Varulv Ulvar på puben - Spelet är slut

JA! just det!
Mitt livs sämsta beslut inkluderat när jag på gymnaiset drack så mycket Tequila att jag spydde i två dagar var ändå inläggstak - fy fan vilken dålig speldesign.
Nej nej...det gav, i mitt tycke, ett flöde som var hanterbart. Kände inte samma stress av att inte hinna läsa allt eller bara bli borkollrad av de totala textmassorna. Folk fick väga sina uttalande. Inläggstak positivt för mig.

Snyggt arrat @BiobunkerVII du och ulvarna var bäst. Grattis till @Vimes, @Anthrox och @StradhLestat!!

Tack och förlåt allesammans. Jag satte ju tyvärr tonen för byn. Först sparsamt deltagande i R1. Sen var planen följande:
1. Outa väktare sista halvtimmen och därmed vinna omröstningen.
2. Lura ulvarna genom att inte vakta mig själv. (Skyddade Anthrox, suck).
3. Vakta mig kommande runda när ulvarna tror de har öppet mål.
Sen var det bara o hoppas på att vi skulle rösta ut några ulvar också plus en siare som ger oss färg på ett par gubbar.

Allt ovan gick ju om intet direkt då jag som @BiobunkerVII skrev somnade, missade att outa och blev utröstad. Strålande R1!
Oj, Oj Oj Octa! 😴

Hoppas ingen minns gången då jag missade att byta väktarmål då spelet förändrades vid rundaslut.

Först och främst: tack alla för spel!

Jag tycker vi ulvade ganska bra, men vi hade mycket hjälp av att byn inte riktigt fungerade. Sidd var bra i R1, Brynolf och BM var bra i R3, men i övrigt var det inte mycket med byn ärligt talat. Jag tror nyckelrundan är R2 där jag som ulv med stigande förvåning (och förtjusning) tittade på hur byn började slita sig själv i stycken. Att Basse räddade Brynolf genom att ta ut sig själv och att Häger brände sina inläggsskepp i R3 blev dödsstöten.

Balansmässigt tror jag det här måste betraktas som balanserat. 8-3 i fördelning, två sianden, ulvarna måste ljuga om fluffet. Att det blev ensidigt tror jag inte beror på designen utan på en del slumpmässiga händelser, felbeslut och missade chanser för byn. Vi ulvar var ju tvugna att ljuga om fluffet - vi lyckades ljuga (hyfsat!) rätt. Detta berodde dels på tur, dels på den analys vi gjorde innan spel i ulvchatten och delvis på att byn inte lyckades agera på saker som hittades (som förskolechef och Albert Engströmsmuseet). Hade vi ljugit annorlunda, eller om byn hade agerat annorlunda på våra lögner, hade det här blivit en annan historia. Att siaren var nerfad gjorde inte så mycket, Häger fick ut ett grönsiande och ett rödsiande, det måste betraktas som en rimlig skörd på ett spel av den här storleken (d.v.s. att siaren var begränsad är inte en så stor nerf i ett spel av den här storleken), här var ju problemet snarare att byn misslyckades med att använda sieriet på rätt sätt (eller att vi ulvar lyckades undergräva det tillräckligt). Byn hade också oturen att väktaren aldrig kom i spel på grund av att Octa inte hade tillräckligt med tid.

Så, jag vill mena att det inte går att hävda att det här var obalanserat. Sen är ju mycket av det som händer i spel slumpmässigt och konstigt och påverkat av andra faktorer än balansen i designen, förstås.

Inläggstaket tycker jag inte alls var ett felbeslut. Sen, som BioBunker noterade i ulvchatten, man måste ta höjd för att inte bygga in mekanismer som gör att Basse kan rösta ut sig själv - för då kommer han göra det :) Jag tycker egentligen att antal inlägg över gränsen = röster på en själv är en rätt bra mekanism. Tidigare hade vi nog tanken att inlägg över gränsen = diskvalificering, men det är en dum regel eftersom man som SL ju egentligen inte vill eliminera spelare ur spel. Ett alternativ kan ju vara inlägg över gränsen = du blir av med din röst nästa runda. En gräns på 20 var rätt lagom, jag tror inte att jag upplevde att jag inte kunde skriva eller få ut det jag ville få ut (kanske hade jag känt annorlunda som bybo), och mest fungerade som en regel för att eliminera de här chattliknande skrivandet som kan uppstå ibland. Nu gav jag ju själva fan i att försöka gå tillbaka och göra analyser (eftersom jag körde "jag är en ulv som säger att jag inte tror att bybor är ulvar"-strategin i R1 och R2) men jag gissar att inläggstaket gör ett sådant arbete mer tacksamt.

