Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Ser gärna en genomlysning på våra ”Familjehuvudens” egna roll i detta spel.
Jag vet att de kan vara bybo/ulv👍

Vad gäller utröstning:
Vi vet ju att högröstade/drivande/”jobbiga” bybor möter nattmördsödet tidigt i spel.
Behöver vi tänka på om vi drevar ut ett Familjeöverhuvud eller vanlig spelare.
Är det nåt +/- på att dreva Familjeöverhuvud för byn?
Är det nån skillnad som byn behöver ta med i ställningstagandet?
ser inte att det egentligen inte skulle spela någon roll. som du skriver kan ju överhuvudet vara ulv lika mycket som nån annan.
om vi håller oss till att alla kastar familjeskyddet i toan är väl en ulv som familjehuvud bara en annan ulv?
sen kanske det kan vara en vits att vänta med dem tills överhuvudsiaren hittat en ulv bland dem?

ser inte att det egentligen inte skulle spela någon roll. som du skriver kan ju överhuvudet vara ulv lika mycket som nån annan.
om vi håller oss till att alla kastar familjeskyddet i toan är väl en ulv som familjehuvud bara en annan ulv?
sen kanske det kan vara en vits att vänta med dem tills överhuvudsiaren hittat en ulv bland dem?
skriver som en tomte
Ser inte att det skulle spela någon roll ska det stå och inget annat

Godkväll, har varit hemma ett tag men bara hunnit läsa hälften! Jag kommer aldrig kunna läsa ikapp och dessutom skriva något. Så nu blir det kaos när jag inte läst allt. Nåja. Jag har många kommentarer och börjar med...

...att adressera frågan om familjeskyddet ska brännas så fort som möjligt. Som varande bybo och familjeöverhuvud bär det mig emot! Familjeskyddet kan komma till användning för byn. Men också kraftfullt för ulvarna om en ulv innehar förmågan. Jag ser flera anledningar till hur familjeskydd kan hjälpa byn:

1. Ett familjeöverhuvud kan även vara en siare. Om en spelare siats grön kan den skyddas och en annan familjs medlem med oklar färg istället åka ut vilket är bättre odds för byn.

2. Om en spelare är siad röd kan familjeskydd rädda en annan spelare som är grön eller har oklar färg.

3. Det har helt riktigt argumenterats för att en ulv kan använda familjeskyddet. Men skulle inte det ge ganska intressant information till byn om det händer. I tidiga rundor är det kanske inte hela världen heller? Vi förlorar en bybo men vinner information.

4. Familjeskyddet kan bli helt avgörande i en slutstrid, därför vill jag ju rent känslomässigt behålla förmågan. Det kan tyvärr även bli avgörande till ulvarnas fördel i slutstrid.

Har ni tänkt på att ett familjeöverhuvud kan vara siare, eller få information från en annan siare om hen skriker högt?

Angående siarna så tycker jag att Översiaren och Syskonsiaren ska sia sina egna respektive familjeöverhuvuden i första rundan. De kommer inte sia samma person eftersom dessa två siare inte kan höra till samma familj.

(Säkert överflödig information men jag kommer inte både hinna läsa och skriva, sorry)

Jo, en till grej att ta i beaktande innan vi brännerförmågan till familjeskydd:

Ulvarna vet vilka familjeöverhuvuden som är bybor och vilka som är ulvar. De som är ivriga påhejjare av att bränna förmågan till familjeskydd kanske är ulvar som vet att alla familjeöverhuvuden är bybor. Därför vill de att den förmågan försvinner fort som tusan.

Godkväll, har varit hemma ett tag men bara hunnit läsa hälften! Jag kommer aldrig kunna läsa ikapp och dessutom skriva något. Så nu blir det kaos när jag inte läst allt. Nåja. Jag har många kommentarer och börjar med...

...att adressera frågan om familjeskyddet ska brännas så fort som möjligt. Som varande bybo och familjeöverhuvud bär det mig emot! Familjeskyddet kan komma till användning för byn. Men också kraftfullt för ulvarna om en ulv innehar förmågan. Jag ser flera anledningar till hur familjeskydd kan hjälpa byn:

1. Ett familjeöverhuvud kan även vara en siare. Om en spelare siats grön kan den skyddas och en annan familjs medlem med oklar färg istället åka ut vilket är bättre odds för byn.

2. Om en spelare är siad röd kan familjeskydd rädda en annan spelare som är grön eller har oklar färg.

3. Det har helt riktigt argumenterats för att en ulv kan använda familjeskyddet. Men skulle inte det ge ganska intressant information till byn om det händer. I tidiga rundor är det kanske inte hela världen heller? Vi förlorar en bybo men vinner information.

4. Familjeskyddet kan bli helt avgörande i en slutstrid, därför vill jag ju rent känslomässigt behålla förmågan. Det kan tyvärr även bli avgörande till ulvarnas fördel i slutstrid.

Har ni tänkt på att ett familjeöverhuvud kan vara siare, eller få information från en annan siare om hen skriker högt?
Klokt! Och välkommen in i spel BM :D
Angående siarna så tycker jag att Översiaren och Syskonsiaren ska sia sina egna respektive familjeöverhuvuden i första rundan. De kommer inte sia samma person eftersom dessa två siare inte kan höra till samma familj.

