Universums Öde: Andromeda-boken – Arbetsdagbok & frågetråd

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-06

Av mina lediga dagar det här höstlovet har jag besparats huvudvärk exakt en – igår. Det var vältajmat då jag behövde ha med folk att göra och knalla runt på stan och sådär. Idag var värken tillbaka with a vengeance.

Men jag har i varje fall presterat 572 ord om bebodda planeters statsskick, värderingar, lag och ordning och militär. Det blir såklart kortfattat, men förhoppningen är att det ska väcka lite tankar och skapa lite frågor SL kan svara på för att få en tydligare bild av kolonin.

Fem korta underrubriker kvar här nu, sedan är det dags för mina exempel (som jag är rätt nöjd med) och sen är kapitlet klart. Och när kapitlet är klart så kommer jag att ha omvandlat 593 av totalt 801 punkter till löptext, och det enda halvlånga kapitel som är kvar kommer att vara det om NIR.

Jag hade egentligen en plan om att försöka skriva färdigt nu under höstlovet, men så blir det inte. Men jag är ändå ganska nöjd med progressionen. Det här kommer att bli färdigt. Inom rimlig tid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-08

304 ord om mänskliga rättigheter, fraktioner och konflikter, och viktiga personer. Det känns som att jag borde kunna skriva betydligt mer om dessa, men jag får inte fram något så det får räcka just nu.

Nästa grej är egentligen bara inställningen till utomstående tror jag, och sedan blir det exemplen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-13

Idag har jag skrivit 766 ord om kolonin Nova Roma, och återigen kunnat konstatera att mina rubriker och listor åtminstone funkar rätt bra för mig själv. Med lite sådana krokar att hänga upp saker på och välja saker ur går det ganska lätt att väva ihop något spelbart och lagom komplext. Jag är inte riktigt klar här, jag ska hitta på lite viktiga SLP:er också.

Sen kom jag på att jag överhuvudtaget inte berört det här med religion och andlighet bland mina rubriker, så jag gjorde en anteckning till mig själv om att jag ska fixa en sån.

Jag skrev också typ 130 ord om koloniernas inställning till utomstående. Inget fancy, men det duger.

Så… en förhållandevis produktiv dag. Nästa grej, förutom personerna till Nova Roma, blir den mesopotamiska kolonin Agarin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-16

Jag "skulle bara skriva litegrann" tänkte jag, men så blev det 748 ord om Agarin. Jag väntar lite med "viktiga personer" för både Agarin och Nova Roma, mest för att jag tycker att det är den tråkiga biten…

Återigen konstaterar jag hur som helst att de här rubrikerna funkar rätt bra för mig. Jag hade ju en hyfsad baskoll på vad jag ville göra med Agarin, men när jag faktiskt behövde tänka lite på specifika saker så blev det betydligt bättre och mer utmejslat. Working as intended!

Det betyder iaf att det som är kvar i det här kapitlet nu är en kort text om religion och andlighet, viktiga personer till Nova Roma och Agarin, och slutligen kolonin Cuoro Nuovo. Inte jättemycket – borde kunna klaras av i en eller två sittningar tänker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-19

Idag fick jag bara ihop 400 ord om Cuoro Nuovo innan luften gick ur mig. Nåväl, jag ska sova på saken. Jag blev inte helt nöjd här; jag ska nog bearbeta det jag just skrivit i morgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-20

Det blev en del justeringar, men också 300 nya ord om Cuoro Nuovo. Det enda som är kvar nu är att kortfattat skriva om några viktiga personer i respektive koloni, sedan är jag klar. Och jag har redan nu hittat på personerna, åtminstone så tillvida att jag vet vilken funktion de fyller. Nästa steg blir att fylla ut med lite kött på de tunna benen, och givetvis räkna lite huvuden så det inte blir alltför könstraditionellt och sådär.

Men sen är faktiskt det här kapitlet helt klart! Och då är båda de stora kapitlen (250+ punkter i punktlistan) klara. Kapitlet om NIR är nästa i storleksordning, på 160 punkter, men sen är det bara ett par små kvar (att kolonisera en planet, 26 punkter, och andra resande, 21 punkter).

