Nekromanti Uppdrag Mos Varulv - runda 3

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Brynolf said:
Fast vänta nu, grabbar grabbar... Om Recca var ensam växt runda 1, måste ju alla outningar vara korrekta. Ingen ljög runda ett. Vi har bara runda två att gå på (om ens det).

Till Trasapas försvar kan sägas att han som sagt hintade om sin förmåga ganska bra redan i runda ett.
Ojoj, det här var ett mycket obegåvat inlägg även för att vara mig... först säger jag att runda 1 inte spelar någon roll och sedan att trasapas beteende i runda 1 talar till hans fördel. Glöm det inlägget, fokusera på det efterkommande i stället.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ok Vic vill tydligen rädda sitt eget skin en runda till, kanske för att han ska hinna infektera en till vad vet jag. Det var på tal att rösta ut Vic redan förra rundan, senast denna för att kunna verifiera hans siande. Och helt plötsligt så har han hittat en växtklon i mig så att vi slipper rösta ut honom.

Vilken bra timing att han väntade med att berätta om siandet tills Lukas ville ha mig hängd för förmågedrabblet. Det är det som får mig att undra om nu inte lukas hade utskanderat min hängning hade vic fortfarande piskat pöbeln åt mitt håll eller gett sig på någon annan. Kanske bara grönat en till, kanske passat på att gröna den nya växtklonen.

Självklart är det ingen som kommer tro på att jag söp bort min förmåga, det är ju den dummaste lögnen i mannaminne men tyvärr den pinsamma sanningen och vi kommer alla skratta gott åt den efter liret är avklarat. Men just nu är det inte lika roligt.

Om jag inte minns fel så var Vic redan på mig i runda 2 när jag outade min förmåga och tyckte jag var skummis. Och nu det här.

Kan det vara så att Vic blev infekterad av Recca i runda 1 och visste om det redan då men kunde själv inte infektera någon förens den här rundan. Då använder han sin "siarförmåga" att gröna Lukas i runda 2 som han senare ska besmitta denna runda, mig använder han samma förmåga mot för att få bort den enda person som kan avslöja honom tack vare min förmåga att se vem han använder sin förmåga mot.

Lukas är ju såklart harmlös med sitt siande då han enbart kan se att Vic använt en förmåga och inte mot vem, det kan bara användas till att bekräfta Vic. Men min förmåga att se vem han använder en kraft mot skulle kunna vara förödande. Så han väljer lukas som följeslagare och mig hänger han ut. Vic får nu fria tyglar att styra hela spelet tack vare att vi blint följer hans siarförmåga.

Varför skulle recca besmitta mig? Fråga er själv det, vore inte vic den perfekta kandidaten då det var tack vare honom som hon åkte ut och hade vi tänkt i banorna av ett vanligt ulvalir så har han suttit säkert tack vare det. Nu har vi kommit in på att det troligen är en sektledare vi har att göra med men den diskussionen hade vi inte när recca var med så hon såg kanske inte att vi skulle komma på det förens det var för sent.

Ja jag vet inte vad mer jag ska kunna säga för att försvara mig själv. Men det är förbluffande att ni blint väljer att följa siaren som ni alla håller med om med största sannolikhet redan har blivit omvänd.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Trasapa said:
Ok Vic vill tydligen rädda sitt eget skin en runda till, kanske för att han ska hinna infektera en till vad vet jag. Det var på tal att rösta ut Vic redan förra rundan, senast denna för att kunna verifiera hans siande. Och helt plötsligt så har han hittat en växtklon i mig så att vi slipper rösta ut honom.
Kan vi komma överens om att om det skulle visa sig att Trasapa är "clean", dvs inte en grönsak, att vi tar ut Vicotnik nästa runda? Har vi något att förlora på det?

Vic, du var tidigare positiv för att rösta ut dig denna runda, vad säger du om detta?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Då kan det vara för sent. Jag tycker det verkar som att Vic är stressad och verkligen vill ha ut mig den här rundan. Se det så här, Vic blev smittad första rundan och andra rundan kunde han inte smitta någon själv utan var tvungen att överleva till nu.

