Varulv Ulvar på puben - Spelet är slut

En grej som jag tycker seglat upp här i vår lilla koloni av miffon är psykoanalysen av SL, i mångt och mycket tror jag det är en dålig grej att foka på för byn, i de allra flesta fallen är ju det en helt ofarlig diskussion för ulvarna att delta i.

Ja herregud. Har det någonsin hänt att analysen "SL har nog tänkt såhär: [tillkrånglat och redigt spekulativt scenario]" bidragit med något annat än förvirring och trassel?

Det är lite som att försöka göra något vettigt av att analysera nattmord. Det är liksom beslut fattade i en black box vi inte kommer åt.

Disclamer: jag är inte oskyldig när det kommer till SL-analys!

Förstår helt.
Förra spelet ströskummade jag ibland flera sidor. Och @Big Mama fick bjuda på fniss till oss andra på slutet.
Är ingen stress för mig.
Visst det var lite gnäll å klagan om att andra inte läst nån diskussion men igen; det var ju bara att fråga och reda ut info.

Men visst: har man som eget stress krav att hänga med på varenda allt så kan det bli övermäktigt.

Tycker det är en rolig future att vi är olika med @Anthrox som skriver mycket och @fjodorsenuba åt andra hållet på skalan med färre poster: vi är olika och det är helt ok.

Nu försvann det.
Liten detalj: jag slutade med emoisar i poster å det var färre bilder överlag.
Det blev mindre av allt eller?
Här försöker man lågflyga och komma undan och ändå blir man indragen? Vann jag? ;)

Alltså jag fattar ju nu hur jag borde ha tänkt under spel. Så nu ser mitt spel ännu värre ut. 😖 Det hade varit oerhört mycket rimligare att jag gick på @sidds eller @Big Mama s linje och grävt mer i PM-gate.

Men för att bidra till diskussionen hur vi kan designa PM mm så skulle jag vilja föreslå att SL tydligt talar om hur ”öppen” designen för spelet är. Det här är inte kritik @BiobunkerVII utan mer ett utforskande samtal. Jag känner mig också lite hjälplös. Hur borde jag spela? Ni verkar ha fattat något som går mig förbi.

För jag blir liksom ”kortsluten” när det är väldigt öppen design. Jag blir så fantasifull och kreativ (eller om man vill: ologisk och korkad) att alla (o)möjliga förklaringar ter sig lika rimliga för mig. Är det arbetsplatsens läge som skiljer ut ulvarnas fejk-PM? Eller hur mycket av nykterism man kan spåra i yrket? Eller vilken position personen har (chef, rektor, administratör, …), eller handlar det om verkliga förhållanden som ska testas (alla PM är baserade på verkliga förhållanden? Finns det verkligen ett Albert Engströmmuseum?) eller är det antal ord i PM:et som är avgörande, eller är det den språkliga följden (ort/arbete/position eller position/ort/arbete…) eller…

Fattar ni? Och då tänker jag till slut: ”Det här är ju omöjligt, det måste vara en spinoff på fluffet eller nåt…”

Så, min tanke är att man kan ge lite meta-information som hjälp för oss utan känsla för logik eller alldeles för livlig fantasi. Kanske kunde det finnas med i starttråden eller reglerna?

Typ: Alla bybor har fått ett PM med spelavgörande detaljer ulvarna inte fått. Huruvida ulvarna fått ett alibi-PM eller ej avslöjas ej.

Är jag knepp och tråkig? Är det en icke-fråga? Borde jag bara skärpa mig på alla plan?

Last edited:
Det fanns ju verkligen supermycket att gräva i? Anledningen till att man inte ville dra igång saker var just inläggsgränsen.
Jag såg ditt senare inlägg också och håller med dig. Men jag tror inte inläggsgränsen är problemet, men jag lägger mig på den punkten. För det är ju nu flera som upplever att den skapar ett hinder. För mig kändes det mer som inläggsgränsen skapade ett sunt spel, mer fokuserat.

