Nekromanti Tyst minut.

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: ?

Jag vet inte om samma regler gäller för alla nobelpris, men för litteraturpriset gäller att man inte får vara död när pristagaren avslöjas (eventuellt när nomineringstiden går ut). Om pristagaren skulle vara så dum att den går och kolar mellan avslöjandet och prisutdelningen så delas det ut postumt - jag antar att man slipper just föreläsnings- och handskakningsdelen då.
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Akademin vs. Astrid

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ska inte Astrid Lindgren ha Nobels litteraturpris ????


<hr></blockquote>


Verkligen inte. Svenska akademin har gjort helt rätt som inte gett Astrid Lindgren priset och därmed vikt sig för en massmedial kampanj. Det visar på akademins självständighet mot kampanjer styrda av massmedia och någon form av populistiskt grupptryck.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hon är ju kän över stora delar i världet, vilket är mer än vad man kan säga om de flesta andra författare som fått priset.

<hr></blockquote>


Nu handlar tack o lov inte Nobelpriset om populäritet - isf skulle lika gärna Harry Potters författarinna få priset, eller för den delen någon annan femöres författare.
Jag är faktiskt överlycklig över att man aldrig gav henne priset - finns ohyggligt många bättre författare än Astrid.

Min personliga uppfattning är faktiskt att Astrid är smått överreklamerad som författare, faktiskt aldrig gillat hennes böcker (inte ens som liten). Ibland får debatten om Astrid lite av lämmeltågs mentalitet - ingen vågar ifrågasätta eller kritisera utan alla följer bara med strömmen.

Hatten av för Akademin.

Milrik av Remos
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Akademin vs. Astrid

Nu handlar tack o lov inte Nobelpriset om populäritet - isf skulle lika gärna Harry Potters författarinna få priset, eller för den delen någon annan femöres författare.

Igår fick jag höra att hon borde få Nobelpriset "för att hon har haft ett sånt inflytande i sin genre" och tänkte för mig själv att i så fall kunde man ju börja med att ge ett postumt pris till Tolkien.....

Min personliga uppfattning är faktiskt att Astrid är smått överreklamerad som författare, faktiskt aldrig gillat hennes böcker (inte ens som liten).

Fattade aldrig hennes storhet när jag var liten heller, och hon har toppat min lista på Sveriges mest överskattade person i ett par årtionden... Rekordet tyckte jag kom när hon valdes till Årtusendets Svensk, med motiveringen att "hon har glatt så många generationer med sina böcker". Om hon hade skrivit dem på 1500-talet hade det väl varit en sak...

Ibland får debatten om Astrid lite av lämmeltågs mentalitet - ingen vågar ifrågasätta eller kritisera utan alla följer bara med strömmen.

Amen to that. Att inte gilla kärringen verkar likställt med att gilla barnporr eller vara rasist i vissa kretsar...

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Dummaste motiveringen

Horace Engdahl, ständige sekreterare på Svenska Akademin

"Hon behövde inte priset".

Vaddå? Ges priset bara ut till fattiglappar...eller som han även sa:

"Om Nobelpriset tävlar hon mot eliten".

Vaddå? Vilken författare kände jag till innan denne fick nobelpriset de senaste 20 åren...och förövrigt...vem av dem känner jag till efter att priset delats ut? Ingen vad jag kan nämna...skall man inte känna till någon ur eliten alls?

Riddaren
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Akademin vs. Astrid

Hehe... hårda ord mot en älskvärd svensk. Men jag håller delvis med, Astrid var ingen av mina favoriter faktiskt, de bästa verken vad kanske Mio Min Mio, kanske för att det vilar lite fantasy över den berättelsen /images/icons/smile.gif.

Så vitt jag vet ges inte nobelpriset ut postumt längre, det gjordes det tydligen ett tag, men inte längre vad jag hört. För vilken död har glädje av pengarna ändå kan man fråga sig, det är ju inte deras anhöriga som skall ha priset.

/Seinet Wintermute - Sitter i skolan och har inte köpt boken i ellära så han kan inte jobba med uppgifterna. Istället har han satt sig i datorsalen J029 och surfar på nätet
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Dummaste motiveringen

Tja, jag hade i alla fall läst Gunther Grass innan han fick Nobelpriset.
Men vad ska man säga, hon skrev inte lika bra som de som fiått priset. Helt enkelt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Kvalite ??

Vad ville du ha sagt med det där? Att du inte gillar mainstreammusik men däremot mainstreamböcker?

Att nånting säljer bra behöver inte betyda att det är bra.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
just därför

en stor del av nobelpriset i litteratur är att få ut relativt okända, men ändå geniala författare, till den breda massan. jag tror näppeligen att Astrid är speciellt okänd.
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: Dummaste motiveringen

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vaddå? Ges priset bara ut till fattiglappar...eller som han även sa:

<hr></blockquote>



Nej priset ges ut till skickliga författare (gäller främst författare från tredje världen) som inte har samma spridning i Västvärlden. Och för många författare från tredje världen är också priset ett tecken på att deras röst också hörs!
När det gäller europeiska eller amerikanska författare ställs kraven förstås ännu högre. Deras författande ska, och har i de fall de fått, vara av stor betydelse för västs litterära historia.
Något jag iaf inte anser A. Lindgren har haft - sedan får svensk massmedia vara hur patriotisk som helst. Men när det kommer till kritan så är Lindgren småpotatis jämfört med t.ex. Dario Fo.
Eller någon annan pristagare - hon spelade inte ens i samma division...
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vilken författare kände jag till innan denne fick nobelpriset de senaste 20 åren...och förövrigt...vem av dem känner jag till efter att priset delats ut? Ingen vad jag kan nämna...skall man inte känna till någon ur eliten alls?


