Nekromanti Underskattade rollspel

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag undrar ibland vad det blev av rättigheterna till Gemini när Cell Entertainment gick åt fanders. Jag skulle tycka att det vore väldigt skojjigt att återuppliva det spelet.

Kanske med en layout som inte var helt crazy bananas. =)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
krank;n120386 said:
Jag undrar ibland vad det blev av rättigheterna till Gemini när Cell Entertainment gick åt fanders. Jag skulle tycka att det vore väldigt skojjigt att återuppliva det spelet.

Kanske med en layout som inte var helt crazy bananas. =)
Ja, säga vad man vill om spelet i övrigt men layouten är ju definitivt inte underskattad. :grin:
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Om jag förstått rätt så är det lugnt att ge ut alla gamla spel så länge namnet avslutas med "!".
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Vad har försäljningssiffror med huruvida ett spel är under- eller överskattat att göra? Jag har svårt att se den kopplingen. Enligt samma logik så borde man lätt kunna producera världens mest underskattade rollspel genom att typ trycka en bunt och sedan aldrig sälja?
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Hur uttalas namnen? Eller ser man bara väldigt förvånad/frågande ut o så är det underförstått vad man menar?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
luddwig;n120310 said:
Det är kanske snarare okänt än underskattat men Den Yttersta Domen av forumets GnomviD är det på samma gång mest udda, mest prestationsångestframkallande och mest fängslande jag någonsin spelat.
Jag håller med dig om Den yttersta domen nog inte är underskattat men det är ändå jättekul att läsa det där. Kommer jag ihåg rätt att vi spelade på Sävcon senast? :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Fahnen;n120401 said:
Vad har försäljningssiffror med huruvida ett spel är under- eller överskattat att göra? Jag har svårt att se den kopplingen. Enligt samma logik så borde man lätt kunna producera världens mest underskattade rollspel genom att typ trycka en bunt och sedan aldrig sälja?
Ett lågt skattat spel är ett spel många tycker illa om, och som antagligen därmed inte säljer så bra.
Ett högt skattat spel är ett spel många tycker om, och som därmed antagligen inte säljer så bra.

Ett överskattat spel är då ett spel som många tycker om, men som man själv rent subjektivt anser att färre borde gilla.
Ett underskattat spel är då ett spel som få tycker om/köper, men som man själv rent subjektivt anser att fler borde gilla.

Om man inte uppskattar postmodernism och subjektivitet kanske man föredrar att tänka på de senare såhär:

Ett överskattat spel är då ett spel som många tycker om, oförtjänt. Spelet är inte så bra att det borde vara så populärt som det är. Sälja sämre, alltså.
Ett underskattat spel är då ett spel som få tycker om, oförtjänt. Spelet är bra nog för att vara mer uppskattat/populärt än det är. Sälja bättre, alltså.

Jag sällar mig därmed till de som tycker att det är svårt att tala om Eon som sådär speciellt underskattat. Visst får det ta en hel del skit, framför allt från folk som inte gillar den sortens regelsystem eller den sortens fantasyvärld spelet erbjuder. Men det är samtidigt ett av de absolut mest uppskattade spelen i svensk rollspelshistoria, sett till försäljning och antal aktiva spelgrupper och engagemanget hos fansen. Jag tycker att det krävs ett element av "underdog" för att ett spel ska kunna räknas som underskattat; inte bara att det är obskyrt eller okänt men att det sålt ganska dåligt samtidigt som det är väldigt bra. Typ.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Kan det vara sant? Är jag den förste som säger D20 Modern.

Varför är det bra? Därför att det är gejmistiskt på ett kul sätt: det är balanserat och ändå kul att välja nya feats, skills etc. Det finns regelstöd för olika expansioner som cybertech och watnot. Man har dessutom Action points för att driva på en mer cineastisk effekt.

Är det underskattat? O ja, när D&D 3.5 dog (som var c:a 13,7 biljarder mer populärt än Modern) fanns plötsligt allt material till Modern tillgängligt som pdf:er. Och Wizards bryr sig ungefär lika mycket som en val bryr sig om planktonets unika tankar.


Länk: http://www.systemreferencedocuments.org/resources/systems/pennpaper/modern/smack/srdhome.html
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Jag vill också slå ett slag för Noir.
Det hade varit kul att se fler seriösa/officiellt utgivna portningar till andra kampanjvärldar. MUA+Noir=sant
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag vill skriva något här, men känner mig inte jättebevandrad i de mer okända spelen. Det jag har att komma med är dock Lady Blackbird. Även om jag aldrig faktiskt spelat det så fanns det mycket tankar och metoder i det lilla (och jättesnygga) spelet som verkligen varit användbara. Alla borde iaf läsa Lady Blackbird.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Harry S;n120420 said:
Vad är postmodernism för dig?

