Nekromanti Uppdateringar?

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Citerar RiotMinds hemsida:
"Det kan därför vara sparsamt med uppdateringar tills dess!"

Sparsamt? Sparsamt?! Vad har det varit hittils då? Ni får ursäkta min morgoncynism men jag tycker inte att sidan har flödat över av uppdateringar sedan... tja, inte över huvudtaget när jag tänker efter. Ett par arketyper, ett äventyr och två SLP plus nån regelvariant och en allt för stor errata... Jag vet inte jag.

/weatherman som f.ö. börjar tycka att förseningar, uppskjutningar och ursäkter från skaparna är mer regel än undantag nuförtiden.
DunkLspiel hälsar.

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Uppdateringa - listan

Ett par arketyper, ett äventyr och två SLP plus nån regelvariant och en allt för stor errata...

1. Fem arketyper (speldata plus färgillustrationer)
2. Ett äventyr
3. En errata
4. Två kartor
5. En lång lista med frågor och svar om regler
6. Tre regelvarianter
7. Ett generellt rollformulär
8. Ett rollformulär för trollkarlar
9. Två spelledarpersoner (speldata plus färgillustrationer)
10. Fyra krönikor
11. Diverse previews av omslag och illustrationer ur kommande böcker

Kanske för lite i alla fall, men bra mycket mer än "ett par arketyper, ett äventyr och två SLP plus nån regelvariant och en allt för stor errata...".

MVH

Magnus





Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Uppdateringa - listan

"Bra mycket mer"... Det är inte vad jag skulle vilja påstå.

FAQ och Errata ska man kunna kräva från ett rollspels hemsida (om sedan FAQ.en och Erratan är långa säger väl det kanske en del). Arketyper, kartor, äventyr, SLP i all ära men jag finner dem nyttolösa när det inte finns något sammanhang att sätta dem i.

Hur mycket av det där materialet har man användning av egentligen? Det är ju bara små påbyggnader på en obefintlig spelvärld...

Jag hade hopp för DoD6 när det kom, nya regler ny värld nya möjligheter till roligt spelande. Men snart ett år har gått och det har egentligen inte hänt något. Om Jorges kommer får jag kanske omvärdera min åsikt...
Men vafan, en köpare mer eller mindre spelar väl ingen roll för RM...

väderfan

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Shokker

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Uppdateringa - listan

Den här diskussionen har nog varit på tapeten förut om jag inte minns fel. Och jag är beredd att hålla med Weatherman till stor del.

Jag tycker inte i första hand att det är mängden material som man skall se till utan under hur lång tidsperiod allt har blivit publicerat. Och enligt min åsikt är det som listats ovan väldigt lite sett till hur länge sedan DoD6 kom ut på marknaden.

Och att räkna in previews på kommande produkter som direkt användbart material är väl att ta i. Jag ser i alla fall inget användningsområde för t.ex. omslaget till Jorges Bestiarium i mitt spelande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ahem!

"Jag tycker inte i första hand att det är mängden material som man skall se till utan under hur lång tidsperiod allt har blivit publicerat. Och enligt min åsikt är det som listats ovan väldigt lite sett till hur länge sedan DoD6 kom ut på marknaden."

Ehrm!

När Eon gavs ut 1996 så tog det nästan ett år innan Mundana kom. När första utgåvan av DoD kom 1982 så kom det ingenting förrän 1993.

Jag skulle vilja säga att det är högst normalt för rollspel på den svenska marknaden att det tar ett tag från det att spelet släpps till det att produktionen tar fart. Att ni har fått Vinterskogens hemlighet och Vildhjarta är i dessa sammanhang imponerande, och därmed blir det fullt förståeligt att det blir mindre tid över till webben.

Så lär av historien innan ni klagar!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Uppdateringa - listan

"Och enligt min åsikt är det som listats ovan väldigt lite sett till hur länge sedan DoD6 kom ut på marknaden."

