Tweet dungeon

God45

Lika viktig som Symbaroum
Joined
23 Oct 2012
Messages
11,949
Prepp-mardröm ;)

Dörren aktiverar när handtaget rörs en tvåvägsportal till en annan dunge där ett annat äventyrargäng öppnar en dörr. Portalen är länkad tills alla i gruppen som gått in är tillbaka igen.
D6:
1 Stonehell
2 Barrowmaze
3 ASE
4 B4
5 Rappan Athuk
6 Pod Caverns
Det här är å ena sidan så sweet och å andra sidan så jobbigt 😂😱
 

God45

Lika viktig som Symbaroum
Joined
23 Oct 2012
Messages
11,949
Mätare och en bur med en dörr finns i rummet. Mätaren kan ställas in på en nivå mellan 0-3. 1 = Katt & ett guldmynt i buren. 2 = Tiger och 500 guldmynt. 3 = Dire tiger & 2500 guldmynt. När dörren öppnas slutar mätaren fungera.
 

Genesis

Dans le son déchiré d'un accordéon rance
Joined
17 Aug 2000
Messages
8,713
Location
Göteborg
I en glaskupa ligger ett mynt av oförstörbart järn, nästan värdelöst.Tas det ur kupan skapar det var 5:e sekund ett likadant mynt som även det kopieras, vars kopia kopieras, osv.
Lite snabb överslagsräkning som kan hjälpa SL, kanske.

Efter 100 sekunder har du ungefär en kubikmeter mynt
Efter 200 sekunder har du ungefär en miljon kubikmeter mynt (en kub på 100x100x100 m). Så ungefär en miljondubbling per 100 sekunder.
300 sekunder (fem minuter) en biljon (10^12) kubikmeter = tusen kubikkilometer, vilket, beroende på hur man räknar, verkar vara ungefär tio Mount Everest
400 sekunder en miljard kubikkilometer
500 sekunder en biljard kubikkilometer ≈ tusen gånger jordens volym
600 sekunder (tio minuter) en miljard jordklot ≈ tusen solar. Om detta universum har svarta hål så bildas det någonstans runt kanske nio minuter? Förhoppningsvis slutar det att multiplicera sig där.

Men det är ju gjort av oförstörbart järn, så hela universum är nog hotat. Frågan är om det kan bryta ljushastigheten genom sin multiplikationsförmåga? Om det är oförstörbart och dessutom kan skapa ny materia (=energi) bryter det ju redan mot en del naturlagar, så det känns inte omöjligt.

Det här är helt klart en bra avkastning. Ränta på ränta! 🤑

EDIT: Jag kan inte räkna potenser.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,076
Location
Stockholm
Lite snabb överslagsräkning som kan hjälpa SL, kanske.

Efter 100 sekunder har du ungefär en kubikmeter mynt
Efter 200 sekunder har du ungefär en miljon kubikmeter mynt (en kub på 100x100x100 m). Så ungefär en miljondubbling per 100 sekunder.
300 sekunder (fem minuter) en biljon (10^12) kubikmeter = tusen kubikkilometer, vilket, beroende på hur man räknar, verkar vara ungefär tio Mount Everest
400 sekunder en miljard kubikkilometer
500 sekunder en biljard kubikkilometer ≈ tusen gånger jordens volym
600 sekunder (tio minuter) en miljard jordklot ≈ tusen solar. Om detta universum har svarta hål så bildas det någonstans runt kanske nio minuter? Förhoppningsvis slutar det att multiplicera sig där.

Men det är ju gjort av oförstörbart järn, så hela universum är nog hotat. Frågan är om det kan bryta ljushastigheten genom sin multiplikationsförmåga? Om det är oförstörbart och dessutom kan skapa ny materia (=energi) bryter det ju redan mot en del naturlagar, så det känns inte omöjligt.

Det här är helt klart en bra avkastning. Ränta på ränta! 🤑

EDIT: Jag kan inte räkna potenser.
Death coin doom!
 

God45

Lika viktig som Symbaroum
Joined
23 Oct 2012
Messages
11,949
Lite snabb överslagsräkning som kan hjälpa SL, kanske.