inläggstak - fy fan vilken dålig speldesign.
@Hägerstrand håller du med här?
Inläggstak är inte speldesign för mig i alla fall, men det behöver såklart inte allting vara.

Jag tror bara att det faktiskt påverkade textmängden i R1. Där blev det tråkigare (för mig) eftersom jag gick in flera gånger under söndagen och blev besviken på att det knappt hade hänt något sen sist. För mig är det roliga med varulvsspel att läsa andras inlägg och försöka kommunicera mina tankar om dem. Att ha mindre att läsa och skriva är, för mig, mindre roligt.

I R2 och R3 blev det nog ungefär lika mycket skrivet som det hade blivit annars också, men inläggstaket störde ändå textflödet. Om jag hade en tanke som inte förtjänade ett eget inlägg så var jag tvungen att hålla det i bakhuvudet tills jag kunde flika in det i ett inlägg som behövde skrivas. Det innebar en mental distraktion. Jag tyckte heller inte att det gjorde någon enorm skillnad i hur bra vi läste det som skrevs? Jag svarade i alla fall upprepade gånger på samma frågor från bybor i ungefär samma utsträckning som jag brukar göra i vanliga spel.

En sån här begränsning gör det också svårare att tolka spelare som man spelat med tidigare. Jag tyckte att både @Anthrox och @Brynolf kändes off i hur de skrev (Brynolf mer än Anthrox) men det är svårt att veta om någon är off pga inläggsgräns eller ulvighet eller marsvin.

Det här låter gnälligt. Jag tycker att det var kul att @BiobunkerVII experimenterade med inläggstak, och att han arrade spelet bra. Jag tror att extrarösterna är den bästa implementationen som inte blir helt omöjlig att rådda med. Fluffet var superkul. (Anledningen till att jag och Anthrox skrek om "heineken, alkoholfri heineken" varje runda var väl att vi skrivit i anmälningstråden att vi dricker alkoholfri öl IRL? Det var någon som frågade om det efter att jag lagt mental health-munkavle på mig själv)

Balansmässigt tror jag det här måste betraktas som balanserat. 8-3 i fördelning, två sianden, ulvarna måste ljuga om fluffet. Att det blev ensidigt tror jag inte beror på designen utan på en del slumpmässiga händelser, felbeslut och missade chanser för byn. Vi ulvar var ju tvugna att ljuga om fluffet - vi lyckades ljuga (hyfsat!) rätt. Detta berodde dels på tur, dels på den analys vi gjorde innan spel i ulvchatten och delvis på att byn inte lyckades agera på saker som hittades (som förskolechef och Albert Engströmsmuseet). Hade vi ljugit annorlunda, eller om byn hade agerat annorlunda på våra lögner, hade det här blivit en annan historia.
Ja, PM-fluff är i mina ögon alltid en bybuff. Till och med om ulvarna har fluff som inte sticker ut blir de tvungna att ta ställning till om de behöver ljuga eller inte, för de vet inte om det sticker ut eller inte. Om ulvarna har "alibifluff" (dvs fluff som ulvarna fått veta är riskfritt att outa) blir det en ulvbuff istället eftersom byn kommer läsa outningen som att någon i den varit tvungen att ljuga.

Sen ledde det inte till att en ulv åkte ut i det här spelet, men det är för många andra faktorer som väger in. Att lägga in en faktor som ger fördel by i ett normalbalanserat spel kommer inte alltid leda till att byn vinner.

