Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Sysp

SL - Ulvgårdens gästabud
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,843
Ulvgårdens gästabud

Ett ödesmättat varulvsspel om blod, familj och fantasykitsch

Det är den tiden på året igen. Dimman ligger tjock över myrarna runt Ulvgården, de svarta korparna kretsar över taken, och någon har visst redan börjat spela en sorgsen melodi på en lätt ostämd luta trots att ingen har dött än.

De tre stora familjerna – Gyllenbjörn, Svintryne och Falkenknös – har samlats till gästabud på den åldriga Ulvgården.

Som alltid ska man tala om ära, förbund och gamla löften som ingen längre minns men alla påstår sig hedra.

Som alltid ska någon kasta en bägare i vrede.

Som alltid ska någon utbrista “Detta var förutbestämt.”

Men denna gång är allt inte som förr.

För bland dem som sätter sig till bords finns bastarderna – de oäkta barnen till den förbannade ätten Ulvkäft, en släkt som en gång styrde landet med järnhand och blodad tand.

Ulvkäfts linje krossades, deras sigill brändes, deras namn ströks ur sångerna.

Men blodet… blodet dog inte ut. Och i år har det vaknat.

Nu rör det sig igen – det gamla ulvablodet – i ådrorna på några av ättlingarna i de andra familjerna.

De vet det kanske inte ännu själva, men varje natt växer hungern, de vädrar lukter de inte tidigare känt, känner raseriet som inte går att kväva, börjar förnimma sina sanna bröder och systrar även över familjegränserna.

De tre familjerna låtsas som att allt är som vanligt.

Gyllenbjörn håller hov och citerar gamla hjältesånger och dricker, som de dricker.

Svintryne mumlar om rättvisa och vedergällning, oklart mot vem och varför.

Falkenknösarna ser ut över den mörka horisonten och säger saker som “Det börjar igen.” För det är ju i princip alltid sant, om man är tillräckligt vag.

Alla vet att de lever i en saga.
Alla vet att några bland dem är märkta av blodet även om det är obehagligt att erkänna. För det måste ju innebära att deras förfäder var… nä, huga.
Frågan är bara: Vem vinner och vem försvinner? Och kan du lita på din familj?
Det är dags för… Ulvgårdens gästabud! åskknall

Regler:
Fraktioner och vinst
§0: Spelet består av två fraktioner: Bybor (trogna familjemedlemmar) och Ulvar (bastarder med Ulvkäft-blod i sina ådror som gömmer sig bland familjerna).
$0a: Byborna vinner när alla ulvarna är utröstade.
$0b: Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna.

Kommunikation
§1: Bybor får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.
§1a: Ulvarna känner till varandra och får prata med varandra utanför spelet, även efter att de röstats ut.
§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.
§1c: Det är otillåtet att posta bilder som föreställer roll-PM, eller som föreställer din inbox på WRNU. Det är också otillåtet att att prata om tid för utskick av roll-PM eller annat liknande svammel. Spela spelet istället, lägg inte tid på detta.
§1d: Om någon av ulvarna vill ge upp sker det genom PM till SL. Spelet fortgår tills SL skrivit ut i speltråden att spelet avbrutits.

Familjer, familjeöverhuvud och familjeskydd
§2 Vid spelstart lottas spelarna in i tre familjer: Gyllenbjörn, Svintryne och Falkenknös. Vem som tillhör vilken familj är öppen information.
§2.1 Vid lottningen fördelas spelarna jämnt mellan familjerna. Om detta inte är möjligt lottas vilken eller vilka familjer som får fler medlemmar än de andra.
§2.2 Efter lottningen av familjer lottas en spelare i varje familj till Familjeöverhuvud. Vem som är familjeöverhuvud i varje familj är öppen information.
§2.3 Om ett familjeöverhuvud mördas eller blir utröstat lottas ett nytt samma natt bland de kvarvarande familjemedlemmarna.
§2.4 Familjeöverhuvudet kan alltså vara ulv, både vid spelstart eller när ett nytt lottats efter eliminering.

