Nekromanti Uppdateringar?

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Kära farbror Krille

För det första har jag spelat rollspel i mer än tio år så någon gröngöling är jag inte. Jag gillar bara att ha något att utgå från. Det är väl inte ett brott, eller?

För det andra har jag som regel att aldrig spela mer än två (max tre) spel samtidigt. Det blir för mycket att hålla ordning på p.g.a att jag just gillar att spela mer än ett par äventyr och sedan rota vidare i rollspelshyllan.
Därför har jag aldrig intresserat mig för utländska spel. Varför skulle jag när det finns tillräckligt med svenska? Jag behöver inte spela utländska spel bara för det anses som 'coolare'. Iaf av, som jag tror du antyder, vissa personer...

Nog för att du, förhoppningsvis, är sarkastisk men det här med "McDollars" och "Flytta aldrig hemifrån", ge dig! Du vet fortfarande inte vem jag är/vad jag sysslar med, tydligen.


'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kära onkel DunkL

"Jag gillar bara att ha något att utgå från. Det är väl inte ett brott, eller?"

Näpp. Jag förstår bara inte problemet att skapa något eget att utgå ifrån.

"För det andra har jag som regel att aldrig spela mer än två (max tre) spel samtidigt."

Dito, faktiskt - jag brukar till och med nöja mig med max två. Skillnaden är väl möjligen att jag inte spelar årslånga megakampanjer, utan kortare avslutade saker. På så sätt hinner jag med mer.

I vilket fall som helst, av mina ca 50 rollspel i hyllan har jag klarat av att spela ett trettiotal. Dessutom har jag spelat ett tjugotal andra som jag inte äger. Endast ett tiotal av de spelade spelen har varit svenska.

"Därför har jag aldrig intresserat mig för utländska spel. Varför skulle jag när det finns tillräckligt med svenska?"

En stor orsak till att jag vägrar att begränsa mig till vare sig svenska eller utländska spel är att man förmodligen missar bra spel. Hade jag vägrat att spela svenska spel så hade jag med stor sannolikhet missat Western, och hade jag vägrat att spela utländskap spel så hade jag missat Castle Falkenstein (inte att förväxla med Castle Wolfenstein, som är något helt annat). Till exempel.

En stor fördel med utländska spel är dock deras större marknad. På en större marknad finns det möjlighet att kunna ge ut smala och därmed ofta mer intressanta rollspel. På den ytterst lilla svenska marknaden så kan det i princip bara komma ett fåtal väldigt generella spel, eftersom det ekonomiskt bara bär sig att göra ett spel för alla. Många små spel för små målgrupper funkar inte i Sverige - det finns för få svenska rollspelare, helt enkelt. Däremot funkar det utomlands, eftersom det finns tillräckligt många engelsktalande rollspelare för att även små spel ska bära sig.

Det innebär att det finns en marknad för små skumma spel som Castle Falkenstein, Baron von Münchaussen med flera, och att dessa spel - som jag tycker är bra mycket mer intressanta än den standardfantasymix, möjligen med lakritssmak (Gemini), vaniljsmak (Eon) eller blåbärssmak (DoD6), som man måste ha i Sverige - faktiskt finns men enbart på utrikiska. Tuff skit, liksom.

"Jag behöver inte spela utländska spel bara för det anses som 'coolare'. Iaf av, som jag tror du antyder, vissa personer..."

Jag hoppas att du inte tror att jag utpekar dig, för det gör jag inte. Det var mest en känga i skrevet på de rollspelare som var L33T redan under åttitalets början... /images/icons/wink.gif

"Du vet fortfarande inte vem jag är/vad jag sysslar med, tydligen."

Näpp. Jag har inte en blekaste om vad du är för en prick (kan bero på att du aldrig har sagt vad du är för en prick, och jag vägrar skapa en beteendeprofil med ledning av vad du skriver på forum). Jag vet bara att du inte vill skriva egna världar. Åkej, skriv inte egna världar då. Jag vet att du har nämnt "oldtimers" med specifikation i andra person plural, varför jag har slutit mig till att du inte räknar dig själv som oldtimer. Motsatsen till oldtimer är gröngöling - därav!

I övrigt tänker jag vara hur sarkastisk som helst. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Vi möts igen, granpa Krister

Hej igen...

Jag är inte så rädd för att missa något bra utländskt spel eftersom jag just gillar årslånga kampanjer.
Antagligen finns det jättejätte mycket bra ickesvenska spel och jag börjar till och med nästan bli lite intresserad av Ars Magica (igår natt faktiskt). Kanske kan du berätta lite om det eftersom jag känner på mig att du kommer att svara tillbaka på detta.

---"Jag hoppas att du inte tror att jag utpekar dig, för det gör jag inte. Det var mest en känga i skrevet på de rollspelare som var L33T redan under åttitalets början..."---

Nä, jag tror inte att du utpekar mig. Det vore lite barnslig under dessa omständigheter. Öga mot öga kanske, men inte på ett forum.