Det går framåt…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-26

405 ord fördelade på fem viktiga personer till den romerska kolonin Nova Roma. Så nu är den helt klar – eller feature complete iaf. Jag blev ganska nöjd med den inbördes relationen mellan dem – interna spänningar, motstridiga målsättningar. Det kan nog bli bra, det här. En instabil situation som SL sannolikt kan bygga en serie äventyr kring…

Två kolonier kvar att ge personer till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-28

335 ord om tre SLP:er till kolonin på planeten Agarin. Jag hade egentligen inte tänkt skriva så mycket, men det blev så – när jag väl kom igång så upptäckte jag att jag hade idéer om hur man kunde väva ihop personerna mer än jag ursprungligen tänkt, för att skapa lite färdiga konflikter och så även här.

En koloni kvar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-11-28

Sådärja! 306 ord senare har nu även Cuore Nuovo några viktiga personer. Och därmed är "Bebodda planeter"-kapitlet för tillfället klart! Så nu ser mitt Sheets-ark ut såhär:

1638132890955.png

Så två korta kapitel kvar, och ett lite längre (men fortfarande kortare än de jag skrivit hittills). Rätt skönt.

Totalt ligger jag nu på lite drygt 34 sidor, och gissningarna under "extrapolerat sidantal" verkar hamna mellan 40 och 55 i slutänden. Skulle jag gissa, så kanske jag skulle säga… Tio sidor till? Två vardera för de korta, och så sex för NIR? Vi får se, men det skulle ge slut-sidantal på 44 vilket bara är tre mindre än de 47 som grundboken Universums Öde hamnade på. Och Daniel ville ha en ungefär lika lång bok, så det blir ju bra isf.

Sen ska det ju in lite grejer som jag inte chefar över, men så var det ju i UU också.

Det är skönt att bli klar med grejer! Även om de bara är delmål.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-12-09

Jag glömde visst att uppdatera senast jag skrev, men totalt sett har jag nu fått ihop 697 ord i kolonisationskapitlet.

Jag började skriva lite om verktyg och kunskap, men sen fick det bli en paus medan jag dels var upptagen med annat och dels funderade lite på om jag skulle bygga något slags liksom… mekanik kring det här. Sen kom jag fram till att om den här boken ska ha mekanik med poängfifflande och sådant för att konstruera en koloni, så är nog jag fel person att skriva den mekaniken. Så jag fortsätter att bara göra listor och exempel på saker som behövs när man bygger en koloni och tänkbara lösningar etc. Mycket sånt som de flesta nog kan komma på om de tänker efter, men mest som… påminnelse, så att säga. Och med lite fokus på hållbarhet, framför allt nu när jag skriver om naturresurser.

Jag är typ halvvägs klar med naturresurserna, sedan ska jag skriva om hot mot kolonin och slutligen lite kort om olika sätt att öka kolonins population. Det här blir inte ett jättematigt kapitel, men det blir iaf nåt. Jag räknar med att om jag skriver för lite så kommer Daniel eller korrläsare påpeka det och då får jag väl utöka kapitlet då…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-12-12

Nu skrev jag ytterligare 285 ord om olika naturresurser, och är därmed "klar" med den underrubriken.

Kvar är nu en text om hot och utmaningar, en om hur man man utöka sin population, och sen är det typ klart. Eller ja, jag kom nyss på att jag borde ha med en lista på bra-att-ha-kunskap för en koloni – kunskapsområden som är användbara och vad de är användbara till. Vilket då precis som naturresurserna kan spela in i hoten/utmaningarna. Om kolonin inte har en läkare… etc.

På 1003 ord baserat på 26 punkter är det här definitivt det kapitel som växt mest jämfört med punktlistan. Jag gissar att jag kommer att landa på kanske… 1500 ord? för det här kapitlet innan jag är klar.

Snart är det jullov och mitt skrivande behöver inte längre tävla om min uppmärksamhet med jobb-saker. Som allra minst har jag tänkt försöka skriva varje dag under lovet, vilket borde sätta ordentlig fart på den här produktionen. Jag skriver c:a 3-400 ord per gång just nu, vilket betyder att jag borde bli klar med det här kapitlet på typ två sittningar, och sedan borde kapitlet om andra resande landa kring 1–2 sessioner (lite drygt 500 ord baserat på c:a 20 punkter och i medeltal 25 ord per punkt hittills) och kapitlet om NIR borde som mest hamna på 10 sessioner (4000 ord baserat på 161 punkter och samma medeltal). Men troligtvis färre, för jag tror att en hel del av NIR-materialet kommer att brytas ur och bli en separat… fenixartikel, eller något. Vi får se.