Jag förstår er synpunkt men jag vill upplysa er om att som jag har förstått det så har personerna bakom Riotminds andra jobb som de jobbar på och där de har en arbetsgivare som förväntar sig att de sköter det jobbet. Riotminds är tyvärr får jag säga något som de sköter på deras fritid då rollspelsmarkanden är så liten så att de inte kan sluta på sina jobba och leva av intäckterna från Riotminds. dygnet har inte mer 24 timmar och man skall äta, sova vara social, träffa kompisar och släkt, umgås med famlj/flickvänner osv.

Ur det perspektivet tycker jag att Riotminds har gjort ett mycket bra jobb som under ett år kommer att ha hunnit ge ut:

* regelbok
* rollformulär
* spelledarskärm
* Vildhjarta
* Jorges Bestarium (under förutsättning att den komer ut i november)

Vid sidan av detta så har de även en hemsida som uppdaterats ett flertal gånger dock inte tillräckligt enl. vissa.

Nu skall jag inte bara ta Riotminds parti, de får faktiskt förklara sig själva, utan oxå komma med lite kritik och det är just det att när det står t.ex. att sidan kommer att uppdateras inom kort och den inte gör det så blir folk irriterade. Vet ni inte när ni kan uppdatera sidan nästa gång så skriv inte någonting alls eller skriv just så att ni vet när nästa uppdatering blir, då slipper folk få förväntningar som sedan grusas. Dvs det ni kan bli bättre på är tydlighet i när nästa uppdatering av sidan sker och att ni håller de uppdateringsmål ni skriver. Om ni t.ex. skriver att ni uppdaterar sidan en gång per månad så skall den uppdateras varje månad, eller att ni vid varje uppdatering skriver när nästa uppdatering blir som varierar beroende på när ni kan och har möjlighet att hålla.

Till dem som tycker att hemsidan uppdateras för lite och med för lite material vill jag bara säga att jag personlige hellre ser att Riotminds arbetar på material till nya moduler och böcker istället för material till hemsidan.

Till hemsidan är det bättre att de låter alla DoD-spelarna själva skriva och skicka in material till som Riotminds kan lägga upp efter det att det håller deras kvalitetsmått.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Och svaret blir som alltid...

...samma.

Om du ska klaga på att Riotminds inte lägger upp nog med grejer, tycker jag att du måste erkänna de grejer de lagt upp, för att ditt klagomål ska få tyngd, och för att Riotminds ska orka lyssna på vad du säger.

I ditt första inlägg påstod du att uppdateringsfrekvensen var för låg, eftersom det bara kommit 2 SLP, 1 äventyr, 2 arketyper, 1 regelvariant och 1 errata.

Om man tar detta påstående och jämför det med verkligheten, finner man att det alltså kommit 5 arketyper (speldata plus färgillustrationer), 1 äventyr, 1 errata, 2 kartor, 1 lång lista med frågor och svar om regler, 3 regelvarianter, 1 generellt rollformulär, 1 rollformulär för trollkarlar, 2 spelledarpersoner (speldata plus färgillustrationer), 4 krönikor samt diverse previews av omslag och illustrationer ur kommande böcker.

Detta är mer än 2 SLP, 1 äventyr, 2 arketyper, 1 regelvariant och 1 errata. Alltså har du redan fått din önskan uppfylld, och borde vara nöjd. Det finns mer material än 2 SLP, 1 äventyr, 2 arketyper, 1 regelvariant och 1 errata på Riotminds hemsida. Om man bara tittar på antalet saker så är det faktiskt 21 prylar uppe (om man inte räknar previews och annat), vilket är 3 gånger så mycket som de 7 du angav i ditt första inlägg. Så jag hävdar med bestämdhet att det är bra mycket mer.

Så vad betyder då detta?

Jo, att ditt klagomål raskt förvandlats från ett relevant önskemål, till rent gnäll. Det finns redan mer material än den mängd material du angav som för lite. Alltså minskar chanserna att Riotminds ska ta åt sig av kritiken, eftersom den i det här fallet, med dina egna kriterier som grund, är grundlös.