§2.5 Familjeöverhuvudet kan en gång per spel och familj deklarera Familjeskydd. Familjeskydd innebär att ingen spelare från den familjen kan röstas ut den rundan, dock kan de bli nattmördade.
§2.6 Familjeskydd deklareras genom att senast en timme innan rundans sluttid skriva följande i fetstil i den öppna tråden för rundan:

Familjeskydd: familjenamn

Exempel:
Familjeskydd: Svintryne

§2.6 Endast en familj kan deklarera familjeskydd varje runda. Om flera familjer försöker deklarera familjeskydd gäller det som deklarerades först så länge det följer formateringen ovan (SL kommer tillåta viss felstavning och stilbrott, men inte in absurdum). Övriga försök ignoreras och räknas inte som att familjen har förbrukat sitt familjeskydd. Detsamma gäller ifall ett familjeöverhuvud vars familj redan förbrukat sitt skydd försöker deklarera familjeskydd, detta ignoreras.
§2.7 Familjeskyddet kan användas en gång per familj och spel, och förnyas alltså inte ifall ett nytt familjeöverhuvud tillsätts.

Dolda roller för bybor
§3 En bybo per familj har en dold roll i spelet.

§3.1 Överhuvudsiare
Kan varje natt undersöka ett familjeöverhuvud i valfri familj (även sin egen).
Får veta om överhuvudet är ulv eller inte ulv.

§3.2 Familjeväktare
Kan varje natt skydda en hel familj från nattmord. Ingen medlem i den familjen kan nattmördas den natten.
Familjeväktaren får inte skydda samma familj två nätter i rad.
Familjeväktaren får inte veta om skyddet träffade rätt.

§3.3 Syskonsiare
Kan varje natt undersöka en annan medlem i sin egen familj.
Får veta om personen är ulv eller inte ulv.

§3.4 Varje familj har exakt en dold roll och varje roll förekommer bara en gång.
§3.5 Rollerna lottas ut till familjerna och lottas därefter mellan samtliga bybor i familjen, inklusive familjeöverhuvudet. Detta innebär att de dolda rollerna aldrig kan innehas av en ulv men att familjeöverhuvudet kan ha en dold roll om denne är bybo.
§3.6 Spelarna med de dolda rollerna deklarerar sin förmåga i PM till SL innan varje rundas slut.
§3.7 Dolda roller avslöjas inte vid utröstning eller nattmord.

Röstning
§4: En spelare kommer röstas ut varje runda. Ifall inga giltiga röster ligger vid rundans avslut lottas en spelare som röstas ut bland de som inte är familjeskyddade.
§4.1 Du får inte rösta på en spelare i din egen familj, inte ens dig själv. Röster på medlemmar i den egna familjen stryks när SL räknar rösterna i slutet av rundan.
§4.2 Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.
§4.3 Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:

Röst: @Sysp

§4.4 Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.
§4.5 När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Detta gäller alla, ulvar som bybor.
§4.6 Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel. Om familjeskydd har deklarerats röstas den spelare ut som fått flest röster på sig och inte är medlem av den skyddade familjen.
§4.7 Om det är oavgjort är äldsta röst utslagsgivande.
§4.8 Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda, dock ej annan info såsom dold roll.

Natten
§5: Varje runda avslutas vid utsatt sluttid, efter sluttiden får ingen utom SL skriva i tråden. Därefter sker följande i ordning:
Spelaren med flest röster som inte är familjeskyddad röstas ut.
Familjeväktarens skydd aktiveras om denne fortfarande är i spel.
Nattmordet sker om ulvarna har skickat in ett mord på valfri spelare innan rundans slut och den spelaren inte är i familjen som familjeväktaren väktat.
Siarna får sitt resultat om de fortfarande är i spel.
Om ett familjeöverhuvud röstats ut eller nattmördats lottas ett nytt bland kvarvarande spelare i den familjen.
Om inte någon av fraktionerna vunnit startar nästa runda.

Roll-PM
§6 Alla bybor har fått ett PM där det står:
“Du är bybo. Du tillhör familjen x (öppen information som delas av spelledaren i startinlägget). Du får inte rösta på spelare i din familj, inte ens dig själv.”

§6.1 Familjeöverhuvuden har följande tillägg i sitt roll-PM:
“Du är familjens Familjeöverhuvud (öppen information som delas av spelledaren i startinlägget). Du kan å din familjs vägnar i den öppna tråden för rundan deklarera Familjeskydd (ingen kan röstas ut från vår familj) en gång per spel. Observera att detta förbrukar din familjs familjeskydd för hela spelet. Exakta regler finner du i startinlägget.”

§6.2 Byborna med dolda roller har följande tillägg i sitt roll-PM:
“Du har tilldelats den dolda rollen Överhuvudsiare/Familjeväktare/Syskonsiare. Du kan använda din förmåga varje runda genom att meddela SL detta här i chatten med ditt Roll-PM. Exakta regler finner du i startinlägget.”

