Nekromanti Underskattade rollspel

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Snow;n120015 said:
Operation Fallen Reich. Underbart sätt att göra rollperson, bland annat. "Can evil be stopped in time for tea?" säger allt.
Eftersom jag älskar att skapa rollpersoner var jag tvungen att följa upp detta. Blev sittande i nära två timmar och läste hur folk skapat rollpersoner. Vill ha mer! Verkar ju helt fantastiskt! Out of print enligt hemsidan dock.. Någon som vet om nytryck är på gång? Såg något om en version 2 på reglerna...

Måns;n120044 said:
Ingen har sagt Gondica? Vi spelade det en hel del och hade riktigt kul. Jag tycker nog att det är Hr Blixts främsta.
Kättare! Wastelands är det finaste han gjort! :)
Men för att vara fantasy kan Gondica säkert vara det bästa som producerats (jag har inte läst det)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Inkognito;n120075 said:
Någon som vet om nytryck är på gång? Såg något om en version 2 på reglerna...
Jag har hört lite, men inget att bekräfta. Eller dementera. Men att skicka lite uppmuntran till upphovspersonerna kan vara en strategi.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Inkognito;n120075 said:
Kättare! Wastelands är det finaste han gjort! :)
Gffhfggghhh? Jag hade roligt ett tag med det. Plockade upp det förra året och insåg att det var fullständigt ospelbart och har åldrats värre än mig. Det fick mig att sätta fart med ett eget post-aposetting som jag är sjukt nöjd med. Så tack Wastelands för inspirationen!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dare I say it? Eon. Det mest ambitiösa världsbygget i svensk fiktions historia, med fascinerande kulturer och intriger och några av de intressantaste alver och orcher som någonsin satts på pränt. Jag tror att anledningen att Eon är så underskattat är att det var ganska slätstruket när det först gavs ut, men sedan genom åren bara blivit bättre och bättre, vilket helt gått icke-fansen förbi.

Sedan håller jag med föregående talare om Viking, Witchcraft och Noir. Witchcraft i synnerhet är också ett exempel på vad genuint bra -texter- kan tillföra ett rollspel, och varför vi måste uppvärdera rollspelsprosa som hantverk. Vill tillägga Tékumel (innovativt och ambitiöst världsbygge, banbrytande inom culture gaming), Qin - The Warring States (fenomenal culture gaming) och Wraith - the Oblivion (briljanta och surrealistiska koncept).
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jimmy;n120084 said:
Gffhfggghhh? Jag hade roligt ett tag med det. Plockade upp det förra året och insåg att det var fullständigt ospelbart och har åldrats värre än mig. Det fick mig att sätta fart med ett eget post-aposetting som jag är sjukt nöjd med. Så tack Wastelands för inspirationen!
Man måste bortse från en stor del av bristerna i reglerna (det vansinniga räknandet av blödning och uthållighet, varför 4=0 i skadevärdestabell??, osv..)! :)

Ett Wastelands utan byrr och med spelbara (men detaljerade!) regler vore fantastiskt!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,767
Location
Stockholm
Ymir;n120094 said:
Dare I say it? Eon. Det mest ambitiösa världsbygget i svensk fiktions historia, med fascinerande kulturer och intriger och några av de intressantaste alver och orcher som någonsin satts på pränt. Jag tror att anledningen att Eon är så underskattat är att det var ganska slätstruket när det först gavs ut, men sedan genom åren bara blivit bättre och bättre, vilket helt gått icke-fansen förbi.

