Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Förövrigt anser jag som det ser ut nu att väktaren ska skydda Gyllenbjörnarna. Tror Vimes är ulvarnas target nummer 1.
Det tror jag inte han är, och oavsett ska vi förstås inte berätta var väktandena ska hamna.

Nu går jag o lägger mig. Basse/Vimes/Octa/Isac/MrJ är rödast just nu, ba så ni vet.

Och för att göra en punkt för punkt-genomgång

Om överhuvudet håller på ett grönsiande, låter den grönsiade röstas ut men bli skyddad och sen hävdar att det var resultatet av ett grönsiande så kommer överhuvudet bli utröstat nästa runda, med all rätt.

Om en spelare är siad röd är det bättre att berätta det än att försöka vara smartare än hela byn. Att överhuvudet ska mastermajnda så att den rödsiade ulven är tvåa i en utröstning där förstahandsvalet är i hens egen by är långsökt. Då är det DESSUTOM också så att att den rödsiade ulven är familjeöverhuvud (eftersom ett överhuvud siat den spelaren OCH ska kunna få den utrustad genom familjeskydd måste överhuvudet då vara översiare) och ska vara säker på att ÖverUlven INTE redan använt förmågan på sin egen familj.

De kan använda den för att vinna i ett läge där de inte annars skulle vinna.

I ett läge där ett enskilt familjeöverhuvud bestämmer sig för att gå mot röstresultatet? Se punkt 3.

Och vidare:

Tycker du? Vad i listan specifikt var det som var klokt? Eller läste du det inte så noga och tänkte att du skulle skicka ut lite peppande ord eftersom man inte är så ulvig om man är en polare?
ganska dryg ton från någon som i början inte läst reglerna och missuppfattat en del - dessutom fortsätter du driva tesen att det på nåt sätt är hemligt eller går att fejka användning av familjeskyddet. så jag frågar igen (eftersom du uppenbart sket i att svara på min fråga förut) hur menar du att man går till väga när man fejkar användning av familjeskyddet?
men det kanske är ulvigt att fråga.....

. Men jag fattar att många vill måla ut ett narrativ att alla tycker det är buff för ulvarna med spelupplägget med familjerna. Något som det inte råder konsensus om, om vi lusläser tråden, men inget jag kommer sitta och tjafsa om, då vi valt hur vi ska hantera den förmågan.
det här hade ju varit precis vad jag tycker du ska tjafsa om.

Det vore superkonstruktuvt att diskutera familjeupplägget ur ett ”bra för byn”-perspektiv om du har ett sånt.

Om inte annat för att nå den konsensus som du upplever saknas.

Vimes har typ sagt att AD kommer inte automatiskt göra att vi vinner. Det viktiga är att vi också jagar ulvar.
Nej. Det är inte vad @Vimes typ har sagt.

Bara så vi inte låter det här narrativet ersätta vad som faktiskt sagts:
Vimes har sagt att artificiell deadline låter ulvarna lägga meningslösa röster
Och det blir alldeles för lätt för ulvar att göra meningslösa röster.
Och att röster inom familjen med artificiell deadline inte betyder något:
Håller vi på och konstrar med påhittade regler (som artificiella deadlines) och liknande lägger vi ett lager av osanning över diskussionen vi för här. Röstar jag på Sidd är det en lögnaktig röst, eftersom den inte betyder något.

Båda de här sakerna ser jag som att han försökte förhala konsensus på AD. Det är bara vaga ifrågasättanden av vad AD ska lösa som inte tar hänsyn till vad vi faktiskt pratar om.

Vimes faktiska ståndpunkt på AD är denna:
Kan knte bara VJVS lösa det här? Vi postar misstankelistor som vsnligt men röstar som vi ska enligt reglerna?
Det här är alltså min ståndpunkt.