§6.3 Ulvarna har meddelats i ulvchatten att de är ulvar, vilka de andra ulvarna är, vilka familjer de tillhör samt om någon av dem är familjeöverhuvud.

Det är en hel del regler så jag rekommenderar att ni läser igenom dem, men de viktigaste punkterna:
  • Du kan inte rösta på en spelare i din egen familj, inte ens dig själv.
  • Det finns tre dolda roller bland byborna: Överhuvudsiare, Familjeväktare och Syskonsiare. Det finns exakt en roll per familj och det är inte en ulv som har den.
  • Det är fyra ulvar i spel.
  • Ulvarna är helt slumpade mellan spelarna så det kan finnas familjer med flera ulvar och familjer helt utan ulvar.
  • Familjeöverhuvud kan deklarera Familjeskydd en gång per spel för sin familj. Då kan ingen spelare ur den familjen röstas ut den rundan.
  • Om familjeöverhuvudet dör eller bli utröstat lottar jag ett nytt inom familjen.
  • Familjeöverhuvudet kan vara ulv eller bybo. Om den är bybo så kan den vara den bybo som har familjens dolda förmåga.
  • De vanliga vinstvillkoren gäller: byn vinner när ulvarna är ute och ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Detta påverkas inte av familjerna.

Spelarna och deras familjer

Gyllenbjörn

@Sömniga Isaac - Familjeöverhuvud
@Sidd
@StradhLestat
@Vimes

Svintryne
@Big Mama - Familjeöverhuvud
@BiobunkerVII
@Mr.J
@Anthrox
@Impetigo

Falkenknös
@Brynolf - Familjeöverhuvud
@Hägerstrand
@fjodorsenuba
@Octagonal
@Basenanji

OBS! Rundan startar måndag 20:e oktober kl 08:00. Skriv inget i tråden innan dess. Om ni har frågor om regler eller annat innan dess så ta dem i PM till mig. R1 slutar tisdag kl 21:00.

Länk till röstverktyget: https://werewolf.florin.nu/86276/
 
Last edited:
PSA:

Det är inte en del av reglerna eller något jag kommer att moderera, men i och med att det är ett rätt ovanligt upplägg med familjerna och många spelare så hade det underlättat för alla om ni bytte er titel på WRNU till ert familjenamn och om ni är familjeöverhuvud under tiden spelet pågår så slipper ni referera tillbaka till listan i startinlägget hela tiden för att avgöra vilken familj den som skriver tillhör.
 
Tjoflöjt, tjofräs och tjofaderittan tango! Skriver lite på pendlingen, har snormycket på jobbet kommande två veckor.

Familjemekaniken är mest en red herring och en ulvbuff va? Vi vinner inte som familj, så bybor kan bli hindrade från att rösta ärligt och ulvar kan ibland få en chans att gömma sig från att ta ställning. Familjeskyddet skyddar bara från från utröstning, men ett överhuvud som använder det vet inte mer än någon annan såvida överhuvudet inte är ulv, så om det används måste man ändå rösta ut den nästa runda ändå?

Impetigo skrev att han kunde spela mer än vanligt på måndagar va? Kom in i matchen Impe ♥️ 😘

Röst: @Impetigo
 
Godmorgon!

Vill börja med att utropa att jag är så glad över mina familjemedlemmar, Svintryne forever! Att jag är familjeöverhuvud känns helt naturligt, det hör man ju på mitt namn.

Jag börjar jobba nu och det kommer inte funka att spela. Tisdag och onsdag kväll är jag upptagen. Men ikväll så ska jag köra. Ser fram emot att läsa alla er klokskaper och kanske komma med med något slirigt själv.

Önskar er en fin dag och jaga ulvar! :love:
 
O jäh!

Blandat morgonfnul...

Överhuvudsiaren börjar med sitt eget överhuvud. Säg inget om resultatet är grönt. Vi kan lista ut i efterhand i vilken familj denna siare finns, även om han blir mördad. Och i så fall vet vi att det överhuvet är bybo.

Syskonsiaren skulle kunna sia sitt eget överhuvud till att börja med. Nackdelen med detta är förstås att ulvarna då lätt kan pricka en grönsiad genom att sikta in sig på överhuven, om vi fokuserar så uppenbart på att sia överhuven. Så jag är lite osäker här.

Väktaren väktar väl på som vanligt, efter egen skalle.

