Nekromanti Uppdrag Mos Varulv - runda 3

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Trasapa said:
Det skulle bli ett hyfsat inrutat spel om siaren vore onåbar för ulvarna. Siaren kan gå ut första rundan med vem han är och sen bara sia en person varje runda tills han har ramat in alla ulvarna. Resten av byborna blir bara menlösa pjäser som måste följa siarens talan om utröstningar.
Inte om han inte vet att han är immun. Då är det ren tur för oss att han valde att gå ut första rundan. Och de andra två siarna går ju inte att lita på i och med upplägget.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
xyas said:
Inte om han inte vet att han är immun. Då är det ren tur för oss att han valde att gå ut första rundan. Och de andra två siarna går ju inte att lita på i och med upplägget.
OM du nu har rätt här, så är det ganska självklart att det bara är ondingarna som vet att han är immun.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Brynolf said:
OM du nu har rätt här, så är det ganska självklart att det bara är ondingarna som vet att han är immun.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att växterna vet att roboten är immun, siar-status notwithstanding.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
(tänker högt)

OK, eftersom vi tycks ha bestämt oss om vem som ska ut denna runda, kan vi försöka blicka framåt i stället. Vi måste nog förutsätta att den som Recca smittade fick veta det redan i början av runda 2, för annars har vi inget alls att gå på.

Den som Recca konverterade måste vara en av Trasapa och Vic (förutsatt att det inte är nåt tjall med siandet). Problemet är att oavsett om vi hänger rätt person nu, kommer en till av oss smittas. Så vi har korn på en växt, men den som smittas i slutet av denna runda kommer vi inte ha någonting alls på, utan måste börja om från scratch. Vi får helt enkelt hoppas att Trasapa är växt och att Vic verkligen är immun.

Eller vad tycker ni, borde vi hänga Vic nästa runda oavsett hur det ligger till med Trasapa?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
xyas said:
Brynolf said:
OM du nu har rätt här, så är det ganska självklart att det bara är ondingarna som vet att han är immun.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag att växterna vet att roboten är immun, siar-status notwithstanding.
Det här kan förklara varför Recca gick ut som siare. jag tänkte att det var för att hon helt förbisåg siarrollen, men det var kanske så att hon tänkte att med en "onåbar" roll, dvs robot så kanske det inte fanns någon siare?

Det är ju så jävla vågat att påstå att man är siare. Kan det vara så?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Vicotnik said:
!Paxen said:
Trasapa said:
Ok Vic vill tydligen rädda sitt eget skin en runda till, kanske för att han ska hinna infektera en till vad vet jag. Det var på tal att rösta ut Vic redan förra rundan, senast denna för att kunna verifiera hans siande. Och helt plötsligt så har han hittat en växtklon i mig så att vi slipper rösta ut honom.
Jag gillar inte att du nästan "vill" bli ut röstad det pingar skurk i mina ögon.

men det är en sak, jag tycker fortfarande att vi röstar ut Trasapa.




Kan vi komma överens om att om det skulle visa sig att Trasapa är "clean", dvs inte en grönsak, att vi tar ut Vicotnik nästa runda? Har vi något att förlora på det?

Vic, du var tidigare positiv för att rösta ut dig denna runda, vad säger du om detta?
Jag säger som jag sagt tidigare finner ni det vetigast att rösta ut mig denna runda för att verifiera att jag är bybo så är det okej med mig. Att rösta ut mig i nu läget är något som byn tjänar på. Jag har inget emot att bli offrad denna runda och på så sätt få mina sianden bekräftade som sana. Oavsett så kommer Trasapa åka antingen den här eller nästa runda.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
!Paxen said:
Det här kan förklara varför Recca gick ut som siare. jag tänkte att det var för att hon helt förbisåg siarrollen, men det var kanske så att hon tänkte att med en "onåbar" roll, dvs robot så kanske det inte fanns någon siare?

Det är ju så jävla vågat att påstå att man är siare. Kan det vara så?
Det där låter inte alls vettigt. Varför skulle hon förbise en siar-roll? Och hur hon nu tänkte att en onåbar ras skulle likvidera siaren förstår jag inte heller. Självklart bör hon ha förstått att en siare måste finnas i spel för att byborna ens ska ha en ärlig chans, då en spelare ändras runda för runda.