<hr></blockquote>



Du kan väl knappast skylla på Svenska Akademin att du antingen är:
* Ignorant eller
* Okunnig

Som sagt - Nobels litteraturpris är inget som ges ut för att man råkar vara populär och sålt X antal böcker, utan för att ens verk är av betydelse för den litterära historien och håller hög litterär klass.
Och dit räknar jag sannerligen inte Lindgrens verk.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där ja..

Det var som fasen...
det där var som sagt det sämsta förklaring jag hört på MYCKET länge...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Olyckling förklaring..

Vad jag ville mena med det inlägget är att Astrid Lindgren skriver kvalitetsböcker & hon är inte mainstream för 5 öre.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Olyckling förklaring..

Hon är fruktansvärt mainstream. Alla kan läsa och uppskatta hennes böcker utan större ansträngning. Mainstream och kvalitet kan väl vara samma sak? Men det måste inte vara samma sak. Och det är där du är inkonsekvent.

Att alla vill ge Astrid nobelpriset tycks ofta handla om att folk vill känna sig mer finkulturella än de är. Av någon outgrundlig anledning (själv betraktar jag mig stolt som högst skräpkulturell !).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
kanske det..

kanske att är mainstream bara för att hon skriver barnböcker. Men det gjorde hon iafall bra & kvalitativt.
Jag tycker inte man behöver vara finkulturell bara för att man vill ge henne nobellpriset. Känner mig heller inte speciellt finkulturell, men att hon ska få priset är iaf för mig mer självklart än att nån som inte har uppskattas lika mycket som hon har blivit.
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: kanske det..

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

kanske att är mainstream bara för att hon skriver barnböcker.

<hr></blockquote>



Klart man kan vara anti-mainstream som barnboksförfattare också. Fattar inte riktigt vad du menar med det.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men det gjorde hon iafall bra & kvalitativt.

<hr></blockquote>



Håller jag sannerligen inte med dig om.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

[...] men att hon ska få priset är iaf för mig mer självklart än att nån som inte har uppskattas lika mycket som hon har blivit

<hr></blockquote>



Att det ska vara så svårt att fatta - Nobelpriset handlar inte om att vara något populäritetspris. det handlar om att uppmuntra dels författare som får dålig uppmärksamhet i västvärlden samt att prisbelöna författare i väst vars alster inte bara är ett bidrag till den litterära historien utan också är alster som kanske inte tillhör de mest sålda i bokaffärerna.
Och eftersom Lindgrens böcker knappast kan räknas som stor litteratur (finns mycket bättre barnböcker än Lindgrens), hennes bidrag till litteraturhistorien hade jag sannerligen klarat mig utan samt att hon verkligen inte var i behov av att uppmärksammans mer.
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: Se där ja..

Personligen tycker jag det var ett mycket bra svar som förklarar varför hon inte fick priset.

Men jag antar att det är svårt att förstå för er.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Olyckling förklaring..

hon är inte mainstream för 5 öre.

Detta säger du alltså i ett land där ALLA förutsätts ha läst hennes böcker, ha sett filmerna och TV-serierna, kunna sjunga alla melodier därifrån, och känna igen spridda citat och referenser på rak arm. Gör man inte det så förutsätts man komma från en annan planet eller nåt...

Nåt mer mainstream i Sverige än Astrid finns väl överhuvudtaget inte. Ska väl möjligen vara Kalle Anka på julafton i så fall.

--
Åke
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Olyckling förklaring..

Visst är hon mainstream, men jag misstänker att Johan K menar att hon hade en egen stil, altså att hon inte skrev som andra barnboksförfattare.

Att bo i Sverige och inte tycka om Astrid måste nog vara rätt svårt (man kan antagligen bli dömd för landsförräderi eller något sånt).

(Jag tycker om en del av hennes böcker, men långt ifrån alla. Och jag har fortfarande traumatiska minnen av Karlsson på Taket. Det var ju han som förstörde Lillebrors ångmaskin, men ingen trodde på honom! Det är säkert Karlsson som gömt mina försenade biblioteksböcker också. Och det måste ha varit Karlsson som stängde av min väckarklocka i måndags, och det var Karlsson som försökte smuggla knark i min väska, det var Karlsson som höll i pistolen, hör ni det! Det var Karlsson som gjorde det, hör ni inte hans lilla propeller surra utanför fönstret? Det var inte jag, det var Karlsson!!!)

/JPS - det var inte jag som skrev det där, det var Karlsson
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: kanske det..

Att man skriver barnbäcker hindrar inte att man får nobelpriset, både Lagerlöf och Kipling har ju fått det.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: kanske det..

både Lagerlöf och Kipling har ju fått det

Jo, men inte för sina barnböcker. Selma Lagerlöf fick det knappast för Nils Holgerson, det är först senare hon blivit känd som sagotant. (jag har faktiskt ingen aning om varför Kipling fick det. Förutom ett par noveller skrev han inte särskilt mycket av större värde.)

/JPS
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: kanske det..

"(jag har faktiskt ingen aning om varför Kipling fick det. Förutom ett par noveller skrev han inte särskilt mycket av större värde.)"

Ett hett tips, de svenska rättigheterna fanns hos någon av akademiledamoterna./images/icons/doh.gif
 
Top