Och i slutet av runda 1 så hade ju saker hänt, för folk började gräva och fråga om olika saker. Så problemet var mer starten, men där tror jag möjligen att det är att folk helt enkelt inte kan spela på helger, men däremot på vardagar. Där jag har motsatt förhållanden. Min tid på vardagar är djupt begränsad, medan det är på helger jag kan vara mer aktiv. Så kanske såg jag en falsk korrelation, samtidigt som jag vill gå i försvar för något jag gillar även om det kanske inte är bra i slutändan.

Tycker du gör kloka, och inte tjafsiga, observationer Hägern.

(svarar ut antagandet att frågan är uppriktigt ställd. Jag känner att jag hamnar i en tjafsroll här som jag tycker är tillräcklig att jag försätter mig i under varulvsspel, och försöker undvika utanför spel)

Menar du direkt ur startposten?
Outning, skäl till att siaren är nerfad, hur mycket är siaren egentligen nerfad, rimlighet i att ulvarna kan identifiera powerroller ur fluffet

Som @BiobunkerVII säger är ju allt det här saker som saknas i ett vaniljspel som man kunde ta ställning till i det här spelet.

Om du menade från första sidan så finns det ännu mer (fritt ur minnet: är det ulvigt att fråga om regler? Är det ulvigt att tycka att det är ulvigt att fråga om regler? Är det ulvigt att lyfta frågan om att vänta med ett siande till senare? Är det ulvigt att vara tvungen att lågflyga? Är det ulvigt att de två första outningarna delar yrke? Är det ulvigt att ha ett yrke som inte finns?)
Tack! Ja, frågan var ärligt menad.

Överlag tyckte jag det var ulvigt att inte vilja gräva i orter/yrken och fick det bekräftat vartefter. Med Octa som undantag. Han var tveksam till att outa trots att han var bybo. Det var nog också det han blev utröstad för.

Om man ska vara lite allvarlig så tänker jag att det här med inläggsgräns i slutändan kokar ner till "är det kul?". Vi borde starta en poll och kolla av egentligen. Jag för min del tycker att det är kul i spel med inläggsgräns (i varje fall med en så pass generös som i det här spelet), å andra sidan tycker jag det är kul i spel utan inläggsgräns också. (Det kan vara så att jag helt enkelt tycker varulvsspel bara är kul i största allmänhet?) Spelupplevelsen "smakar" lite annorlunda med inläggsgräns, men absolut inte oävet. Så för mig är kanske den bästa lösningen att vi har en blandning av spel med och utan inläggsgräns. Men andra verkar ha andra, starkare, åsikter.

Så för mig är kanske den bästa lösningen att vi har en blandning av spel med och utan inläggsgräns.
Jag tänker, som Häger var inne på (?), att det har att göra med deltagarantal. I spel med fler än 12 spelare med en R1 på 48 timmar är det ju helt kört att hänga med ifall en inte är inne hela rundan typ, där hade det definitivt varit bra med inläggsgräns. Är det färre än 12 spelare tror jag inte det är lika viktigt, utan då blir det snarare hämmande eftersom folk drar sig för att diskutera saker.

Men för att bidra till diskussionen hur vi kan designa PM mm så skulle jag vilja föreslå att SL tydligt talar om hur ”öppen” designen för spelet är. Det här är inte kritik @BiobunkerVII utan mer ett utforskande samtal. Jag känner mig också lite hjälplös. Hur borde jag spela? Ni verkar ha fattat något som går mig förbi.

Det här tycker jag är en bra poäng! Ibland vill vi ju spela spel med dolda grejer, men just osäkerheten inför vad som är dolt och hur man ska förhålla sig till det kan man ju jobba med. Jag tror att vi förut (alltså typ 2010) hade en ganska stark tradition av att det alltid fanns dold information och ganska likartad mängd och typ av dold information. Detta gjorde att det då var lättare att förhålla sig till det dolda i spel, tror jag. I den nuvarande varulvsspelseran har vi ju fler öppna eller semi-öppna spel, och mer mekanisk variation, vilket kanske gör oss mer osäkra i hur vi ska förhålla oss till det som är dolt?

Jag gjorde ju en fyrfältsmodell för varulvsspelsdesigner med skalorna öppet-dolt och konventionellt-okonventionellt för något år sedan. En idé är ju att använda den eller något liknande som "innehållsdeklaration" i typ starttrådar eller anmälningstrådar.

