isengårds fall. Så en del av det som händer på Celebdils topp kan säkert förklaras med magi. Hur som helst, det jag ville komma fram till var att formelmagi är ovanlig i Midgård och tydligen ganska begränsad i magnitud.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Gandalf - ej skicklig???

Jag ger blanka faen i om Gandalf så är en psi-mutant, oavsett om han är halvgud eller ej så påstår jag å det bestämdaste att han inte är nån mäktig MAGIKER. Om han sedan är odödlig, superstark eller nåt annat har det inte med saken att göra, det är hans magiska förmågor jag påstår är förhållandevis begränsade.

- Ymir, tror fortfarande att Belgarath och co. skulle spöa Gandalf före frukost
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Gandalf - ej skicklig???

"Jag ger blanka faen i om Gandalf så är en psi-mutant, oavsett om han är halvgud eller ej så påstår jag å det bestämdaste att han inte är nån mäktig MAGIKER"

Du får påstå precis va du vill. Det är lite dumt att jämföra två världar med helt olika förutsättningar. När du säger att Gandalf är dålig magiker så kan du ju inte jämföra med en annan verklighet ngn annanstans.

Belgarath är en jubelidiot, Gandalf har iaf lite stil och vett.
Förövrigt kan jag ju säga att David Edding är det sämsta som någonsin hänt fantasy världen. Han spyr upp skitbok efter skitbok. Patetiskt skrivna med den sämsta av handlingar. Att folk läser hans böcker och tycker dem är bra är ju bara ett tecken på sammhällets förfall. Snart dör vi allihopa, eddings kommer över oss som en atomexplosion och lämnar bara död och förstörelse efter sig. Fantasyn är död.

/Sir Foilan - hatar David Eddings /images/icons/mad.gif

"A dark seed of evil is grown"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Muuuu...

Det var jag, och inte Ymir, som från början jämförde dessa två världar och kallade Gandalf dålig - och ingen har hittills kallat mig dum; vad tyder detta på? En konflikt mellan Sir Foilan och Ymir håller på att blossas upp. Hur som helst så tycker jag att Sir Foilan faktiskt har rätt i det här fallet.

Gandalf är cool.

Om jag skulle säga vad jag tycker om David Eddings skulle jag kunna bli stämd upp till öronen (och lite längre) - det säger väl allt om mina åsikter om honom /images/icons/wink.gif

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> - som har tråkigt!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Eddings och resten...

Ok, ok, ok... Du gillar inte Eddings, men jag gillar Eddings. Jag gillar Tolkien. Jag gillar en rad fantasyförfattare. (alla jag hinner läsa) För att jag gillar att läsa dem innebär inte att dem är "bra". Bra är en subjektiv bedömning och innan ni hinner hacka på mig så rekommenderar jag er att gå tillbaka i det Gamla forumets gamla liggare och tittar på inläggen kring bra och dåliga fantasyförfattare...

Sir Folian, jag håller helt med om att man inte ska jämföra två världar (punkt). Gandalf i sig var en strålande magiker (och jag skulle ducka om jag lyckats förtörna den vite) och så gäller också Belgarath och alla andra i sina universum. Det är en fullkomligt subjektiv bedömning vem av dem man finner vara den bättre.

*suckar tungt*

Men om vi skulle översätta var och ens magiska förmåga till Eon så skulle det vara väldigt intressant att se hur många tärningar vi måste slå för att uppnå de resultat som de respektive kunde/gjorde. För att inte tala om vilka effekter det hela skulle röra sig om. DET vore sköjjigt, någon som har en rolig teori om översättningar av våra hjältars handlingar?????

Lady Silver Wolf
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Eddings och resten...

"Ok, ok, ok... Du gillar inte Eddings, men jag gillar Eddings"

Förfallet är nära.../images/icons/frown.gif

Men Eddings kanske är bra iaf.... för en 3-åring!

/Sir Foilan - spyr gärna lite mer galla över den så kallade fantsyförfattaren vid namn David homo Eddings.

"A dark seed of evil is grown"
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: *suckarnas bro*

A) Jag trivs gott med Eddings karaktärer.... det tvingar inte dig att gilla honom som författare...
B) Homo... intressant att han då har en hustru som dessutom skriver tillsammans med honom!?

C) Snälla lägg ner... du gillar inte, jag gillar - se sanningen i ansiktet, du kan inte förändra på detta.

Lady Silver Wolf
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Jag skulle nog snarare kalla det för "platsmagi" eller något sådant. Det faller under samma ram som Tom Bombadills makt över sin skog, Galadriels makt i Lothlorien eller Saurons inflytande över Mordor.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Gandalf vs. Balrog

Sedan finns ju också ljusknippet Gabdalf använder för att avvärja Nazgûlerna utanför Gondor, när han räddar Faramir...

/Zäta
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Eddings och resten...

Tja, nu ska vi hoppa över personangreppen, _även_ på David Eddings...
Annars kan man lika gärna vara en 3-åring själv. David Eddings är precis lika mycket fantasy som de andra författarena. Fantasyn har utvecklats och är inte längre bara Tolkien. Genren har breddats, och det är fakta...

*punkt slut*

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Re: Eddings och resten...

Med tanke på dina inlägg i denna tråd borde väl du isåfall gilla Eddings?

Jag håller dock med dig om att det inte går att jämföra olika magiker från olika världar. Dock skulle jag nog vilja säga att Gandalf är mäktigare i sin värld än Belgarath i sin.

Jag tyckte Eddings böcker var läsvärda. Känns lite som barnböcker i sammanhanget (antar att det var detta Sir Foilan var inne på).
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Jag skulle nog lämna ute Sauron ur nedanstående lista och lägga in Elrond med sin kraft över Vattnadal.
Till skillnad från de andra är Sauron, Gandalf, Saruman, Radagast och de andra maia kan de verklig magi.
De andras förmågor skulle jag snarare se som att de "smälter" samman med naturen runt om kring. De har alla varit på samma plats LÄNGE (Tom Bombadill längre än någon vet).
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Eddings och resten...

"Med tanke på dina inlägg i denna tråd borde väl du isåfall gilla Eddings"

Du refererar självklart till alla min inlägg i denna tråd och inte bara mina två sista?

"Jag tyckte Eddings böcker var läsvärda. Känns lite som barnböcker i sammanhanget (antar att det var detta Sir Foilan var inne på)."

Barnböcker ja, precis det jag var inne på. Men även det att de är ohyggligt B, enligt mig då förstås. Jag kan ju inte bestämma vad andra skall tycka om dem, bara de ogillar dem.
Jaja, jag spydde lite galla över honom och med den så övedrev jag lite självklart.

/Sir Foilan - hatar David homo Eddings (Obs. frun är bara täckmantel) /images/icons/wink.gif

"A dark seed of evil is grown"
 
Top