Att siaren var nerfad gjorde inte så mycket, Häger fick ut ett grönsiande och ett rödsiande, det måste betraktas som en rimlig skörd på ett spel av den här storleken (d.v.s. att siaren var begränsad är inte en så stor nerf i ett spel av den här storleken), här var ju problemet snarare att byn misslyckades med att använda sieriet på rätt sätt (eller att vi ulvar lyckades undergräva det tillräckligt). Byn hade också oturen att väktaren aldrig kom i spel på grund av att Octa inte hade tillräckligt med tid.
Siarnerfen var inte så mycket en nerf som en avlastning. Spelledaren tog bort beslutsbördan så siaren slapp fundera på när det vore bra att outa.

Jag är.med på att inläggsgränsen förändrar, framför allt R1....
Som ulvagårdens 860 inlägg i R1 ör för mig omöjligt att hantera och skapar bara ångest/dåligt samvete för att inte hinna med...

Men om vårt parti nu, inte varit sååå vanilla som det var, så tror jag fler hade diskuterat mer i R1....nu var vi nog en del som hade.många inlägg kvar i r1...det fanns rent krasst inte så mycket att diskutera. Om man inte bara skulle reprtera vad ngn annan sagt.

Jag tycker att du @BiobunkerVII ska ha extra beröm för oerhört roliga trådstarter och flufftext! Heineken alkoholfri alltså!

Inläggstak tycker jag var ganska skönt faktiskt, och tjugo inlägg var generöst. Kanske att extraregeln om att extra poster innebär en extra röst inte var lika bra. Vad man skulle ha för straff är svårt, men kanske att den som postar för mycket får sin egen röst bortplockad på något sätt?

Balansmässigt tycker jag nog att det tre ulvar på elva spelare är övervikt för ulvlaget (traditionellt är ration väl 4:1?). Med begränsning av siaren blir det ännu mer övervikt för ulvarna. Men det var inte där byn förlorade så frågan om balans är akademisk. Flufftexten i PM var svår att förhålla sig till tyckte jag och tolkade den som en förlängning av trådstartens flufftext. Jag hade uppskattat tydligare ramar för vad som var ett bybo-PM. Men det kanske mer handlar om att jag var stressad, trött och fantasilös.

Ska jag vara snäll mot mig själv:
det har varit extra mycket jobb i höst, jag har tränat som en besatt, haft ont i ryggen (no shit, Sherlock?!) och lite tappat fart i ulvspelen. Om jag ska vara lite styggare mot mig själv: en enerverande ”Äh pucko-by, fuck it!”-attityd har börjat växa fram tyvärr. Det är inte bra, ska skärpa mig.

Balansmässigt tycker jag nog att det tre ulvar på elva spelare är övervikt för ulvlaget (traditionellt är ration väl 4:1?

På elva spelare är det 2,75 ulvar, och med tanke på fluff-infon i PM (som lika gärna kunde fällt mig och Anthrox ärligt talat) menar jag nog att 3 ulvar i det här upplägget är balanserat. Jag tycker att en bra tumregel är att byn måste tillåtas att rösta ut fel två gånger, och röstar man ut fel tre gånger i rad är det nog rimligt att ulvarna vinner.

Byn hade dessutom antagligen vunnit ifall Isaac bytt röst i slutet, för då hade vår ulvtrio varit superdundertydlig.
Det var därför jag i ett desperat försök flyttade till BM istället för att ligga kvar på hägern...för att förhoppningsvis ses som grön när bpda kollegorna skulle lysa rödare än rudolfs mule

Lite funderingar angående ”inläggs-tak”:

Jag tycker inläggstak la ”en våt filt” på hela spelet.
Jag drog mig för att skriva.
Att posta poster är i mina ögon en grundpelare i spelmekaniken.
Byn behöver vara aktiv med att leta ulv: lyfta frågor om spelmekanik och pressa spelare och reda ut missförstånd: så hittar man ulv som behöver ljuga och bybor då kan se igenom.
Tex nu så tyckte jag att jag hittat två märkligheter på Vimes vilket jag skrev då en post om. Det kändes inte som det lyfte för byn drog sig kanske för att diskutera igenom detta ordentligt pga att vi inte ville slösa inlägg.
Så inläggstak kan nog vara en bybo-nerf.
Nåt att tänka på vad gäller spelbalansen mellan fraktionerna.

