Nekromanti Uppdrag Mos Varulv - Game over

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Roboten Rune stegar med androida steg fram genom den krympande folksamlingen. Mekaniskt sträcker han ut en en gång kromad am och pekar med hela handen mot Brynolf:
"Denne man är icke av mutant eller människosort utan av växttyp. Jag rekommenderar förgörelse!"
Folkhopen, som lärt sig lita på Runes pricksäkra mätningar genom hela processen hugger genast ned Brynolf...

...som faller likt en fura till marken. I hans sår syns icke kött och blod, utan kluvna växtfibrer och bladsafter.

Den sista avkomman av dråparträdet har fallit. Mos Mosel räddat. Uppdraget är utfört!


Så, grattis byn! Jag förstår inte riktigt på vilka grunder ni högg Recca i första rundan (fram tills hon ljög det vill säga). Men ni ninjade spelet rätt hårt. xyas (och KK i första rundan) var sjukt pricksäker och stadig på handen, Vicotniks sianden var löjligt effektiva. Varulvarna hade det fan inte lätt...

Stort tack till alla, och ursäkta för att jag konstant legat efter med mina "STOPP!"-inlägg.

Så:
Runda 1: Recca (dråparträd, inga växtkloner vid spelstart) - byter ut Trasapa mot en växtklon och blir sedan dödad.
Runda 2: Kånkel kolar.
Runda 3: Vico har prickat in Trasapa, men i och med runda tre blir Trasapa ett nytt dråparträd, och rekryterar Brynolf.
Runda 4: Växtklonen Brynolf blir omedelbart siad och dödad.

Några reflektioner:
1. Fluffet skulle egentligen inte säga ett skit utan vara bara hogus bogus. Dråparträdet (Recca) var utslumpat på redan skapade roller. Jag hajar fortfarande inte varför Recca blev pinpointad som ulv direkt.
2. Att starta spelet med bara ett dråparträd var nog dumheter. Det gjorde det väldigt instabilt.
3. "Vampire lord"-upplägget ser kul ut på papperet men jag känner mig kluven. Hur är det med Brynolf och Trasapa, är de med eller inte med i det vinnande laget? Själv skulle jag bli skitirriterad av att bli rekryterad under spel...
4. 21.00 är en väldigt dum sluttid. Bör läggas i varje fall en timme senare.
5. Avslut på fredagar är inte så lycket, dock är jag nöjd med att det blev nästan tre rundor per vecka. Något annat förslag på schema som är lika snabbt men inte slutar på fredagar (eller lördag, söndag, vilket, imo, är värre).
6. Hoppas ni stått ut med ett lite hafsigt spel. Upplägget var antagligen lite obalanserat och instabilt (precis som LoL-spelet). För att inte tala om de bedrövliga flufftexterna.

(Tyvärr har jag filen med rollbeskrivningar på min andra dator, så jag kan inte lägga upp dem förens på måndag.)

Nå, tack för visat intresse! Nu ser jag fram emot att få spela (Mukwas 2089!)!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
YAY!!!

5 av 5 ligger jag på just nu (räknar endast med dom senaste). Skitbra!

Bara så att jag inte missförstår något, Vicotnik var immun, eller hur?

Recca åkte ut pga att hon sa sig vara siare. Om hon inte hade sagt det hade troligtvis jag åkt ut.

Jag ber om ursäkt för mitt spelande i första rundan. Det är så jag kör, och det är enligt min 50 - 50 taktik som jag tror fungerar.

Just nu är jag lite seg så någon djupare analys får bli när jag är lite mer pigg.

Grattis till byborna, och tack för ett bra spelande Brynolf, för du gjorde så att jag funderade på att rösta ut Vicotnik även fast jag var stensäker på att han var immun.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
3. "Vampire lord"-upplägget ser kul ut på papperet men jag känner mig kluven. Hur är det med Brynolf och Trasapa, är de med eller inte med i det vinnande laget? Själv skulle jag bli skitirriterad av att bli rekryterad under spel...
Nja, jag tyckte det var rätt kul att byta sida sådär. I två minuter, tills Vic siade mig. Skrev du för övrigt rätt i ditt PM? Skulle jag inte kunna smitta vidare förrän runda 6 så spelade det ju ingen roll om jag lyckades få folk att rösta ut Vic.

