Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Det här känns som rage bait.
Sorry om jag gick loss lite väl mycket där, men jag tycker inte att det är konstruktivt att sätta upp ett parallellt pseudo-spel för att komma runt det här spelets mekanik.

Ja, det är surt att vi inte kan rösta på vem som helst, men vi kan i stället faktiskt konkret spela så att de som kan rösta och som är viktiga, får ett så bra underlag för sina röster som möjligt.

Att vara skeptisk mot sådana här ”leksaker” som ”artificiell deadline” tex, är inte att vara ulvig, även om ni väldigt gärna vill leka med er leksak.

Nu ska jag helt konkret visa vad jag menar: @Hägerstrand levererar en honungsfälla med sin ”feltolkning” av reglerna. Men varför? Vad ska det ge? Jag gissar att han på så sätt ska få tag i någon han därefter kan anklaga med en logisk bakgrund.

Det är följande jag tänker på:

Familjeskyddet skyddar bara från från utröstning, men ett överhuvud som använder det vet inte mer än någon annan såvida överhuvudet inte är ulv, så om det används måste man ändå rösta ut den nästa runda ändå?

Som sedan följs upp av:

Det skyddar mot nattmord också, bortse från den grejen

Eller @Hägerstrand har jag fel? Vad hände där i början?

Så Vimes och Basse har ungefär samma läsning av mig men landar i olika färggradering.
Den här typen av spel som landar i matematiska ekvationer i hur byn ska agera eller hur en powerroll ska agera är verkligen inte min grej, därav mitt passiva/försiktiga spel - skulle ju kunna dra en klassisk jag-är-trög-för-jag-är-Basse-yolo bara för att skriva inlägg.
Både Basse och Vimes har för övrigt varit nogranna med att påpeka var jag kommer ifrån och var jag bor - ni kanske borde enats i ulvchatten om vilket av dessa ni skulle använda.

Strattens läsning av Impe känns galet uppåt väggarna, jag har Impe som grönast på bananen följt av Brynolf och Anthrox.

Märker att @fjodorsenuba kör sitt klassiska alibipostande i R1 som mest är hörru-kom-in-i-spel-poster. Det här är dock grönfjoddes spel så inget särskilt rödande i det.

Vimes gick igång och vevade från start tycker nog han taggat ner lite - varför då?

Hägern, fasiken det här är svårt, Hägern är liksom lite inom färgblindspektrat varken grön eller röd - alltid grå.

MrJ, Morsan, Sidd och Octa - för lite spel för att bedöma.

Uttern kvar då, eller har jag missat nån?
Lurar alltid med sitt jag-är-snäll-och-vill-bara-att-alla-ska-ha-roligt. Utan parranojjaglajjorna på så nog ganska grön.

Det här är sant, alla rolloutanden ger ju en väldigt skarp signal mot vart väktaren befinner sig (som nog odiskutabelt är vår starkaste powerroll). Samtidigt kan vi ju inte hålla på infon hur länge som helst heller, för då gör den ju kanske till slut ingen nytta.
Jag tänkte att det är mest värt att syskonsiaren snajpoutar i R1 för att helt eliminera möjligheten att informationen blir tainted, men det kanske är mer värt att syskonsiaren outar direkt i R2, som Häger föreslog, för att undvika diverse shenaningans som kan ske ifall syskonsiaren inte har tillräckligt is i magen för att pricka exakt sista sekunden på rundan och ulvarna då hinner rikta om sig.

För min del spelar det nog kvittar när syskonsiaren outar, så kan hen själv känna vad som känns bäst. Men jag tror nog att det iaf är premierat att SS outar lagom tidigt, innan effekten av sieriet försvinner med att familjen krympt bort.
Nu när vi pratar Syskonsiare, jag uppfattar det som att det finns EN sådan i spel. Denne kan BARA sia i sin egen familj?

Väldigt nerfat för byn och med lite otur kan det resutera i noll voffar, även om SS hinner sia alla i sin familj, då voffarna är slumpade i familjer.
Sysp är elak mot byn :P

Strattens läsning av Impe känns galet uppåt väggarna, jag har Impe som grönast på bananen följt av Brynolf och Anthrox.
Som sagt...min läsning av Impe grundar sig på min missatanke mot Vimes..... Impe är med på guilt by association....att Vimes som (misstänkt) voffe grönar Impe för att skydda honom....när Hägern ska rödas på "samma boliner"

Anthrox: löjlig detalj men ändå, varför så sen in i spel? Känns som att han trippar på tå.
Mina söner går på folkhögskola ute i skogen utanför Vetlanda och kommer inte hem på helgen, så jag behöver skjutsa hem dem innan deras skola börjar. Och som ulv är det skitdåligt att missa spelstarten, för det är då det finns mest utrymme att så idiotiska frön i paranoida bybor (utöver att jag automatiskt får misstankar ifall jag inte är superaktiv, som sagt).
Jag trippar inte på tå någonstans, men ser heller ingen anledning att vara onödigt konfrontativ så här tidigt i spelet när ingen har gjort något direkt skumt.