Och när jag gör bort mig med helt feltänk som jag gjorde med att jag fick för mig att Vimes redan outat och fick för mig att det var på nåt tokigt ställe han gjorde det i ping-pong-outningen:
Då tvekade jag på hur många poster jag skulle använda för att reda ut det felsteget.
Kände mig bakbunden.

Vidare så tycker jag det är kul när det blir lite chatt-poster mellan spelare. Det saknades här. Alltså långsammare spel med mindre humor.

Förstår att det kan kännas ohyggligt mycket att läsa av i tråden men det går väl i så fall att kliva in å fråga övriga spelare vad man missat i de typ senaste 5 sidorna och få sig en sammanfattning på det man vill veta av de som har koll.

En märklig sak var att ”post-taket” användes för att tysta sig själv, rösta ut sig själv och ibland kändes det som att folk postade bara för att ticka upp antalet poster.
Det blev på nåt konstigt sätt fokus på ”antal poster” mer än att det är för mycket. Kommentarer som: jag vet inte hur många poster jag skrivit och Oj nu råkade jag posta innan jag var klar…

Men visst det är bara nåt att förhålla sig till.
Intressant att pröva😇

Det kändes inte som det lyfte för byn drog sig kanske för att diskutera igenom detta ordentligt pga att vi inte ville slösa inlägg.
Sant, det här tänkte jag också på under R1. Folk lyfte saker, men det blev aldrig någon riktig diskussion om det. Troligtvis därför som exv Brynolfs fynd om mitt museum aldrig lyfte. Det räcker liksom sällan att en bybo lyfter något för att det ska fastna hos flera (och det är ju en anledning att det är bra att ha lite selektiv hörsel som ulv och bara besvara saker som en är okej med att bybor gräver i). Inläggstaket kan göra att saker inte stöts och blöts, och inte fastnar hos byn riktigt.

Jag tycker inläggstak la ”en våt filt” på hela spelet.
Jag drog mig för att skriva.
Det är det här som är så spännande, för mig kändes det enklare att skriva då det var enklare att hänga med. I vanliga fall drar jag mig undan för det känns övermäktigt att ens försöka. Så intressant hur samma regel kan påverka spelare på helt olika sätt.

Det är så att säga något jag funderar på, som egen reflektion. Om jag kommer orka vara med i spel utan inläggstak i framtiden då jag inte riktigt känner att jag hinner med då, vilket förstör mitt och andras kul då jag inte kan bidra. Samtidigt är det ju bra om det skiftar i hur upplägget är, då alla kan få delta i spel som känns bättre för dem under året. :)

Så inläggstak kan nog vara en bybo-nerf.
Om man ser till extremvärden är det ju absolut så. Om inläggstaket är 1 inlägg per runda så blir byboarbete omöjligt och hela spelet ett lotteri, vid 2 inlägg per runda fortfarande ett lotteri men pyttelite mindre så etc.

Jag tror att den faktorn egentligen är neutraliserad vid en gräns på 20 inlägg (vi har ju trots allt spelat bra rundor förr där alla skrivit färre inlägg än så helt utan gräns) men att våt-filt-faktorn du nämner fortfarande är i spel. Man låter bli att påpeka smågrejer som andra bybor sen kan snappa upp och bygga vidare på, man låter bli att lägga inlägg på att stärka varandras case (som @Anthrox skriver om)…

för mig kändes det enklare att skriva då det var enklare att hänga med. I vanliga fall drar jag mig undan för det känns övermäktigt att ens försöka.
Förstår helt.
Förra spelet ströskummade jag ibland flera sidor. Och @Big Mama fick bjuda på fniss till oss andra på slutet.
Är ingen stress för mig.
Visst det var lite gnäll å klagan om att andra inte läst nån diskussion men igen; det var ju bara att fråga och reda ut info.

Men visst: har man som eget stress krav att hänga med på varenda allt så kan det bli övermäktigt.

Tycker det är en rolig future att vi är olika med @Anthrox som skriver mycket och @fjodorsenuba åt andra hållet på skalan med färre poster: vi är olika och det är helt ok.

Nu försvann det.
Liten detalj: jag slutade med emoisar i poster å det var färre bilder överlag.
Det blev mindre av allt eller?

Back