Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Skrev detta igårkväll som jag skulle skickat precis vid spelstart imorse. Men glömde och har jobbat hela dagen. Ni får tro vad ni vill😅 känner inte heller för att formulera om så här får ni!

Godmorgon på er, alla vet ju att Falkenknös är bästa familjen. Fint att se Brynolf och Hägern i samma näste. Är väl bara Anthrox som fattas. Uppenbarligen har SL toppat oss knösare. MVP ersättare med Fjodde och Basse också! Gött att slippa rösta men framförallt att bli röstad på av er;)

Lite tankar om spelet.

Falkenknös i all ära men ska vi köra på den tråkiga taktiken att vi får rösta på de inom egna familjen trots allt. Med denna taktik kan man rösta på vem man vill för att vi sedan skickar den med mest röster på sig. Att vi sätter en deadline och sedan fixar så denne åker.
Lite tråkig taktik men det kan bli aktuellt. Framförallt senare rundor då det kanske är tydligt att nån i min egna familj är ond. Då behöver vi sammarbeta mellan familjerna istället för att stirra sig blind på att "ingen ur min fina familj får åka".

Risken för nattmord får också anses aningen högre hos Gyllenbjörnarna. Då det är färre är det enklare för ulvarna att pricka power-roll där. Sen beror det ju också på hur många ulvarna är och i vilka familjer de är lottade i.

Byn tycks också ha starka roller vilket blir intressant. Ulvarna lär försöka göra sig av med dessa illa kvickt. Med två siare och en väktare som kan väkta fem till fyra pers samtidigt är det ju en extremt stark förmåga i detta spel. Blir intressant hur ulvarna ska navigera genom detta. Om byns power-roller lyckas överleva två rundor har vi med lite tur 4 sianden i hamn och en väktare som lyckats med väktande och har ett till på gång. Är byn så stark eller tänker jag fel?
bra inlägg octa!

min spontana känsla när jag läste reglerna var att det här har vi som i en liten ask om vi bara kan hålla sams och spela som en by - nu när vi är 9 timmar och 14 sidor in känns det inte riktigt så längre. men har inte byn här dåligt track record i spel som ser ut att vara tiltade till byns fördel?

Har svårt att se att Vimes och Basse är ulvar ihop, lite väl friskt vågat som ulvar väl?
Jag håller verkligen inte med dig här Bb7.

Jag tycker mig se 2 grupperingar som här första dan stångas mot varandra. Verkar som ulvarna går hårt här i R1 för att vinna först rundan.

Basse&Vimes vs Brynolf/Impe/Hägern/Anth.

Vete tusan hur jag ska tolka signalerna.
Tycker det kommer upp ett ok förslag med AD som Basse gör sitt bästa för att brusa sönder.

Men kan nån snäll förklara för tröttSidd varför ulvar skulle vara så rädda för AD?

Eller är det bara så enkelt att ulvaBasse får drev på sig och Vimes steppar in för att försöka rädda skinnet på kompis?

bra inlägg octa!

min spontana känsla när jag läste reglerna var att det här har vi som i en liten ask om vi bara kan hålla sams och spela som en by - nu när vi är 9 timmar och 14 sidor in känns det inte riktigt så längre. men har inte byn här dåligt track record i spel som ser ut att vara tiltade till byns fördel?

Jag tycker det känns jättebra! På vilket sätt har du uppfattat att balansen rubbats till ulvarnas fördel?

Det enda jag kan klaga på är at vi saknar analysmaterial på några spelare men vi har vi 26 timmar på oss att samla ihop det.

Eller är det bara så enkelt att ulvaBasse får drev på sig och Vimes steppar in för att försöka rädda skinnet på kompis?
Det här menar jag att är knasigt ulvspel när vi inte ens är halvvägs in i R1 - och Vimes duell med Hägern började långt före Basses AD-dribbel

bra inlägg octa!

Jag är väl knäpp eller ngt, för jag ser bara tiltning till voffarnas fördel?
Byns roller känns menlösa, nerfade och låsta....vi får ju inte ens rösta fritt....så HUR är det fördel byn i det här partiet?

Goddag yxskaft!

Hägern skriver att han vill veta vad som är enligt reglerna inte pga rädsla för repressalier utan för att det finns ett egenvärde i att följa reglerna.

Vimes svarar ungefär: ”du gör dig dum när du påstår att du inte vet vad en blanktöst är”

Bättre kan du, Vimes!

Ja du. Vi läser saker olika kanske, jag tycker det är rätt uppenbart att "får inte rösta på familjemedlemmar" innebär "röster på familjemedlemmar gills inte" - precis som det varit när vi haft platsberoende röstning. Alla andra tolkningar är för mig mycket märkliga.

Häger hävdar att han inte läser reglerna. Fair enough. Men om man nu har en fråga om hur något funkar: är inte det naturliga att först läsa reglerna - och sedan fråga SL? Eller för all del fråga SL i PM-tråden som SL uppmanade oss att använda innan spelstart.

