Nekromanti Uppdrag Mos Varulv - runda 3

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Huvudelen av de närvarande i Mos Mosel har dragit till den lokala krogen för att svepa några glas thinner för att stärka sig. Den allmänna opinionen är att Konrad Konvalj är en växtklon.

"Nej!" ropar Konrad "Jag är inte en växtklon. Kolla själva!" Och så trycker han upp en krossad flaska i halspulsådern.

Ut strömmar inte grön koldioxidfylld växtsaft utan rött syrehaltigt blod. Konrad var en av de goda!

Någon slår i en bok med de pyriska kunskaparnas samlade visdom. Och då upptäcker ni det: dråparträdets fröform (växtklonen) borde precis ha rotat sig! Nu måste det stoppas!


Kvar i spel:
xyas
Brynolf
!Paxen
Trasapa
Lu-kaazh
Vicotnik

Utslagna:
Recca (dråparträd)
Konrad Konvalj (bybo)

Rundan slutar 21.00 på måndag
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tack för toppenspel alla!

Jag måste nu läggas in på behandlig för det hela, men jag repar mig nog till nästa lir.

Tack Vimes!

Kämpa byn!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Skit!

Så vad har vi då?

Runda 1:
Ett original-mördarträd (Recca) som infekterar och klonar en bybo.

Runda 2:
En växtklon som slår rot.

Runda 3 (nu):
Vi har ett mördarträd.

Dvs vi har en varulv i våra led som kommer att infektera en ny spelare denna rundan som kommer slå rot nästa. Med det här upplägget är det väl inte otänkbart att vi från start endast hade ett mördarträd från start som kan klona en person (en gång endast) som sedan slår rot och i sin tur kan klona en annan person. Det ger ju för ett någotsånär balanserat upplägg.

Det gör ju också att det blir skitsvårt att utgå från hur folk har agerat i tidigare rundor. Den ulv vi har nu, var det inte första rundan, men var det runda 2.

Är Vic bästa budet i och med sin siarstatus? Jag funderar på om inte upplägget blir för svårt för byborna om de kan bli av med siaren bara sådär. Hans robotstatus talar lite svagt för att han skulle kunna vara immun mot att bli klonad.

Mycket att fundera kring.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag är helt övertygad om att det endast var Recca som var träd i början. Vi kan vara ganska säkra på att åtminstone ett träd i runda ett kunde infektera och klona en annan spelare. Det innebär att efter runda ett, om vi inte hade lyckats fånga ett träd, skulle vi i så fall ha haft tre ulvar och fyra bybor vilket inte känns särskilt balanserat.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ojoj, sorry Konrad! Det här upplägget verkar mer och mer o-ortodoxt. Låter på Vimes som att vi bara har en onding med oss denna runda i alla fall, alltid något.

Lu-kaazh said:
Trasapa använde INGEN förmåga den här rundan.

HÄNG honom
Ey nu händer det grejer! Lutar åt att vi har vår bad guy bland Lukas och Trasapa då.

Men seriöst, hur ska vi veta vem som är växt och vem som är köttig när det kanske är först nu som en av dem ens får veta om att de bytt läger?

Hur som haver... Lukas, borde du inte rösta på Trasapa om du är så mån om att få honom hängd?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
xyas said:
Det gör ju också att det blir skitsvårt att utgå från hur folk har agerat i tidigare rundor. Den ulv vi har nu, var det inte första rundan, men var det runda 2.
Det vet vi inte ens heller med säkerhet. Den infekterade kan ju ha fått veta det först nu i runda tre. I så fall hade ju Konrad ganska rätt i sin gröning av alla.
Är Vic bästa budet i och med sin siarstatus? Jag funderar på om inte upplägget blir för svårt för byborna om de kan bli av med siaren bara sådär. Hans robotstatus talar lite svagt för att han skulle kunna vara immun mot att bli klonad.
Mja, om vi har två lägre stående siare så skulle det kanske kunna vara balanserat. Men nu har det ju som vi sett uppstått en smärre schism mellan dem två. Hur som haver måste ju Vic vara den uppenbart bästa kandidaten att klonas. Kanske för uppenbar, dock...