Tänk dig istället den tyngd ditt önskemål haft om du sagt, "det har kommit 5 arketyper, 1 äventyr, 1 errata, 2 kartor, 1 lång lista med frågor och svar om regler, 3 regelvarianter, 1 generellt rollformulär, 1 rollformulär för trollkarlar, 2 spelledarpersoner (speldata plus färgillustrationer) och 4 krönikor, och det tycker jag är för lite. Det borde komma uppdateringar oftare".

Eller om du bara sagt, "jag tycker att det uppdateras på tok för sällan, och att det finns för lite material. Jag vill se 1 ny SLP per månad, jag vill ha 1 ny arktyp per månad och jag vill ha ett till äventyr att ladda hem. Och gärna lite nya besvärjelser."

Det hade inte jag, eller Riotminds, eller vem som helst, enkelt kunnat avfärda genom att säga, "det finns redan mer material än så".

Jaja, allt är en akademisk fråga. Jag vet vad du menar, men skulle önska att vi rollspelare preciserar oss lite mer när vi kommer med kritik som vi vill ska tas på allvar. Annars är det ingen som kommer att lyssna på oss till slut.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Det var ingen...

...som pratade om "direkt användbart material" i början av tråden. Weatherman klagade på mängden, och endast mängden.

Om han klagat på kvaliteten, eller typen av uppdateringar, eller om det är användbart, hade det varit en annan sak. Det måste varje person själv bedöma vad han eller hon tycker om.

Men om man klagar på mängden material tycker jag att man åtminstone ska utgå från den mängd som faktiskt finns på sajten, och inte påstå att den mängden är 3 gånger så liten.

Så tycker i alla fall jag.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Och svaret blir som alltid...

Nja, jag vet inte om jag kan hålla med dig. Bara för att man säger "Mängd X är för lite" betyder inte det "Mängd X+1 är tillräckligt".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Nä, kanske inte...

...men "mängd x 3" är i alla fall 3 gånger så mycket som "mängd". Och även "mängd + 1" uppfyller det ursprungliga önskemålet: fler uppdateringar.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
tillägg

Det vore också i så fall bra om den som anser att "mängd" är för lite, kan ge Riotminds en ledtråd till vad som tillräckligt.

"mängd + 5"?
"mängd x 5"?
"mängd x 100"?

Vad är tillräckligt för att man ska vara nöjd?

Säg så här, jag tror att en uppdatering i veckan skulle göra de flesta nöjda.

Tänk sedan ett varv till. Hur mycket jobb skulle då detta innebära? Troligen så mycket jobb att Riotminds inte skulle kunna ge ut några böcker, eftersom de skulle sitta och pumpa ut gratismaterial istället. Och då skulle ju inte Jorges kunna komma ut.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Och svaret blir som alltid...

Om du uppfattat vad jag menar varför gnabbas vi då om detaljer? Det viktigaste är väl att andemeningen når fram? Jag vågar tro att RiotMinds förstod det också och jag väntar mig egentligen ingen respons av dem (saken har antagligen tagits upp förr och jag är uppenbarligen inte den enda med dessa åsikter), jag ville vädra min åsikt - det får man göra på ett forum.

weatherman - förstår kanske inte vidden av det hela

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,519
Location
Helsingborg
Re: Uppdateringa - listan

"<EM>Vet ni inte när ni kan uppdatera sidan nästa gång så skriv inte någonting alls eller skriv just så att ni vet när nästa uppdatering blir,</EM>"
Kan kanske sätta ut vad som ska komma också istället för datum.

"<EM>Till hemsidan är det bättre att de låter alla DoD-spelarna själva skriva och skicka in material till som Riotminds kan lägga upp efter det att det håller deras kvalitetsmått.</EM>"
Sant. Enda nackdelen kan vara att det kommer in för mkt matrial, särskilt i början. Fast om det är en <EM>stor</EM> nackdel tåls väl att diskuteras.