Denna rundan smittar han Lukas och får ut mig med hjälp av sin siarförmåga som vi alla sväljer utan att fråga. Då har han effektivt fått bort en bybo, konverterat en annan och plockat bort alla förmågor från byn i ett enda svep. Då har växterna så gott som vunnit. Ni är väl ändå inte så naiv och tror att siaren skulle få gå orörd av ulvarna?

Då kommer nästa runda se ut såhär:

xyas
Brynolf
!Paxen
Trasapa -> Utslagen siare
Lu-kaazh -> Konverterad siare
Vicotnik -> Dråparträd som kan konvertera en till denna runda

Då röstar ni ut Vic för att hans siande slagit fel, men han hinner ändå smitta ner någon av dom tre kvarvarande byborna vilket ger den här uppställningen för rundan efter:

xyas
Brynolf
!Paxen -> Konverterad (t.ex)
Lu-kaazh -> en runda kvar till dråparträd

Då är det två växter mot två bybor, bybor helt utan förmågor och utan en chans att bilda majoritet mot en ulv. Och även om ulvarna skulle samsas om att rösta ut en av dom själva för att kanske ge lukas en gröning så har dom ändå vunnit tack vare att lukas kan smitta en bybo rundan efter.

Och jag skulle fortfarande vilja se ett resonemang till varför Recca skulle ha valt att infektera mig före Vic, eller t.om lukas. Då dom båda gick ut med att dom hade någon sorts siar-roll. Och betänk att i det här stadiet av spelet då Recca ännu var med så var det inget snack om nån sektledare, där trodde dom flesta ännu att det var ett vanligt upplägg så då är det givet att ulven skulle plocka siaren.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Hela ditt resonemang går ut på att Vic kan bli infekterad, vilket hans ras säger emot. Rent fluffmässigt borde det inte gå.

Jag tror inte att Siande går före omvändade. Jag tror att om Luu-Kaazh skulle ha blivit infekterad så skulle han bli grön innan han blev siad, dock så kanske det tar en runda innan man blir grön, och alltså kan Luu-Kaazh vara grön just nu.

Dock så finns det bättre val. Om jag vore ulv/grönsak så skulle jag ha valt att infektera K.K. istället, det vet vi dock inte om det har hänt.

Jag är övertygad om att det finns restriktioner för hu omvändningen får ske, t.ex. att omvändning tar en runda och att det finns en maxsiffra om hur många gånger det får ske.

Om vi startade med 2 ulvar, varav ett var träd och en till har blivit grön så har vi 2 grönsaker just nu. Om Trasapas förmåga är en lögn så är det en konstig lögn.

Jag börjar tro att vi måste reda ut om det finns en väktare bland oss, men jag tycker att vi isåfall måste alla vara med på att den som är väktare ska avslöja det.

Fan, jag hoppas att folk fattar vad jag menar, tycker att det blev förvirrat....
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Vore det inte väldigt op med en "odödlig" siare? Om roboten inte kan bli infekterad och växterna inte kan dräpa bybor utan endast konvertera dem(vilket det faktiskt lutar åt) så är Vic helt onåbar för ulvarna och kan fortsätta sia resten av spelet.