Är för övrigt rätt packad och borde gå och snarka. Så då gör jag det.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ledsen K.K. Jag borde ha flyttat rösten, men det hade inte gjort någon skillnad.


Lu-kaazh said:
Trasapa använde INGEN förmåga den här rundan.

HÄNG honom
Okej, då verkar vi ha 2 kandidater. Jag vill höra Trasapa först dock innan jag gör ett val.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Brynolf said:
Lu-kaazh said:
Trasapa använde INGEN förmåga den här rundan.

HÄNG honom

Hur som haver... Lukas, borde du inte rösta på Trasapa om du är så mån om att få honom hängd?
Röst:trasapa
Jag skrev mitt inlägg när jag kom hem efter forumsölen, jag tänkte inte riktigt klart.
men jo min röst lär hamna på trasapa om han inte hittar en väldigt BRA förklaring till det här.

nu åker jag iväg på spelmöte.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lu-kaazh said:
Trasapa använde INGEN förmåga den här rundan.

HÄNG honom
Trasapa pingar som Växt häng honom.

Röst: Trasapa
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
Tack för toppenspel alla!

Jag måste nu läggas in på behandlig för det hela, men jag repar mig nog till nästa lir.

Tack Vimes!

Kämpa byn!
Tack för gott men förvirradne spel Konrad, jag hoppas vi ses i nästa spel.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vicotnik said:
Lu-kaazh said:
Trasapa använde INGEN förmåga den här rundan.

HÄNG honom
Trasapa pingar som Växt häng honom.

Röst: Trasapa
Jag tolkar det som att du har testat honom. Hänger på Min röst: Trasapa
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
ok jag mår arsle så det här går fort.

Ni får rösta ut mig för det här då jag har sabbar liret, både för mig och för byn. Jag blev snorpackad och glömde helt sonika bort att skicka min kandidat till vimes. Jag skulle in och kolla tråden en snabbis under festen igår då såg jag att konrad skrivit stop och jag drabbades av panik. Klockan var då 2130 och jag skickade ett pm till vimes i ren desperation då jag tänkte att hopp fanns eftersom han själv var sen att avsluta rundan, men icke.

Anledningen att jag väntade så länge med att välja vem jag skulle sia berodde på att jag klurade på en bluff. Vi hade ju sagt att jag skulle sia Vic och lukas sia mig, men jag funderade på att sia någon annan istället eftersom jag redan siat vic och rent spelmässigt kändes det bortkastat. Men då skulle jag ha åkt dit eftersom jag inte skulle kunna säga vem vic siat men istället kanske jag hade plockat en ulv.

Min tanke var att sia paxen eftersom han hade misstankar emot sig i första rundan men har sedan glidit undan radarn effektivt. Men jag tänkte att vic säkerligen var inne på samma spår. Då var Brynolf min kandidat till siande istället, men jag hade svårt att bestämma mig och utgången blev som ni nu vet..

Jag ber om ursäkt för min klantighet och förstår att det här betyder slutet för min spelomgång. Det som är mest synd är att vi kommer slösa två rundor på mig i onödan, två rundor som ulven har att välja offer och gömma sig bland byborna. Om nu ulven får veta denna runda att han är just ulv så är det ju ett perfekt upplägg, han har en gemensam fiende med hela byn och kommer inte ha speciellt svårt att smälta in bland anklagelserna. Så lägg gärna rösterna på mig nu men låt resten av rundan handla om sökandet efter ulven.

Vimes: Fredagar är öldagar, icke lämpad för avslut på spelomgångar.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Oj det kom tydligen lägligt.

Har du blivit omvänd nu Vic? Om jag inte hade glömt att sia och Lukas hade grönat mig vem hade du angett som växt då?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Dig, för det är dig jag har siat eftersom konrad röstades ut och det andra frågetecknet på min lista är dig. Lu-kaazh har jag siat och fått som svar att han är grön. !Paxen anser jag vara grön eftersom det var mot honom som Recca drevade och försökte få ut som alternativ till henne själv. Både xyas och Brynolf har spelat vettigt enligt mig. Du har spelat bra, utöver mitt siande så har du en förmåga och inte information som resten utav befolkningen i byn samt att din förmåga som du claimar att ha är bättre än den Lu-kaazh har som äventyrare. Och vi har fått information om att äventyrarna har "goa" förmågor, du tillhör inte äventyrarna och har en förmåga som är bättre än Lu-kaazh förmåga.