/[color:green]Han</font color=green> som inte uppdaterat sin sida på ett år (men det beror på providern)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Hmmm, oki, en fråga... (OT)

...rent allmänt, eftersom detta intresserar mig.

Hur ofta ska en rollspelssida från ett förlag uppdateras för att det ska kännas som att det händer något?

a) 1 gång per månad
b) 2 gånger per månad
c) 3 gånger per månad
d) 4 gånger per månad

Tacksam för synpunkter.

MVH

Magnus

(sorry om jag var för petig innan)



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Neutral inblick

Jag har följt den här tråden med intresse och jag måste påpeka att man bör ha ett par saker i åtanke när man skapar en hemsida på Internet.

Vana surfare, sådana som surfar dagligen, kräver frekventa uppdatering av sidor med korta intervall. Detta krav är helt igenom skapat av det medium som Internet är. Eftersom möjligheten att nå information är i princip obegränsad och växer explosionsartat är informationen på de för surfaren <B>kända</B> sidor något som måste uppdateras ofta. För något år sedan fördubblades mängden sidor på Internet var 40:e dag! När inte någon sida uppdateras åtminstone 1-2 ggr per vecka upplevs den som statisk.

En lösning för Riotminds vore att tydliggöra att sidan uppdateras <I>mycket</I> sporadiskt, även om de (Riotminds) inte upplever det som <I>mycket</I> sporadiskt, så gör de surfare som surfar dit dagligen det. Jämför med dina upplevelser om det skulle stå samma nyheter i en dagstidning flera dagar i följd. Internet och dess sidor upplevs som ett dagligt förändrat medium för vanesurfaren. En annan lösning vore att ha uppdatering med jämna intervall på ett nära nog periodiskt återkommande tidpunkter - 1-2 ggr per månad vid ett speciellt datum.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hmmm, oki, en fråga... (OT)

Nu babblar jag på helt utan hänsyn till Riotminds storlek och resurser, men jag skulle gärna se en uppdatering i veckan. Det behöver inte vara något gigantiskt, kanske ett monster, eller en besvärjelse, eller en SLP, eller något annat litet, men något så man ser att ni lever i alla fall. Eventuellt skulle ni kunna ta hjälp av fansen till detta. Steve Jackson Games uppdaterar ju sin site varje dag, även om det sällan är direkt relaterat till spelen (se <A HREF="http://www.sjgames.com/ill" target="_new">http://www.sjgames.com/ill</A> Även om ni inte har resurser att uppdatera så ofta så skulle jag gärna se att ni i alla fall uppdaterar regelbundet - t ex att den första i varje månad så kommer det lite material, gärna tillsammans med lite information om vad som händer på Riotminds. Om ni har en massa extragrejer som ni absolut vill tala om för oss spelare så är ju givetvis det helt OK (t ex "Nu har vi släppt Jorges!"), så länge det inte går ut över de ordinarie uppdateringarna.

En annan sak som skulle vara bra att se på siten är "web enhancements". Eftersom du också är D&D-fan så vet du vad jag menar, men jag kan ju förklara för resten. WOTCs skribenter har en tendens att skriva mer jox än vad som får plats i de böcker de ger ut. I stället för att förpassa detta överflöd till det runda arkivet (det som står under skrivbordet) så lägger WOTC ut det på webben. Till exempel så lade WOTC nyligen ut 18 sidor om modroner och 5 sidor om "The World Serpent Inn" (ett värdshus mellan världarna) som "förstärkningar" till Manual of the Planes som nyligen kom ut borta i USA. Nu begär jag iofs inte 23 sidor extrajox till varje bok ni ger ut, men en liten bonus när ni ger ut något nytt skulle ju vara trevligt. Det skulle dessutom ha en reklameffekt - "Den här grejen var för dålig för att komma med i boken - tänk då hur bra det som kom med måste vara!"

