Universums Öde: Andromeda-boken – Arbetsdagbok & frågetråd

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
UPPDATERING 2021-11-06

Av mina lediga dagar det här höstlovet har jag besparats huvudvärk exakt en – igår. Det var vältajmat då jag behövde ha med folk att göra och knalla runt på stan och sådär. Idag var värken tillbaka with a vengeance.

Men jag har i varje fall presterat 572 ord om bebodda planeters statsskick, värderingar, lag och ordning och militär. Det blir såklart kortfattat, men förhoppningen är att det ska väcka lite tankar och skapa lite frågor SL kan svara på för att få en tydligare bild av kolonin.

Fem korta underrubriker kvar här nu, sedan är det dags för mina exempel (som jag är rätt nöjd med) och sen är kapitlet klart. Och när kapitlet är klart så kommer jag att ha omvandlat 593 av totalt 801 punkter till löptext, och det enda halvlånga kapitel som är kvar kommer att vara det om NIR.

Jag hade egentligen en plan om att försöka skriva färdigt nu under höstlovet, men så blir det inte. Men jag är ändå ganska nöjd med progressionen. Det här kommer att bli färdigt. Inom rimlig tid.

krank

UPPDATERING 2021-11-08

304 ord om mänskliga rättigheter, fraktioner och konflikter, och viktiga personer. Det känns som att jag borde kunna skriva betydligt mer om dessa, men jag får inte fram något så det får räcka just nu.

Nästa grej är egentligen bara inställningen till utomstående tror jag, och sedan blir det exemplen.

krank

UPPDATERING 2021-11-13

Idag har jag skrivit 766 ord om kolonin Nova Roma, och återigen kunnat konstatera att mina rubriker och listor åtminstone funkar rätt bra för mig själv. Med lite sådana krokar att hänga upp saker på och välja saker ur går det ganska lätt att väva ihop något spelbart och lagom komplext. Jag är inte riktigt klar här, jag ska hitta på lite viktiga SLP:er också.

Sen kom jag på att jag överhuvudtaget inte berört det här med religion och andlighet bland mina rubriker, så jag gjorde en anteckning till mig själv om att jag ska fixa en sån.

Jag skrev också typ 130 ord om koloniernas inställning till utomstående. Inget fancy, men det duger.

Så… en förhållandevis produktiv dag. Nästa grej, förutom personerna till Nova Roma, blir den mesopotamiska kolonin Agarin.

krank

UPPDATERING 2021-11-16

Jag "skulle bara skriva litegrann" tänkte jag, men så blev det 748 ord om Agarin. Jag väntar lite med "viktiga personer" för både Agarin och Nova Roma, mest för att jag tycker att det är den tråkiga biten…

Återigen konstaterar jag hur som helst att de här rubrikerna funkar rätt bra för mig. Jag hade ju en hyfsad baskoll på vad jag ville göra med Agarin, men när jag faktiskt behövde tänka lite på specifika saker så blev det betydligt bättre och mer utmejslat. Working as intended!

Det betyder iaf att det som är kvar i det här kapitlet nu är en kort text om religion och andlighet, viktiga personer till Nova Roma och Agarin, och slutligen kolonin Cuoro Nuovo. Inte jättemycket – borde kunna klaras av i en eller två sittningar tänker jag.

krank

UPPDATERING 2021-11-19

Idag fick jag bara ihop 400 ord om Cuoro Nuovo innan luften gick ur mig. Nåväl, jag ska sova på saken. Jag blev inte helt nöjd här; jag ska nog bearbeta det jag just skrivit i morgon.

krank

UPPDATERING 2021-11-20

Det blev en del justeringar, men också 300 nya ord om Cuoro Nuovo. Det enda som är kvar nu är att kortfattat skriva om några viktiga personer i respektive koloni, sedan är jag klar. Och jag har redan nu hittat på personerna, åtminstone så tillvida att jag vet vilken funktion de fyller. Nästa steg blir att fylla ut med lite kött på de tunna benen, och givetvis räkna lite huvuden så det inte blir alltför könstraditionellt och sådär.

Men sen är faktiskt det här kapitlet helt klart! Och då är båda de stora kapitlen (250+ punkter i punktlistan) klara. Kapitlet om NIR är nästa i storleksordning, på 160 punkter, men sen är det bara ett par små kvar (att kolonisera en planet, 26 punkter, och andra resande, 21 punkter).

Det går framåt…

krank

UPPDATERING 2021-11-26

405 ord fördelade på fem viktiga personer till den romerska kolonin Nova Roma. Så nu är den helt klar – eller feature complete iaf. Jag blev ganska nöjd med den inbördes relationen mellan dem – interna spänningar, motstridiga målsättningar. Det kan nog bli bra, det här. En instabil situation som SL sannolikt kan bygga en serie äventyr kring…

Två kolonier kvar att ge personer till.

krank

UPPDATERING 2021-11-28

335 ord om tre SLP:er till kolonin på planeten Agarin. Jag hade egentligen inte tänkt skriva så mycket, men det blev så – när jag väl kom igång så upptäckte jag att jag hade idéer om hur man kunde väva ihop personerna mer än jag ursprungligen tänkt, för att skapa lite färdiga konflikter och så även här.

En koloni kvar.

krank

UPPDATERING 2021-11-28

Sådärja! 306 ord senare har nu även Cuore Nuovo några viktiga personer. Och därmed är "Bebodda planeter"-kapitlet för tillfället klart! Så nu ser mitt Sheets-ark ut såhär:

1638132890955.png

Så två korta kapitel kvar, och ett lite längre (men fortfarande kortare än de jag skrivit hittills). Rätt skönt.

Totalt ligger jag nu på lite drygt 34 sidor, och gissningarna under "extrapolerat sidantal" verkar hamna mellan 40 och 55 i slutänden. Skulle jag gissa, så kanske jag skulle säga… Tio sidor till? Två vardera för de korta, och så sex för NIR? Vi får se, men det skulle ge slut-sidantal på 44 vilket bara är tre mindre än de 47 som grundboken Universums Öde hamnade på. Och Daniel ville ha en ungefär lika lång bok, så det blir ju bra isf.

Sen ska det ju in lite grejer som jag inte chefar över, men så var det ju i UU också.

Det är skönt att bli klar med grejer! Även om de bara är delmål.