Det jobbigaste med upplägget var annars att aldrig kunna lita på vad som hänt tidigare rundor. Det gjorde det väldigt rörigt, i varje fall i mitt lilla huvud.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Yes :gremsmile:

Tack för gott spel allesammans.

Jag tänker vänta med feedback på upplägget av spelet samt mina tankar då jag har roll listan framför mig, vill inte göra några spekulationer i spelet innan dess.

Men en sak kan jag i alla fall dela med mig av och det är att jag tror att det koncept som spelet byggde på fungerar betydligt bättre ifall man kör det "face to face" så att säga i och med att det byn har att gå på är vad som sagts tidigare i spelet och med ett sånt här upplägg så tar du bort den fördel byn får istället för att kunna tolka kroppsspråk och röst/tonläge.

Klockan 21:00 är som många kanske märk i detta spel inte särskillt optimalt för mig då jag oftast kommer kem precis till 21:00 mer eller mindre varje vardag. Så en stopptid på 22:00 skulle fungera bättre för mig. Allt mellan 17:00 och 21:00 är egentligen dåliga stopptider utifrån mina preferenser.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag har kikat in och försökt hålla koll lite, ni litade på tok för mycket på Vic! :) Om han hade varit en grönsak så hade nog byn förlorat. Det enda han behövde göra för att försvara sig mot anklagelserna var "jaha, so?". Det var lite kul att följa utan att veta vilken fraktion han tillhörde.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tack för litet Vimes.

Personligen vill jag att Lu-kaazh kliver ur garderoben och erkänner att han gjort sig osynlig efter det förra varulvsliret för annars kommer jag förevigt vara paranoid över det. Jag är nämligen helt säker, men vill få det bekräftat för att stilla något inom mig.

Liret var bra och lite obalanserat men det gör inget. Det var kul att vara i vinnande laget men tjatigt att sopa bort sig själv tack vare klantigt paranoia spel. Jag måste bättra mig och inte bli helt slukad av skiten.

21.00 var bra men 21.30-22.00 funkar nog bättre. Korta rundor gjorde det intensivt och bra. Avslutning på fredag var mindre lyckat. Att Trasapa söp bort sin förmåga tycker jag är episkt och bör klassas som ett massivt ulv misstag att sedan gå ut med det. Det är ju sånt som händer men ingen i ett varulvsspel lär ju tro att det är sant och då blir det ju ännu festligare. Borde inte Trasapa har dragit en bluff vem han siat?

Testa lägg avslut på en vanlig vardag mitt på dagen kanske är nått? Ja menar då alla jobbar och sitter med sitt ulvande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag ångrar nästan att jag inte var med, för det här upplägget gav mig samma känsla jag hade första gången jag spelade varulvsspel med dolda specialroller. Jag ÄLSKAR den här "hur funkar det?"-känslan, det här att man faktiskt måste fundera, att saker inte funkar som de brukar.

I övrigt vill jag bara säga att jag hade hemskt roligt åt att man ansåg sig "gröna" folk i ett spel där varulvarna var växter. Borde inte en "gröning" vara tvärtom i det här fallet? =)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Personligen vill jag att Lu-kaazh kliver ur garderoben
vad vet du egentligen om mig :gremshocked:
Konrad Konvalj said:
och erkänner att han gjort sig osynlig efter det förra varulvsliret för annars kommer jag förevigt vara paranoid över det. Jag är nämligen helt säker, men vill få det bekräftat för att stilla något inom mig.
jaha
jag menar, nej jag tror faktist jag hade de inställningarna förra spelet, jag vilade att slå på det i mellan de två gångerna jag var skurk eftersom jag första gången lade märke till att folk reagerade på att jag var inloggad och inte gjorde något.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Det här var första gången jag var på det vinnande laget och jag har varit med på 7 spel
så jag har en fantastisk statestik på 14% vinst
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lu-kaazh said:
Det här var första gången jag var på det vinnande laget och jag har varit med på 7 spel
så jag har en fantastisk statestik på 14% vinst
Grattis :gremsmile: Någon gång ska vara den första.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Oh yeah!