När jag tänker efter så vore spelet ovinnbart för ulvarna, var inte vinstkriterierna att alla bybor skulle vara utplånade för att ulvarna skulle vinna? Då måste dom kunna konvertera Vic. Då vi hittills på tre rundor inte har sett ett enda dödsfall så lär vi ju kunna räkna med att ulvarna inte kan dräpa utan enbart infektera, om nu inte en väktare kan kliva fram och intyga att han skyddat någon.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Trasapa said:
Vilken bra timing att han väntade med att berätta om siandet tills Lukas ville ha mig hängd för förmågedrabblet. Det är det som får mig att undra om nu inte lukas hade utskanderat min hängning hade vic fortfarande piskat pöbeln åt mitt håll eller gett sig på någon annan. Kanske bara grönat en till, kanske passat på att gröna den nya växtklonen.
Här håller jag inte med. Många var redan inne på att rösta ut dig denna runda, och när Lukas kommer fram med att du inte siat någon borde det vara tillräckligt för att du ska ryka. Hade Vic varit ulv och du bybo hade det varit väldigt riskabelt att låtsas sia dig. Det blir ju nämligen fullkomligt uppenbart att Vic ljugit efter att vi röstat ut dig och du visar dig vara grön. Om Vic i stället låtsas pricka någon grön med siandet kan vi inte bekräfta om han ljuger.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Trasapa said:
Vore det inte väldigt op med en "odödlig" siare? Om roboten inte kan bli infekterad och växterna inte kan dräpa bybor utan endast konvertera dem(vilket det faktiskt lutar åt) så är Vic helt onåbar för ulvarna och kan fortsätta sia resten av spelet.
Absolut, det är klart Vic kan bli växt. Det handlar väl egentligen inte om "infektering" per se, utan att växterna helt enkelt käkar upp folk och sedan skapar en växt-kopia av dem. Så varken fluff eller spelbalans talar för att Vic skulle vara untouchable.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Brynolf said:
Trasapa said:
Vore det inte väldigt op med en "odödlig" siare? Om roboten inte kan bli infekterad och växterna inte kan dräpa bybor utan endast konvertera dem(vilket det faktiskt lutar åt) så är Vic helt onåbar för ulvarna och kan fortsätta sia resten av spelet.
Absolut, det är klart Vic kan bli växt. Det handlar väl egentligen inte om "infektering" per se, utan att växterna helt enkelt käkar upp folk och sedan skapar en växt-kopia av dem. Så varken fluff eller spelbalans talar för att Vic skulle vara untouchable.
Tänkte inte på det.

Men vad tycker resten? Vi år fler än 3 st i spel fortfarande
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Trasapa said:
Då kan det vara för sent. Jag tycker det verkar som att Vic är stressad och verkligen vill ha ut mig den här rundan. Se det så här, Vic blev smittad första rundan och andra rundan kunde han inte smitta någon själv utan var tvungen att överleva till nu.
(etc etc)
Jo, fast detsamma gäller ju om vi röstar ut Vic och du visar dig vara träd. Och mer talar för att du är det än han. Ja, förutom det uppenbara att den fetaste siaren så klart löper störst risk att konverteras. Men som sagt, det är en WIFOM-sits och du har ju också en bra förmåga.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Trasapa said:
Vore det inte väldigt op med en "odödlig" siare? Om roboten inte kan bli infekterad och växterna inte kan dräpa bybor utan endast konvertera dem(vilket det faktiskt lutar åt) så är Vic helt onåbar för ulvarna och kan fortsätta sia resten av spelet.

När jag tänker efter så vore spelet ovinnbart för ulvarna, var inte vinstkriterierna att alla bybor skulle vara utplånade för att ulvarna skulle vinna? Då måste dom kunna konvertera Vic. Då vi hittills på tre rundor inte har sett ett enda dödsfall så lär vi ju kunna räkna med att ulvarna inte kan dräpa utan enbart infektera, om nu inte en väktare kan kliva fram och intyga att han skyddat någon.
Då tänker du fel. Växterna röstar helt enkelt ut Vic när de är tillräckligt många. Voila, endast växter kvar.

Faktum är att desto mer jag tänker på det här upplägget, desto mer övertygad blir jag att siaren (Vic) MÅSTE vara odödlig för att det inte ska bli nästintill omöjligt för byborna att vinna.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Brynolf said:
Jo, fast detsamma gäller ju om vi röstar ut Vic och du visar dig vara träd. Och mer talar för att du är det än han. Ja, förutom det uppenbara att den fetaste siaren så klart löper störst risk att konverteras. Men som sagt, det är en WIFOM-sits och du har ju också en bra förmåga.
Men att jag satt inne på en förmåga visste ju inte Recca första rundan, det är det jag försöker komma fram till. Hon visste att Vic var siare och att lukas hade någon sorts mustförmåga.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
xyas Då tänker du fel. Växterna röstar helt enkelt ut Vic när de är tillräckligt många. Voila said:
Det där låter helt osannolikt. Du menar att Vic skulle vara helt onåbar tills ulvarna är såpass många att dom kan starta en majoritet mot siaren? Alltså när det är fler ulvar än bybor och dom redan har vunnit? Då är han väl så gott som odödlig?

