Nekromanti Urk vad svårt...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
... det är att förvandla någon till en padda:

Alstra 16 ataxatropiska filament (Ob16T6)
Väva effekten 'Förvandling' förstärkt till 4 filament (Ob4T6)
Väva effekten 'Beröring' förstärkt till 4 filament (Ob4T6)
Väva effekten 'Provisorisera' förstärkt till 8 filament (Ob8T6).
Tidsåtgång: 2 rundor.
Varaktighet: Provisorisk.
Räckvidd: Beröring.

Man kan alltså förvandla offret till en varelse med vikten (Vikt/2=x, x/2=y, y/2=z - då är vikten av offrets blivande skapelse; exempelvis skulle ett offer som väger 80 kg kunna förvandlas till något som väger 10 kg). Exempelvis en ful, vårtig, stinkande padda!


Jag har kommit på några sätt att göra det lättare:
-Fixa fram massvis av ataxatropiska kongelat! Då kan man sänka svårigheten till... Ob0T6? Okej, det kostar väl en del... men det är smällar man får ta!
-Kunna offrets hela namn, ha en ägodel från offret och ha en slags avbildning. Sänker svårigheten för besvärjelse med -Ob3T6 (om man kan hela sanna namnet så sänks det med -Ob5(/6?)T6 om de kraven är uppfyllda - är förresten sanna namn och fullständiga korrekta namn kumulativa modifikationer?).
-Månaden, dagen, veckan och året kan ha influx för ataxatropi.
-Man kan befinna sig på en magisk plats av något slag...
-Man kan göra om skitet till en ritual - vilket sänker svårigheten på grund av att man kan öka tidsåtgången! Det är dessvärre inte så praktiskt, med tanke på att offret måste närvarande... och jag tvivlar på att det är så många som går med på att bli förvandlade till något bedrövligt.
-Man kan göra ett magiskt elixir med laddningen och lura korkskallen att dricka det! /images/icons/smile.gif

Men... jag stör mig på att magin är så oerhört svår att göra i EON!
I Sagan Om Ringen till exempel hotade Gandalf att förvandla Sam till en padda i början. Det kunde inte ha varit så grymt svårt - men tanke på att Gandalf knappast var så extremt jättekunnig i magi (som jag har förstått det i alla fall).
Dessutom är att förvandla någon till en padda en ganska klassisk besvärjelse som inte borde vara så grymt svår...

Varför är egentligen magin så svår?

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> :gremsmile:
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"I Sagan Om Ringen till exempel hotade Gandalf att förvandla Sam till en padda i början. Det kunde inte ha varit så grymt svårt - men tanke på att Gandalf knappast var så extremt jättekunnig i magi"

Det var säkert jättesvårt, fast jag betvivlar skarpt att Gandalf någonsin skulle göra ngt sådant.
Gandalf inte kunnig? Bah, han är ju en maia för sjuttsingen. Endast Sauruman (bortsett från Sauron) kunde mäta sig med honom, men Sauruman blev ju galen.

/Sir Foilan - Diggar skarpt Tom Bombadill.

"A dark seed of evil is grown"
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Tänkte att man kan ge spelarna ett antal utmattningspoäng beroende på vilken typ av filament de alstrar. Detta skulle göra att de efter många alstrade filament fick svårighet på att alstra dem.

/Erik, som tycker att magi ska vara lagom svårt.

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Är det inte tillräckligt svårt redan?

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> :gremsmile:
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Är det inte tillräckligt svårt redan?"

Nix, jag tycker att det är tillräckligt lätt... att fumla./images/icons/wink.gif

Det är med ritualer man kan komma åt de riktigt mäktiga effekterna. /images/icons/cool.gif

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hmm... okej, hur låter det här:

Din värsta magikerfiende kommer fram till dig och säger:
"Öhh... kan du sitta där i... ungefär 20 timmar - så ska jag göra en svincool ritual på dig! Vaddårå... jag lovar att den inte är farlig! Hehe... eller nåt..."


Jag tror nog att det där padd-grejset är lite bättre som besvärjelse... /images/icons/wink.gif precis som alla offensiva effekter.

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> :gremsmile:
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Det är väl en liten överdrift att kalla Saruman för galen.
Snarare maktlysten. Med tunnelseende. Förkärlek för onda saker. Och torn.
Men han hade ju en vision, som i han synvinkel säkert inte såg alltför illa ut...

Hursomhelst så var han cool, till skillnad från exempelvis Sauron...

Den Evigt Trötte
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Om magi vore lätt att hantera och utföra, vore det då inte väldigt tråkigt? Jag menarm varende liten bonde skulle kunna vara en liten ärkemagiker i sig...
Spelarna skulle bli en aning trötta på att hela tiden förvandlas till grodor, paddor, och annat kväkande.