I vilket sammanhang?

Postmodernism kan betyda mycket. I det här fallet syftade jag till att postmodernismen ofta förnekar (eller snarare, korrekt identifierar frånvaron av) existensen av objektiva värden (obs, jag snackar alltså inte om objektiv existens eller egenskaper här; visst finns det postmodernister som säger att gravitationen bara är en konstruktion men... eh, inte så många, vad jag vet). Dvs, jag utgick från att vad som är ett "bra spel" inte är "objektivt" i någon typ platonsk (eller Randsk) mening, utan en social konstruktion.

Postmodernism kan såklart också handla om en viss sorts narrativ, skepsis mot subjektets validitet, etc. Beroende på sammanhang, som sagt. När jag pluggat är det mestadels postmodern litteratur och analys jag pillat med.

Hurså?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rent definitionsmässigt skulle jag nog själv kunna använda detta för överskattat och underskattat...
Överskattat:
Produkt som höjs upp av flertal eftersom de inte har kunskap om annat, och använder det även till sådant det inte alls stödjer. Det är mer religiöst ställningstagande och påståenden om andra system, som baseras på myter istället för fakta.

Underskattat: Något som förbises av personer som troligtvis skulle uppskattat det, oberoende om det är för att produkten är för anonym och de inte hör talas om det, eller att de hoppat över det på grund av myter och felaktig information som spridits av andra.

Men sedan vilka system som passar in under de definitionerna... De jag kan komma på som "överskattade" är stora, kända och bra system inom sin nisch. Eftersom jag har för dålig koll på vad andra spelar, så har jag svårt att komma på något. Jag har dock filosoferat lite över varför det pratas så pass lite Noir, med tanke på hur många som ändå verkar gilla det (och eftersom det talas så lite om det, blir det många som missar det).
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Björn Wärmedal;n120437 said:
Jag vill skriva något här, men känner mig inte jättebevandrad i de mer okända spelen. Det jag har att komma med är dock Lady Blackbird. Även om jag aldrig faktiskt spelat det så fanns det mycket tankar och metoder i det lilla (och jättesnygga) spelet som verkligen varit användbara. Alla borde iaf läsa Lady Blackbird.

Nu menar jag verkligen inte att trolla i tråden, men Lady Blackbird är en stor anledning till att jag skrev BLÄSTER - inga liknelser dem mellan i övrigt.

Jag tycker också alla ska läsa Lady Blackbird.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Björn Wärmedal;n120437 said:
Jag vill skriva något här, men känner mig inte jättebevandrad i de mer okända spelen. Det jag har att komma med är dock Lady Blackbird. Även om jag aldrig faktiskt spelat det så fanns det mycket tankar och metoder i det lilla (och jättesnygga) spelet som verkligen varit användbara. Alla borde iaf läsa Lady Blackbird.
Jag är helt med på att Lady Blackbird är briljant, men underskattat tycker jag inte att det är. Det vann ju pris som årets bästa gratisspel på Indie RPG Awards 2009 och när det var nytt kändes det som att det knappt snackades om annat på Story Games. Det talas bara inte så mycket om det just nu, vilket är synd. Lady Blackbird förtjänar att spelas och studeras.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
GnomviD;n120474 said:
Jag är helt med på att Lady Blackbird är briljant, men underskattat tycker jag inte att det är. Det vann ju pris som årets bästa gratisspel på Indie RPG Awards 2009 och när det var nytt kändes det som att det knappt snackades om annat på Story Games. Det talas bara inte så mycket om det just nu, vilket är synd. Lady Blackbird förtjänar att spelas och studeras.
Blev Always/Never/Now bra? Jag har länge varit på väg att testa men blivit avskräckt av all text...
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
DoD-82 (vitt häfte, överst på riots gammel-dod-lista) är klart underskattat, alla pratar bara om DoD-87 som den gamla goda tiden.

Världen här heter Fantasia verkar det som, första stridsexemplet handlar om två herdar som slåss mot två beväpnade babianer, inga orcher här inte.

Allt det göttiga som de tagit bort från senare upplagor av Drakar och Demoner är med, som närstridsreglerna om Spetsning (man gör bisarra mängder skada och vapnet fastnar), eller vad som händer om man fumlar med Teleportation ("fumlar man tar man 1T6 i skada per kraftgrad, trollkarlen teleporterar så att säga iväg sina kroppsdelar till olika ställen")

Introäventyret är en Dungeon i tre nivåer, med möjlighet att vandra in i en annan dimension och komma ut förändrad till en ond överstepräst.
 
Top