Nekromanti Tyst minut.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
I förmiddags avled Astrid Lindgren, 94 år gammal.

Vila i frid.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Exakt min åsikt när jag hörde det [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som kunde satt en bra slant på att detta skulle dyka upp på forumet
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
VA ????????

Ska inte Astrid Lindgren ha Nobels litteraturpris ????
Hon av nån ska väll ha det !! Eftersom hon har skrivit ett antal bra & MYCKET läsvärda böcker. Hon är ju kän över stora delar i världet, vilket är mer än vad man kan säga om de flesta andra författare som fått priset.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: VA ????????

"Hon är ju kän över stora delar i världet"

Vilket skulle betyda att Britney Spears är en av världens mest kvalitativa musikartist. Att Baywatch är ett av världens mest kvalitativa TV-program. Att Jurassic Park är en av världens mest kvalitativa filmer. Osv.


"Hon av nån ska väll ha det !!"

Nej. Hon var inte en dålig författarinna, men jag anser att åtminstonde de tre senaste årens vinnare har förtjänat priset mer än hon gjort. Det finns helt enkelt för många författare som är bättre som förtjänat priset mer.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Re: VA ????????

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nej. Hon var inte en dålig författarinna, men jag anser att åtminstonde de tre senaste årens vinnare har förtjänat priset mer än hon gjort. Det finns helt enkelt för många författare som är bättre som förtjänat priset mer.

<hr></blockquote>



Mja...

Jag kan inte direkt uttala mig om Gao Xinjiang, Günther Grass eller V.S. Naipaul. Däremot har jag läst och storligen uppskattat minst en hel bok av vardera åtminstone Kenzaburo Oe, Wiszlava Szymborska, Harry Martinsson, John Steinbeck, José Saramago och Selma Lagerlöf. Givetvis kan det vara jag som inte har tillräckligt utvecklad smak eller något sådant, men jag kan bara inte se hur Astrid Lindgren självklart skulle ligga i en lägre klass som författare än någon av dessa. (Däremot är min uppfattning att hon definitivt förtjänat priset mer än Bob Dylan, som inte så få andra tycker borde få priset. Troligen mer än Tranströmer också.) Dessutom har jag tyckt att det i fallet Astrid Lindgren möjligen kunde vara rätt att ta den gamla "som har gjort mänskligheten störst nytta"-formuleringen till heders igen. Barnlitteratur är viktigt (liksom givetvis annan litteratur, iofs. Jag skrev möjligen).

Därmed inte sagt att jag anser att det var en skandal att AL aldrig fick priset, eller att hon absolut borde få det postumt. För det första: Även om jag inte upplever det som att hon var solklart sämre än de nämnda författarna, så upplever jag det inte heller på något sätt som att hon var solklart bättre. Jag upplever det som att det i viss mån är närmast godtyckligt vem som råkar få priset inom en begränsad grupp av briljanta författare (där tyvärr inte alla briljanta författare ingår). Nu råkade inte, av olika anledningar, författaren Astrid Lindgren få det. Jaha. Synd i vissa avseenden kanske, men skandal torde vara ett för starkt ord.
För det andra: Mitt självförtroende är inte så stort att jag inte tror att det finns väldigt många människor som är bättre skickade att avgöra vem som bör få nobelpriset än jag, och att 18 av dem med största sannolikhet sitter i Svenska Akademien.

Med kärlek,
Martin
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: VA ????????

Ungefär min åsikt också. Men när folk som dels inte läst hennes böcker sen de var 10, eller ens läser böcker öeruvudtaget, tjatar så fruktansvärt mycket om att hon skulle haft nobelpriset blir jag sjösjuk. Men om någon leverar ett riktigt argument (snarare än att hennes böcker har sålt bra) kan jag omvärdera min åsikt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kvalite ??

Som jag ser det så är Britney Spears + resten av de här liknade artisterna bara mainstream. alla låter på ett ungefär lika, ser likadana ut. Och tyvärr tjänar en massa pengar på det.
Jag kan överhuvudtaget inte namnen på de senaste författarna som fått priset. Men jag tänka mig att de flesta världen över känner till Astrid Lindgren.
För mig så är hon en mycket bra förfat.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Kvalite ??

Jo, men Nobelpriset handlar inte om vem som är världens bästa författare, det handlar om vem som 18 ganska godtyckligt valda svenskar lyckas komma överens om att ska få det i år (och alla är väl inte med och bestämmer. Jag har för mig att ett par vägrar vara med i protest mot något tidigare beslut)

Angående Astrid så kommer hon antagligen att hedras på det enda sätt som egentligen räknas, dvs genom att folk fortsätter att läsa hennes böcker. Och det är värt betydligt mer än Nobelpriset i litteratur. (Oh look. I've moved myself to tears again)

/JPS
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
död...

kan det inte bli så som det blir med många som har fått nobelpriset(inte bara i litteratur) att man måste vara död för att få de /images/icons/smile.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
?

Så vitt jag vet är det tvärtom - det är bara levande författare (eller fysiker, kemister osv) som får nobelpriset. Antagligen för att man ska hålla en föreläsning och skaka hand med kungen, och båda aktiviteterna funkar bäst om man lever.

/JPS
 
Top