Efter 100 sekunder har du ungefär en kubikmeter mynt
Efter 200 sekunder har du ungefär en miljon kubikmeter mynt (en kub på 100x100x100 m). Så ungefär en miljondubbling per 100 sekunder.
300 sekunder (fem minuter) en biljon (10^12) kubikmeter = tusen kubikkilometer, vilket, beroende på hur man räknar, verkar vara ungefär tio Mount Everest
400 sekunder en miljard kubikkilometer
500 sekunder en biljard kubikkilometer ≈ tusen gånger jordens volym
600 sekunder (tio minuter) en miljard jordklot ≈ tusen solar. Om detta universum har svarta hål så bildas det någonstans runt kanske nio minuter? Förhoppningsvis slutar det att multiplicera sig där.

Men det är ju gjort av oförstörbart järn, så hela universum är nog hotat. Frågan är om det kan bryta ljushastigheten genom sin multiplikationsförmåga? Om det är oförstörbart och dessutom kan skapa ny materia (=energi) bryter det ju redan mot en del naturlagar, så det känns inte omöjligt.

Det här är helt klart en bra avkastning. Ränta på ränta! 🤑

EDIT: Jag kan inte räkna potenser.
Jag ser fram emot att mörda en kampanjvärld med det här så jäkla mycket :D
 

God45

Lika viktig som Symbaroum
Joined
23 Oct 2012
Messages
11,949
Fast rollpersonerna lär väl krossas i mynthavet innan dess. :)
Jag tänker att de springer framför flodvågen av mynt som i början på Ducktails blandat med när de flyr jordbävningen i 2012 :D
 

Genesis

Dans le son déchiré d'un accordéon rance
Joined
17 Aug 2000
Messages
8,713
Location
Göteborg
Detta bör rimligtvis göras i en kampanjvärld av typ multiversum med portaler. Alla världar som öppnar en portal till den här välden går under, då självreplikerande järnmynt läcker in. Och alla som öppnar en portal till någon av dessa världar. Det blir en multiversumspandemi.

Och det enda sättet att få veta huruvida en värld är smittad är genom att öppna en portal dit …
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,076
Location
Stockholm
Jag ser fram emot att mörda en kampanjvärld med det här så jäkla mycket :D
Jag ser fram mot spelrapporten där dina spelare designar en lösning på krisen, givetvis efter att ett gäng världar redan gått åt skogen enligt Genesis ovan!
 

olaberg

Swordsman
Joined
1 Feb 2006
Messages
785
Location
Göteborg
Bokstäver i metall på väggen bildar anagrammet: Vian. Bokstäverna kan flyttas. Skrivs ordet Naiv ut exploderar de. På väggen står det också skrivet: ”Lös ordet, bli belönad.”
Skrivs ordet AVIN ut förvandlas bokstäverna till fyra ädelstenar.

Skrivs ordet VINA rinner en halvflaska rödvin ur ett litet hål i bokstaven V.

Skrivs ordet IVAN uppstår den mycket lilla men högljudda anden Ivan.

Skrivs ordet VAIN ut försvinner bokstäverna i ett litet rökmoln med en puff (återkommer om ett dygn).
 

Genesis

Dans le son déchiré d'un accordéon rance
Joined
17 Aug 2000
Messages
8,713
Location
Göteborg
Skrivs ordet AVIN ut förvandlas bokstäverna till fyra ädelstenar.

Skrivs ordet VINA rinner en halvflaska rödvin ur ett litet hål i bokstaven V.

Skrivs ordet IVAN uppstår den mycket lilla men högljudda anden Ivan.

Skrivs ordet VAIN ut försvinner bokstäverna i ett litet rökmoln med en puff (återkommer om ett dygn).
Skrivs ordet NAVI så dyker en tre meter lång blå utomjording upp.
 

God45

Lika viktig som Symbaroum
Joined
23 Oct 2012
Messages
11,949
ACTUAL PLAY RAPPORT

Okej, så här gick det:

Jag skickade en in skara på 9 (!) Level 1 D&D karaktärer i Dungeonen. De styrdes av 3 faktiska spelare.

Jag genererade ju kartan slumpvis så första rummet de kom till var:

”Ett kalt rektangulärt rum utan någon annan inredning än ett bord med inskriptionen “Lämna er största börda”. Om alla lämnar samma sak öppnas en dörr. Vapen: en hård strid. Guld: en stor skatt.”

Någon lade ner sin sköld och sitt svärd på bordet. Så jag teleporterade in två orcher med fighter levlar. De mejade ner en tjuv och fightern som inte hade sin sköld. Jag borde nog gjort fighten värre men det här var första rummet och två av dem dog ändå så ja.