Familjeskydd är en intressant mekanik. Jag är osäker på när det skulle vara motiverat att använda. Överhuvet i fråga sätter sig ju då emot byns vilja, vilket i de flesta fall är sus. Men kan kanske komma till pass senare i spel. Att överhuvet bränner familjeskyddet för att rädda sig själv från galgen är inte ok. Visst är det bra att man räddar kvar en bybo i spel, men byn blir ju inte klokare på vilken fraktion du har bara för att du räddar dig själv. Och egentligen är det ännu mer sus att rädda en annan familjemedlem. Överhuvet kan ju inte veta vilken fraktion folk har. Om inte både han och den som står under galgen är ulvar förstås.

Nej, jag kommer mest på ulviga sätt att använda familjeskyddet. Nån smarting som har andra tankar här?
 
Godmorgon alla sköna Svintrynen, Falkentöntar och ni andra tjommar.

Lurigt med lite annan mekanik, familjerna är väl inte bara en red herring @Hägerstrand
 
Tjocka fingrar och dessutom lite väl trigger happy!

Min fortsättning på frågan till Hägern var att med tanke på familjeskydd och hur siandet funkar spelar familjen stor roll.
Men du kanske skrev det i samma anda som att man vinner inte som familj? @Hägerstrand

I så fall är jag helt med - vi vinner som bybo inte som Svintrynen eller Falkentöntar osv.

För övrigt väldigt tyst från Basse, det skaver låt oss rösta ut karl

Röst: @Basenanji
 
Min fortsättning på frågan till Hägern var att med tanke på familjeskydd och hur siandet funkar spelar familjen stor roll.
Men du kanske skrev det i samma anda som att man vinner inte som familj? @Hägerstrand
Familjeskydd är en intressant mekanik. Jag är osäker på när det skulle vara motiverat att använda. Överhuvet i fråga sätter sig ju då emot byns vilja, vilket i de flesta fall är sus. Men kan kanske komma till pass senare i spel. Att överhuvet bränner familjeskyddet för att rädda sig själv från galgen är inte ok. Visst är det bra att man räddar kvar en bybo i spel, men byn blir ju inte klokare på vilken fraktion du har bara för att du räddar dig själv. Och egentligen är det ännu mer sus att rädda en annan familjemedlem. Överhuvet kan ju inte veta vilken fraktion folk har. Om inte både han och den som står under galgen är ulvar förstås.

Äh, jag blandar ihop familjeskydd och familjeväkteri. Först gjorde jag den korrekta läsningen, sen rättade jag mig själv efter att jag läste det som står här under, men det handlar INTE om det som överhuvudet gör. Då är jag tillbaka på att det inte finns något byboigt sätt för överhuvudet att använda sin förmåga (coola moves och excentriskt beteende kommer dock alltid vara coolt)
Nattmordet sker om ulvarna har skickat in ett mord på valfri spelare innan rundans slut och den spelaren inte är i familjen som familjeväktaren väktat.
 
familjerna är väl inte bara en red herring @Hägerstrand
Vid första anblick ser ju spelet ut som ett spel där man vill ta hand om sin familj, men familjemekaniken gör det tvärtom svårare att hantera ulvar i den egna familjen. Det var det jag menade med red herring, men red herring kanske inte ens är rätt uttryck för det.

Eventuellt borde man spela det här spelet med artificiell deadline för att komma runt familjegrejen helt och hållet. Dvs att man får rösta fritt fram till en timme innan deadline, och sen röstar de som kan rösta ut förstahandsvalet ut hen.
 
God morgon kära familjer. Nu börjar det igen.
Klart all fluff är till för att distrahera oss från det viktiga VJVS. Eller vad säger du @Basenanji?

@Brynolf håller med familjeväktande är sjukt sus om inte alla är informerade men samtidigt ett powermove som kan sätta ulvarna ur spel om det används korrekt. Optimalt tillfälle får väl överhuvudena bestämma.

PS. Nån idiot har lagt reglerna under en spoiler tagg igen ;) DS

PSS. Gör som sysp säger och ändra era forumtitel DSS.
 
O jäh!

Blandat morgonfnul...

Överhuvudsiaren börjar med sitt eget överhuvud. Säg inget om resultatet är grönt. Vi kan lista ut i efterhand i vilken familj denna siare finns, även om han blir mördad. Och i så fall vet vi att det överhuvet är bybo.