Hon gick troligen ut med att hon var siare enbart för att locka ut den äkta siaren så att hon kunde smitta honom. Hon offrade sig själv för att kunna smitta ner siaren, det är ju det klokaste draget om man vet att det är ett sektledar upplägg före byborna.

Vi var inne på att det var ett vanligt spel med 2-3ulvar från start, att recca då lockar ut siaren och han lyckas fälla henne kommer gröna siaren resten av matchen tänker hon. Så blir siaren smittad, grönar en person till runda två, samma person som han i runda tre smittar och har då två helgrönade ulvar med sig in i runda 4. Ett genidrag av Recca och Vic må jag säga.

Den enda kritiska delen är såklart att siaren måste överleva tills han själv kan infektera spelare, annars har reccas uppoffring varit för intet. Är det därför Vic har ändrat sig angående sin egen offring den här rundan, är han rädd att hans infektering inte ska hinna genomföras innan han själv blir hängd. Han vill ta det säkra före det osäkra och hålla sig kvar till nästa runda. Dessutom hinner han ju då smitta en till och matchen är avgjord även om han själv åker ut.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Dessutom hinner han ju då smitta en till och matchen är avgjord även om han själv åker ut.
Det samma kan sägas om dig.

Jag kan bara repetera vad jag sagt och det är att för min del gör det inget ifall ni hänger mig den här rundan då jag som individ inte är viktig för byn i och med att hänger ni mig så bekräftar ni mitt siande och där med får ni bekräftat att Trasapa är växt-klon. Med andra ord anser ni det vara lämpligast att hänga mig nu så gör det, jag fruktar inte galjen vilket trasapa verkar göra.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vicotnik said:
jag fruktar inte galjen vilket trasapa verkar göra.
Jo så fort någon annan säger JA, oavsett vem, så säger Trasapa NEJ vad saken än gällde. Inte till hans fördel måste jag säga.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Jag är inte rädd för galgen men jag vill det som är bäst för byn, av samma anledning som jag satte mig själv i den här sitsen genom att outa min förmåga. Så här i efterhand förstår jag ju att jag skulle hållit käften om min förmåga och jagat ulvar för mig själv i det tysta. Men om det hade varit bättre för byn i slutändan vet jag inte, då hade ni inte vetat om att det finns tre siare och jag hade troligen blivit omvänd innan jag hade fått ut nåt av det.

Men gör det ni tycker är rätt. Men försök att se det rationellt och ur ett logiskt perspektiv, låt inte mitt dravel med förmågan färga hela diskussionen och fälla ett avgörande. Vem är den troligaste som Recca valde att infektera? Nackdelen med att spara Vic är väl att även om han är ren nu så kanske han är smittad nästa runda då ni bestämmer er för att rösta ut honom och hur ska ni då veta när han blev smittad, var det innan han grönade lukas? Innan han skickade mig till galgen? Jag kanske är smittad utan att veta om det visserligen, siaren kanske vet det föra mig isf gör ni oss alla en god gärning och får ut mig innan jag blir en grönsak.

Det roliga vore ju såklart om det varken är jag eller vic som är smittad utan en tredje part som har suttit tyst mest hela omgången och nu skrattar i skuggorna. Han blir av med två bybor med siarförmåga genom utröstning och får konvertera den sista.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Vicotnik said:
jag fruktar inte galjen vilket trasapa verkar göra.
Det där var dessutom ett riktigt smutsknep Vic. Andra gånger när folk blir anklagade att vara ulv och slutar försvara sig så anklagas dem för att vara uppgiven på ett typiskt ulvigt sätt. Att inte försvara sig anses annars ulvamässigt. När jag försöker slå tillbaka mot mina anklagelser så är det till min nackdel istället? Du sätter mig i en sits där vad jag än gör så är det till min nackdel, väl spelat.