Men iaf, om vi under jullovet tänker oss i medeltal 1.5 sessioner per dag och då totalt 14 sessioner (högt räknat) så borde jag kunna bli klar på omkring en och en halv vecka (10 dagar). Den som lever får se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-12-14

Jag har ingen aning huruvida någon fortfarande läser de här uppdateringarna, men jag fortsätter ändå. Mest för min egen skull; jag tycker om att dokumentera vad jag håller på med. Det ger mig en känsla av tydlig progression.

Idag skrev jag nästan 560 ord om hot och utmaningar i en koloni. Med andra ord: ett gäng äventyrsuppslag, i princip. Förhoppningsvis kategoriserade och beskrivna på ett sätt som låter spelledaren hitta på egna också. Det blev sex olika kategorier, så om man önskar kan man ju rulla en T6, eller kanske rulla två och slå ihop resultatet: "OK, hot mot en naturresurs samtidigt som vi har ett hot från en annan koloni på samma planet eller system…"

Därmed är det här kapitlet uppe i 1558 ord, och jag har fortfarande inte skrivit något om att få ihop en befolkning. Det är ju rätt klurigt att bygga en långsiktigt livskraftig koloni om man bara är ett litet äventyrargäng trots allt…

Men ja, det lär nog bli 3-500 ord ytterligare här, lite beroende på hur mycket jag kommer på när jag skriver den där sista rubriken. Men jag står ändå fast vid mina övriga beräkningar; det här kapitlet är ju en anomali med väldigt högt antal ord-per-punkt (60, där näst högst ord-per-punkt är Mysterier, med 29).
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
UPPDATERING 2021-12-14

Jag har ingen aning huruvida någon fortfarande läser de här uppdateringarna, men jag fortsätter ändå. Mest för min egen skull; jag tycker om att dokumentera vad jag håller på med. Det ger mig en känsla av tydlig progression.

Idag skrev jag nästan 560 ord om hot och utmaningar i en koloni. Med andra ord: ett gäng äventyrsuppslag, i princip. Förhoppningsvis kategoriserade och beskrivna på ett sätt som låter spelledaren hitta på egna också. Det blev sex olika kategorier, så om man önskar kan man ju rulla en T6, eller kanske rulla två och slå ihop resultatet: "OK, hot mot en naturresurs samtidigt som vi har ett hot från en annan koloni på samma planet eller system…"

Därmed är det här kapitlet uppe i 1558 ord, och jag har fortfarande inte skrivit något om att få ihop en befolkning. Det är ju rätt klurigt att bygga en långsiktigt livskraftig koloni om man bara är ett litet äventyrargäng trots allt…

Men ja, det lär nog bli 3-500 ord ytterligare här, lite beroende på hur mycket jag kommer på när jag skriver den där sista rubriken. Men jag står ändå fast vid mina övriga beräkningar; det här kapitlet är ju en anomali med väldigt högt antal ord-per-punkt (60, där näst högst ord-per-punkt är Mysterier, med 29).
Jag läser! Det är riktigt spännande att följa arbetet och för varje uppdatering funderar jag mer och mer att börja skriva dagbok för mina arbeten. Du inspirerar och ger en bra inblick i arbetet!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-12-18

Rollspel är definitivt en hobby som för att man får en ganska märklig sökhistorik på google, och som ger en ganska breda men grunda kunskaper om… allt möjligt. Jag undrar vilken reklam jag kommer att få den närmaste tiden, men idag har jag gjort lite lätta och ytliga efterforskningar kring hur stor en population av människor egentligen behöver vara – det vill säga, hur stor rollpersonernas koloni bör vara. På vägen har jag lärt mig termer som "inavelskoefficient" och "genetiskt effektiv individ". Och om 50/500-regeln. Lite förenklat vill man alltså ha 50 genetiskt unika individer för att slippa inavelsdepression (sjukdomar relaterade till inavel) och 500 för tillräcklig genetisk mångfald för att stå emot nya sjukdomar och sådär. Och för att få ihop till en "genetiskt effektiv individ" krävs 4–20 faktiskt fysiska individer.

