Varulv Ulvar på puben - Spelet är slut

JA! just det!
Mitt livs sämsta beslut inkluderat när jag på gymnaiset drack så mycket Tequila att jag spydde i två dagar var ändå inläggstak - fy fan vilken dålig speldesign.
Nej nej...det gav, i mitt tycke, ett flöde som var hanterbart. Kände inte samma stress av att inte hinna läsa allt eller bara bli borkollrad av de totala textmassorna. Folk fick väga sina uttalande. Inläggstak positivt för mig.

Snyggt arrat @BiobunkerVII du och ulvarna var bäst. Grattis till @Vimes, @Anthrox och @StradhLestat!!

Tack och förlåt allesammans. Jag satte ju tyvärr tonen för byn. Först sparsamt deltagande i R1. Sen var planen följande:
1. Outa väktare sista halvtimmen och därmed vinna omröstningen.
2. Lura ulvarna genom att inte vakta mig själv. (Skyddade Anthrox, suck).
3. Vakta mig kommande runda när ulvarna tror de har öppet mål.
Sen var det bara o hoppas på att vi skulle rösta ut några ulvar också plus en siare som ger oss färg på ett par gubbar.

Allt ovan gick ju om intet direkt då jag som @BiobunkerVII skrev somnade, missade att outa och blev utröstad. Strålande R1!
Oj, Oj Oj Octa! 😴

Hoppas ingen minns gången då jag missade att byta väktarmål då spelet förändrades vid rundaslut.

Först och främst: tack alla för spel!

Jag tycker vi ulvade ganska bra, men vi hade mycket hjälp av att byn inte riktigt fungerade. Sidd var bra i R1, Brynolf och BM var bra i R3, men i övrigt var det inte mycket med byn ärligt talat. Jag tror nyckelrundan är R2 där jag som ulv med stigande förvåning (och förtjusning) tittade på hur byn började slita sig själv i stycken. Att Basse räddade Brynolf genom att ta ut sig själv och att Häger brände sina inläggsskepp i R3 blev dödsstöten.

Balansmässigt tror jag det här måste betraktas som balanserat. 8-3 i fördelning, två sianden, ulvarna måste ljuga om fluffet. Att det blev ensidigt tror jag inte beror på designen utan på en del slumpmässiga händelser, felbeslut och missade chanser för byn. Vi ulvar var ju tvugna att ljuga om fluffet - vi lyckades ljuga (hyfsat!) rätt. Detta berodde dels på tur, dels på den analys vi gjorde innan spel i ulvchatten och delvis på att byn inte lyckades agera på saker som hittades (som förskolechef och Albert Engströmsmuseet). Hade vi ljugit annorlunda, eller om byn hade agerat annorlunda på våra lögner, hade det här blivit en annan historia. Att siaren var nerfad gjorde inte så mycket, Häger fick ut ett grönsiande och ett rödsiande, det måste betraktas som en rimlig skörd på ett spel av den här storleken (d.v.s. att siaren var begränsad är inte en så stor nerf i ett spel av den här storleken), här var ju problemet snarare att byn misslyckades med att använda sieriet på rätt sätt (eller att vi ulvar lyckades undergräva det tillräckligt). Byn hade också oturen att väktaren aldrig kom i spel på grund av att Octa inte hade tillräckligt med tid.

Så, jag vill mena att det inte går att hävda att det här var obalanserat. Sen är ju mycket av det som händer i spel slumpmässigt och konstigt och påverkat av andra faktorer än balansen i designen, förstås.

Inläggstaket tycker jag inte alls var ett felbeslut. Sen, som BioBunker noterade i ulvchatten, man måste ta höjd för att inte bygga in mekanismer som gör att Basse kan rösta ut sig själv - för då kommer han göra det :) Jag tycker egentligen att antal inlägg över gränsen = röster på en själv är en rätt bra mekanism. Tidigare hade vi nog tanken att inlägg över gränsen = diskvalificering, men det är en dum regel eftersom man som SL ju egentligen inte vill eliminera spelare ur spel. Ett alternativ kan ju vara inlägg över gränsen = du blir av med din röst nästa runda. En gräns på 20 var rätt lagom, jag tror inte att jag upplevde att jag inte kunde skriva eller få ut det jag ville få ut (kanske hade jag känt annorlunda som bybo), och mest fungerade som en regel för att eliminera de här chattliknande skrivandet som kan uppstå ibland. Nu gav jag ju själva fan i att försöka gå tillbaka och göra analyser (eftersom jag körde "jag är en ulv som säger att jag inte tror att bybor är ulvar"-strategin i R1 och R2) men jag gissar att inläggstaket gör ett sådant arbete mer tacksamt.

Back