Varulv Ulvgårdens gästabud - R1

Men skämt åsido, jag har funderat på det här med att vi inte få lämna en familj utrotad. Går det att styra på ett sätt som inte påverkar spelet alldeles för mycket? Som exv att vi fokuserar på en familj i taget eller så?
Tänker att det dels tvingar ulvarna att skicka signaler de inte vill, dels förhindrar det att ulvarna lyckas plocka bort en hel familj osv. Till kostnad för att vi kanske får lite svårare att dreva vissa spelare vissa rundor.
jag är nog trög, men lika bra att ställa frågan.
Vad menar du med att ulvar måste skicka signaler de inte vill?

Det är ju därför skyddet ska användas av en familj som inte blir drevad, i slutet av rundan så det inte spelar någon roll utan bara försvinner.

Ok nu fattar jag. Om Falkenknösarna är superulviga, men Brynolf är en go’ gris så är det bra att han använder familjeskyddet redan nu för då kan inte Falkenknös-ulvarna använda det i R4 när byn vill rösta ut ulv-Basse och Brynolf är nattmördad och en sabla ULV har blivit familjeöverhuvud?!

Och även om Brynolf är en ulvjäkel så gör det inget, för drevet i R1 ligger någon annanstans så hans skydd av ulvarna i Falkenknösarna är bortslösat?!

Äh, jag fattar hur ni tänker men går inte igång på den där ”Avväpna-planen” lika hårt som ni andra. Bl a för att jag inte alls vågar lita på att familjeöverhuvudena är bybor, men också för att det känns som att det är lite för många ”om x så blir y z och då gäller att x2 kan vara B förutsatt att YY är…”

Jag tänker köra på VJVS, det blir mitt bästa sätt att bidra till byn.

Förövrigt anser jag att gyllenbjörnarna bör lämnas ifred, iaf minst en runda (och för att de är trevliga prickar på festen), vi vill ju inte råka utrota ern familj för tidigt....vilket ytterliggare stärker min känsla om att det är ngt fishy med Ipmed jagt på Isac här...
Ocxh Skål på er igen!
Rättvisa kommer skipas…förr eller senare!
Men nu har väl @Impetigo, som för övrigt är en ståtlig karl som kan svinga en bägare och bräcka en klenfis som dig på mitten, förklarat att Utterspåret var ett feltänk, OCH lämnat det spåret.

jag är nog trög, men lika bra att ställa frågan.
Vad menar du med att ulvar måste skicka signaler de inte vill?
Om vi bestämmer oss för att rösta ett ett Svintryne R1, en falknäsa R2 (jag kommer inte ihåg vad namnen var) och en Guldgren i R3 så tvingas ulvarna att fokusera inom den sfären, vilket kan sabba för om de håller på att försöka misskreditera någon annan eller ha beröringsskräck med en ulv i den egna familjen osv. Om vi i byn bestämmer var vi vill se signalerna tar vi ifrån ulvarna agens att själva bestämma sånt.

Du har inget annat att jobba med i det här spelet?
Just nu tycker jag att det här är en rätt bra grej att köra på. Man pressar på rätt hårt kring de ställningstaganden som finns och försöker rota så mycket man kan kring dem. Att hålla på och ifrågasätta någon som skrivit två mellanmjölk-inlägg och som ändå inte ens kommer svara förrän ikväll är mycket mindre konstruktivt.

Sen gäller det ju att ta ett steg tillbaka och titta lite på hur övriga har reagerat när man granskat och gormat. Det är en gren jag är mycket sämre på, men ibland lägger även en blind höna ett ägg.

Ska jag posta lite bilder på sillkungar så du får googla fiskbutiker?
Det är egentligen @Anthrox som gör den sortens corkboard-konspirationsteorier, men för all del.

Om vi bestämmer oss för att rösta ett ett Svintryne R1, en falknäsa R2 (jag kommer inte ihåg vad namnen var) och en Guldgren i R3 så tvingas ulvarna att fokusera inom den sfären, vilket kan sabba för om de håller på att försöka misskreditera någon annan eller ha beröringsskräck med en ulv i den egna familjen osv. Om vi i byn bestämmer var vi vill se signalerna tar vi ifrån ulvarna agens att själva bestämma sånt.
Det här är en superparty idé, men då måste vi också köra med nåt artficiellt för att inte ta ifrån en tredjedel av spelarna deras röst.

Jag misstänker också att en sån här grej bara håller i en runda, och sen nästa runda släpper man planen för att rösta ut någon som man tyckte avslöjade sig.

Å andra sidan behöver man inte bestämma sig för vilken familj som ska röstas ut i den första rundan, man behöver bara förhålla sig till den rundans utffall.

Det är för övrigt ojämn vecka, måndag och Impe är aktiv.
Är det en kollekitv hallucination vi haft om att Impe inte kan på måndagar? För visst, förra spelet ville jag ju mest misskreditera Vimes med det because ulv, men nu är jag ju bybo och reagerar på det istället.

Har vi drömt allt?

Är det en kollekitv hallucination vi haft om att Impe inte kan på måndagar? För visst, förra spelet ville jag ju mest misskreditera Vimes med det because ulv, men nu är jag ju bybo och reagerar på det istället.

Har vi drömt allt?

Kalla mig Ismael och låt oss fånga en valulv!

Jag är med.

Om inte hummerfisket tar allt för mycket av min uppmärksamhet kanske jag kommer börja skriva inlägg redan i r1.

