Nekromanti Tyst minut.

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: kanske det..

/images/icons/mad.gif Var det inte någon akademiledamot som översatt Gao Xingjan till svenska också?

Det är säkert Karlsson på taket som ligger bakom det också /images/icons/hairy.gif

/JPS
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: kanske det..

"Var det inte någon akademiledamot som översatt Gao Xingjan till svenska också?

Det var det jag anspelade på, men om det stämmer även för Kipling vet jag faktiskt inte. Det fanns fler exempel i en artikel jag läste i en kvällstidning på att valet nobelpristagare har gynnat någon enskild ledamot.

Vill man nu inte vara elak så kan man ju säga att anledningen till att en del nobelpristagre finns på hos enskilda ledamoters förlag beror på att de har fått kännedom om respektive författare och insett deras storhet och gett ut deras böcker trots att de knappast kan ha varit en lönsam affär, i alla fall inte innan nobelpriset.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: kanske det..

Jo, jag håller med om att "ge ut kinesisk exilförfattare" inte kommer så högt upp på listan över lönsamma aktiviteter.

Men eftersom jag är ganska elak måste jag påpeka att det nog var en ganska lönsam affär för vadhannuheter. Nåja, kanske bäst att sluta diskussionen här, det har trots allt ingen vidare stark anknytning till sf eller fantasy.

/JPS
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: kanske det..

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det fanns fler exempel i en artikel jag läste i en kvällstidning på att valet nobelpristagare har gynnat någon enskild ledamot.


<hr></blockquote>



Och allt som står i kvällstidningarna stämmer alltså?
Eller e det bara så att det som överensstämmer med dina konspiratoriska tankegångar om varför vissa författare får priset och inte andra får det är sanning?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vill man nu inte vara elak så kan man ju säga att anledningen till att en del nobelpristagre finns på hos enskilda ledamoters förlag beror på att de har fått kännedom om respektive författare och insett deras storhet och gett ut deras böcker trots att de knappast kan ha varit en lönsam affär, i alla fall inte innan nobelpriset.


<hr></blockquote>



Måste bara säga att detta var det största skitsnack jag hört på år och dar. Vad har du som styrker ditt ganska patetiska påhopp mot ledamoterna i akademin?

Att du nu råkar vara litterärt okunnig och ignorant kan du knappast beskylla akademin för att inte välja skärpförfattare som Lindgren som pristagare.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Pippi, Negro Princess

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Gör man inte det så förutsätts man komma från en annan planet eller nåt...

<hr></blockquote>



Precis. Att inte Älska Astrid är allmänt tabu. Hon har varit kontroversiell en gång - jag har själv hört människor som fann Pippi jävligt uppfriskande för hon gjorde som hon vill - det här var i en tid när barn inte fick säga "du" till sina föräldrar - men det är väl främst bristen på superstyrka som hindrar att ungar beter sig som Pippi nuförtiden. På samma sätt har folk längre till vänster gnällt på Astrid för att Pippi är en "kapitalist" eller för att beskrivningen av Kurrekurreduttaöarna skulle vara "rasistisk" (tja, kurrekurredutterna är väl snarast polynesier, inte negrer*, men annars så...). Nuförtiden enas alla i en hyllningskör - det fanns någon tokfan från KDS som klagade över Pippis inflytande för ett tag sedan, men hon bemöttes ungefär som vi brukar bemöta en viss dramapedagog.

Detta om eventuella "budskap" i böckerna. Genre-mässigt, tja, mycket av vad hon skrivit är väl barnfantasy, men bara för att ungar gillar Ronja eller Mio gillar de inte Ovan Hav, Under Sten eller böckerna om Narnia, precis som folk som aldrig skulle läsa en vanlig historisk roman läser böckerna om Arn av Guillou. Mao, folk behandlar dem som mainstream, oavsett vilken genre en bibliofil kan klistra fast på dem.

När jag var pilt gillade jag inte Pippi, och Emil var hemsk. Det senare var mest TV:s fel - grabben har en farsa som låser in honom i en bod och skriker åt honom hela tiden, och sådant tyckte jag var mer ruskigt än både spöken och banditer. Att föräldrar blir så arga att man blir rädd kan ju hända vilken unge som helst... men spöken finns inte, och folk som skjuter andra finns bara på TV-nyheterna. /images/icons/wink.gif

Nightowl, svammelpelle.

*I den amerikanska upplagan är Pippis pappa Efraim "a Cannibal King". Eftersom de trevliga kurrekurredutterna inte alls är kannibaler kan man undra var DET kommer ifrån... Senare behandlingar av historien har ju gjort sitt bästa för att få bort den politiskt inkorrekta termen och gjort honom till pirat, som om det skulle vara bättre...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Lugn, lugn

Så vitt jag minns har inte Hasse påstått att Astrid Lindgren borde ha Nobelpriset, han svarade bara på mitt påstående om att Rudyard Kipling inte förtjänade det.


