Nekromanti Urk vad svårt...

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Hur fungerar magi? (ot)

Skulle vilja se Gandalf sluta en pakt med en demon för att göra en magisk pryl. Kanke inte omöjligt men osannolikt.

För att tillverka härskarringen så band Sauron en del av sig själv i ringen.

"Föremålet välsignades och en gud gav det kraft."

Tja det är nog tänkbart. Valar figurerar ju en hel del bland mäktiga tingestar. Man kan väl definera en maia som en halvgud. Skulle Gandalf (eller Radagast för den delen) välsigna föremålet och det fingo kraft? hmmmm

/Sir Foilan - skit samma, skit samma


"A dark seed of evil is grown"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Håller delvis med, eonmagin är alldeles för svår att utöva. Att rp:na inte kan lägga särskilt kraftfulla besvärjelser har jag inget emot, det jag irriterar mig på är det sätt på vilket magisystemet omintetgör ALLA möjligheter för en magiker att bli riktigt jävelbra. Jag vet att Krille och många andra avskyr fälthaubitsmagi, men jag vill ha kraftfulla slp-magiker, jag vill att en magiker skall kunna bli otroligt mäktig- något som alltså är helt omöjligt i Eon.

Fy på er, Neogames! Ni tvingar mig ju att stårytella all slp-magi, för faen (vilket jag iofs inte har nåt emot) :)


- Ymir, saknar Vicotnik och co.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"det jag irriterar mig på är det sätt på vilket magisystemet omintetgör ALLA möjligheter för en magiker att bli riktigt jävelbra."

Tsstsstss. Du har inte läst på, märker jag.

Studera:

* improviserad magi
* kongelat
* ritualer
* artefakter
* alkemi

Dessa gör magi ofantligt mäktigt, så till den grad att jag faktiskt ångrar mig att jag stoppade in dem. Det finns fler kryphål också, men summan av kardemumman är att man måste tänka för att utföra riktigt kraftfull magi. Möjligheterna finns där (jag byggde för fan in dem själv) och man kan bli riktigt jävelbra. Det enda som krävs är att spelaren tänker lite själv.

De som bara vill leta igenom sina spell lists efter "dänga borg till grushög"-besvärjelsen göre sig icke besvär, med andra ord. De kan gott hoppa tillbaka till AD&D.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Re: Gandalf - ej skicklig???

Ursäkta men jag anser att ditt uttalande angående Gandalfs skicklighet i magi inte var det bästa!

Vad jag vet är Gandalf en av gudarnas gunstlingar och en av Midgårds mäktigaste magiker.
Det nämns dock inte förrän i Silmarillon m.m.

// Robin P. Liljenberg - Den orättfärdige bör ej straffas utan tillrättavisas ;-)



Mäster Spelledare ;-)
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Det beror ju lite på vad du är ute efter. Silmarillion är ingen äventyrsbok a'la Sagan om Ringen utan snarare en skapelseberättelse för att beskriva hur världen kom till (jmf. Bibeln).

Däremot kanske den kan ge dig lite kunskap om Gandalf som du verkar sakna. Gandalf var en Maia (dvs. Gudarnas närmsta tjänare) och en av Istari (Trollkarlarna som människorna kallade dem). Och jag kan lova dig att Gandalf (eller Mithrandir, alvernas namn på honom eller Olórin, hans egentliga namn) var mäktig.
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Vad jag förstått kunde varken Saruman eller Sauron mäta sig med Gandalf vad det gällde visdom, citerar Silmarillion:
"Den visaste bland maiar var Olórin".
Jag kan inte hitta i Silmarillion att Saruman var en Maia utan bara att Sauron och Gandalf var det?
Var alla Istari maior?

Måste tillägga att jag håller med om att Tom Bombadill är cool, kanske en av de coolaste i midgård när man tänker på det :)<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hallski on 2000-06-08 12:58.</EM></FONT></P>
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Gandlaf fick ju också en flod att börja forsa i hög fart och fick det se ut som om det var hästar gjord av vatten som kom skenade nedför floden. (Det tycker jag var en väldigt tuff och mäktig besvärjelse)

//Gorion
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Visast bland maiar var han, Olórin. Det är sant.

Har kikat lite i Sillmarillion och har inte heller hitat ngt specifikt om att Saruman skulle vara en maia. Dock färdades han tillsammans med Gandalf från Västerlanden.

"De var utsända (Gandalf, Saruman, Radagast och fler ej nämda vid namn) av Västerns herrar för att bekämpa Saurons makt... Curunír (Saruman) kom först och efter honom kom Mithrandir (Gandalf) och Radagst, och andra istari som färdades till Midgårsd östra delar och inte har någon plats i dessa berättleser.

Detta tyder på att även Saruman var en maia, tycker jag...
Jag tror att alla istari var maiar.

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

"Gandlaf fick ju också en flod att börja forsa i hög fart och fick det se ut som om det var hästar gjord av vatten som kom skenade nedför floden. (Det tycker jag var en väldigt tuff och mäktig besvärjelse)"

Nja, Gandalf bidrog bara med hästarna. Resten var Elronds förtjänst - det är liksom hans flod och den lyder hans befallningar. Jag skulle nog klassa det som ett specialfall av artefaktmagi, i och med att det antyds att Elrond inte kan göra så med alla floder, utan just bara med hans egen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Det var Elrond som fixade den. Älven styrs av hans vilja. Det är mäktigt.
Gandalf bidrog med några små trick, som han kallade det.

