Varulv Ulvfellas - Runda 2

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag tycker framförallt Rasmus har jobbat på i bybo anda nu i R2. Varför tar det drevet fart igen?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Jag tycker framförallt Rasmus har jobbat på i bybo anda nu i R2. Varför tar det drevet fart igen?
Ja, jag börjar se det med (även om jag stör mig på hans ettriga fasthakning i mig). Men om Rasmus är grön är det ytterligare indicier som pekar mot WH, som cementerade Rasmus drev till tre röster.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Fjoddes röst på Sidd kan vara ett playbookexempel av "ulv lägger röst på annan ulv i dött drev och går låtsas-afk resten av rundan ifall inget annat händer". Det gjordes väldigt tidigt, så det fanns gott om tid för Fjodde att revidera den rösten ifall det skulle behövas (men det gjorde det aldrig eftersom drevet på Impe blev så starkt). Jag avskriver nog den mest som att Fjodde är lågflygare och hade annat för sig, även om det sticker i ögonen att någon försvinner från spel de sista sex timmarna av rundan.

Jag kan köpa att Andersson och Basse är på annan ort och upptagna, men där kan det även tolkas som "ulv lägger röst på bybo och försvinner ur spel så det inte går att korrigera, med undanflykten att en är afk".

Brynolfs röst på Octa är helt obegriplig för mig. Saknas sista två timmarna, med en röst i ett helt dött drev. Drevet var dessutom dött även när rösten lades, så varför @Brynolf la du inte rösten på ett "bättre" ställe?

Samma sak med @RasmusL , varför lägga en röst i ett dött drev och sen försvinna sista timmen?

Jag ser en möjlighet här: Att Sidd, Rasmus och Brynolf är ulvarna och spelade afk med irrelevanta röster som ville slippa ta ställning till att riskera att Sidd-drevet går igång, eller att hamna på fel plats i en byboutröstning. Om Sidd är grön och Rasmus och Brynolf är röda är det ju fritt fram att bara cementera bybodreven.
Jag håller med det mesta i det här resonemanget. @fjodorsenuba s röstande är kosntigt hela R1. Rösten på Sidd (från Ingen) kändes misstänkt och var dessutom i det läget en röst som inte skulle få effekt. Så omöjligt är det inte med att det är ett exempel ulv-on-ulv-action, men framför allt framstår fjodde som en ulv som inte vill ta ställlning.

@Brynolf hänvdar atthan förklarat sin röst på Octa, men jag förstår ärligt talat inte resonemanget han kommer med.

Och samma sak med @RasmusL . OM det nu var så viktigt att lägga en röst på Anthrox i slutet av R1, varför då inte fortsätta på det spåret? Istället blev det ett vilt vevande i början på rundan som hamnade i en röst på mig av någon anledning.

Så min röst på Brynolf känns egentligen bra, och jag tycker definitivt vi borde grilla fjodde betydligt mer än vad vi gör för det osar lågflygeri om honom. Men för att få till ordentliga drev flyttar jag rösten:

Röst: @RasmusL
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Kort kommentar: jag har nu sista passet på kursen men är bra sugen på att kommentera dagens utveckling.

Kort tycker jag att Rasmus spelat upp sig! Sedan är det ofta bra att det blir livliga diskussioner, jag ser det som att nån ulv är pressad.

