Nekromanti Underskattade rollspel

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Mors!

Det skulle vara roligt och intressant att höra vad ni anser är de mest underskattade rollspelen genom tiderna? Spel som är värda mycket mer uppmärksamhet än de fått.
Om det här är en fråga som redan ställts 100 ggr så går det bra att dissa denna tråd.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Ge gärna en länk! En del av syftet med denna tråd är att jag ska hitta nya spel att ta en kik på :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
The Daughters of Verona
Bläck (okej, det är väl inte släppt, men det får inte tillräckligt med uppmärksamhet från sin författare)
Icke svensk- eller engelskspråkiga spel i allmänhet

Antagligen också de spel som Rasmus nämnde, utom Coyotes of Chicago, som förtjänar att ingen pratar om det. :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Skymningshem Andra Imperiet - jag har själv inte spelat det men tycker konceptet är bra och spelet förtjänar mer utrymme vad gäller extramaterial i form av äventyr och kampanjer.

Classified Information - ett svenskt agentthrillerrollspel med enkelt regelsystem och inte för detaljerade stridsregler. Passar bra till covert operations, spiongenren eller som bas för ett nutida rollspel. Skapat av Mats Lundqvist. Spelet kan laddas ner eller beställas i bokform (väl värt pengarna) via dess hemsida. http://classifiedinformation.se/
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Gemini, riktigt bra och stämningsfullt fantasyspel som tyvärr dog i förtid.

Stormbringer, BRP efter Moorcocks böcker. Hur kan man inte älska det?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dragon Warriors. Bästa spelet om man vill ha anglosaxisk sago-medeltid.
Fantasy Craft. För de som gillar d20 3.5 är det här en bättre variant enligt mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Mutant Chronicles; ofta utskällt (åtminstone då det begav sig) eller avfärdat som en svensk 40k-kopia. Inte speciellt bra regler, men en gedigen spelvärld jag fortfarande lär mig mycket av vad gäller hur man konstruerar konflikter där spelarna har möjlighet att engagera sig och välja sida till exempel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Kör en lite forumitlista:

Rickards Matiné. Christians Hammaren & Trollspöt. Olavs Teknochock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Måns;n119925 said:
Kör en lite forumitlista:

Rickards Matiné. Christians Hammaren & Trollspöt. Olavs Teknochock.

Jag håller med. Dessutom vill jag tillägga Telashs Kontinuum. Utan det spelet hade jag inte ens tänkt tanken på en-kampanjs-spel. Så More than Human hade nog varit väldigt annorlunda.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Vi kan ju utöka frågan till vilka spel som även är mest överskattade, där jag glatt kastar fram Pathfinder som exempel.

Edit!
Ignorera detta inlägg! Det var en dålig idé!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
RollforFumble;n119940 said:
Vi kan ju utöka frågan till vilka spel som även är mest överskattade, där jag glatt kastar fram Pathfinder som exempel.
Vi kan men jag tror det är roligare att låta bli.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
DeBracy;n119950 said:
Vi kan men jag tror det är roligare att låta bli.
Sant!
Tanken med tråden är inte att det ska bli dålig stämning :)

Mitt föregående inlägg strykes!
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Cyberpunk 2020. Urgammalt spel som fortfarande håller (ok, kanske inte 100% men förvånansvärt bra)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Witchcraft. Systemet är väl ganska hit and miss, men det du har här är lite som en smartare, vildare och mer nihilistisk World of Darkness. I dagsläget är Witchcraft fortfarande det närmaste bordsrollspelen kommit till The Secret World.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
krank;n119918 said:
Mutant Chronicles; ofta utskällt (åtminstone då det begav sig) eller avfärdat som en svensk 40k-kopia. Inte speciellt bra regler, men en gedigen spelvärld jag fortfarande lär mig mycket av vad gäller hur man konstruerar konflikter där spelarna har möjlighet att engagera sig och välja sida till exempel.
Instämmer helt och fullt!
 
Top