Nekromanti Uppdaterad hemsida hos Riotminds

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
För att vara helt ärlig är de allra bäst på idéer och namn.

Ska vara idéerna då. Namnen... Nä. Vill ni ha en ordentlig genomgång av allt jag ogillar, snacka med Ymir. :gremgrin:

Det bästa vore kanske om de skaffade en kille som kunde skriva deras utmärkta idéer på engelska och släppte Trudvang som D20-värld istället.

Nej, det vore inte alls det bästa. Det bästa vore om de fortsatte släppa produkter i stil med Jorges, Osthem och Vildhjarta som jag sa tidigare.

Jag ser hellre att de släpper ett gäng sunkiga produkter som man kan hålla sig borta ifrån samt ett gäng bra produkter man kan köpa och inspireras av. En d20-variant av Trudvang skulle definitivt döda all min kreativa lusta - vem fan vill slänga in ett gäng Fighters Level 5 att slåss emot istället för ett gäng maffiga bärsärkar, gråtroll eller vadsomhelst. Nä, fy, tvingas jag tänka i regeltermer så blir det genast mycket tråkigare.

Och om de planerar en ny Expertbok (Vilket de gjorde men det syns inte nånting om den på sidan) så tycker jag definitivt de ska hyra in en bra regelkonstruktör. Typ mig. :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"En d20-variant av Trudvang skulle definitivt döda all min kreativa lusta - vem fan vill slänga in ett gäng Fighters Level 5 att slåss emot istället för ett gäng maffiga bärsärkar, gråtroll eller vadsomhelst."

Ärligt talat, här fattar jag inte alls vad du menar. Varför skulle man slänga in ett par Level 5 Fighters istället för ett par Level 3 Berserkers eller Level 2 Greytrolls bara för att man byter till D20?

Föreställ dig alltså att de bara släpper böcker som Osthem, Jorges och Vildhjarta, fast skrivna på kompetent engelska istället för inkompetent svenska och med D20-stats istället för DoD6-stats. Inga regelböcker (utom Jorges, om den räknas som sådan). Det skulle ju vara toppen!

(okej, inte nödvändigtvis på engelska, det är mest för att bredda marknaden så RM-killarna drar in lite mer cash).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ärligt talat, här fattar jag inte alls vad du menar. Varför skulle man slänga in ett par Level 5 Fighters istället för ett par Level 3 Berserkers eller Level 2 Greytrolls bara för att man byter till D20?

Fniss. Kommentar överflödig.

Föreställ dig alltså att de bara släpper böcker som Osthem, Jorges och Vildhjarta, fast skrivna på kompetent engelska istället för inkompetent svenska och med D20-stats istället för DoD6-stats. Inga regelböcker (utom Jorges, om den räknas som sådan). Det skulle ju vara toppen!

Jag tror att det skulle förta mycket av stämningen, jag skulle hellre se dem skrivna på kompetent svenska. Däremot tror jag att många av de 'svenska' systemen skulle få ett hyfsat mottagande om regelkärnorna översattes, eftersom de flesta utomrikes spelar WoD med Storyteller eller D&D3E med d20. Och det är för mig som att välja mellan pest och kolera.

Och nej, du får inte smutsa ner Trudvang med d20-stats. Då kommer jag säga till min pappa att han ska slå dig. Hårt. :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Fniss. Kommentar överflödig."

Ärligt alltså, förklara skillnaden. Man har väl nivåer i DoD6 också? Varför skulle man stoppa in Fighters som motståndare istället för Gråtroll för att man bytt regelsystem?

Du är ju bara obstinat anti D20, det spelar väl ingen roll för dig egentligen? Du gillar inte namnen, så du behöver inte ha det på svenska. Du gillar inte reglerna, så om det är D20 eller DoD6-stats lär ju inte spela någon roll för dig heller.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ärligt alltså, förklara skillnaden.

I'd love to. Det jag stör mig på är att det inte går att slänga in en orc i d20, du måste slänga in en Level X orc. Annars vet du inte hur bra han är på att till exempel slåss. Slänger jag in ett gråtroll behöver han inte ha nån yrkesnivå eller ens ett yrke från grundboken för att jag ska kunna definiera hur duktig han är på att slåss.

Varför skulle man stoppa in Fighters som motståndare istället för Gråtroll för att man bytt regelsystem?


För att reglerna inte stöder ett gråtroll som snubblar runt i skogen och käkar grodor och har lärt sig att slåss lite med sin träpåk, utan man måste mer eller mindre lägga in en Orc Fighter istället. En 'klass' som är uppenbart inriktad på strid, vilket mitt gråtroll inte är. Han bara ÄR, liksom.

Det som är dåligt med d20 hör en annan tråd till(hänvisar till det bland andra Krille har skrivit), men det som är bra med DoD är den relativa friheten. Det är ännu bättre i Expert - med dynamisk stridskapacitet, ingen absurd kroppspoängsökning och ett bättre magissystem.

Visst, inget hindrar mig från att spalta upp nämnde krigares Base Attack Bonus som jag vill, men däremot i en d20modul måste du följa licensen, och om jag inte minns helt fel är den strikt med levelsystemet - och då kan man inte spalta upp en Base Attack Bonus som inte stämmer, utan är det en Level 12 Fighter så har han en viss BAB oavsett vad han har för skills.

Och nej, även om det låter så, så är jag inte militant anti mot d20-Trudvang. Det skulle antagligen vara ganska charmigt, men på samma sätt mina Diablo 2-moduler till D&D3E är charmiga. Inte charmigt som Mutant: UA för att det är en bra produkt.