Men jag tycker nog allt att hela din post här är rage bait, inte bara listan utan även det känslosamma motståndet mot AD (som ärligt talat är lite konstlat, ingenstans är det någon brädspels-IQ-grej att runda byns kedjor gällande rösthantering och det är heller inte direkt så att folk håller dig som ulvig för att du har en åsikt. Snarare i så fall för att du motargumenterar på sätt som mest bidrar till brus och håller uppe diskussioner som inte behövs).

Röst: @Basenanji

Jag ser stora likheter. Ni gjorde båda ett misstag/feltolkning som inte matchar era vanliga noggranheter och skarpsinne.

Jag gjorde definitivt ett misstag, tyvärr är jag inte skapsinnigare än att det blir så ibland.

Jag är inte så säker på att @Hägerstrand känner sig lika
Det här är sant, alla rolloutanden ger ju en väldigt skarp signal mot vart väktaren befinner sig (som nog odiskutabelt är vår starkaste powerroll). Samtidigt kan vi ju inte hålla på infon hur länge som helst heller, för då gör den ju kanske till slut ingen nytta.
Jag tänkte att det är mest värt att syskonsiaren snajpoutar i R1 för att helt eliminera möjligheten att informationen blir tainted, men det kanske är mer värt att syskonsiaren outar direkt i R2, som Häger föreslog, för att undvika diverse shenaningans som kan ske ifall syskonsiaren inte har tillräckligt is i magen för att pricka exakt sista sekunden på rundan och ulvarna då hinner rikta om sig.

För min del spelar det nog kvittar när syskonsiaren outar, så kan hen själv känna vad som känns bäst. Men jag tror nog att det iaf är premierat att SS outar lagom tidigt, innan effekten av sieriet försvinner med att familjen krympt bort.

Om ss inte har nåt rött siande, är det då nånsin värt att ss outar med tanke på hur det hjälper ulvarna att hitta väktaren?

Tveksamt tror jag.

Som sagt...min läsning av Impe grundar sig på min missatanke mot Vimes..... Impe är med på guilt by association....att Vimes som (misstänkt) voffe grönar Impe för att skydda honom....när Hägern ska rödas på "samma boliner"
right, det är många poster på en gång att ta sig igenom och jag kanske rotar i gammal skåpmat du redan redogjort för, får gå tillbaka för omläsning när jag sitter vid datorn.

Jag gjorde definitivt ett misstag, tyvärr är jag inte skapsinnigare än att det blir så ibland.

Jag är inte så säker på att @Hägerstrand känner sig lika

Om ss inte har nåt rött siande, är det då nånsin värt att ss outar med tanke på hur det hjälper ulvarna att hitta väktaren?

Tveksamt tror jag.
Som sagt...jag misstänker inte dig FÖR ATT du gjorde misstaget....jag misstänker vimes som olikfärgar er på samma grad av misstag.....du blir misstänkt som "kanske försöker räddas av ulvpolaren som grönar dig", inte nädvändningsvis det du gjort själv..... så tillsvidare ligger min röst på vimes....men där FÅR jag inte ha den sen

Eller @Hägerstrand har jag fel? Vad hände där i början?
Jag förklarade det i post #11, på samma sida, medans du fortfarande höll på att sleva upp dina frukostflingor i saxomafontratten (😘) . Jag blandade ihop familjeväkteri och familjeskydd när jag försökte dubbelkolla i reglerna. Jag tycker inte det är svinkonstigt att man blandar ihop de termerna.

Att det skulle vara en honungsfälla är fånigt. Jag benade i reglerna för min egen skull under första speltimmen och beskrev hur jag tänkte medans jag gjorde det.

Att vara skeptisk mot sådana här ”leksaker” som ”artificiell deadline” tex, är inte att vara ulvig, även om ni väldigt gärna vill leka med er leksak.
Det här är en ganska långdragen ramsa nu, men jag och flera övriga tycker alltså att den här grejen där man inte kan rösta på en tredjedel av spelarna är "leksaken" som vi är skeptiska mot. Vi har en ganska enkel lösning för att bli av med den leksaken. Du tycker att det är viktigt att vi har den leksaken kvar i spel.