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Uppdateringa - listan

"Kan kanske sätta ut vad som ska komma också istället för datum."

Ja det vore en god idé. Min poäng är dock att det viktiga är att Riotminds inte skapar en förväntning på att sidan kommer att uppdateras ofta och med en massa material om de vet att de inte kommer att ske. Då är det bättre att att de ärliga och säger detta så att folk inte blir bevikna på att deras förvätningar inte uppfylldes.

"Sant. Enda nackdelen kan vara att det kommer in för mkt matrial, särskilt i början. Fast om det är en stor nackdel tåls väl att diskuteras."

Förvisso skulle granskningen av inkommande material ta tid oxå dock tror jag att den inte tar lika lång tid som att göra den själv. Fast om det verkligen är så vet jag så om jag har fel får någon rätta mig och gärna förklara varför. Det är väl den enda "nackdelen" jag kan med att det skulla komma mycket material.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Hmmm, oki, en fråga... (OT)

"Hur ofta ska en rollspelssida från ett förlag uppdateras för att det ska kännas som att det händer något?"

Utan att ta hänsyn till riotminds resurser så tycker åtminstonde jag att en sida som inte uppdateras minst 1g/vecka känns "slö".

Mitt önskemål med hänsyn till Riotminds är att hemsidan uppdateras iaf 1g/månad + vid specialla tillfällen som realser eller dylikt. Dock vill jag påpeka att jag anser att Riotminds alltid bör sätta arbetet med "riktiga" produkter så som moduler och liknade framför arbetet med hemsidan, dvs de skall bestämma en uppdateringstakt som inte saktar ner det övriga arbetet.

Vad vill jag då se på sidan:

* nya SLP
* nya arketyper
* nya besvärjelser/böner/runor/förmågor
* nya raser och monster
* nya yrken
* nya föremål/reliker/arkefakter/magiska föremål
* at månads krönikorna just är månads kröniker
* änventyrsuppslag hellre än hela äventyr även om hela äventyr uppskattas oxå.
* nya information om både vanliga och ovanliga platser i Trudvang
* information om kända, okända och ökända organistioner i Trudvang
* information om vad som är under produktion med i den mån det går preleminära realsedatum samt planerade framtida produkter.

Det blev visst en hel del önskemål, hehe, skall alla dom uppfyllas får Riotminds inte göra annat än jobba med sin hemsida och det var ju det jag inte ville att de skulle göra./images/icons/tongue.gif Så varför inte, som jag och andra nämt tidigare låta alla duktiga DoD-spelare skicka in material som ni granskar och håller det måttet så lägger ni upp det, skulle justeringar göras så får författaren göra det, ni talar bara vilka förändringar ni vill se i ett material för att det skall accepteras.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-09-23 16:24.</EM></FONT></P>
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Hmmm, oki, en fråga... (OT)

Hmm. Intressant...
Jag tror att två gånger per månad skulle kännas tillräckligt men även en gång är acceptabelt. Detta om det rör sig om för majoriteten av spelets fans användbara och intressanta saker. Jag tycker dock inte att det är nödnändigt att ha fasta datum när materila publicerars -- det räcker med att försöka lägga upp saker.

En gång i veckan skulle ju vara underbart men jag tror att det blir lite svårt att hålla ett sådant tempo. Det skulle kanske vara genomförbart om fansen skickar in material men personligen tror jag att man behöver något konkret att jobba utifrån (i stil med en världsbeskrivning), som sätter alstrena i ett sammanhang. Visst, man kan skicka in SLP och sådant men det blir ju genast roligare om de har en förankring i spelvärlden.

"(sorry om jag var för petig innan)"
Ingen fara på taket. Jag borde lära mig att man bör vara mycket noggrann med generliseringar och mellan-raderna-saker på internet, man blir alltid missförstådd på ett eller annat sätt av någon.

weatherman - hoppas att Trudvang får en riktigt hästspark i rumpan (inte på ett elakt sätt) genom bestiariet.

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top