Om du vetat att du är oskyldigt anklagad och att byn kommer lida om du åkte ut så skulle du inte slåss för att hålla dig kvar då? Bättre då att som vic bara ge upp och inte bry sig om utgången.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag är inte uppgiven utan jag står fortfarande fast vid jag sagt redan förra rundan att hittar vi inte någon lämpligare kandidat så bör vi offra mig eftersom vi då får mitt siande verifierat, det är inte att ge upp det är att göra sitt ytersta för att hjälpa byn att komma vidare i sökandet efter ulvar/växter.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Trasapa said:
Det roliga vore ju såklart om det varken är jag eller vic som är smittad utan en tredje part som har suttit tyst mest hela omgången och nu skrattar i skuggorna. Han blir av med två bybor med siarförmåga genom utröstning och får konvertera den sista.
Inte så troligt. Antingen är du växt eller så ljuger Vic, och då är han växt.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Det som slår mig är att du denna runda Vic enbart har slängt ur dig att jag är grönsak och måste ut sen har det varit tyst. Inget vidare resonemang hur ni ska gå tillväga nästa runda eller några övriga infallsvinklar. Nästan som att matchen är vunnen bara jag åker ut nu. Det stör mig och det är vad som får min magkänsla att reagera.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Du spelar bra den här rundan, Trasapa. Jag blir nästan lite velig.

Trasapa said:
Så här i efterhand förstår jag ju att jag skulle hållit käften om min förmåga och jagat ulvar för mig själv i det tysta.
Det var det som gjorde åtminstone mig misstänksam mot dig i början. Men nu är jag mer inne på att Recca var ensam i början. Det innebär att alla outningar bör stämma runda 1. Inklusive dina smulningar om din förmåga. Så jag lutar åt att du inte ljuger om din förmåga.

Vem är den troligaste som Recca valde att infektera?
Vic, så klart. Men, som sagt, WIFOM... en outad siare som får leva någon längre stund blir lätt lynchad. Plus att Xyas möjligen kan ha rätt i att robotar är immuna. Och en förmodad PSI-mutant är antagligen ett bra andrahandsval.

Nackdelen med att spara Vic är väl att även om han är ren nu så kanske han är smittad nästa runda då ni bestämmer er för att rösta ut honom och hur ska ni då veta när han blev smittad, var det innan han grönade lukas? Innan han skickade mig till galgen?
Jag har varit inne på samma sak, vi kan nog inte lita på någonting som hänt i tidigare rundor.

Jag kanske är smittad utan att veta om det visserligen, siaren kanske vet det föra mig isf gör ni oss alla en god gärning och får ut mig innan jag blir en grönsak.
Knappast, Recca smittade en av oss, och det är först nu som den rackaren kan börja sprida sig vidare. Om det är du som är vår nye växt, måste du ha fått veta det absolut senast i början av denna runda. Mest troligt förra rundan, för annars blir det ju en hel runda som går åt utan att någon vet sig vara växt.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Fan så tyst.

Vilket inte är så konstigt, iom att vi endast har 2 att välja mellan.

Det har iaf varit intressant spel än så länge.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Fan så tyst.
Beror nog till stor del också på att det varit helg skulle jag tro.

Jag tänkte mest informera om att jag troligtvis kommer få följa slutet av runda från mobilen den här gången också då min träning börjar vid 18:20 och slutar 19:30 så jag kommer nog vara hemma runt 21:00 men det beror på hur tågen går. Men det lär nog inte spela så stor roll den här gången ifall man inte är med i slutskedet då det just nu verkar vara spikat vem som åker.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Folk verkar nöjda med sisuationen. Men frågan kvarstår: Om Trasapa visar sig vara växt, ska vi rösta ut Vic nästa runda oavsett?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Brynolf said:
Folk verkar nöjda med sisuationen. Men frågan kvarstår: Om Trasapa visar sig vara växt, ska vi rösta ut Vic nästa runda oavsett?
Upp till er övriga, jag står fortfarande fast vid jag vad jag sagt tidigare, behövs jag offras så offrar vi mig allt för byns bästa.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Brynolf said:
Folk verkar nöjda med sisuationen. Men frågan kvarstår: Om Trasapa visar sig vara växt, ska vi rösta ut Vic nästa runda oavsett?
Om det inte finns något bättre val, ja.
 
Top