Om sen någon verkligen vill förvandla en annan magiker till padda, varför inte helt enkelt leja en stor, stark krigare som klubbar ner den rivaliserande magikern när han ligger och sussar så sött? Sen kan det ju inte vara särskilt svårt att köra hela den där ritualgrejen på honom...

jaja, jag tror mest jag bara svamlar, men...

jag tycker nog att magin är lagom svår som den är, särskilt i spelarnas händer... om du sen vill ha en slp med mäktigare, enklare magi, låt honom ha det då.

och borde det inte finnas magiska prylar som drar ner svårighetsgraden väsentligt?

Den Evigt Trötte
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Det finns prylar som drar ner svårigheterna.

-Sanna namn och sådant jox.
-Kongelat.
-Magiska platser.
-Magiska artefakter kan man ju använda istället för att göra allt själv...

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/laugh.gif
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Alltså, jag yttryckte mig tydligen inte tillräckligt klart. Man börjar helt utan svårighet när man alstrar. Sedan kanske man säger, "jag alstrar fyra filament pyrotropi och kastar Diodactus pyrotropiska sfäroid på tiraken." Har rollpersonen ingen utmattning så erhåller han ett antal poäng, som kanske är två per filament. Har han däremot en svårighet så måste han slå ett svårighetsslag mot alstrafärdigheten med modifikationerna.

Detta gör att improviserad magi blir mer fördelaktig. Det enda huvudbryet är huruvida dessa utmattningspoäng skulle vara långtidsutmattning eller stridsutmattning.

/Erik, som vill att det ska gå snabbare att öppna Cola-burkar /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Gandalf var en halvgud och väldigt duktig magiker, men han skulle förmodligen inte klarat av att förvandla Sam till en padda. Det sa han bara för att skrämmas.

Ezping Orm
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Halvgud? Inte riktigt.
Väldigt duktig magiker? *Hmmm* Kommer du ihåg i första boken när de gick genom det där taskiga vinterlandet, då kunde han inte ens bränna bort lite snö. När de gick genom grottan, i första boken, kunde han bara göra ett skitlitet ljus på sin stav som knappt ens lyste upp framför hans fötter, när han höll staven jäms med marken framför sig. Åhhh... vad mäktigt...

Dessutom så tror jag nog att han förmodligen hade kunnat förvandla honom till en padda (trots att han aldrig skulle ha gjort det)...

*Har bara läst första boken än...*

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/laugh.gif
 

Kristian

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
35
Location
Ronneby, Blekinge
Jag gillar magin i EON skarpt. Det är ett sätt för magikerna att förenkla sin vardag som magi ska vara, inte någon jävla stridsskola. En magiker är manipulerande och gör saker som den store sturske riddaren inte kan.

Det som är för svårt att göra är det ju bara att ta en genväg runt, gör honom inte till en padda. Teleportera honom bara 1000m rakt upp i luften i stället, det är inte särskilt svårt om man har ataxatropi.

/Kristian©
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag håller på, och den är skittråkig :-/

Hoppas den inte är lika tråkig hela tiden, som den är i början...

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/laugh.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

"Åhhh... vad mäktigt..."

Tja, nu ska vi kanske konstatera att formelmagin i Tolkiens Midgård inte är kraftfull. Magin i Midgård är huvudsakligen artefaktbaserad - det dräller av ringar, palantirer, svärd och Gud vet vad som är hur magiska som helst, men knappt någon hivar iväg ett Eldklot E4 på en slemmig orch som råkar passera.

Så Gandalfs svaga ljus i Moria är mäktigt, för att vara en formelbesvärjelse i Midgård. Fast det brukar folk i allmänhet glömma, insnöade som de är på Belgariadens fälthaubitsmagi.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Nu har inte jag läst Midgård, men på något sätt måste ju magin ha hamnat i artefakterna........................

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/laugh.gif
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Jag har för mig att när maia färdades över havet till Midgård blev deras förmågor kraftigt reducerade...

och många artefakter var mig veterligen "tillverkade" på andra sidan, i Västerlanden.

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

Kristian

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
35
Location
Ronneby, Blekinge
Re: Mäktig magi i Tolkiens midgård (OT)

Förvisso har inte "Fälthaubitsmagin" att göra i ett rollspel. Däremot för ni ge mig medhåll om att det har sin charm i bokform, jag tänker då närmast på Belgariaden och Wheel of time.

[color:red] /Kristian </font color=red>
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Hur fungerar magi?

Det finns väl fler tänkbara sätt magi kan hamna i ett föremål än genom att en besvärjare kastar en formel på det?!
Tänkbara är bland annat:
*Magin ligger i själva skapandet, eller "kunskap är makt"
*Föremålet välsignades och en gud gav det kraft.
*Föremålet har stor social betydelse, och får därigenom sin makt. "Kultur är makt!"
*Tillverkaren slöt en pakt med en demon som gav föremålet kraft.
*Tillverkaren band en demon i föremålet och tvingar den att ge föremålet kraft.

Bara för att magi fungerar genom formler i Ad&d så behöver den inte göra det över allt...

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 
Top