---"Åkej, skriv inte egna världar då. Jag vet att du har nämnt "oldtimers" med specifikation i andra person plural, varför jag har slutit mig till att du inte räknar dig själv som oldtimer. Motsatsen till oldtimer är gröngöling - därav!"---

(Du gillar gramatik va?) Tja, jag är väl inte riktigt en "oldtimer" tror jag även om mina spelare börjar kalla mig dement och "till åren".
Sen så finns det väl mellanting. Allt behöver inte vara upp eller ner, svart eller vitt, oldtimer eller gröngöling. Det finns gråskalor däremellan.

---"I övrigt tänker jag vara hur sarkastisk som helst."---

Kör hårt!

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ars Magica

Ars Magica utspelar sig i en tänkt medeltid (runt 1200) där magi, älvor, enhörningar, demoner och sådant verkligen finns. Magikerna tillhör i de flesta fall något som kallas Hermes-ordern, och sluter sig samman i "Covenants" (förbund). Magiker är generellt sett inte så där tokomtyckta av kyrkan och folk i allmänhet, men de har så pass bra relationer att de inte direkt utsätts för häxbränningar eller så, i alla fall så länge de håller sig på sin kant.

Varje spelare i en Ars Magica-kampanj ska göra två rollpersoner: en magiker och en "companion" (annan snubbe, generellt sett rätt kompetent). Man spelar dock bara en av dessa per äventyr - oftast när man ger sig ut och "äventyrar" så ger sig en eller två magiker, några companions (de andra rollpersonerna) plus en kasse "grogs" (tjänare, vakter, o s v) iväg. Grogsen "ägs" av spelgruppen kollektivt, och är något slags mellanting mellan SLP:er och vanliga rollpersoner.

Spelsystemet är rätt enkelt: slå 1T10, lägg till relevant grundegenskap och relevant färdighet, och hoppas på att du kommer över svårighetsgraden. Grundegenskaperna är åtta till antalet (Intelligence, Perception, Strength, Stamina, Dexterity, Quickness, Presence och Communication), och varierar mellan -5 och +5 för människor (det krävs speciella för/nackdelar för att ligga utanför -3/+3-intervallet). Färdigheterna går från 0 och uppåt, där 5 betyder "elit". Vad gäller T10-slagen finns dessa i tre olika varianter: normala slag som är en helt vanlig T10, "stresstärning" där 1:or innebär att man slår om och dubblar (vilket kan leda till x4, x8, x16 o s v om man slår många ettor i rad) och 0:or betyder automatisk miss med risk för fummel, och slutligen "kvalitetstärning" som är som en stresstärning fast utan fummelrisken.

Magisystemet är rätt intressant, och spelets stora styrka. Magin styrs av femtom "färdigheter", fem tekniker och tio former. Teknikerna är Skapa, Förstöra, Kontrollera, Förändra och Förstå, medan formerna är Luft, Jord, Eld, Vatten, Djur, Växt, Kropp, Sinne, Bild och Magi. Eftersom magikerna är lärda män använder de givetvis de latinska termerna.

Varje besvärjelse är sedan uppbyggd på minst en teknik och en form - t ex är "Stone tell of the mind that sits" en Intellego Terram (Förstå jord)-besvärjelse som får marken att tala om vad som hänt i området. Vissa besvärjelser kräver mer än en teknik och/eller form, så t ex "Curse of Circe" är en Muto Corpus (Förändra kropp)-besvärjelse med ett krav på Animal (djur), d v s du använder det lägsta av dina värden i Corpus och Animal. Curse of Circe förvandlar förresten någon till en gris, se Odysséen.

För att göra tuffa besvärjelser så måste du kunna besvärjelsen (antingen forska fram den själv eller lära sig från nån bok), men för enklare saker så kan man ofta göra magin spontant. Detta gör magiker fruktansvärt flexibla samtidigt som de har tillgång till väldigt kraftfulla effekter i formelmagin. Magin har dock vissa inbyggda begränsningar oavsett hur kraftig magikern är: den kan inte påverka någons själ, den kan inte påverka månsfären eller något bortom den, och den kan inte skapa något permanent utan att använda vis. Den har också stora problem med att påverka heliga saker.

Vis kan ungefär beskrivas som "magi i fysisk form". På magiska platser och i magiska varelser ansamlas denna vis - till exempel så kan en magisk brunn kanske generera lite vatten-vis regelbundet, eller så kan en av älvornas svampringar innehålla växt-vis, en stenjättes yxa kan nog innehålla en hel del jordvis, och en elddrakes hjärta innehåller tillräckligt med eld-vis för att räcka till flera års forskning. Vis används till många saker i spelet: förstärka besvärjelser, utföra magiska ritualer, och till en mängd olika laborationsaktiviteter.

Labbet ja... det är här magikerna spenderar största delen av sin tid, när de inte är tvungna att bege sig ut på expeditioner i tid och otid (d v s "äventyra"). I labbet kan magikerna studera (om de har tillgång till böcker), forska sig bättre på magifärdigheter, forska fram nya besvärjelser eller ritualer, skapa magiska föremål, brygga elixir som saktar ner åldrandet, och massvis med andra saker.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top