Ungefärliga priser på rollspelsjobb

Zeedox

Hero
På sistone har jag experimenterat en del med att köpa mitt rollspelsmaterial direkt från skribenter på tex sidan Fiverr, och varit väldigt nöjd med resultatet. Där erbjuder folk av alla möjliga erfarenhetsnivåer sina tjänster sina tjänster, och priserna kan därför variera rätt kraftigt.

Här i Sverige, vad är ungefärliga priser för sånt som speldesigners, författare, layoutare och bildmakare för rollspel? Påverkar det om materialet är för privat bruk? Är det lägre priser för tex någon som är tidigare i sin karriär eller gör det som en hobby?

Illustratörer har varit väldigt olika i min erfarenhet, vissa tar timpris andra har något slags "600 för en liten bild, 1200 för en stor"-modell. Den dyraste bilden jag beställt har gått på 3000, den billigaste för 300.

Skribenter har jag ibland fått tvinga på arvode, där finns inte samma självklarhet kring att man ska ta betalt för sitt arbete. Har betalt som minst 1000 och som mest 2000 för rätt korta texter.

Vad gäller att vara skribent så har flesta förlag standardiserade arvoden för frilansare. Det beror lite på textlängd men priserna innan inflationen låg oftast på c a 40 öre - 1,5kr/ord (nästan allt är per ord). Svenska förlag har ofta betalat bättre. För vissa större produkter har man haft en förhandlad klumpsumma.

Illustratörer har varit väldigt olika i min erfarenhet, vissa tar timpris andra har något slags "600 för en liten bild, 1200 för en stor"-modell. Den dyraste bilden jag beställt har gått på 3000, den billigaste för 300.

Skribenter har jag ibland fått tvinga på arvode, där finns inte samma självklarhet kring att man ska ta betalt för sitt arbete. Har betalt som minst 1000 och som mest 2000 för rätt korta texter.
Sånt tycker jag är lite märkligt. Inte att jag tycker att någon inte förtjänar pengar för sitt slit, men ibland känns det som att timprismässigt (per arbetad tid alltså, inte per avslutad mängd jobb) tar illustratörer mycket mer än författare. Iaf på amatörnivån / semiproffs som jag är mer intresserad av. Detta trots att det (i mitt tycke) finns låååångt många fler duktiga illustratörer än författare. Så med tillgång och efterfrågan kunde man tycka att priserna vore annorlunda! Lite ointuitivt, säkert något jag missar i ekvationen.

Sen mig som hobbyist som bara vill ha saker för privat bruk är det förstås synd att priserna är så höga: svårt att motivera… plus att prissättningen är lite konstigt för mig (som inte tecknar professionellt): borde det inte vara per arbetad tid istället för förutbestämda innehåll? Har nämnt det förut, men jag har ofta sett förut att illustratörer tar betalt per figur i bilden, vilket känns konstigt, för man kan väl lägga massa tid på en enskild profil och nästan ingen på en stor gruppbild, beroende på detaljrikedom.

Så, sluttjatat av mig. 😛 Önskar bara jag hade råd med mer…

Sånt tycker jag är lite märkligt. Inte att jag tycker att någon inte förtjänar pengar för sitt slit, men ibland känns det som att timprismässigt (per arbetad tid alltså, inte per avslutad mängd jobb) tar illustratörer mycket mer än författare. Iaf på amatörnivån / semiproffs som jag är mer intresserad av. Detta trots att det (i mitt tycke) finns låååångt många fler duktiga illustratörer än författare. Så med tillgång och efterfrågan kunde man tycka att priserna vore annorlunda! Lite ointuitivt, säkert något jag missar i ekvationen.
Finns säkert massvis med förklaringar. En stor anledning tror jag att skribenter i mindre utsträckning ser på sitt skrivande som arbete, även när det är ett beställningsjobb. Det finns ju något fint i det också, att vi gemensamt bär hobbyn, men i slutändan vill jag ändå se arbete som arbete och har vid tillfälle fått övertyga en författare att arvoderas.

Bild ska aldrig prissättas efter tid, utan enbart efter användning (och mängd, kvalitet).

Edit. Finns massor med underlig prissättning bland illustratörer. Som att ta per figur, hur detaljerat det är, … om det är färg (sic). Inget av det betyder nåt, bara vilka rättigheter de säljer bort.

