Nekromanti Underskattade rollspel

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
DoD-82 (vitt häfte, överst på riots gammel-dod-lista) är klart underskattat, alla pratar bara om DoD-87 som den gamla goda tiden.
Fasen, jag har inte ens läst det för att jag alltid utgått från att det är dåligt för att det ser lite väl "hobby-ish" ut :/ Vilken tur att jag inte dömer böcker efter omslaget....
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Fridigern;n120695 said:
Allt det göttiga som de tagit bort från senare upplagor av Drakar och Demoner är med, som närstridsreglerna om Spetsning (man gör bisarra mängder skada och vapnet fastnar), eller vad som händer om man fumlar med Teleportation ("fumlar man tar man 1T6 i skada per kraftgrad, trollkarlen teleporterar så att säga iväg sina kroppsdelar till olika ställen")
Det är ju för att första upplagan var en närapå direkt översättning. Inte så mycket dumma svenska idéer, alltså. :p
 
G

Guest

Guest
Just Teleportationsidén är svensk, eller finns åtminstone bara i den svenska upplagan. I originalet står det faktiskt:
"A fumble with this spell will send the caster to the center of the earth, to ultimate destruction."
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Ja!;n120773 said:
Just Teleportationsidén är svensk, eller finns åtminstone bara i den svenska upplagan. I originalet står det faktiskt:
"A fumble with this spell will send the caster to the center of the earth, to ultimate destruction."
Den svenska var ju mycket bättre i så fall :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DoD-82 (vitt häfte, överst på riots gammel-dod-lista) är klart underskattat, alla pratar bara om DoD-87 som den gamla goda tiden.

Världen här heter Fantasia verkar det som, första stridsexemplet handlar om två herdar som slåss mot två beväpnade babianer, inga orcher här inte.

Allt det göttiga som de tagit bort från senare upplagor av Drakar och Demoner är med, som närstridsreglerna om Spetsning (man gör bisarra mängder skada och vapnet fastnar), eller vad som händer om man fumlar med Teleportation ("fumlar man tar man 1T6 i skada per kraftgrad, trollkarlen teleporterar så att säga iväg sina kroppsdelar till olika ställen")

Introäventyret är en Dungeon i tre nivåer, med möjlighet att vandra in i en annan dimension och komma ut förändrad till en ond överstepräst.
Fullkomligt underbart... Impale borde användas oftare
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag kom på en till..

Dawning Star, i mina ögon den bästa sci-fi-settingen någonsin. Så mycket djup, så rik historia, så extremt varierad kampanjvärld. Det dåliga var att första utgåvan var ett D20-spel, men nya kommande kommer vara FATE-baserat.

Och modulen Helios Rising, som är en av de största modulerna till något spel tror jag. Underbar.
 
Top