Så för att sammanfatta mina åsikter: Jag tycker inte Riotminds ska göra d20-moduler, och jag skulle antagligen inte köpa dem om de kom, oavsett vem som gjort dem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Men du gillar ju inte reglerna oavsett? Kampanjvärlden är ju densamma? Spelar du i Trudvang med regler du ogillar? Verkar dumt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ja, jag ogillar reglerna, men jag ogillar d20 mer om det inte framgått.

Spelar du i Trudvang med regler du ogillar?

Förutom små teknikaliteter som 'spelledde' och 'inte längre' så ja, det gjorde jag.

Verkar dumt.

Alternativet är att göra egna, vilket jag inte hade tid eller lust till medans vi fortfarande spelade. Därför moddar jag Expertreglerna på förhand - så att vi ska ha ett spelbart (nu tar jag i) system när och om vi börjar spela igen. Vi ska ta oss igenom Svavelvinterserien först, sen blir det Mutant: UA och efter det planeras en blaffakampanj Star Wars. Sen får vi se.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Snyggt...

Ja, jag håller med om att det gamla klassiska

<center>Drakar </center> <center>och</center> <center>Demoner</center>

är det klart snyggaste. För övrigt skrevs Chronopia (alltså Drakar och Demoner :gremwink:)

<center>Drakar</center><center>&</center><center>Demoner</center>

vilket ledde till att man kan förkorta det till D&D. Vilket ju inte är så lyckat av uppenbara skäl.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Och om de planerar en ny Expertbok (Vilket de gjorde men det syns inte nånting om den på sidan) så tycker jag definitivt de ska hyra in en bra regelkonstruktör. Typ mig. :gremgrin:
Tyvärr är väl chansen att Riotminds själva tycker att deras regler behöver utomstående assistans ganska liten... Annars håller jag med, rent generellt sett. Förutom att lämpa över allt ansvar på just dig ("spells" passar inte in i Trudvang, riktigt :gremwink:), då. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Uppdaterad hemsida hos Riotminds [ANT-trams]

"spells" passar inte in i Trudvang, riktigt

Jooo! Och Wizards och Orcs och Armor Class och Hit Points och Damage rating och SAN-points och .... och .... disciplines och cybertech och...

Avsvor inte jag mig all anknytning till att gilla d20 länger ner? :gremgrin:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Yrkesnivåerna?

Kommer de tas bort helt från DoD nu? Om nej, ska det finnas som ett alternativ? Om ja, varför fanns de över huvudtaget?

För DoDs skull så är det ju bra att en produkt som var så full av fel samt tråkiga bilder byts ut mot en ny bok som hursomhelst ser ut att vara snyggare. Kanskekanskekanske att jag vågar testa någon dag... :gremwink: Chansen ökar om Riotarna ger ut en box med regelbok, Jorges samt formulär och tärningar...

Vilka är mest lika varandra av DoD6, DoD6 reviderad samt DoD6E regelboken?
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Yrkesnivåerna?

Vilka är mest lika varandra av DoD6, DoD6 reviderad samt DoD6E regelboken?

Med tanke på att det bara är en som är släppt är det väldigt svårt att svara på.
Min helt okvalificerade gissning är att DoD6 reviderad är mest lik DoD6E regelboken. Detta för att de båda tydligen struntar i yrkesnivåerna.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Gillar ideen med Trudvang som d20. Då hade riotminds sluppit ge ut en mängd dåliga regelböcker med skräp regler och i stället inrikta sig på att göra Trudvang. Tror faktiskt att Trudvang hade blivit en mycket bra d20 värld och att d20 reglerna hade passat Trudvang utmärkt. Möjligheterna hade varit bättre och reglerna hade passat världen. Idag känns det som att DoD6 reglerna inte riktigt stämmer överens med den värld som skall beskriva.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Idag känns det som att DoD6 reglerna inte riktigt stämmer överens med den värld som skall beskriva.
Kan jag väl hålla men om. Men på vilket sätt passar d20 trudvang på ett bättre sätt? D20 passar ju inte till annat än att plåga stackars rollspelare i efterlivets tortyrkammare.

Tzimisce som inte är d20 optimist
 

CEMaul

Veteran
Joined
5 Nov 2003
Messages
36
Location
St Hult
Snyggare framsida har sällan skådats men vad med innehållet??? En vacker pärm brukar dölja d***a??? //CEMaul
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Obegripligt ...

Det där var ett, i mina ögon, märkligt resonemang. Du kan ju inte på allvar mena att ett omslags snygghet står i proportion till innehållets uselhet.

Jag (som formgivare) gör ju det jag ska alldeles oavsett innehållets beskaffenhet.
 

CEMaul

Veteran
Joined
5 Nov 2003
Messages
36
Location
St Hult
Re: Obegripligt ...

Jo det är klart men jag har i andra samanhang tyvärr mött händelser där man har lagt ner mera tid med en vacker pärm och på grund av det har innehållet fallit. Men jag säger inte att det måste vara så. Observera att jag inte klandrar dig som formgivare efter som du kan inte ta på dig ansvaret för innehållet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Trudvang till andra regler

Hur är det? Integrerar folk Trudvang med regler från andra spel, eller moddar man reglerna som en tok, för att få dem att passa?

Själv har jag funderat på att försöka göra nån konvertering mellan DoD6(E) och Västmark, vilka inte är så konvertibla som jag hade hoppats :gremsmile:

- Zire
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Alternativet är att göra egna"

Mja, ett annat alternativ är att ta andra regler. I mitt fall ELRIC!/Stormbringer. Och poängen kvarstår, om man ändå inte tänker använda sig av reglerna spelar det väl ingen roll om de är D20 eller DoD6 eftersom man ändå struntar i dem.
 
Top