Mina söner går på folkhögskola ute i skogen utanför Vetlanda och kommer inte hem på helgen, så jag behöver skjutsa hem dem innan deras skola börjar. Och som ulv är det skitdåligt att missa spelstarten, för det är då det finns mest utrymme att så idiotiska frön i paranoida bybor (utöver att jag automatiskt får misstankar ifall jag inte är superaktiv, som sagt).
Jag trippar inte på tå någonstans, men ser heller ingen anledning att vara onödigt konfrontativ så här tidigt i spelet när ingen har gjort något direkt skumt.

Men jag tycker nog allt att hela din post här är rage bait, inte bara listan utan även det känslosamma motståndet mot AD (som ärligt talat är lite konstlat, ingenstans är det någon brädspels-IQ-grej att runda byns kedjor gällande rösthantering och det är heller inte direkt så att folk håller dig som ulvig för att du har en åsikt. Snarare i så fall för att du motargumenterar på sätt som mest bidrar till brus och håller uppe diskussioner som inte behövs).

Röst: @Basenanji
Att misstänka dig för att du är sen in i spel är ju bara trams och det skulle jag kunna rösta på Basse för, däremot förstår jag inte riktigt att hans motstånd mot AD skulle vara så rödande. Jag tror inte AD kommer funka mer än kanske i R1 och jag ska också erkänna att min reaktion när det ska räknas på vad som är optimalt spel för byn för att vinna lätt kan bli att jag är negativ utan att riktigt förstå.
Att Basse skriver att han vill spela VJVS är väl inte
Åskknall

Som sagt...jag misstänker inte dig FÖR ATT du gjorde misstaget....jag misstänker vimes som olikfärgar er på samma grad av misstag.....du blir misstänkt som "kanske försöker räddas av ulvpolaren som grönar dig", inte nädvändningsvis det du gjort själv..... så tillsvidare ligger min röst på vimes....men där FÅR jag inte ha den sen

Ok, @Vimes får förstås försvara sig själv. Då har du ju tydliggjort att det rödande du har på mig är att Vimes (som du hålller som misstänkt) grönat mig på ett, som du tycker, konstigt sätt.

Poängem med AD är ju att du får rösta precis hur du vill, inklusive på familjemedlemmar. Så det där med vem du officiellt får rösta på behöver du inte bekymra dig så mycket om.

Förtydligande- när jag skrev att jag är negativ till flashiga planer är det alltså för att jag inte fattar/orkar sätta mig in.

Därför argumenterar jag FÖR AD och FÖR att bränna av allt familjeskydd innan det kan användas av ulvarna.

Du argumenterar MOT båda dessa saker. Du ger inga riktigt bra skäl utan sådant som att det är töntigt att spela på det sättet osv.
Okej, jag ska ge mig nu, börjar bli alldeles för fastlåst vid det här. Men en sista post vill jag skriva.

Här framstår jag som en negstiv gnällputte som är MOT saker. Det är inte helt sant.

1) Okejrå, ni hade rätt om fsmiljedkyddet och nu görstr jag hur ni tänker. För all del, bränn av det där så är vi av me’t.

2) Jag är FÖR att vi gräver och analyserar. Jag är FÖR att vi tvingas ge så mycket av våra tankar om spelet som möjligt, så de som kan rösta vet var de har oss. Med AD blir jag orolig att ulvarna kan gömma sig bakom sådant man aldrig kan ställas till svars för.

Jag är rädd för att AD (eller annat meta-spel) blir till ett gömställe för ulvar.

Jag vill hellre tvinga ut de på banan.

För övrigt: @Anthrox vad tycker du om @hägerstrands inledning? Ser jag i syne?

Ok, @Vimes får förstås försvara sig själv. Då har du ju tydliggjort att det rödande du har på mig är att Vimes (som du hålller som misstänkt) grönat mig på ett, som du tycker, konstigt sätt.

Poängem med AD är ju att du får rösta precis hur du vill, inklusive på familjemedlemmar. Så det där med vem du officiellt får rösta på behöver du inte bekymra dig så mycket om.
Jepp- så just nu ligger min röst på vimes :)

Jag tycker det beror på vilken familj ss är i, hur stor den är och om man siat rött eller grönt. Så tror inte vi ska centralstyra det här redan nu.