Återkommer!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag tror att jag är långt ner i partner-önskan pga:
1) jag är fläckvis aktiv i nästan alla spel
2) jag är rätt dryg
3) jag hittar på massa sidogrejer som inte sällan ger dåliga resultat
4) och kanske viktigast jag blir nästan alltid utröstad i de första rundorna
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Så, antingen är jag mr. Ulv eller så är jag grön :) (eller slumpad, men det är ungefär lika sannolikt som mr.)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
@Waterhouse, som det uppenbara valet för de flesta att vara ulvkumpan: Vad tycker du är de viktigaste posterna du gjort som hjälpt byn?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag tror att jag är långt ner i partner-önskan pga:
1) jag är fläckvis aktiv i nästan alla spel
2) jag är rätt dryg
3) jag hittar på massa sidogrejer som inte sällan ger dåliga resultat
4) och kanske viktigast jag blir nästan alltid utröstad i de första rundorna
Om du nu är grön bybo👍
Vad tror du om beröringsskräckteorin och Basse-Fjodde?
De är på långt avstånd från varandra i spel nu.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Så, antingen är jag mr. Ulv eller så är jag grön :) (eller slumpad, men det är ungefär lika sannolikt som mr.)
Så du tänker också att Mr.Ulv redovisar för oss i byn (i öppna tråden) sina på riktigt värvade 2 polare?
Om du tänker som Anthrox så är det nog bäst för mig å backa då fler alltså inte tänker som mig.
Då tänker jag att hela det här Anthroxgrävet mest är brus då alltså alla möjligheter finns på bordet.
Det kan alltså vara både bu eller bä och när vi väl hittar en förrädare så säger det egentligen inte nåt om färg på påstådda värvade.
Visar det sig att du är ulv så gav det desto mer för då stod du ut i statistiken.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
FBI-rationaliteter:
Ångvälten Med ren råstyrka och dominans tänker han föra ulvlaget till seger. Styra diskussionerna, posta mycket och leda byn från feldrev till feldrev. @Anthrox är ett givet val för ångvälten, @Waterhouse @Impetigo @Basenanji och @Vimes bubblare
Smygaren Här är @Octagonal det självklara valet, @Andersson och @fjodorsenuba klassiska lågflygarval. Kanske även @Impetigo @RasmusL som var försiktiga ulvar senast.
Loose cannon Kaos är det som gäller! Förvirra byn till de röstar ut SL! @Sidd vill man ha med här, @Basenanji och
A Team ett lag med lite olika egenskaper som komplementerar varandra, samt tar bort de bästa spelarna från byn.
Go-fika Viktigaste är trevlig stämning i ulvchatten! @Basenanji @Brynolf och @Vimes hade varit mina val

Jag hade nog inte vågat go full ångvält, de spelarna blir siade lite för ofta, utan försökt knåpa ihop en A team uppställning med en lågflygare och en bluddergubbe till. @Anthrox och @Brynolf kanske?
Om vi ser till WHs analys över FBI-rationaliteter, och tänker att FBI har valt ett varierat lag med en ångvält, en smygare och en brusare.
Ångvältar:
Anthrox
Waterhouse
(Basenanji)
Av kvarstående ångvältar ser vi en något tillbakadragen Anthrox, en väldigt sparsmakad Waterhouse och en lågflygande Basse. Vi har alltså inga tydliga spelare som agerar ångvältar i spel. Jag blixtrar till lite emellanåt, men försöker låta bli att släppa lös allt för mycket aggression. Vet inte hur WH resonerar kring sitt spelande, men han känns lugnare än vanligt. Så om det fanns en förhoppning hos FBI att rekrytera någon som försöker styra diskussionen verkar det ha misslyckats (eller ens försökts med?).

Smygare:
Octagonal
Andersson
Fjodde
Rasmus
Octa är det uppenbara valet här, som den slicka ulv han är. Flera (eller iaf minst en vill jag minnas) har påpekat att Andersson vore en bra lågflygande ulv, som redan i föranmälan flaggat för inaktivitet och sannolikt kommer dodgea sianden i förmån för mer högprofilerade spelare. Alla potentiella smygarval riskerar att åka ut för lågflygande, och under R1 stod Rasmus för den största lågflygningen. Octagonal å andra sidan har inte varit smygande någonstans, utan ständigt närvarande. Andersson gjorde en del skumma saker under R1 som jag tycker är rödande. Rasmus har spelat upp sig rejält nu under R2, men jag saknar ett byboigt steg bakåt för att se på spelet med nya ögon därifrån innan jag avskriver honom. Fjodde är mer än osynlig nu i R2 istället. Är det viktigare för en ulv att lågflyga senare eller tidigare i spelet? Senare I'd say. Första rundan är alltid sketchy, så ju mer en saknas senare i spel desto sämre för byn.

Brusare (saknas det ett namn här? Meningen klipper efter och):
Sidd
Basenanji
Att döma av FBI-valen har Sidd varit långt mycket poppis som brusare än någon annan. Sidd har dock inte brusat särskilt mycket (men ändock en del va?). Det har Basse iofs inte heller gjort. Skulle nog också kunna kategorisera mig själv som en brusare, även om jag jobbar hårt på att lägga band på mig själv.