De yrade runt lite i korridorerna tills de kom till:

”Korridor av järn med spikar i taket som roterar så att väggar blir tak, tak blir vägg, golv vägg osv. Vaktas av tio skelett med magnetskor.”

Här gick de ut, hämtade saker, fyllde sakerna med olja, tände eld på sakerna och kastade in de sakerna i korridoren för att 1: Avmagnetisera skorna och 2: se till att skeletten inte kunde skjuta på dem genom röken. Det var en ganska bra plan så de mördade skeletten och tog sig igenom korridoren, förbannade över bristen på en skatt dock.

De hittade det här rummet men sade ”Nope!” och fortsatte utan att gå in:

”Allt i det bottenlösa vardagsrummet är i fritt fall men står stilla i luften, att gå in känns som att falla. I mitten bland möblerna stilla-faller ring som ger Fly, den som rör den faller ner i avgrunden.”

De hittade sedan det här rummet:

”I motsatta ändar av rummet två portaler, från den ena strömmar goda krigare, ur den andra onda. De hämtas slumpvis från fältslag över planen. De kan inte lämna rummet.”

Där de förhandlade med de onda krigarna om att släppa ut dem (något de inte kunde göra) mot att de kastade ut guld, de tog sedan guldet och kastade tillbaka brinnande flaskor med olja. De lyckades döda en snubbe men fegade sedan ur och sprang därifrån utan att ens stänga dörren.

Sedan kom de till det här rummet:

”Helt mörkt rum. Arga vampyrfladdermöss i taket som sover. De väcks av ljus eller ljud och anfaller. Rummet är fyllt med skatter som är svåra att flytta utan att göra ljud och som gör det svårt att gå tyst i rummet utan ljus. Skatter = Gyllene instrument, klockor och grytor.”

Som de inte gick in i för ”Det är alltid medusor i mörka rum”.

De kom sedan till:

”I rummet finns en säng. Kliver du in i rummet ligger där ditt ofödda barn och sover, 1D20 år gammalt. Barnet kommer aldrig att födas, det har skapats nu istället. Lämnar du rummet dör barnet, barnet kan lämna rummet. Du vet allt detta.”

Karaktär ett in i rummet var en tjuv. Karaktär två in i rummet var en Baphomet cleric. Karaktär ett var ”Det är mitt ofödda barn! Ni förstår inte!” varpå Baphomet prästen kastade en flaska brinnande olja på ungen. Tjuven försöker mörda honom men blir shankad av clericen. (Båda karaktärerna spelades av samma spelare).

På väg därifrån sköt en av krigarna i rummet där de kom från portaler en pil ut ur rummet och dödade Baphomet clericen för att spelarna inte stängt dörren till det rummet tidigare.

Sedan gick de fem som var kvar in i den här korridoren:

”En korridor som blir fem meter längre i båda riktningar varje gång något rör golvet. Tar du för många steg är du ohjälpligt fångad. Komprimeras till ursprunglig storlek vid tolvslaget, allt som inte är i dess mitt krossas i rymdens juicepress.”

De listade ut grejen ganska snabbt men hade problem att ta sig ut. Till slut klättrade de på väggarna med hjälp av spik, hammare och rep men en trollkarl rullade kass, ramlade och dog (han hade 1 hp). 4 äventyrare kvar.

De vilar och rollspelar lite:

”Jag tycker vi borde äta de rika som byggt dem här onda dungeonen som känns som en metafor för förtrycket vi måste utstå i samhället”

Säger den marxistiska robot prästen. Viking sköldspaddsman och Robin Hood fast en kattperson håller med medan Baphomet dyrkande nekromantiker (Ja, en spelares tre karaktärer var en Baphomet häxcirkel) stirrar psykotiskt in i elden och slipar sin kniv.

De går vidare till rummen bortom korridoren och kommer till:

”En apstaty håller händerna en decimeter från öronen, ur öronen sprutar eld som fyller rummet. Höga ljud får apan att hålla för öronen så länge ljudet fortsätter. Apans ögon är rubiner värda 1000 gp vardera.”

Och tre personer skriker på apan medan Katt Robin Hood snor rubinerna! Gruppen är nu rik och nöjd. Men Baphomet trollkarlen är väldigt girig och tycker man ska utforska vidare. De kommer till det här rummet:

”Det finns en skylt "rör inte päronet" framför ett päron. En mycket realistisk drakstaty hänger i taket. Den som äter det magiska päronet blir permanent blind.”

