Och svaret blir som alltid...
...samma.
Om du ska klaga på att Riotminds inte lägger upp nog med grejer, tycker jag att du måste erkänna de grejer de lagt upp, för att ditt klagomål ska få tyngd, och för att Riotminds ska orka lyssna på vad du säger.
I ditt första inlägg påstod du att uppdateringsfrekvensen var för låg, eftersom det bara kommit 2 SLP, 1 äventyr, 2 arketyper, 1 regelvariant och 1 errata.
Om man tar detta påstående och jämför det med verkligheten, finner man att det alltså kommit 5 arketyper (speldata plus färgillustrationer), 1 äventyr, 1 errata, 2 kartor, 1 lång lista med frågor och svar om regler, 3 regelvarianter, 1 generellt rollformulär, 1 rollformulär för trollkarlar, 2 spelledarpersoner (speldata plus färgillustrationer), 4 krönikor samt diverse previews av omslag och illustrationer ur kommande böcker.
Detta är mer än 2 SLP, 1 äventyr, 2 arketyper, 1 regelvariant och 1 errata. Alltså har du redan fått din önskan uppfylld, och borde vara nöjd. Det finns mer material än 2 SLP, 1 äventyr, 2 arketyper, 1 regelvariant och 1 errata på Riotminds hemsida. Om man bara tittar på antalet saker så är det faktiskt 21 prylar uppe (om man inte räknar previews och annat), vilket är 3 gånger så mycket som de 7 du angav i ditt första inlägg. Så jag hävdar med bestämdhet att det är bra mycket mer.
Så vad betyder då detta?
Jo, att ditt klagomål raskt förvandlats från ett relevant önskemål, till rent gnäll. Det finns redan mer material än den mängd material du angav som för lite. Alltså minskar chanserna att Riotminds ska ta åt sig av kritiken, eftersom den i det här fallet, med dina egna kriterier som grund, är grundlös.
Tänk dig istället den tyngd ditt önskemål haft om du sagt, "det har kommit 5 arketyper, 1 äventyr, 1 errata, 2 kartor, 1 lång lista med frågor och svar om regler, 3 regelvarianter, 1 generellt rollformulär, 1 rollformulär för trollkarlar, 2 spelledarpersoner (speldata plus färgillustrationer) och 4 krönikor, och det tycker jag är för lite. Det borde komma uppdateringar oftare".
Eller om du bara sagt, "jag tycker att det uppdateras på tok för sällan, och att det finns för lite material. Jag vill se 1 ny SLP per månad, jag vill ha 1 ny arktyp per månad och jag vill ha ett till äventyr att ladda hem. Och gärna lite nya besvärjelser."
Det hade inte jag, eller Riotminds, eller vem som helst, enkelt kunnat avfärda genom att säga, "det finns redan mer material än så".
Jaja, allt är en akademisk fråga. Jag vet vad du menar, men skulle önska att vi rollspelare preciserar oss lite mer när vi kommer med kritik som vi vill ska tas på allvar. Annars är det ingen som kommer att lyssna på oss till slut.
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se