Så. Jag har skrivit 500 ord ungefär om den saken, samt några olika lösningar för hur rollpersonerna kan få ihop så många individer (och vilka svårigheter respektive lösning innebär – hint hint, spelledaren, här kan vi skapa äventyr).

Nu skulle man kanske kunna tänka sig att jag var klar med det här kapitlet. Om inte annat för att jag skrev det senast, att det här var det sista jag hade kvar. Men så kom jag på idag att jag nog borde skriva något om olika energikällor för kolonin också. Så det blir nästa grej.

Ibland är rollspelsskrivandet som ett slags whak-a-mole. Man slår ner en grej, så dyker nästa upp. Och ibland får man ju helt enkelt skita i de nya grejerna, för scope creep är en riktig grej och riskerar att få projekten att spåra ur. Men ibland är de där nya grejerna sånt som borde funnits med redan från början… Så ja. Det blir säkert en 3–500 ord om det också, med olika anergikällor och sätt att utnyttja dem och lite om hållbarhet och så…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-12-23

Likt Karl-Bertil Jonsson sitter jag här och arbetar dan före doppardan… Men inte så mycket. 176 ord om olika energikällor, det fick nog räcka. Och så ett första utkast till en lista med kunskaper som är bra att ha bland sina kolonister.

Så förutom att den listan säkert lär justeras innan det här går i tryck så är nog faktiskt det här kapitlet nu efter många om och men ganska klart. Så nu ser statusen ut såhär:

1640290320945.png

Med andra ord: Två kapitel kvar, där det ena är kort och det andra i princip är likadant som alla kapitel var i UÖ: alltså mest en sammanställning av saker som redan står i en annan bok. Där har jag så att säga mer att gå efter och behöver hitta på mindre själv. Så det går nog bra.

Nå't ska man ju ha att göra i mellandagarna också tänker jag =) Fast det blir säkert ett och annat ord efter nyår också tyvärr. Jag har lärt mig att inte lova för mycket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-12-27

Nu är julen över, och jag har åtminstone fått en del skrivet. Idag började jag med att skriva 346 ord om det här med restider i Andromeda, och lite olika lösningar. I böckerna är det ju som jag redan gnällt om en smula inkonsekvent: Om Len och Amalthea i en omodifierad Morning Star kan åka mellan stjärnor på ett par månader så måste stjärnorna i Andromeda ligga väldigt nära varandra. För inom solsystemet gäller helt andra tider, om man läser Uppbrott från Jorden. Såhär:

Myndigheternas perspektiv på långdistansrymdfart där kanske först den tionde generationen av den ursprungliga besättningen skulle komma fram var alltför snävt.
Så. Om man som spelgrupp känner att man inte bara vill handwave:a det här så har jag nu skrivit in den s.k. blackbox-motorn. Man får den inte av Om, men Om droppar av en i ett system där det finns en. Den sänder ut märkliga radiosignaler och det går ganska snabbt att förstå vad den gör och få den att funka. Och den tillåter de snabba resor som beskrivs i På okänd planet (och Planetjakten). Och kan ge upphov till äventyr när den strejkar, saboteras, behöver tankas eller är egensinnig.

Sedan skrev jag också 343 ord om andra resenärer i Andromeda. Jag skrev om Sökare (såna som rollpersonerna är) och om handelsflottor. Nästa skriv-vända tar jag tag i handelsstationer och pirater. Och då kanske jag också är redo att sålla och sortera i alla bra förslag jag fick på användbara kunskaper i tråden jag startade.

Så… Halva "andra resande"-kapitlet kvar, sedan har jag sparat NIR och Nya Jorden till sist. Den enklaste biten (kanske) =)

Och efter dt ska jag läsa igenom alltihop en gång, och sen signalera till Daniel att han gärna får glutta igenom och se ifall något stort behöver ändras, läggas till eller tas bort innan jag släpper in korrläsare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-01-03

Nu när jag hämtat mig lite från nyårsfirandet – det var stillsamt och trevligt och vi spelade mest brädspel, men det var en social grej och såna tröttar alltid ut mig en del – så tänkte jag försöka komma igång igen. Så idag skrev jag kort (156 ord) om handelsstationer. Piraterna får vänta till imorgon tror jag (vart tog den här dagen vägen?). Så, imorgon pirater och förhoppningsvis också börja lite på NIR…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-01-05

Alright, kapitlet klart! 338 ord om pirater. För det är klart vi måste ha rymdpirater! Hur som helst; jag gjorde tidigare en överslagsräkning på hur många ord det här kapitlet borde hamna på totalt. Jag fick då fram 800. Jag landade på 834. Sånt gillar jag; när mina formler och gissningar slår in.