Finns säkert massvis med förklaringar. En stor anledning tror jag att skribenter i mindre utsträckning ser på sitt skrivande som arbete, även när det är ett beställningsjobb. Det finns ju något fint i det också, att vi gemensamt bär hobbyn, men i slutändan vill jag ändå se arbete som arbete och har vid tillfälle fått övertyga en författare att arvoderas.
Jo, men borde inte det betyda att skribenternas priser vore lägre? Eller tänker du att eftersom de inte ser det som jobb, så erbjuder de sig inte på marknadsplatser och därmed blir det mindre utbud och då högre priser?

Så, sluttjatat av mig. 😛 Önskar bara jag hade råd med mer…
Det blir snabbt dyrt, ja... äventyrsboken jag håller på med nu har jag lagt över 15.000:- på och sen kommer jag släppa den gratis. En förlustaffär, men det finns inget roligare än att hitta precis rätt konstnär/skribent till ett projekt man håller på med.

Edit: innan någon tror att jag är rik som ett troll så är en fördel med mig att jag skriver oerhört långsamt och har kunnat portionera ut kostnader över mer än ett år.

Last edited:
Det är väl inget konstigt, färgläggningen tar extra tid. Alltså, det är inte det minsta konstigt om samma bild i färg blir dyrare än i svartvitt, om bägge alternativen erbjuds.

Visst, det är så lätt att gå vilse i ”det tar tid” eller ”kräver mer kunskap” och sälja just detta. När det borde vara ”rättigheter och spridning” i kombo med ”renome”.

Bild ska aldrig prissättas efter tid, utan enbart efter användning (och mängd, kvalitet).
Varför ska bilder inte prissättas efter tid? Arbetstid*timpris>levnadsomkostnader är ju nån slags grundekvation vi är tvungna att lösa för att se om vi kan försörja oss på en syssla eller inte. Supercoolt om vi kan ta oss ur det systemet, men jag vet inte varför just illustratörer ska vara det revolutionära avantgardet.

Att prissätta efter figurer, detaljnivå eller färger är väl mest ett verktyg för att översätta vad arbetstiden representerar för kunderna.

Edit. Finns massor med underlig prissättning bland illustratörer. Som att ta per figur, hur detaljerat det är, … om det är färg (sic). Inget av det betyder nåt, bara vilka rättigheter de säljer bort.
Öh, nä.
Om du beställer en bild av mig enligt ditt bildmanus, så spelar det stor roll om det är ett litet tuschat svartvitt porträtt, eller en helsides actionscen målad i färg vi pratar om. Det lilla porträttet kanske tar två timmar att teckna medan helsides-scenen kanske tar 20 timmar. Jag kommer att ta betalt mer för den större bilden, sedan kommer användning och publiceringrättigheter osv påverka de olika priserna, men grundpriset kommer vara satt efter tidsåtgången på den individuella bilden.

Ditt prisexempel är mer rimligt för att köpa användningsrättigheterna till en redan existerande bild.

Last edited:
Öh, nä.
Om du beställer en bild av mig enligt ditt bildmanus, så spelar det stor roll om det är ett litet tuschat svartvitt porträtt, eller en helsides actionscen målad i färg vi pratar om. Det lilla porträttet kanske tar två timmar att teckna medan helsides-scenen kanske tar 20 timmar. Jag kommer att ta betalt mer för den större bilden, sedan kommer användning och publiceringrättigheter osv påverka de olika priserna, men grundpriset kommer vara satt efter tidsåtgången på den individuella bilden.

Rätt vanligt resonemang, man ser hos flera illustratörer.

Visst, det är så lätt att gå vilse i ”det tar tid” eller ”kräver mer kunskap” och sälja just detta. När det borde vara ”rättigheter och spridning” i kombo med ”renome”.
Nja, jag tycker nog att det är arbetsbördan främst som ska ersättas, men sen är det klart att namnkunnigare konstnärer har möjlighet att ha en högre prissättning.

Varför ska bilder inte prissättas efter tid?

Dels för det främst är rättigheter, spridning som styr, och ditt namn om du har credd.

Dels för att om du tar betalt för tid, får du sämre betalt ju bättre och snabbare du är. Men, man kan givetvis ta betalt för tid, om man främst tar det förra i beaktande.

Edit. Om man arbetar efter manus/instruktion, kan det givetvis läggas på kostnaden.

Back