Det vore superkonstruktuvt att diskutera familjeupplägget ur ett ”bra för byn”-perspektiv om du har ett sånt.
Jag tänker att vi kan utvinna information genom hur förmågan används. När vi vaskar förmågan vaskar vi en möjlighet till att utvinna information. Det är vad mina tankar säger, men jag är kass på spelmekanik, så här får jag gå på vad som känns rimligt i mitt fall. Det är med andra ord mer känsla, än vad det finns substans.

BM:s argument låter då väldigt troliga, att ulvarna kan vilja att vi ska vaska förmågorna för att behöva ägna mindre tid åt fundera på vilka som ska röstas ut, och istället kan lägga mer tid på vilka som ska nattmördas. De kan då ligga på och skapa osämja mellan bybor, som röstar ut varandra utan att familjerna kan skydda sig själva, samtidigt som ulvarna kan nattmörda medlemmar ur andra familjer.

Så att säga, jag kan tänka helt galet. Även därför jag inte tar kamp för frågan så där jätte hårt. Förrän nu när BM kom och visade att det finns fler som tror att familjeförmågan kan ha större värde än vad vi först kanske tänkt oss.

ganska dryg ton från någon som i början inte läst reglerna och missuppfattat en del - dessutom fortsätter du driva tesen att det på nåt sätt är hemligt eller går att fejka användning av familjeskyddet.
Jag vet, den hemliga ingrediensen är en snudd på outhärdlig arrogans när jag tycker att jag har rätt. Jag ser det som att jag gör samhället en tjänst som ventilerar det i varulvsspel.
så jag frågar igen (eftersom du uppenbart sket i att svara på min fråga förut) hur menar du att man går till väga när man fejkar användning av familjeskyddet?
Jag är en dum slarver.
men det kanske är ulvigt att fråga.....
Tyvärr är det så.

Jag vet, den hemliga ingrediensen är en snudd på outhärdlig arrogans när jag tycker att jag har rätt. Jag ser det som att jag gör samhället en tjänst som ventilerar det i varulvsspel.

Jag är en dum slarver.

Tyvärr är det så.
så kortfattat alla andra som missuppfattat nåt eller tolkar reglerna lite knasigt är a) kretiner eller b)ulvar
men du är en lite skön spjuver som är arrogant så då är det ok och alla som inte tycker som du är ulvar.

Jag tänker att vi kan utvinna information genom hur förmågan används. När vi vaskar förmågan vaskar vi en möjlighet till att utvinna information.

… att vi ska vaska förmågorna för att behöva ägna mindre tid åt fundera på vilka som ska röstas ut, och istället kan lägga mer tid på vilka som ska nattmördas.

Jag klippte i citatet iom att jag har svårt med citatfunktionen.

Hur skulle vi utvinna information menar du?

(Att vi vet att den som använder den är ulv? Då blir det ju till priset av en missad runda iom att ulvarna anväbt skydd så det verkar inte rimligt)

Punkten om att vaskande av förmågorna skulle påverka vad vi lägger vår tid på som by förstår jag inte alls. Hur menar du?

Punkten om att vaskande av förmågorna skulle påverka vad vi lägger vår tid på som by förstår jag inte alls. Hur menar du?
Jag talar inte om vad vi som by lägger tid på? Jag talar väl om vad ulvarna lägger tid på? Jag var tvungen att kika på vad jag skrev, tycker inte jag nämner byns tid någonstans i inlägget.

Jag klippte i citatet iom att jag har svårt med citatfunktionen.

Hur skulle vi utvinna information menar du?

(Att vi vet att den som använder den är ulv? Då blir det ju till priset av en missad runda iom att ulvarna anväbt skydd så det verkar inte rimligt)

Och du, jag är tacksam att du petar på mina argument. Det hjälper om inte annat mig att förstå vad som är vettigt och vad som är mindre vettigt. Det är hyggligt och tacksamt.