Så, nu är det bara ett kapitel kvar (det ganska långa om NIR), och sen ska jag fundera på den där listan med kunskaper, och sen läsa igenom alltihop en gång, och sen är det Daniel-dags!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-01-08

Jag har nu börjat skriva på NIR-kapitlet. Det blev en del omkringkastningar av underrubriker för att få saker att funka, och jag fortsätter vara lite osäker kring de nonsensord jag använt som planetnamn. Men det får duga. Jag har nu skrivit en kort introduktion och beskrivit stjärnsystemet; nästa steg blir att beskriva Nya Jorden i lite mer detalj. Min tanke här är egentligen att inte låta det här bli en berättelse om Len och Amalthea utan om Folket och deras civilisation. Visst, deras ankomst var viktig – men två människor bygger inte en civilisation och jag tycker det är viktigt att inte framställa Folket som några vildar som civiliserades och gavs fancy tech av de fina vita människorna som kom och räddade dem.

Därmed ABSOLUT INTE sagt att Johansson skrev sina böcker på det viset. Tvärtom framgår det ju väldigt tydligt i På okänd planet att Len och Amalthea är okunniga och oförberedda och inte har några egentliga kunskaper (varken om överlevnad eller teknik). Men det är en sån grej som lätt slinker in om man sammanfattar lite för snabbt, och jag vill vara väldigt försiktig så att jag inte faller i den fällan. Att Len och Amalthea var huvudpersoner i boken gör ju inte att de var huvudpersoner i historien, så att säga.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-01-11

Idag skrev jag några ord om Nya Jorden. Det blev betydligt färre ord än jag trodde, men det är nog mest för att jag gjort ganska mycket av jobbet i punktlistan. Det blev alltså färre färdiga ord per punktliste-punkt än tidigare, vilket jag är helt OK med. Det blir informationstät text, och det passar nog här.

Jag skrev dels översiktligt om typ dygnslängd och gravitation och sådant, och dels en lite mer utvecklad text om slaktarfågeln, det farligaste djur Len och Amalthea stötte på i På okänd planet. Dels för att det ger lite smak åt Nya Jorden som inte bara är "Jorden fast för länge sedan" och "djur som är typ samma djur som på jorden" – och dels för att slaktarfåglarna är så viktiga i hela boken På okänd planet, och det därför skulle kännas väldigt märkligt att inte skriva om dem.

Men… jättemycket mer än så blir det nog inte från den boken faktiskt. Det är ju den som gör minst världsbygge; det är ju (åtminstone i den gamla versionen) framför allt en bok där Len och Amalthea kör Robinsun Crusoe. Vad gör man rollspelsmakarmässigt av det? Framför allt om man inte vill skriva regler för Crusoeande? Jag har ju redan ett kapitel om att kolonisera nya planeter, hinder man kan stöta på och risker etc.

Så det får nog bli så.

Härnäst ska jag skriva en tidslinje för Nionde Interplanetariska Republiken – en som tar slut, tror jag, i samband med expeditionen till platsen där Morning Star exploderade. Den expeditionen drar ju igång hela handlingen i Andromedas Barn, med skeppet Terra Nova och resan till Jorden. Och den biten tror jag att vi kommer att vänta lite med.

Men det betyder att jag mest ska skriva tidslinje, en ganska kort beskrivning av Folket så som de är när Morning Star landar, och sedan en översikt av den Nionde Interplanetariska Republiken. Och sen är vi nog typ mer eller mindre feature complete, frånsett några små kompletteringar.

Jag ska inte säga "jag blir nog klar den här veckan", för sånt blir alltid svårt att hålla. Men det är en (inte så) hemlig önskedröm och målsättning iaf…
 
Top