Syskonsiaren skulle kunna sia sitt eget överhuvud till att börja med. Nackdelen med detta är förstås att ulvarna då lätt kan pricka en grönsiad genom att sikta in sig på överhuven, om vi fokuserar så uppenbart på att sia överhuven. Så jag är lite osäker här.


Nej, jag kommer mest på ulviga sätt att använda familjeskyddet. Nån smarting som har andra tankar här?

Hej allihop, kul att vara i gång!

Mycket bra tänkt med överhuvudsiaren @Brynolf jag ger 100% bifall.

Jag tror att det kan ligga något i att syskonsiaren börjar med sitt överhuvud - nackdelen är att det är 1/3 att en person då blir dubbelsiad och att ulvarna får lättarr att mörda grönade, fördelen är att vi kan få information på samma sätt som för överhuvudsiaren.

Nej, förrsten, om syskonsiaren är död vet vi ju inte om den valde att dölja en sån plan eller inte (med överhuvudsiaren kan vi uthå från att hem följer planen tänker jag, den är självklart bra och okrånglig). Så jag tycker bog syskonsiaren ska sia sina rödaste syskon i turordning.

Familjeskydd är rent skräp och ulvpropaganda. Rösterna är byns verktyg, att ta vort dem gynnar oss aldrig. Jag föreslår att vi avväpnar ulvarna från familjeskydd genom att bränna skydden i r1-r3:

Antiveras i följande runda:
1. Björn
2. Svin
3 Falk

DOCK ska skyddet aktiveras först när det står klart att det inte skyddar nån som ska ut - står det mellan en björn och ett svin i slutet av r1 så är det alltså falk som ska aktiveras.

Är överhuvudena med på detta? @Brynolf @Big Mama @Sömniga Isaac ?

Jag tror vi vinner detta lätt, feta powerrroller och inte så hemskt mycket ulvboost ändå även om det är vissa inskränkningar i röstningen.

Vi ska vara myclet boggranna med att redovisa våra FAKTISKA röster (dvs om jag vill rösta ut ett anna svin måste jag skriva dwt URTYDLIGT, i den bästa av världar borde vi hålla koll på det ”äkta röstläget” också sär man bortser feån familjeinslränkningar. Jag kommer nog i te själv kunna göra det då jag spelar på telefon och inte är black hat)
 
Härligt att vara igång! Gick lite för mycket tid sedan spionchefen IMHO.

Jag ser ett spel som vi vinner med VJVS (vsnligt j-a varulvsspel).

Tröttsam röst från bunkern, men man kanske inte ska bli så förvånad att en mellanchef från Katrineholm är lite fantasilös? Eller så är det ett säkert kort att hugga på Basse som alla ”vet” är ulv. Skärp dig @BiobunkerVII 😑

Hägerns felläsning känns krystad. Till vardags klarar han av att bygga broar (!) men fattar nu inte en enkel regel. Antingen honungsfälla eller ulvmanöver för att dra igång jäkelskap.

Den här rundan vill jag ha aktivitet från alla! Inget mesande eller passivt spel, nu krävs det bra förstarundor för att kunna vinna senare.

Sydp har gett oss en mycket (äntligen!) kompetent väktare som kan väkta flera på en gång. Av solidaritet med denne kräver jag att vi är ytterst försiktiga kring vem som har specialroller. Inget snack där!

Jag vill ha in @Sidd i spel! Sidd, hur ser du att vi vinner? Vad tänker du om rollen ”Familjeöverhuvud”?
 
@Brynolf håller med familjeväktande är sjukt sus om inte alla är informerade men samtidigt ett powermove som kan sätta ulvarna ur spel om det används korrekt. Optimalt tillfälle får väl överhuvudena bestämma.
Du menar att det kunde vara ett powermove om ett grönt familjehuvud skulle skydda sig själv från utröstning?

Tveksamt. Då får vi ju bara bränna en runda till på att hönga vederbörande.

Att jiddra med rösterna tror jag är uselt för byn och potentiellt vinnande för ulvar.

Bort med skräpet! Nedrusta! Avväpna!
 
Eller? Om en ilv är familjeöverhuvud är det väl dåligt?
Mitt förslag är alltså att vi bränner familjeskydden när de inte behövs. Som sagt; om drevet går mot en björn och ett svin så är det falken som aktiverar sitt familjeskydd.

Vi vill bara bli av med skiten så snart som möjligt för familjeskydd har noll värde för byn men potentiellt massivt värde för ulvar.
 
Back
Top