@Basenanji så länge du inte svarar hur du tänkte när du skrev att det inte var så viktigt vem som röstade på vem ligger min röst kvar på dig.
Det är såklart jättebra att se vem som röstar på vem. Men huvudsaken här var väl att få ut den vi misstänker mest?

Jag tycker att ni cherry-pickar en fjäder som ni sedan gör några ton Chicken Nuggets av.

Jag talar inte om vad vi som by lägger tid på? Jag talar väl om vad ulvarna lägger tid på? Jag var tvungen att kika på vad jag skrev, tycker inte jag nämner byns tid någonstans i inlägget.

Aha. Att ulvarna har lättare att hinna med sin planering om de inte har tillgång till förmågorna och då inte behöver fundera på dem?

Det är såklart jättebra att se vem som röstar på vem. Men huvudsaken här var väl att få ut den vi misstänker mest?

Jag tycker att ni cherry-pickar en fjäder som ni sedan gör några ton Chicken Nuggets av.
ja det viktigaste är att rösta ut ulvar - det är till och med en av hägern utpekad kretin som jag med på.
men du måste väl för bövelen hålla med om att det är rätt viktigt för byn i senare rundor att kunna kolla röstdrev?

Det är inte vad @Vimes typ har sagt.

Fast jag har sagt exakt det.

Jag tycker inte AD-diskussionen är så intressant. Min grundinställning till koordinering av röster är att jag är emot eftersom jag vill att alla ska agera efter eget huvud med de verktyg vi har (för att jag tänker att det är så vi hittar ulvar).

Det sagt kan det absolut vara så att AD är den mest optimala strategin i der här spelet. Men även det sagt: även om det är det, så är det inte AD i sig som vinner oss spelet. Precis som vanligt är det att hitta ulvarna. Ergo tycker jag inte att diskussionen om AD är så givande.

Det har jag sagt.

ja det viktigaste är att rösta ut ulvar - det är till och med en av hägern utpekad kretin som jag med på.
men du måste väl för bövelen hålla med om att det är rätt viktigt för byn i senare rundor att kunna kolla röstdrev?
Jo, men i det här spelet är det väl svårt govet familjemekaniken?

Vi prarar nog förbi varandra.

Jag vill att vi alla postar listor över vem vi vill se utröstade, drevar som vanligt, lägger fram argument för varför en viss spelare är grön/röd mm mm.

Sedan får vi rösta-på-riktigt så klokt vi kan utifrån det här spelets förutsättningar.

Aha. Att ulvarna har lättare att hinna med sin planering om de inte har tillgång till förmågorna och då inte behöver fundera på dem?
Jag tror. Ska försöka klargöra det här.

Ulvarna, om familjeskyddet är kvar, kan få bort obekväma spelare på två sätt. Nattmord och genom att påverka dreven mot den spelare som de ser som största hot. Om familjeöverhuvudet anar onåd, kan denna om familjeförmågan är kvar avvärja utröstningen av familjemedlemmen ulvarna vill ha ut. Samtidigt kan, som nämnts, en ulv som är familjeöverhuvud använda samma förmåga för att skydda sina egna eller skapa förvirring. Vilket gör att jag förstår varför det kan vara smart att vaska förmågan. På andra sidan kan förmågan användas till ulvarnas nackdel genom att förhindra att oskyldiga röstas ut genom att familjeskyddet används klokt av förståndiga överhuvuden. Nackdelen med detta är att det bygger väldigt mycket på tillit och tilltro till spelarna som är överhuvuden, och i slutet kan vi inte veta något om dessa. Eller jo, spelarna som är överhuvuden har ju information om sig själva, men det är inte en garanti att de lyckas övertyga andra om att det är bybor med eventuell förmåga som har en baktanke med att rädda en av sina egna.

Jag känner att jag inte blir ett dugg klokare på mig själv, eller för och nackdelar med familjeskyddet. Men hoppas mina tankar är lite tydligare nu. Annars får jag kapitulera. För jag tror inte jag kan förklara mig mer... uh... tydligt.

Back