Jag tänker, som Häger var inne på (?), att det har att göra med deltagarantal. I spel med fler än 12 spelare med en R1 på 48 timmar är det ju helt kört att hänga med ifall en inte är inne hela rundan typ, där hade det definitivt varit bra med inläggsgräns. Är det färre än 12 spelare tror jag inte det är lika viktigt, utan då blir det snarare hämmande eftersom folk drar sig för att diskutera saker.

Ett ytterligare alternativ är inläggsgräns i R1 och sedan öppna spjäll senare rundor också.

Men jag tror att det i slutändan är så att det är svårt att ha en lösning runt det här som alla gillar. En runda med 1000 inlägg kan vara jättekul för en spelare, och en helt omöjlig tröskel att klättra över för en annan.

Alltså jag fattar ju nu hur jag borde ha tänkt under spel. Så nu ser mitt spel ännu värre ut. 😖 Det hade varit oerhört mycket rimligare att jag gick på @sidds eller @Big Mama s linje och grävt mer i PM-gate.

För jag blir liksom ”kortsluten” när det är väldigt öppen design. Jag blir så fantasifull och kreativ (eller om man vill: ologisk och korkad) att alla (o)möjliga förklaringar ter sig lika rimliga för mig. Är det arbetsplatsens läge som skiljer ut ulvarnas fejk-PM? Eller hur mycket av nykterism man kan spåra i yrket? Eller vilken position personen har (chef, rektor, administratör, …), eller handlar det om verkliga förhållanden som ska testas (alla PM är baserade på verkliga förhållanden? Finns det verkligen ett Albert Engströmmuseum?) eller är det antal ord i PM:et som är avgörande, eller är det den språkliga följden (ort/arbete/position eller position/ort/arbete…) eller…

Fattar ni? Och då tänker jag till slut: ”Det här är ju omöjligt, det måste vara en spinoff på fluffet eller nåt…”

Så, min tanke är att man kan ge lite meta-information som hjälp för oss utan känsla för logik eller alldeles för livlig fantasi. Kanske kunde det finnas med i starttråden eller reglerna?

Typ: Alla bybor har fått ett PM med spelavgörande detaljer ulvarna inte fått. Huruvida ulvarna fått ett alibi-PM eller ej avslöjas ej.

Är jag knepp och tråkig? Är det en icke-fråga? Borde jag bara skärpa mig på alla plan?
Bra post Basse😍
Din bästa hittills detta spel😉

Ja du borde skärpa dig på alla plan😇

Nämen seriöst så är det intressant diskussion och jag är inne på det när jag brukar skriva: ”…spelare X gräver inte som en bybo efter ulv…”

Alla de parametrar/detaljer i spelet: regler, information, fluff som du ger några exempel på ska byn lyfta 👍

Sen så tänker jag att byn försöker komma överens om vilken av alla dessa som behöver ”checkas av” kontrolleras sanningshalten med att se färg på en spelare där det inte verkar stämma.
Genom utröstning.

Byn (och även ulvar men de vet mer har mer info) måste reda ut vad SL lagt upp för informations-struktur på spelet denna gång.

Rolig detalj är den som några varit inne på i eftersnacket här nu: är det vettigt för byn att försöka läsa av/bedöma SL själv.
Jag anser att det är det.
Jag är övertygad om att varje individuell SL omedvetet lägger in info som påverkas av just den SLns personlighet i tegelmekaniken/spelupplägget.

- Inte nån tillfällighet att jag hittar på ett blixt-spels-upplägg: då jag gillar blixtschack.

- Ingen tillfällighet att @BiobunkerVII fixar spel om glada pubsvängen och regler som har bäring på yrken inom kommunal verksamhet.

Om SL ska ge info innan eller vid spelstart eller ej så är det upp till SL och önskat spelupplägg denne vill ha. Det ingår i speltänket att vi spelare får förhålla sig till det som erbjuds. Behöver inte vara nåt bestämt hugget i sten.

PM- diskussioner är redigt svårt vilket vi varit inne på flera gånger: jag svamlar ju om sunt förnuft å fair play medans @Vimes

Back