Tja, vi nästa måste göra nåt sånt här. Om vi hänger ett tryne och ett tryne mördas samma runda så blir det jävligt skevt om vi hänger ett tryne till nästa runda. Då kan ulvarna mörda tryne och så är det liksom bara två familjer kvar och hälften av alla röster blir värdelösa.

Men nog svårt att centralstyra det här redan nu. Vi får anpassa oss till var morden hamnar etc etc. Men vi vill ha så jämnstora familjer som möjligt, utan att det förstör för mycket i övrigt

Har vi drömt allt?

Jag är sjukanmäld i dag. Kanske pga övre luftvägsinfektion, kanske för att inte förlora mark mot @Octagonal

Hur som helst har jag möjlighet att spela utöver det vanliga (sen har jag ändrat i mina barnveckor så nu är det jämna veckodagar som jag har sämre möjligheter till spel efter arbetstid).

Jag är sjukanmäld i dag. Kanske pga övre luftvägsinfektion, kanske för att inte förlora mark mot @Octagonal

Hur som helst har jag möjlighet att spela utöver det vanliga (sen har jag ändrat i mina barnveckor så nu är det jämna veckodagar som jag har sämre möjligheter till spel efter arbetstid).
Powermove att sjukanmäla sig för att vinna varulvsspel!

Angående artificiell deadline så tror jag folk ändå inte har stenkoll på vilka som är i vilken familj, så röster kan hamna lite varstans ändå.

Att ulvarna kan "gömma sig" genom att lägga ogiltiga röster är väl till hälften sant. Visst kan de lägga röster som inte spelar nån roll, men tanken är ju att AD ska HJÄLPA byn att spela VJVS. Och det gör den om vi räknar den artificiella deadlinen som äkta. Tar en screenshot och analyserar röster efter det.

Om vi INTE gör så, så kan ulvarna VERKLIGEN gömma sig bakom ursäkten att de inte KAN rösta på den eller den. Med en artificiell deadline kan alla ta ställning utan hinder, och vi kan läsa av spelet utefter mer "normala" linjer.

Nackdelarna med AD skulle väl vara:

*Lite svårare att genomföra rent praktiskt. Men inte SÅ jefla svårt.
*Funkar nog sämre längre fram i spel när det kan uppstå situationer där den spelare som får flest röster vid AD inte KAN hängas pga familjesammansättnings-reasons.
*Inte den kuligaste taktiken kanske.

Så jag tycker vi kör en Artificiell Deadline en timme innan Officiell deadline.

Alla som kan flyttar då sina röster till den som fått flest "artificiella" röster på sig.

Överhuvena har en timme på sig att bränna av relevanta familjeskydd.

Jetesmat!

Att Basse och Vimes stretar emot här tycker jag är lite sus.

Överhuvena har en timme på sig att bränna av relevanta familjeskydd.
Som @fjodorsenuba uppmärksammade:
Familjeskydd deklareras genom att senast en timme innan rundans sluttid skriva följande i fetstil i den öppna tråden för rundan:
Så artificiell deadline är nödvändig för att vi säkert ska kunna bränna av våra förmågor också, men behöver ligga lite tidigare de första rundorna. (1,5 h?)

Som sagts tidigare, i princip allt familjerelaterat i det här partiet är ju till uvarnas fördel. Genom att nyttja AD och bränna av familjeskydd AZAP kommer vi förhoppningsvis runt de handikappen.
Om vi kör AD, hade vi enats om tågordning för vilken familj som bränner sin förmåga först? Eller ska vi helt enkelt checka av hur röstläget ser ut två timmar innan rundans slut? Tycket jag såg någon föreslå en tågordning tidigare i tråden. Kanske ska gräva fram den igen och utgå från den, med justeringen som föreslogs där att nästa överhuvud i listan tar vid om rösterna vill peta ut någon från familjen som är tänkt att lägga skydd.

Antiveras i följande runda:
1. Björn
2. Svin
3 Falk
Hittade den föreslagna listan från Impe.

Håller vi kvar i den ordningen? I så fall får jag vara lite vaken och checka av läget när det är två timmar kvar av spel tillsammans med @Big Mama eftersom hon står näst på listan, om det är så att folk vill rösta ut någon från min trevliga familj.

Om vi kör AD, hade vi enats om tågordning för vilken familj som bränner sin förmåga först? Eller ska vi helt enkelt checka av hur röstläget ser ut två timmar innan rundans slut? Tycket jag såg någon föreslå en tågordning tidigare i tråden. Kanske ska gräva fram den igen och utgå från den, med justeringen som föreslogs där att nästa överhuvud i listan tar vid om rösterna vill peta ut någon från familjen som är tänkt att lägga skydd.
För att inte måla in oss i hörn var väl förslaget att vi kör på ett familjuehuvud som blåser av skyddet som inte har en familjemedlem i drev.
Så om dreven främst ligger på ett Svintryne och en Gyllenbjörn så får huvudet till Falkenknös köra sitt skydd.
Därav också, som Häger nämner ovan, behöver en eventuell AD för skyddet ligga lite före en eventuell AD för röstningen, eftersom skyddet behövs läggas en timme innan rundan slutar.

Så imorgon 19.30 kan vi se vilka drev som ligger bäst till.
Det familjehuvud som inte har en medlem på sträckbänken kan då aktivera sitt skydd.
Och vi byter sen röst till den med flest röster vid 20.00.

Back