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Gandalf - ej skicklig???

Gandalf var säkert en mäktig magiker ur Midgårds synvinkel sett, men jag står fast vid min gamla åsikt att Midgårds magi är ganska svag. Jag är fortfarande övertygad om att Conan skulle gjort mos av Gandalf med ena handen bakbunden och Belgarath skulle ha spöat Gandalf innan frukost utan att ens anstränga sig.

- Ymir, tycker dock fortfarande att Gandalf tillhör Tolkiens minst tråkiga karaktärer
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm..ok, jag skall studera Mystik&Magi mer ingående så får vi se...man kanske kan få upp en go slp-magiker trots allt. Det verkar hursomhelst ganska intressant, det här...

- Ymir, drar och pluggar M&M nu...
 

Qvark_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
12
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Nja, det var inte riktigt så. Maiorna blev av med största delen av sin kraft när de färdades från Ilvurtais salar och ned till de eviga landen (eller först till Midgård egentligen).

Jag skulle inte vilja säga att magin i Midgård är kraftlös, visserligen så utspelar det sig aldrig i böckerna, men Gandalf säger att han utövade eld magi mot Gollum! Det är dessutom rätt som Krille säger att det är mycket artefakt magi! Men den är å andra sidan S K I T mäktig, tänk er bara ringen, Orchtan, Silmarillerna osv.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
I give up...

Gandalf var väl mäktig, men inte så mäktig att han skulle kunna förvandla någon till en padda tror jag (enligt EONs magisystem i alla fall) - det var väl bara något han hotade den obildade Sam med /images/icons/smile.gif

Jag har räknat ut att Ob16T6 mest sannorlik utfaller på just 63 - och som alla vet så brukar man ofta slå lite över den sannorlika siffran. Så... en rimlig färdighetschans för "alstra ataxatropi" skulle ligga någonstans kring 80 i sådana fall.

Dessutom så blir Ob7T6 (Gandalf kan Sams fullständiga korrektra namn, och det är svårigheten för att väva effekten "provisorisera") 28 mest sannorlikt - dessvärre så, som sagt, slår man oftast över den sannorlika siffran och en nivå på 35 skulle vara rimligt i det fallet för "besvärjelse".

Nu är ju inte magisystemen riktigt identiska (/images/icons/tongue.gif)...

Hur som helst så ger jag upp diskussionen - jag tror att ni vet vad ni pratar om /images/icons/wink.gif

("1'000'000 flugor kan inte ha fel - ät skit")

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> - som har tråkigt!
 

Hallski

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
44
Location
Stockholm
Jo jag tror det med. Tror inte det sägs specifikt men att det är så att alla Istari är Maia i botten.
 

Jåkkå

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
16
Location
Norrköping
Re: Gandalf - ej skicklig???

Knappast, får jag säga. Gandalf är/var en maia, dvs steget under vala (ung. gudar). Precis som Tom Bombadill så är hans makt mycket stor. Han skickades med fyra andra maiar till Midgård som Istarti (magiker) för att kolla upp det stora mörkret lite mer. Gandalf använde aldrig sin magi mot någon som inte var av samma kaliber (balrog etc.) för han ville inte rubba balansen i Midgård utan låta de "vanliga" sköta det hela själva.

Magin i Midgård kan inte direkt sägas vara svag då hr Bombadill schasar iväg de odöda kungarna från Nûmenor med en kvist (och magi...). Magin finns inte i formen av besvärjelser och eldklot dock, vilket är rätt befriande. Tänk bara på silmarillerna, tre ädelstenar, som kunde fånga valinors ljus (de två träden) och lysa upp världsmörkret. En silmaril ledde dessutom Eärendil till Aman. Rätt mäktig _magisk_ pryl som kan leda en halvdödlig till Aman....
 

Jåkkå

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
16
Location
Norrköping
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Precis.. Magin i Midgård är bunden till personer och deras handlingar samt till föremål (föremål tillverkade av personer... en handling det också). Det är klart man skulle kunna översätta alla handlingar till någon slags besvärjelse men jag tycker snarare att man borde översätta alla dessa fåniga besvärjelser till en handling eller en effekt... Rollspela magin sas. Inga mera "hmmm.. jag kastar.. Bladeturn III..." eller "Eldklot E5"..

- Jåkkå
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Du har alldeles rätt, mitt fel. Men mäktigt var det.

//Gorion
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Gandalf - ej skicklig???

"Han skickades med fyra andra maiar till Midgård som Istarti (magiker) för att kolla upp det stora mörkret lite mer"

Nja, det är osäkert om hur många som skickades. De som näms är Gandalf, Saruman, Radagast (iaf är det de namn jag har hittat, du får gärna rätta mig). En del Istari drog österut och näms inte i historierna.
De (Istari) skickades av Västerns herrar för att bekämpa Saurons makt, om denne skulle resa sig.

/Sir Foilan - Bombadill regerar...

"A dark seed of evil is grown"
 
Top