Saknar också Brynolf i WHs post (återkommer under kategorin go-fika, men ser det inte som en spelstil), som jag nog hade kategoriserat som en smygare. Finns det något freudianskt i att WH inte bestyrkte Brynolfs spelstil i posten?
Att döma av hur spelet sett ut känns det osannolikt att ett ulvlag har byggts för att vara brett, för det saknas en del i folks spelstilar för att det ska vara en medveten ulvtaktik. Ser inga tydliga profiler som försöker ångvälta eller brusa diskussionen. Då kvarstår att ulvlaget i större grad försöker smyga sig fram och hålla en mer lågmäld profil. Basses icke-konfrontativa spelstil sticker lite. Sidds lågmälda frånvaro sticker lite. Octas tydliga närvaro känns byboig, om än vinbägig eftersom han själv påpekat den. WHs lugna manér sticker lite. Kan tänka mig att det finns flera som tycker min måttliga lågmäldhet från R1 sticker lite. Fjodde, Andersson och Brynolf är väl de som mest spelar på som de brukar (och Rasmus med va?).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,365
@Waterhouse, som det uppenbara valet för de flesta att vara ulvkumpan: Vad tycker du är de viktigaste posterna du gjort som hjälpt byn?
Den med en länk till en recension för boken du läste, helt klart!
Efter det så kanske sammanställning av tummande igår natt, försvarat lillebror mot ditt och Octas påhopp, och postat en redig rödgulgrön-lista

Förra rundan blev det aldrig några konkurrerande drev riktigt (ännu en sak jag uppmanade till som ingen lyssnade på) men denna runda ser det bättre ut. Jag tycker också Rasmus spelat upp sig i R2 och är vi missnöjda med Andersson mot Rasmus är det läge att starta ett alternativ NU
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,365
Gillar hur du först beskyller mig för att inte bidra och sedan bygger en mastodontpost på mina FBI-rationaliteter!

Ang go-fika, det är en ganska personlig rationalitet, Rasmus körde ett sånt resonemang, han vill ha Vimes och Basse för dem trivs han med. Jag tycker brynolf verkar skön så någon jag skulle vilja ha i min ulvchatt, men det är ju helt subjektivt såklart.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Om det är Andersson vs Rasmus som gäller går jag hellre på Andersson då jag tycker Rasmus har jobbat upp sig rejält.

Röst: @Andersson
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Gillar hur du först beskyller mig för att inte bidra och sedan bygger en mastodontpost på mina FBI-rationaliteter!

Ang go-fika, det är en ganska personlig rationalitet, Rasmus körde ett sånt resonemang, han vill ha Vimes och Basse för dem trivs han med. Jag tycker brynolf verkar skön så någon jag skulle vilja ha i min ulvchatt, men det är ju helt subjektivt såklart.
Jag har inte beskyllt dig för något, jag känner mest att du behöver gröna dig lite extra eftersom du på pappret är det uppenbara valet till ulvkumpan :) och jag tyckte att en egen presentation av ens bidrag till byn var ett bra sätt att demonstrera att occams statistik inte alltid har rätt.

Det är förvisso sant att FBI kan ha valt utefter de premisserna. Jag hade inte gjort det, för jag vill vinna spelet 😅 men det skulle också i så fall innebära att det är en väldigt specifik typ av FBI-spelare som skulle landat i sådana resonemang. Vilka tror vi det skulle vara? Basse och Rasmus?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
En spelare som har gått under radarn nästan helt i ulv Octa stil är ju faktiskt Sidd.

@Sidd vilka tror du är ulvarna?

Varför gav du hjärtögonemoji till rundans startinlägg där vi får reda på att två bybor åkt?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,365
Det är förvisso sant att FBI kan ha valt utefter de premisserna. Jag hade inte gjort det, för jag vill vinna spelet 😅 men det skulle också i så fall innebära att det är en väldigt specifik typ av FBI-spelare som skulle landat i sådana resonemang. Vilka tror vi det skulle vara? Basse och Rasmus?
Alltså jag tror det är en skala, inte binärt. Lite go-fika resonemang har vi nog alla. Knappast någon som bara väljer på vilka de trivs med, men i valet mellan spelare X och Y som fyller samma roll hade jag valt den jag tror jag skulle trivas bäst med i en ulvchatt.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,365
Väntar fortfarande ;)
Inte följt med superaktivt i R2 men mitt case från R1 är kvar:
@Octagonal Vill inte prata om FBIs val, gillar inte ulvrationalitetsresonemang och påpekar gång på gång hur annorlunda han spelar mot när han är ulv och finner det suspekt att folk inte grönar honom därför. röd/gul
 
Top