Att misstänka dig för att du är sen in i spel är ju bara trams och det skulle jag kunna rösta på Basse för, däremot förstår jag inte riktigt att hans motstånd mot AD skulle vara så rödande. Jag tror inte AD kommer funka mer än kanske i R1 och jag ska också erkänna att min reaktion när det ska räknas på vad som är optimalt spel för byn för att vinna lätt kan bli att jag är negativ utan att riktigt förstå.
Att Basse skriver att han vill spela VJVS är väl inte
Åskknall
Motstånd mot AD i ett vakuum tycker jag inte är rödande (Vimes är ju också mot det, men tycker han spelar grönt). Men jag har däremot mer emot Basses sätt att haka sig fast vid diskussionen så det bildas en massa brus som kommer göra det jobbigare för mig att läsa tillbaka den här rundan senare i spelet, och jag tycker inte direkt att det Basse skriver är genuint för byn. Vi kan liksom inte spela VJVS om vi har ulvar i en familj som aldrig röstar på varandra "för att de inte får/kan", det blir liksom omöjligt att tolka signaler då. Så att vara motståndare till lösningen som tar bort det är ju liksom i sig en sak, men att sen också haka fast vid det, missförstå det i varje post, dra upp det flera gånger, bli känslomässig över det osv är i mina ögon ganska standard ulvspel.

Jag är inte säker på att artificiell deadline är så ballt. Helst vill jag spela så rakt som möjligt som bybo. Förutsättningarna för mig är att jag inte kan rösta på Isaac, Sidd och Stradh. Vill jag se någon av dem utröstade tänker jag argumentera för att andra ska rösta på dem. Håller vi på och konstrar med påhittade regler (som artificiella deadlines) och liknande lägger vi ett lager av osanning över diskussionen vi för här. Röstar jag på Sidd är det en lögnaktig röst, eftersom den inte betyder något. Jag vill hellre se att vi alla försöker spela utifrån de förutsättningar vi har. Det är klart att vi kan komma i ett läge där alla kvarvarande ulvar ingår i min (eller någon annan bybos familj) och då är det förstås rätt att lägga ner sin röst. Men tills vidare föredrar jag att vi helt öppet spelar det här spelet med den mekanik vi har att förhålla oss till.
Kan också påpeka här att det här argumentet inte håller fullt ut. Vi kan inte spela VJVS utan att folk även röstar på sina familjemedlemmar. När vi är i R4 och ska läsa tillbaka signaler från de första rundorna är det ju helt hopplöst att se standpoints från folk "som argumenterar för att någon ska röstas ut", eftersom de åsikterna inte syns i röstverktyget och det nog bara är jag som är idiotisk nog att läsa R1 från start till slut femton gånger i rad. Vi måste ju liksom försöka göra det enkelt för oss själva också att se signaler och hur de förändras och har diskrepanser i senare rundor.

Och att kalla det "osanning" är i sig en osanning. Om vi har AD och jag lägger en röst på BM för att jag tycker hon är ulvig (trots att jag inte får) och det i övrigt står 5-5 mellan BM och Vimes så är ju min röst direkt avgörande för att BM röstas ut med AD, trots att jag inte får rösta på BM "egentligen". Hur är det då en "lögnaktig" röst?

Att vilja spela efter "de förutsättningar vi har" när vi i byn är bakbundna helt i onödan känns som en extremt ulvig standpoint att hålla sig till. Varför ska inte byn spela på bästa sätt istället?

Vi har en ganska enkel lösning för att bli av med den leksaken. Du tycker att det är viktigt att vi har den leksaken kvar i spel.
Nja, nu stoppar du ord i min mun. Jag menar att med VJVS så kan vi se vem som är bästa kandidaten för utröstning. Exakt vem som sedan röstar på den kandidaten är väl inte då viktigt?

(Det löjliga med det här debaclet är att vi egentligen vill samma sak, men att ni vill se någon sorts artificiell struktur för speket medan jag bara vill spela på)

Det jag kan tänka mig händer är följande:

Fyra vardera av grisar, gullungar och strutsryttare är i spel. De har en artificiell valvaka där Gullunge 2 får sex röster, Gris nr 4 får tre röster och Strutsryttare nr 1 får tre röster.

Alltså ska Gullunge 2 röstas ut. Men se det passar ju ulvkeftarna alldeles utmärkt, som är gullungar de med. Nu får de en oskyldig gullunge utröstad, riskerar inte heller att röstas ut själva, slipper stå med skammens rodnad på sina kinder och strålkastarljuset har hamnat precis där ulvkeftarna vill att det ska hamna.

Framförallt har pratet om att de andra gullungarna kunnat undvikas genom att alla lojalt ställt upp i den artificiella valvakan!

Mot den bakgrunden väljer jag hellre stt friforma med VJVS som ideal.

Framförallt har pratet om att de andra gullungarna kunnat undvikas genom att alla lojalt ställt upp i den artificiella valvakan!

Jag förstår inte alls hur du menar.

På vilket sätt skulle prat begränsas av en artificiell deadline?

Back