Jag har bestämt var min röst ligger och den kommer ligga på dig tills slutet av rundan och även nästa runda ifall du skulle överleva denna. Du är en växt-klon och det enda vesentliga man gör med sånna är att bränna dem.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Trasapa said:
Har du blivit omvänd nu Vic?
Nej det har jag inte vill ni testa det så rösta ut mig istället för trasapa ifall ni vill bekräfta att jag är byn trogen innan ni hänger trasapa.

Jag tror att den anledning till att ulvarna inte valt mig som måltavla för sin kloning är att jag är siare och hoppas på att få byn att rösta ut mig istället. Eller så har de skickat in en rot i mig och jag kommer konverteras senare. Men som sagt vill ni bekräfta min tillhörighet så rösta ut mig den här rundan och häng Trasapa nästa, eller så tror ni på mig att jag inte är en växt klon och hänger trasapa den här rundan och får reda på att han är växt. Upp till er övriga att rösta på någon annan än trasapa eller mig är inte bra för byn.

Sen att trasapa skulle ha glömt skicka in sin förmåga är så klart en lögn eftersom vi diskuterat det och han själv har föreslagit hur vi kunde göra för att verifiera hans förmåga och sen att inte skicka in den i samband med att man diskuterar det är inget annat är dåligt och växt-likt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Röst: trasapa

Kommer inte att ändras. Om min teori om speluppbyggnaden stämmer innebär det att Trasapa blev ulv först i runda två. Och det är i runda två han går ut med sin förmåga som är löjligt safe i och med att Lukas redan påstått sig ha en likadan och att han "bekräftar" Vics siande i och med det är ju inte värt så mycket i och med att VIc redan gått ut med allt sitt.

Däremot så tror jag inte att spelet kommer att ta slut bara för att vi röstar ut Trasapa denna rundan. Förmodlingen infekterar han någon ny denna rundan som slår rot nästa.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag är ledsen, men att du har "glömt" bort din förmåga gör så att jag inte kan ha något annat alternativ.

Min röst: Trasapa då min förra röst inte var fetstilad
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
xyas said:
Om min teori om speluppbyggnaden stämmer innebär det att Trasapa blev ulv först i runda två. Och det är i runda två han går ut med sin förmåga som är löjligt safe i och med att Lukas redan påstått sig ha en likadan och att han "bekräftar" Vics siande i och med det är ju inte värt så mycket i och med att VIc redan gått ut med allt sitt.
Fast vänta nu, grabbar grabbar... Om Recca var ensam växt runda 1, måste ju alla outningar vara korrekta. Ingen ljög runda ett. Vi har bara runda två att gå på (om ens det).

Till Trasapas försvar kan sägas att han som sagt hintade om sin förmåga ganska bra redan i runda ett.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Hur vi än gör, verkar växterna kunna föröka sig nu igen, så även om vi träffar rätt denna runda kommer en till av oss bli växt. Egentligen ingen kritisk runda alltså.

Dem det står emellan är så klart Trasapa och Vic. Oavsett hur megagrön Vic varit hittills måste vi räkna med att han kan ha bytt sida nu. Det är till och med väldigt sannolikt.

Fast frågan är om han i så fall skulle våga peka ut en grön spelare som växt. Om min teori stämmer så kommer växten hinna föröka sig ändå oavsett om han röstas ut eller ej. Nä, jag tror att om Vic vore växt nu, skulle han grönat någon redan ganska grön för att vara safe själv ett tag till. Trasapa skulle nog ändå åkt ut denna runda, även utan vics siande. Därför tror jag på Vic här. Är lite bakis men jag hoppas ni förstår mitt resonemang.

Röst: Trasapa
 
Top