De matar en hund de har med sig med päronet och hunden blir blind. Alla är ledsna. De går vidare. De kommer till:

”Ett rum utan luft. I mitten ett +4-svärd kedjat på ett altare, fastlåst med sju lås som låser sig själva efter 10 sekunder. Golvet runt altaret är en trampmina, stängs av om svärdet avlägsnas.”

Jag tolkade detta som att det är en sådan mina som inte exploderar förrän man lämnar den. Tjuven trampar på den, de försöker få ut svärdet men kan inte. De andra tre säger att de kommer hämta något lika tungt som tjuven och försöka byta plats på dem så att tjuven ska klara sig. De barrikaderar istället dörren från utsidan med dörrstoppar och går därifrån. De kommer inte riskerar att dö över det här, men om han klarar sig mot alla odds kanske han vill hämnas. Så bäst att blockera dörren så att han svälter ihjäl.

Karaktärer bytar spelare så att alla ska ha en och de fortsätter. De bestämmer sig för ett rum till och sedan ut! De kommer till:

”Mätare och en bur med en dörr finns i rummet. Mätaren kan ställas in på en nivå mellan 0-3. 1 = Katt & ett guldmynt i buren. 2 = Tiger och 500 guldmynt. 3 = Dire tiger & 2500 guldmynt. När dörren öppnas slutar mätaren fungera.”

Här lyckas viking sköldpaddan bli mördad av en tiger fastän de har en plan involverande rep och spjut. De har i alla fall ihjäl tigern och får pengarna.

Med för få karaktärer för alla spelarna lämnar de två överlevarna dungeonen rika och lyckliga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
7,076
Location
Stockholm
ACTUAL PLAY RAPPORT

Okej, så här gick det:

Jag skickade en in skara på 9 (!) Level 1 D&D karaktärer i Dungeonen. De styrdes av 3 faktiska spelare.

Jag genererade ju kartan slumpvis så första rummet de kom till var:

”Ett kalt rektangulärt rum utan någon annan inredning än ett bord med inskriptionen “Lämna er största börda”. Om alla lämnar samma sak öppnas en dörr. Vapen: en hård strid. Guld: en stor skatt.”

Någon lade ner sin sköld och sitt svärd på bordet. Så jag teleporterade in två orcher med fighter levlar. De mejade ner en tjuv och fightern som inte hade sin sköld. Jag borde nog gjort fighten värre men det här var första rummet och två av dem dog ändå så ja.

De yrade runt lite i korridorerna tills de kom till:

”Korridor av järn med spikar i taket som roterar så att väggar blir tak, tak blir vägg, golv vägg osv. Vaktas av tio skelett med magnetskor.”

Här gick de ut, hämtade saker, fyllde sakerna med olja, tände eld på sakerna och kastade in de sakerna i korridoren för att 1: Avmagnetisera skorna och 2: se till att skeletten inte kunde skjuta på dem genom röken. Det var en ganska bra plan så de mördade skeletten och tog sig igenom korridoren, förbannade över bristen på en skatt dock.

De hittade det här rummet men sade ”Nope!” och fortsatte utan att gå in:

”Allt i det bottenlösa vardagsrummet är i fritt fall men står stilla i luften, att gå in känns som att falla. I mitten bland möblerna stilla-faller ring som ger Fly, den som rör den faller ner i avgrunden.”

De hittade sedan det här rummet:

”I motsatta ändar av rummet två portaler, från den ena strömmar goda krigare, ur den andra onda. De hämtas slumpvis från fältslag över planen. De kan inte lämna rummet.”

Där de förhandlade med de onda krigarna om att släppa ut dem (något de inte kunde göra) mot att de kastade ut guld, de tog sedan guldet och kastade tillbaka brinnande flaskor med olja. De lyckades döda en snubbe men fegade sedan ur och sprang därifrån utan att ens stänga dörren.

Sedan kom de till det här rummet:

”Helt mörkt rum. Arga vampyrfladdermöss i taket som sover. De väcks av ljus eller ljud och anfaller. Rummet är fyllt med skatter som är svåra att flytta utan att göra ljud och som gör det svårt att gå tyst i rummet utan ljus. Skatter = Gyllene instrument, klockor och grytor.”