(Säkert överflödig information men jag kommer inte både hinna läsa och skriva, sorry)
Jag opponerar mig, problemet är att Översiaren endast kan sia överhuvudet. Syskon siaren har mer valmöjligheter. Känns då för mig onödigt att syskonsiaren inkräktar på översiarens planhalva. Samtidigt fattar jag att siarna kan ryka när som, men om siarna håller sig kvar länge så leder din plan till att översiaren blivit av med ett siande, medan syskonsiaren slösat en runda på ett siande som översiaren kunde stått för.

Tänker jag skevt och snett? Jag känner inte att jag gör det.

enda problemet med att syskonsiaren siar sitt överhuvud är väl att det finns en överhängande risk att huvudsiaren siar en redan siad person R2 - men den vet ju å andra sidan inte vad syskonsiaren vet....men jag lutar nog ändå mot att syskonsiaren röstar på den som hen anser är rödast i sitt gäng

En fråga ut till etern. Vimes är tydligen till 100% ulv enligt vissa. Vad har jag missat?

Läs sista sidorna igen. Framför allt Anthrox och även Hägern pratar mycket om detta.

Jag tycker det är rätt orättvist att skriva in mig i "DU är ulv" facket tillsammans med Anthrox. Jag har i varje fall försökt föra resonemang om sakfrågor här.

335, 339 och 354 tycker jag är exempel på att du bidragit i den föga konstruktiva ordväxlingen.

Och du verkar ju liksom jag känt av att Anthrox varit okonstruktiv ett tag i er ordväxling, stäng dörren om det då i stället för att mata honom.

Ser gärna en genomlysning på våra ”Familjehuvudens” egna roll i detta spel.
Jag vet att de kan vara bybo/ulv👍

Vad gäller utröstning:
Vi vet ju att högröstade/drivande/”jobbiga” bybor möter nattmördsödet tidigt i spel.
Behöver vi tänka på om vi drevar ut ett Familjeöverhuvud eller vanlig spelare.
Är det nåt +/- på att dreva Familjeöverhuvud för byn?
Är det nån skillnad som byn behöver ta med i ställningstagandet?

Vad menar du med ”genomlysning på huvudenas egen roll”?

Jag tror att vi ska strunta helt i om någon är huvud eller inte. VJVS för hela slanten, skapa case baserat på vad folk skriver och rösta på den du håller för rödast.

Senare rundor kanske vi kommer behöva fundera på familetillhörigjeter men inte nu i r1.

Ett familjeöverhuvud som "får information från en annan siare som skriker högt" får det i så fall i den öppna tråden. Då menar du alltså att vi ska ha ett scenario där en siare meddelar ett grönsiande, vi som by väljer att rösta ut den grönsiade spelaren ÄNDÅ och vi som tur har har ett klokt familjeöverhuvud som hindrar oss från att vara en korkad korkad by?

Familjeöverhuvudet kan vara siare, men det är bara syskonsiaren som kan sia spelare som ett överhuvud kan skydda, så om vi ska prata om sannolikhet är det mycket troligare att en ulv blir överhuvud. Då kommer hen såklart ljuga om hur hen blåser sin förmåga, men den sitsen är vi i hur vi än gör.

Jag tror att du kan strunta i att lusläsa om familjeskyddet iom att det varit konsensus länge nu om att de ska bort så fort som möjligt. Den diskussionen behöver vi inte dra ett varv till.

Nån som tycker det är orättvist och värt att dra ett varv till så får ni protestera.

Men som sagt slöseri med tid att fundera på just det när du ska läsa ikapp.

Familjeskyddet är en ulvgrej, bara dåligt för byn.

Familjeöverhuvudet kan vara siare, men det är bara syskonsiaren som kan sia spelare som ett överhuvud kan skydda, så om vi ska prata om sannolikhet är det mycket troligare att en ulv blir överhuvud. Då kommer hen såklart ljuga om hur hen blåser sin förmåga, men den sitsen är vi i hur vi än gör.
kanske korkad fråga, men hur ljuger man om att man blåser sin förmåga, det ska ju skrivas i speltråden, eller är jag helt ute och cyklar nu?

kanske korkad fråga, men hur ljuger man om att man blåser sin förmåga, det ska ju skrivas i speltråden, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Nej, du är inte ute och seglar.
§2.6 Familjeskydd deklareras genom att senast en timme innan rundans sluttid skriva följande i fetstil i den öppna tråden för rundan:
Du har förstått helt rätt hur det fungerar.

Jag opponerar mig, problemet är att Översiaren endast kan sia överhuvudet. Syskon siaren har mer valmöjligheter. Känns då för mig onödigt att syskonsiaren inkräktar på översiarens planhalva. Samtidigt fattar jag att siarna kan ryka när som, men om siarna håller sig kvar länge så leder din plan till att översiaren blivit av med ett siande, medan syskonsiaren slösat en runda på ett siande som översiaren kunde stått för.