<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att du nu råkar vara litterärt okunnig och ignorant kan du knappast beskylla akademin för att inte välja skärpförfattare som Lindgren som pristagare

<hr></blockquote>


Är alla som inte tycker som du litterärt okunniga och ignoranta, kanske? Och borde någon som skriver en mening som den där beskylla andra för litterär okunnighet? /images/icons/devil.gif

/JPS
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Pippi, Negro Princess

Dessutom har Emil damp, är det roligt när man driver med
damp-barn? Nej, det är sorgligt. Personligen tyckte jag rätt
bra om Lindgrens böcker, när jag var liten. (Böcker & böcker
förresten, jag hade dem på kassetband.) Bröderna Lejonhjärta
och Mio min mio var favoriterna.

Men tycker jag att Lindgren borde få nobelpris? Verkligen inte,
det finns otroligt många författare som är skickligare än henne.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jaha

Är det din åsikt så...
Om det är svårt att förstå eller inte är upp till var & en.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: kanske det..

"Och allt som står i kvällstidningarna stämmer alltså?
Eller e det bara så att det som överensstämmer med dina konspiratoriska tankegångar om varför vissa författare får priset och inte andra får det är sanning?"


Nix pix. Jag är mycket väl medveten om att allt i kvällspressen inte stämmer, personligen så köper jag inte kvällstidningar just för att jag tycker de är dagliga Se&Hör.
Det är inte enbart mina tankegångar utan artikelns som i sin tur publicerades i samband med ett program i SVT tror jag det var, som i en serie repotage granskade Svenska akademin och som i sin granskning just fann en del tveksamheter och det handlade inte enbart om utnämningarna av nobelpristagare. Repotageserien har jag inte sett då jag inte har TV.
Sedan vill jag inte kalla det mina konspiratoriska tankegånger då jag inte är upprörd över att vissa författare inte fått priset, alla kan inte få det så är det bara och det finns det en del som borde inse. Jag anser oxå att alla som fått det säkert är värda det oavsett anledning de har fått.

"Måste bara säga att detta var det största skitsnack jag hört på år och dar. Vad har du som styrker ditt ganska patetiska påhopp mot ledamoterna i akademin?"

Läs ovan. Samt, Mitt ursprunliga inlägg var skrivet med viss ironi. Tyvärr så framgår inte alltid ironi när man skriver.
Kan tillägga att jag tror att Akademiledamoterna är som människor i allmänhet dvs de har sina bra och dåliga sidor, gör en del bra saker ibland och gör en dåliga saker ibland. Jag är inte så naiv så att jag inte tror att det aldrig skulle kunna finnas person som sitter i svenska akademin som inte missbrukar sin ställning. Det skulle inte vara första gången en person i maktpostion har missbrukat sin ställning och det lär i sådana fal inte heller vara sista. Huruvida det förekommer kommer oegentligheter inom Akadem vet jag inte men jag är inte främmande för tanken.

"Att du nu råkar vara litterärt okunnig och ignorant kan du knappast beskylla akademin för att inte välja skärpförfattare som Lindgren som pristagare."

Tja vad vet du om vad läser? Som andra redan nämt så har jag aldrig sagt att jag tycker att hon skall ha nobelpriset för tycker jag inte. Men att gå så långt som att kalla henne skräpförfattare gör jag dock inte.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: Pippi, Negro Princess

Jo, när man läser lite här får man intrycket att bara för att man inte tycker att Astrid ska få Nobelpriset måste man skriva att man inte riktigt gillade hennes böcker när man var liten. Även om jag gillade Karlsson på taket behöver jag inte tycka att hon ska få ett postumt Nobelpris...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: kanske det..

"Huruvida det förekommer kommer oegentligheter inom Akadem vet jag inte men jag är inte främmande för tanken"

You bet! Var det inte nyss något bråk om ett uteslutande, och dessutom har väl hr. Engdahl (efter vad jag hört inte en av våra trevligare människor) nyligen varit inblandad i något fuffens med lägenheter i Stockholm?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Pippi, Negro Princess

Va, gillade du Karlsson? Nåja, folk får väl ha vilka åsikter de vill...

Det verkar faktiskt lite så, ja. Men att jag inte tyckte om Karlsson och att jag inte tycker att Astrid Lindgren borde ha fått Nobelpriset har nog inget samband, så jag antar att det är likadant för andra.

/JPS - Gillade Karlsson på taket? It's a sick, sad world....
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: VA ????????

Detta behandlar den eminente serietecknaren Jan Berglin, i en strip där den obligatoriske mannen på gatan tillfrågas om Nobelpriset och givetvis hävdar "Varför ger man det aldrig till nån man känner till". Vad känner han till? Astrid Lindgren, Jan Guillo samt Clas Ohlson (Insjön). Att "De Aderton" sedan i många fall är intrigerande och lömska kan man ju passa på att nämna...
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: kanske det..

Något uteslutande ur Akademin har det inte varit. Däremot var det bråk angående hurvida Akademin borde tagit parti för Salman Rushdi och hans "Satans verser" när Iran och Khomeni uttalade en fatha (dvs en dödsdom) på honom.
Och några medlemmar hoppade tillfälligt av Akademin för att senare återvända...

Vad gäller Engdahls lägenhetsaffärer förstår jag inte riktigt vad det har att göra med hans eller Akademins ovilja att ge Lindgren Nobelpriset.
Jag antar att det är enklarare att komma med larviga påhopp och skvaller än någon konkret orsak till varför hon borde fått priset.
 
Top