Som de inte gick in i för ”Det är alltid medusor i mörka rum”.

De kom sedan till:

”I rummet finns en säng. Kliver du in i rummet ligger där ditt ofödda barn och sover, 1D20 år gammalt. Barnet kommer aldrig att födas, det har skapats nu istället. Lämnar du rummet dör barnet, barnet kan lämna rummet. Du vet allt detta.”

Karaktär ett in i rummet var en tjuv. Karaktär två in i rummet var en Baphomet cleric. Karaktär ett var ”Det är mitt ofödda barn! Ni förstår inte!” varpå Baphomet prästen kastade en flaska brinnande olja på ungen. Tjuven försöker mörda honom men blir shankad av clericen. (Båda karaktärerna spelades av samma spelare).

På väg därifrån sköt en av krigarna i rummet där de kom från portaler en pil ut ur rummet och dödade Baphomet clericen för att spelarna inte stängt dörren till det rummet tidigare.

Sedan gick de fem som var kvar in i den här korridoren:

”En korridor som blir fem meter längre i båda riktningar varje gång något rör golvet. Tar du för många steg är du ohjälpligt fångad. Komprimeras till ursprunglig storlek vid tolvslaget, allt som inte är i dess mitt krossas i rymdens juicepress.”

De listade ut grejen ganska snabbt men hade problem att ta sig ut. Till slut klättrade de på väggarna med hjälp av spik, hammare och rep men en trollkarl rullade kass, ramlade och dog (han hade 1 hp). 4 äventyrare kvar.

De vilar och rollspelar lite:

”Jag tycker vi borde äta de rika som byggt dem här onda dungeonen som känns som en metafor för förtrycket vi måste utstå i samhället”

Säger den marxistiska robot prästen. Viking sköldspaddsman och Robin Hood fast en kattperson håller med medan Baphomet dyrkande nekromantiker (Ja, en spelares tre karaktärer var en Baphomet häxcirkel) stirrar psykotiskt in i elden och slipar sin kniv.

De går vidare till rummen bortom korridoren och kommer till:

”En apstaty håller händerna en decimeter från öronen, ur öronen sprutar eld som fyller rummet. Höga ljud får apan att hålla för öronen så länge ljudet fortsätter. Apans ögon är rubiner värda 1000 gp vardera.”

Och tre personer skriker på apan medan Katt Robin Hood snor rubinerna! Gruppen är nu rik och nöjd. Men Baphomet trollkarlen är väldigt girig och tycker man ska utforska vidare. De kommer till det här rummet:

”Det finns en skylt "rör inte päronet" framför ett päron. En mycket realistisk drakstaty hänger i taket. Den som äter det magiska päronet blir permanent blind.”

De matar en hund de har med sig med päronet och hunden blir blind. Alla är ledsna. De går vidare. De kommer till:

”Ett rum utan luft. I mitten ett +4-svärd kedjat på ett altare, fastlåst med sju lås som låser sig själva efter 10 sekunder. Golvet runt altaret är en trampmina, stängs av om svärdet avlägsnas.”

Jag tolkade detta som att det är en sådan mina som inte exploderar förrän man lämnar den. Tjuven trampar på den, de försöker få ut svärdet men kan inte. De andra tre säger att de kommer hämta något lika tungt som tjuven och försöka byta plats på dem så att tjuven ska klara sig. De barrikaderar istället dörren från utsidan med dörrstoppar och går därifrån. De kommer inte riskerar att dö över det här, men om han klarar sig mot alla odds kanske han vill hämnas. Så bäst att blockera dörren så att han svälter ihjäl.

Karaktärer bytar spelare så att alla ska ha en och de fortsätter. De bestämmer sig för ett rum till och sedan ut! De kommer till:

”Mätare och en bur med en dörr finns i rummet. Mätaren kan ställas in på en nivå mellan 0-3. 1 = Katt & ett guldmynt i buren. 2 = Tiger och 500 guldmynt. 3 = Dire tiger & 2500 guldmynt. När dörren öppnas slutar mätaren fungera.”

Här lyckas viking sköldpaddan bli mördad av en tiger fastän de har en plan involverande rep och spjut. De har i alla fall ihjäl tigern och får pengarna.

Med för få karaktärer för alla spelarna lämnar de två överlevarna dungeonen rika och lyckliga.
Awesome ju! Låter som en kul omgång! :D
 
Top