Det här har turnerats hundra varv nu. Jag håller Häger för sannolik ulv (inte minst med tanke på hur han försvarat sig) och kommer sannolikt fortsätta rösta på honom om inget bättre dyker upp.

Jag tycker det känns jättebra! På vilket sätt har du uppfattat att balansen rubbats till ulvarnas fördel?

Det enda jag kan klaga på är at vi saknar analysmaterial på några spelare men vi har vi 26 timmar på oss att samla ihop det.
alla som är i luven på varandra kan inte vara ulvar, jag kan ju se framför mig hur fjodde, isaac, brynolf och typ octa sittere och skrockar i ulvchatten för att byborna sliter varandra i stycken, mer så än att det de facto har skett någon förskjutning, håller vi i det här och tänker kallt kring powerroller så borde vi ta det här enkelt

Två siare och over-power väktare!

Sucks to be ulv detta spel. Rent objektivt då, jag är inte en av dom.

@Sidd lika bra att ge upp direkt. Erkänn att du inte är bybo.

Risken för nattmord får också anses aningen högre hos Gyllenbjörnarna. Då det är färre är det enklare för ulvarna att pricka power-roll där. Sen beror det ju också på hur många ulvarna är och i vilka familjer de är lottade i.

Gör du det inte lättare för ulvarna att pricka power om du röstar ut Sidd? (jag är 100 % för att du ska rösta på den du misstänker, men jag tycker de här två sakerna rimmar lite illa, speciellt när rösten kommer utan motivering)

.

Men kan nån snäll förklara för tröttSidd varför ulvar skulle vara så rädda för AD?

Byn har feta powerroller.

Ulvarna har vanligt nattmord, inga andra tricks, och börjar med 4/14 spelare på sin sida.

Usla odds för ulvarna så långt.

Sen tillkommer allting med familjer och familjeskydd. Detta är ingenting som gynnar byn på något sätt utan hindrar bara byn oh kam potentiellt bli ett mäktigt verktyg för ulvarna.

AD är ett sätt attneutrslisera detta (i teorin, som många sagt lär AD inte överleva krocken med verkligheten så värst många rundor).

Ergo: AD är potentiellt katastrof för ulvarna iom att de förlorar sitt enda vapen förutom 1) enkelt nattmord mot superväktare och 2) familjeskydd

(Ulvarnas vapen 3 är då alltså rsgtiktionerna som familjesustemet lägger på bybornas röstningsförmågor)

Jag är väl knäpp eller ngt, för jag ser bara tiltning till voffarnas fördel?
Byns roller känns menlösa, nerfade och låsta....vi får ju inte ens rösta fritt....så HUR är det fördel byn i det här partiet?
att vi inte får rösta fritt är ju begränsande även för ulvarna, ser inte att det skulle vara en ulvbuff. att kunna väkta upp till 5 spelare från nattmord är väl ändå inte menlöst eller nerfat?

att vi inte får rösta fritt är ju begränsande även för ulvarna, ser inte att det skulle vara en ulvbuff. att kunna väkta upp till 5 spelare från nattmord är väl ändå inte menlöst eller nerfat?
Den är ju extremt nerfad i den form att den utlyses öppet i tråden här INNAN rundan stänger och innan nattmord...och Den skyddar väl bara mot utrösttning. inte nattmord.... Så Ulvarna KAN mörda med familjeskydd ändå

Nu tycker jag vi kan rösta fritt. Går ju alltid att ändra sig senare så vi ska nog inte känns någon panik idag gällande det.

Sen är det ju lite fegt att rösta så då det är ett slag i luften. Om jag röstar på Brynolf är det mycket passivit då den inte har någon faktisk bäring och ej är ett riktigt hot.

Det är väl klart att inskränkningar i röstsystemet är en bynerf och en ulvboost? Hur skulle man kunna se det på åt annat sätt?

Röstning är bybornas verktyg. Nattmord är ulvarnas.

Den är ju extremt nerfad i den form att den utlyses öppet i tråden här INNAN rundan stänger och innan nattmord...och Den skyddar väl bara mot utrösttning. inte nattmord.... Så Ulvarna KAN mörda med familjeskydd ändå

Familjeskydd och familjeväktare är två olika saker!

men va fan - det är ju skillnad på familjeväktande och familjeskydd! Det är ju precis det här misstageet du gör som Vimsan och Hägern härjat med varandra om i 423 inlägg!

Mja. Familjeväktaren är stark, men båda siarrollerna är ju rejält nerfade i jämförelse med en vanlig siare.

Är de verkligen så nerfade? Du får välja på färre spelare, visst, men allt annat är ju sig likt.

Jag hade hellre tagit de två siare vi har nu än en vaniljsiare och en bybo utan förmåga.

Mja. Familjeväktaren är stark, men båda siarrollerna är ju rejält nerfade i jämförelse med en vanlig siare.

Håller inte med. Personligen är jag av åsikten och tron att siande i mångt och mycket är slump. Det finns gott om kandidater för att våra siare ska hinna med minst, två kanske tre sianden innan kandidater är slut. Väldigt bra med två siare.

Sen riskerar det att bli stökigt när/om ulvarna börjar outa siare.

Back