Mitt röstande på Recca i runda ett var enbart ryggradskänsla. Jag upplevde starkt att hon hennes spelstil var av från hur den brukar vara.

Det var jäkligt skoj faktiskt, och jag gillade upplägget.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
krank said:
I övrigt vill jag bara säga att jag hade hemskt roligt åt att man ansåg sig "gröna" folk i ett spel där varulvarna var växter. Borde inte en "gröning" vara tvärtom i det här fallet? =)
Ja, det blev rätt rörigt med terminologin, kan man säga. bybo - Bybo/Äventyrare var ett annat exempel.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
(Tyvärr har jag filen med rollbeskrivningar på min andra dator, så jag kan inte lägga upp dem förens på måndag.)
Urrgh! Du måste använda Dropbox/whatevs. Vi vill ju veta bums!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tur att vi har dig, Mukwa! :gremcool:

Brynolfs roll:
Du är en av byborna i Mos Mosel och vill rädda byn undan dråparträdet. Din fraktion vinner när alla "varulvar" är ute ur spel.

Namn: Ärstgen Jernslag
Ras: IMM
Utrustning: Sextant och revolver
Förmåga: ZONFARARDYRKAN: Du vet att äventyrarna har bra förmågor.
Brynolfs roll efter konvertering:
ARGH! Du har blivit dödad och utbytt mot en växtklon! Trasapa var det gamla Dråparträdet. Du har nu bytt fraktion, och vinner när det inte längre finns några bybor kvar i spel.

Från och med runda sex kommer du ha planterat dig själv och blivit ett nytt dråparträd. Då kan du varje runda rekrytera en bybo till ditt eget lag genom att byta ut dennes kropp mot en av dina växtkloner. När du rekryterar någon får denne veta vem du är, men inte vilka de andra växtklonerna är. Ni får INTE prata med varandra utanför de officiella trådarna. Du skickar ditt val till mig via PM innan varje rundas slut, den du valt byter fraktion under "nattrundan".
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Recca:
Du är dråparträdet. Du vinner när det inte längre finns några bybor kvar i spel. Varje runda kan du rekrytera en bybo till ditt eget lag genom att byta ut dennes kropp mot en av dina växtkloner. När du rekryterar någon får denne veta vem du är, men inte vilka de andra växtklonerna är. Ni får INTE prata med varandra utanför de officiella trådarna. Du skickar ditt val till mig via PM innan varje rundas slut, den du valt byter fraktion under "nattrundan".

Du har ett alias (det här är en person du dödat innan spelet börjar. Flufftexten är autentisk.) som kanske är fullständigt:
"Du är en av äventyrarna som kommit till Mos Mosel för att rädda byn undan dråparträdet. Din fraktion vinner när alla "varulvar" är ute ur spel.
Namn: Rikus Reskoter
Ras: Muterat djur"
xyas said:
Oh yeah!

Mitt röstande på Recca i runda ett var enbart ryggradskänsla. Jag upplevde starkt att hon hennes spelstil var av från hur den brukar vara.

Det var jäkligt skoj faktiskt, och jag gillade upplägget.
Jag spelade alldeles för nonchalant och "försökte" vara lika drivande som förra gången, fast utan någon direkt UDD. Det är jättesvårt att försöka spela bybo när man är ulv.

I slutet av runda 1 så skickade jag till Vimes att jag valde att döda trasapa, precis efter att trasapa sa att han kunde "gröna mig". Sen så kom Vic och krossade mina drömmar. Men jag kände långt innan dess att jag var helt körd. Men min outade siarförmåga hade jag smulat fram hela runda 1 och om jag bara hade tagit en mindre extrem sådan än den jag valde, alltså om jag hade kunnat sia förmågor som de två andra herrarna så hade jag ju varit grönad på direkten.

Å anledningen till att jag inte riktigt funderade på att döda Vicotnik var för att jag trodde att det måste finnas en väktare någonstans.

Jag tyckte det var ett kul spel, men allra mest spännande och otäckast var det när Vicotnik säger att vi ska outa utrustning per default. Och Dråparträdet har Muterat djur och Rikus Rikoster som alias från en dödad äventyrare, men ingen utrustning. Jag satt och typ skakade av nervositet efter att jag sagt machete. o.o
 
Top