Sedan håller jag med föregående talare om Viking, Witchcraft och Noir. Witchcraft i synnerhet är också ett exempel på vad genuint bra -texter- kan tillföra ett rollspel, och varför vi måste uppvärdera rollspelsprosa som hantverk. Vill tillägga Tékumel (innovativt och ambitiöst världsbygge, banbrytande inom culture gaming), Qin - The Warring States (fenomenal culture gaming) och Wraith - the Oblivion (briljanta och surrealistiska koncept).
Väntaväntavänta, HUR är Eon underskattat? Det pratas om det, det syns, det går bra på kickstarter, HUR är det underskattat?
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Ymir;n120094 said:
Nej. Inte underskattat, men jag kan se vad du syftar till. Eon har sjukt - verkligen sjukt - mycket i paketet och åtnjuter kanske inte alltid samma publika uppskattning som tunnare/enklare/lättare/yngre spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Jag kan absolut hålla med om att Eon är underskattat utanför sin fanbase. Det skämtas väldigt mycket om hur dåligt det är, och det förtjänar spelet inte. Under lång tid har Eon varit synonymt med "ospelbart", typ "Jag gillar krunchiga stridssystem, men det får ju inte bli som Eon, liksom".
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Jag har bara varit spelledare för Eon 1-3 och även om det är rätt så "krunchigt" som Genesis säger, så hade vi väldigt kul med det och det är allt annat än ospelbart. Det handlar nog bara om vilken typ av spel man gillar. Personligen tycker jag inte att det lever ett liv i skymundan, utan ser det som ett av de större fantasyspelen i Sverige.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
RollforFumble;n120117 said:
Personligen tycker jag inte att det lever ett liv i skymundan, utan ser det som ett av de större fantasyspelen i Sverige.
Ja alltså att kalla Eon det mest underskattade spelet är lite som om om man skulle hävda att CoC är det mest underskattade spelet för att det inte är lika stort som D&D.

Eon har en väldigt stor marknad i tanke på att det är ett svenskt rollspel, att kalla det underskattat för att inte alla gillar det är lite väl arrogant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
RollforFumble;n120117 said:
Jag har bara varit spelledare för Eon 1-3 och även om det är rätt så "krunchigt" som Genesis säger, så hade vi väldigt kul med det och det är allt annat än ospelbart.
Jag säger inte att det är ospelbart. jag säger att jag inte kan spela det. Eller om jag ska spela det så måste någon annan ta hand om reglerna. Men så är jag erkänt en av sveriges sämsta rollspelare när det kommer till regler också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
slanfan;n120140 said:
Aberrant, spexigt superkraft-lir med illuminati och liknande problem. https://en.wikipedia.org/wiki/Aberrant
Jag hör en del bra om dess uppföljare Trinity, men det upplever jag mest som kitchigt och kaotiskt. Aberrant gillar jag som fan; det var en av mina stora inspirationskällor till More than Human. Riktigt, riktigt bra. Har iofs inte spelat det, och har ingen åsikt om systemet, men spelvärlden är nog den superhjälterollspelsvärld jag gillat allra mest. Möjligen undantaget Gestalt. Eller nä, Aberrant är bättre än Gestalt, för det senare dras med alldeles för mycket överbyggnad i form av att spelet skapare gjort kanon av 30+ års personlig kampanj.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
slanfan;n120140 said:
Nobilis, alla är töntar, för ingen har spelat det. https://en.wikipedia.org/wiki/Nobilis
Jag har spelat det! Och det var rätt sweet. Det förtjänar absolut mer uppmärksamhet och en nyutgåva som luckrar upp spelledarrollen lite mer. Intrigliret gör att det skulle passa superbt som spelledarlöst, faktiskt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Panty Explosion. Det är nämligen objektivt sett världens bästa rollspel.

Problemet är att det bara är jag och fem till som har sett dess storhet, så per definition så blir Panty Explosion brutalt underskattat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
RasmusL;n120112 said:
Väntaväntavänta, HUR är Eon underskattat? Det pratas om det, det syns, det går bra på kickstarter, HUR är det underskattat?
Alla som inte spelar det hatar det? Hela jargonen i rollspelssverige har, som Genesis säger, en premiss att Eon är dåligt. Eon är helt enkelt sjukt lågstatus, och det skulle jag säga är en form av att vara underskattad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
RasmusL;n120112 said:
Väntaväntavänta, HUR är Eon underskattat? Det pratas om det, det syns, det går bra på kickstarter, HUR är det underskattat?
Alla som inte spelar det hatar det? Hela jargongen i rollspelssverige har, som Genesis säger, en premiss att Eon är dåligt. Eon är helt enkelt sjukt lågstatus, och det skulle jag säga är en form av att vara underskattad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,441
Det verkar som om "underskattad" är ett knepigt koncept!!
 
Top