Tänker jag skevt och snett? Jag känner inte att jag gör det.
jag tänker att du tänker helt rätt och jag landade i ungefär samma slutsats efter en stunds eftertanke

335, 339 och 354 tycker jag är exempel på att du bidragit i den föga konstruktiva ordväxlingen.

Och du verkar ju liksom jag känt av att Anthrox varit okonstruktiv ett tag i er ordväxling, stäng dörren om det då i stället för att mata honom

Fair enough. Jag tycker nog egentligen att alla de inläggen har ett sakinnehåll även om de är lite käbbliga (undantaget inlägget om "halvbakad" som inte bidrar med något nytt). Men ja, det är onödigt att elda på käbbel in absurdum.

Läs sista sidorna igen. Framför allt Anthrox och även Hägern pratar mycket om detta.
Har läst senaste fem sidorna nu och hittar nada. Att det ska vara så svårt att peka på konkreta saker förstår jag inte.

Vimes har typ sagt att AD kommer inte automatiskt göra att vi vinner. Det viktiga är att vi också jagar ulvar.

Pga detta håller ni honom som röd vilket jag inte förstår över huvud taget. Att det ska obstrueras och försvåras med att läs själv och gå tillbaka tio sidor tyder i mitt huvud bara på att det är osanning och ovaga anklagelser som far i luften. Om det är så uppenbart så säg det då!

Nej, att läsa om sista rundorna stärker min uppfattning om att ni är ute o cyklar.

Och för att göra en punkt för punkt-genomgång
Om överhuvudet håller på ett grönsiande, låter den grönsiade röstas ut men bli skyddad och sen hävdar att det var resultatet av ett grönsiande så kommer överhuvudet bli utröstat nästa runda, med all rätt.
Om en spelare är siad röd är det bättre att berätta det än att försöka vara smartare än hela byn. Att överhuvudet ska mastermajnda så att den rödsiade ulven är tvåa i en utröstning där förstahandsvalet är i hens egen by är långsökt. Då är det DESSUTOM också så att att den rödsiade ulven är familjeöverhuvud (eftersom ett överhuvud siat den spelaren OCH ska kunna få den utrustad genom familjeskydd måste överhuvudet då vara översiare) och ska vara säker på att ÖverUlven INTE redan använt förmågan på sin egen familj.
De kan använda den för att vinna i ett läge där de inte annars skulle vinna.
I ett läge där ett enskilt familjeöverhuvud bestämmer sig för att gå mot röstresultatet? Se punkt 3.

Och vidare:
Tycker du? Vad i listan specifikt var det som var klokt? Eller läste du det inte så noga och tänkte att du skulle skicka ut lite peppande ord eftersom man inte är så ulvig om man är en polare?

Förövrigt anser jag som det ser ut nu att väktaren ska skydda Gyllenbjörnarna. Tror Vimes är ulvarnas target nummer 1.

Tycker du? Vad i listan specifikt var det som var klokt? Eller läste du det inte så noga och tänkte att du skulle skicka ut lite peppande ord eftersom man inte är så ulvig om man är en polare?
Nej, jag tycker det är ganska klokt. Men jag fattar att många vill måla ut ett narrativ att alla tycker det är buff för ulvarna med spelupplägget med familjerna. Något som det inte råder konsensus om, om vi lusläser tråden, men inget jag kommer sitta och tjafsa om, då vi valt hur vi ska hantera den förmågan. Så jag står fast vid att jag tycker BM kom med en fräsch take på det, istället för att vara neggo till upplägget och se ulvövertag i varje liten detalj av spelet.

Om det gör mig misstänkt, kör i vinden. Jag kan ta det. Men tycker det är fräscht att någon vågar komma med andra insikter och perspektiv, istället för att bara följa med strömmen.

Jag ser dock fördelarna med att vi vaskar familjeskyddet som överhuvudet har, så jag kommer när allt kommer omkring vaska vår familjs förmåga när det gäller. Främst för husefriden, för helsike vet att vi behöver lite husefrid just nu.

Har läst senaste fem sidorna nu och hittar nada. Att det ska vara så svårt att peka på konkreta saker förstår jag inte.

Vimes har typ sagt att AD kommer inte automatiskt göra att vi vinner. Det viktiga är att vi också jagar ulvar.

Pga detta håller ni honom som röd vilket jag inte förstår över huvud taget. Att det ska obstrueras och försvåras med att läs själv och gå tillbaka tio sidor tyder i mitt huvud bara på att det är osanning och ovaga anklagelser som far i luften. Om det är så uppenbart så säg det då!

Nej, att läsa om sista rundorna stärker min uppfattning om att ni är ute o cyklar.

Hade det varit jag som undrade hade jag gått in i Högerns historik för att bäst hitta case mot Vimes. Antjrox skriver oxkså myclet men mindre substantiellt som jag minns det.

Jag orkar inte göra det för att du haft svårt att hänga med i tråden dock.

Det är lätt att hitta om du vill. Om du inte vill kännas vid att det finns nåt case kan du strunta i att lösa tillbaka och fortsätta veva substanslöst. Det kanske är ett bra sätt att få de nyare spelarna att uppfatta caset mot Vimes som dåligt underbyggt?

Back