Då skulle siaren alltså kunna sia varje runda i lugn och ro dessutom helt öppet utan att ulvarna skulle kunna göra något åt saken förns spelet är så gott som slut. Att vi dessutom har två till semisiare gör mig övertygad om att Vic inte är immun, visst om han var ensam siare men så är ju inte fallet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Men att jag satt inne på en förmåga visste ju inte Recca första rundan, det är det jag försöker komma fram till. Hon visste att Vic var siare och att lukas hade någon sorts mustförmåga.
förvisso, men även du hade smulat både psi-ras och förmåga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
!Paxen said:
Trasapa said:
Ok Vic vill tydligen rädda sitt eget skin en runda till, kanske för att han ska hinna infektera en till vad vet jag. Det var på tal att rösta ut Vic redan förra rundan, senast denna för att kunna verifiera hans siande. Och helt plötsligt så har han hittat en växtklon i mig så att vi slipper rösta ut honom.
Kan vi komma överens om att om det skulle visa sig att Trasapa är "clean", dvs inte en grönsak, att vi tar ut Vicotnik nästa runda? Har vi något att förlora på det?

Vic, du var tidigare positiv för att rösta ut dig denna runda, vad säger du om detta?
Jag säger som jag sagt tidigare finner ni det vetigast att rösta ut mig denna runda för att verifiera att jag är bybo så är det okej med mig. Att rösta ut mig i nu läget är något som byn tjänar på. Jag har inget emot att bli offrad denna runda och på så sätt få mina sianden bekräftade som sana. Oavsett så kommer Trasapa åka antingen den här eller nästa runda.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vicotnik said:
!Paxen said:
Trasapa said:
Ok Vic vill tydligen rädda sitt eget skin en runda till, kanske för att han ska hinna infektera en till vad vet jag. Det var på tal att rösta ut Vic redan förra rundan, senast denna för att kunna verifiera hans siande. Och helt plötsligt så har han hittat en växtklon i mig så att vi slipper rösta ut honom.
Kan vi komma överens om att om det skulle visa sig att Trasapa är "clean", dvs inte en grönsak, att vi tar ut Vicotnik nästa runda? Har vi något att förlora på det?

Vic, du var tidigare positiv för att rösta ut dig denna runda, vad säger du om detta?
Jag säger som jag sagt tidigare finner ni det vetigast att rösta ut mig denna runda för att verifiera att jag är bybo så är det okej med mig. Att rösta ut mig i nu läget är något som byn tjänar på. Jag har inget emot att bli offrad denna runda och på så sätt få mina sianden bekräftade som sana. Oavsett så kommer Trasapa åka antingen den här eller nästa runda.
Trasapa, detta betyder att vi kan välja att rösta ut dig nästa runda istället. Jag tar en gamble och fortsätter lita på Vic dock. Finns mer som talar om att du är ulv, än att Vic skulle vara det.

Det är ju inte helt osannolikt att Vic skulle kunna vara ulv i nuläget, men jag tycker det är byggt fel i sådana fall (Ber om ursäkt Vimes om du har tänkt annorlunda, men det är så jag tycker). Byborna måste ha något som ger dom extra kraft.

Min röst: Trasapa pga att du är den mest "gröna" av oss
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Trasapa said:
Det där låter helt osannolikt. Du menar att Vic skulle vara helt onåbar tills ulvarna är såpass många att dom kan starta en majoritet mot siaren? Alltså när det är fler ulvar än bybor och dom redan har vunnit? Då är han väl så gott som odödlig?
Det är inte alls osannolikt. I och med att varulvsantalet ökar hela tiden måste byn plocka två ulvar på raken för att bli av med dem, något som är ganska svårt att göra. Att då ha en odödlig siare känns som enda sättet att balansera upp det. Jag ser inte hur vi skulle kunna vinna annars.

Jag tar det även för sannolikt att ulvarna vet att roboten är immun.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Jag köper det inte. Och balanserat är det med att vi är tre med siarförmågor, inte att en är odödlig.

Det skulle bli ett hyfsat inrutat spel om siaren vore onåbar för ulvarna. Siaren kan gå ut första rundan med vem han är och sen bara sia en person varje runda tills han har ramat in alla ulvarna. Resten av byborna blir bara menlösa pjäser som måste följa siarens talan om utröstningar.
 
Top